Akvaario haisee homeelle (sen tyyppiselle)

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?


Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
Venksu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 71
Liittynyt: 14:49, 26.12.2010
Sukupuoli: Nainen

Akvaario haisee homeelle (sen tyyppiselle)

Viesti Kirjoittaja Venksu »

60l akva haisee homeelle (sen tyyppiselle) kun ottaa kansilasin pois. Ei haise onneksi jos on kansilasi.

Pohja on sora (vai mikä pikku kivi nyt onkaan). Kaloina on 4 punapääbarbia (pieniä, saavat uuden kodin), 3 kardinaalitetraa ja joku monni. Käytän kasviravinteina Easy Carboa ja Pro Fitoa. Vedenparannus aineita en käytä (sunnuntaina aloitan käytön).

Mikä voisi aiheuttaa hajun?
Akvaariot <3

><((((º>`·.¸¸.·´¯`·...¸><((((º>
Aleesa
Junior Member
Junior Member
Viestit: 159
Liittynyt: 22:24, 02.12.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Naantali

Re: Akvaario haisee homeelle (sen tyyppiselle)

Viesti Kirjoittaja Aleesa »

Mulla vesi haisi vanhalle kukkamullalle tmv. silloin, kun vedessä oli nitriittiä eli akva ei ollut kypsä. Nitriittiä oli korkeimmillaan "vain" 0,3, mutta hajusta huomasi kyllä, ettei kaikki ollut kunnossa. Sitten kun nitriitti meni nollille, hävisi haju saman tien :)

Laitoin akvaan Tetran SafeStartia, ja n. viikossa nitriitti nollaantui. Siinä välissä tietenkin melkein päivittäisiä, max kahden päivän välein, vedenvaihtoja (20-40%).
urppis
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1321
Liittynyt: 18:50, 08.01.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Akvaario haisee homeelle (sen tyyppiselle)

Viesti Kirjoittaja urppis »

En tiedä kuuluuko tähän ketjuun, mut kirjoitanpa kumminkin... noista veden parannus aineista: mä oon aina niitä käyttänyt osittaisten veden vaihtojenkin yhteydessä, mutta ilmeisen moni ei niitä ollenkaan käytä. Mites kalat? Reagoiko, onko teillä joku muu konsti tai tapa neutraloida vettä vai oonko mä liian tarkka asian Kanssa... vai onko jopa niin, et niitä ei tulisi jatkuvasti käyttää? Vuosien mittaan on tullut jokunen litra niitäkin ostettua. Onko Ollut ihan turhaa? Oon vaan pitäny itsestään selvänä, että raanaveteen laitetaan aquasafea, eikä oo tullut koskaan asiasta keskusteltua...
Jos nyt lopetan aineen käytön, voiko sen vaan yks kaks lopettaa vai pitääkö hiljalleen vähentää?
Ja tuohon homeen hajuun kommentoisin, oletko huomannut onko altaassasi sinilevää? Se haisee tosi pahalle. Sinilevä on merkki vesiarvojen huonoudesta... arvot stabiiliksi, sinileväkään ei viihdy. Nyt en just muista ihan varmaa, mut olisko ollut hyvin korkea nitraatti tai nitriitti altaassa, joka luo hyvät olot sinileville... korjatkaa ken tietää tai muistaa :)
1000 litraa vesivahinkoa
Nantsu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 160
Liittynyt: 12:55, 05.07.2009
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Loimaa

Re: Akvaario haisee homeelle (sen tyyppiselle)

Viesti Kirjoittaja Nantsu »

Toivottavasti Venksun allasongelmat alkaa jo helpottamaan. Millainen tilanne on?

Haju tosiaan voi johtua monestakin asiasta. Nitriitti, likainen vesi, pintakasvien päälle pudonneet ja homehtuneet ruuat, suodattimeen "maatuneet" kasvinkappaleet lemahtaa jne. Mulla on haissut akva muutaman kerran alun "nitriitinhajun" jälkeen, ja edellisen listan ja kaiken siihen verrattavan tarkastettuani olen laittanut kansilaseihin vähän lisää rakoa, ettei pinnan ja lasien välissä oleva kostea ilma ummehtuis niin kovasti kuin pienemmillä lasinväleillä joskus käy. Myös ilmapumpun lisääminen altaaseen tuo raikasta ilmaa altaaseen sen ulkopuolelta.

Mulla tuli tuossa uutta Fluvalia ihastellessa mieleen se, että sinullakin taisi olla toisen ketjun perusteella se Fluvalin U-sarjan suodatin. Otitko ne mustat suodatintyynyt pois? Ne on aktiivihiiltä ja niitä käytetään normaalisti käsittääkseni vain lääkejäämien poistamiseen altaasta (ja muissa ongelmatilanteissakohan?) Mitenhän niiden jatkuvampi käyttö? Ainakin tuossa lääkityksenjälkeisessä hiilisuodatoinnissa oli ohjeena, ettei hiiltä pidetä kovin pitkää aikaa altaassa, sillä siihen kertyneet jäämät ja bakteerit pöllähtävät takaisin veteen aikanaan. Voikohan niitä muissa tilanteissa käyttää pidemmän aikaa, ja olisko niistä jopa hyötyä noissa ongelmissasi?

Haulla löytyy tuosta varmasti lisää (hakusanalla aktiivihiilisuodat* tai aktiivihiil*) ja toivottavasti joku joka tietää aiheesta enemmän, korjaa ja täydentää tätä haparointiani.

Lisää mutuilua; urpojaturbo, mun mielestäni ehdottomasti suurin osa käyttää vedenparannusaineita viikottaisten vedenvaihtojenkin yhteydessä. Se kuitenkin sitoo kloorin ja joitakin muita kaloille ja muille akvaarion eläville haitallisia kemikaaleja. Itse en uskaltaisi jättää pois.
rybka
Senior Member
Senior Member
Viestit: 595
Liittynyt: 17:00, 24.11.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Riihimäki (+ Joensuu)

Re: Akvaario haisee homeelle (sen tyyppiselle)

Viesti Kirjoittaja rybka »

Akvaarion haju on kyllä jännä juttu. Ainakin omien kokemusteni perusteella kypsässä, toimivassa akvaariossa on sellainen rehevän orgaaninen, mutta "terve" ja hyvä tuoksu. Oli hauska, kun nyt vuosien tauon jälkeen perustin akvaarion uudestaan; tuoksusta tuli tosi vahva hajumuisto ja fiilis jostain 80- ja 90-luvun vaihteesta :D .

Eli ei akvaarion kai täysin hajutonkaan kuulu olla... Vasta kypsyvässä akvaariossa tuoksu ei ole ollenkaan samanlainen; se ei joko haise miltään tai sitten haju on lievästi epämiellyttävä. Kypsän akvaarion hajuongelmat - siis selkeästi paha haju - taas viittaavat jonkinlaisiin ongelmiin. Tuo sinilevä haisee tosi kitkerälle ainakin.
Hietikkomalawila 714 l: Eclectochromis labrosus, Cyrtocara moorii, Copadichromis borleyi, Synodontis lucipinnis.
Aasia 250 l: kääpiönuoliaisia, rusokiilakylkiä, viherimubarbeja, leväsukarapuja.
Aleesa
Junior Member
Junior Member
Viestit: 159
Liittynyt: 22:24, 02.12.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Naantali

Re: Akvaario haisee homeelle (sen tyyppiselle)

Viesti Kirjoittaja Aleesa »

Hmm, niin kai. Mun mielestä mun nykyään kypsät akvaariot, joissa on vähän levääkin kyllä, on aika neutraalin hajuisia. Vähän niin kuin (puhdas!) järvivesi :) Mutta se sellainen selkeän multainen, ehkä tosiaan vähän homeinen haju katosi nitriitin kadottua.
rybka
Senior Member
Senior Member
Viestit: 595
Liittynyt: 17:00, 24.11.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Riihimäki (+ Joensuu)

Re: Akvaario haisee homeelle (sen tyyppiselle)

Viesti Kirjoittaja rybka »

Joo, järvivesi voisi olla aika hyvä vertailukohde. Varmaan tuoksun intensiivisyys riippuu myös kansilaseista. Minun akvaariossani on tiiviinpuoleinen kansi ja lämmin vesi; kun kannen nostaa pois ja nuuhkaisee, nenään tuntuu tuo kuvaamani "elävän" tuoksu :D . Ei sekään kyllä tunnu kuin vasiten kumartumalla ja haistamalla; jos sieltä joku haju pöllähtäisi nokkaan nuuhkimatta, huolestuisin.
Hietikkomalawila 714 l: Eclectochromis labrosus, Cyrtocara moorii, Copadichromis borleyi, Synodontis lucipinnis.
Aasia 250 l: kääpiönuoliaisia, rusokiilakylkiä, viherimubarbeja, leväsukarapuja.
Venksu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 71
Liittynyt: 14:49, 26.12.2010
Sukupuoli: Nainen

Re: Akvaario haisee homeelle (sen tyyppiselle)

Viesti Kirjoittaja Venksu »

Nantsu kirjoitti:Toivottavasti Venksun allasongelmat alkaa jo helpottamaan. Millainen tilanne on?

Haju tosiaan voi johtua monestakin asiasta. Nitriitti, likainen vesi, pintakasvien päälle pudonneet ja homehtuneet ruuat, suodattimeen "maatuneet" kasvinkappaleet lemahtaa jne. Mulla on haissut akva muutaman kerran alun "nitriitinhajun" jälkeen, ja edellisen listan ja kaiken siihen verrattavan tarkastettuani olen laittanut kansilaseihin vähän lisää rakoa, ettei pinnan ja lasien välissä oleva kostea ilma ummehtuis niin kovasti kuin pienemmillä lasinväleillä joskus käy. Myös ilmapumpun lisääminen altaaseen tuo raikasta ilmaa altaaseen sen ulkopuolelta.

Mulla tuli tuossa uutta Fluvalia ihastellessa mieleen se, että sinullakin taisi olla toisen ketjun perusteella se Fluvalin U-sarjan suodatin. Otitko ne mustat suodatintyynyt pois? Ne on aktiivihiiltä ja niitä käytetään normaalisti käsittääkseni vain lääkejäämien poistamiseen altaasta (ja muissa ongelmatilanteissakohan?) Mitenhän niiden jatkuvampi käyttö? Ainakin tuossa lääkityksenjälkeisessä hiilisuodatoinnissa oli ohjeena, ettei hiiltä pidetä kovin pitkää aikaa altaassa, sillä siihen kertyneet jäämät ja bakteerit pöllähtävät takaisin veteen aikanaan. Voikohan niitä muissa tilanteissa käyttää pidemmän aikaa, ja olisko niistä jopa hyötyä noissa ongelmissasi?

Haulla löytyy tuosta varmasti lisää (hakusanalla aktiivihiilisuodat* tai aktiivihiil*) ja toivottavasti joku joka tietää aiheesta enemmän, korjaa ja täydentää tätä haparointiani.

Lisää mutuilua; urpojaturbo, mun mielestäni ehdottomasti suurin osa käyttää vedenparannusaineita viikottaisten vedenvaihtojenkin yhteydessä. Se kuitenkin sitoo kloorin ja joitakin muita kaloille ja muille akvaarion eläville haitallisia kemikaaleja. Itse en uskaltaisi jättää pois.

Joo mulla on Fluvalin U2 suodatin. En ottanut mustia tyynyjä pois. Ei ne kovin kauan ole olleet siellä. Kannattaako ottaa ne pois? Akvaario ei haise enää niin pahalle kuin ennen, mutta kyllä se vieläkin haiskahtaa.
Akvaariot <3

><((((º>`·.¸¸.·´¯`·...¸><((((º>
Nniina+++
Senior Member
Senior Member
Viestit: 821
Liittynyt: 14:17, 10.11.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Akvaario haisee homeelle (sen tyyppiselle)

Viesti Kirjoittaja Nniina+++ »

Ota ne aktiivihiilipalat pois. Kuinka usein imuroit pohjan, voisiko haju tulla sieltä. Voisiko kansilasi olla liian tiivis, mulla 60litranen ilman kansilasia ja vesi ei haise milleen. Aiemmin yhessä akvassa meillä oli valokansi ja sen luukun kun avasi niin haisi ihan "kasvihuoneelle".
Lyhyt muisti takaa hyvän omantunnon
320 l NPT-allas
Venksu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 71
Liittynyt: 14:49, 26.12.2010
Sukupuoli: Nainen

Re: Akvaario haisee homeelle (sen tyyppiselle)

Viesti Kirjoittaja Venksu »

Nniina+++ kirjoitti:Ota ne aktiivihiilipalat pois. Kuinka usein imuroit pohjan, voisiko haju tulla sieltä. Voisiko kansilasi olla liian tiivis, mulla 60litranen ilman kansilasia ja vesi ei haise milleen. Aiemmin yhessä akvassa meillä oli valokansi ja sen luukun kun avasi niin haisi ihan "kasvihuoneelle".
Ok. Otin ne hiilipalat pois. Imuroin n.2 viikon välein. Joskus viikon välein. Kansilasissa on uksi pieni aukko johdoille (suodattimen ja lämmittimen) ihan reunassa. Kannataako sitten kansilasi ottaa pois vai voiko kalat hyppiä pois?
Akvaariot <3

><((((º>`·.¸¸.·´¯`·...¸><((((º>
Venksu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 71
Liittynyt: 14:49, 26.12.2010
Sukupuoli: Nainen

Re: Akvaario haisee homeelle (sen tyyppiselle)

Viesti Kirjoittaja Venksu »

Kun tänään otin akvan kannen pois en haistanut juurikaan mitään. Pikkuisen vain jos oikein haistelin haistoi, mutta muuten en. Kiitos kaikille jotka ovat auttaneet :D
Akvaariot <3

><((((º>`·.¸¸.·´¯`·...¸><((((º>
BTM
Junior Member
Junior Member
Viestit: 81
Liittynyt: 16:02, 23.01.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Akvaario haisee homeelle (sen tyyppiselle)

Viesti Kirjoittaja BTM »

What?! 8O
Mulla tuli tuossa uutta Fluvalia ihastellessa mieleen se, että sinullakin taisi olla toisen ketjun perusteella se Fluvalin U-sarjan suodatin. Otitko ne mustat suodatintyynyt pois? Ne on aktiivihiiltä ja niitä käytetään normaalisti käsittääkseni vain lääkejäämien poistamiseen altaasta (ja muissa ongelmatilanteissakohan?) Mitenhän niiden jatkuvampi käyttö? Ainakin tuossa lääkityksenjälkeisessä hiilisuodatoinnissa oli ohjeena, ettei hiiltä pidetä kovin pitkää aikaa altaassa, sillä siihen kertyneet jäämät ja bakteerit pöllähtävät takaisin veteen aikanaan. Voikohan niitä muissa tilanteissa käyttää pidemmän aikaa, ja olisko niistä jopa hyötyä noissa ongelmissasi?
Mulla on Juwelin suodatin lisänä ja akvaariopaketin mukana tuli siihen pakkaus sisustyynyjä. Yksi on musta ja ymmärtääkseni juuri aktiivihiilisuodatin. Sitäkö ei normaali tilanteessa pidetä altaassa? Mä pistin vaan ohjeen mukaan altaaseen, kun ohje oli vain kuva, jossa oli sienten järjestys ja kerrotaan kuinka usein kuuluu vaihtaa. Tuo kyseinen 1 kuukauden välein. Muutenkin ihmetyttää noi sienet. Ihan pinnassa oleva valkea roskan kerääjä pitäisi vaihtaa viikottain, siis vaihtaa, ei puhdistaa. Muut sienet pinnasta 2 ja 3 kuukauden välein, pohjalta 9 ja 12 kuukauden välein. Myös "rasia" jossa on jotain valkeita keraamisen oloisia palasia on 12 kk välein. Eikö tuollaisella vaihtamisella mene bakteeristo ihan sekaisin? Olen ymmärtänyt, että tuo vastaa tavallaan mattosuodatinta, eli olisi nimen omaan biologinen suodatin. Meni vähän offtopic, mutta hajua on minunkin akvaariossa. Sellaista maa, multa, suo tyyppistä tuoksua. Ei kovin vahvaa. Nitriitti on nollissa.
Ostan kasveja: Sammalet, hatturuoho, pennilehti, viuhkalehti. YV!
Myyn Kauniston hiekkaa (noin 20 kg), akvaarion taustamuovi (kaksipuoleinen, kasvi/kasvi+kanto, käyttämätön ). YV!
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2122
Liittynyt: 20:22, 19.09.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: Akvaario haisee homeelle (sen tyyppiselle)

Viesti Kirjoittaja nepis76 »

Sellainen musta suodatinmateriaali on aktiivihiilisuodatin. Sitä käytetään vain kertaluontoisesti lääkityksen jälkeen poistamaan lääkejäämiä. Sitä käytetään n. 2 viikkoa ja sen jälkeen se heitetään menemään. Eli se on kertakäyttöinen.

Ei noita sieniä kannata ostaa koko ajan uusia. Tottahan toki valmistajat antavat tällaiset ohjeet, että heidän tuotteillaan olisi menekkiä ja kyllähän noita jotkut ostavat ohjeen mukaan. Mutta suodatinmateriaalit vaihdetaan uusiin, kun ne ovat kulahtaneet. Eli tarkoittaen siis, että huuhtelemisen jälkeen ne eivät enää pidä malliaan tai ne murenevat tai muuta vastaavaa. Vanu on sellaista, että se täytyy vaihtaa uuteen, koska sitä ei voi huuhdella. Muut vaahtomuovipatruunat on huuhdeltavissa moneen kertaan.

Mulla on aquaballissa edelleen 2-3 vuotta vanhat patruunat eikä ne huuhtelun yhteydessä vieläkään ole muuttaneet muotoaan taikka muutakaan. Toki onhan ne väriltään muuttuneet ruskeiksi, mutta ei se väri haittaa. [;)]
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
BTM
Junior Member
Junior Member
Viestit: 81
Liittynyt: 16:02, 23.01.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Re: Akvaario haisee homeelle (sen tyyppiselle)

Viesti Kirjoittaja BTM »

Juu, otanpa sit sen mustan pois. Toivotaan, että hajukin lähtee sen mukana :). Hyvä tietää, ettei tosiaan tarvitse vaihdella noin usein. En olisi varmaan vaihtanutkaan, jos olisin pois ottaessa todennut, että hyvältähän tämä vielä näyttää. Melkoinen bisnes, jos tuolla ohjeen tahdilla ihmiset vaihtelisi :P . Mut miksi vanua ei voi pestä :o ? Olen pessyt 40 litraisestani vanua kerran tai kaksi ja sitten vaihtanut. (kiinteä pohjan kautta imevä suodatin).
Ostan kasveja: Sammalet, hatturuoho, pennilehti, viuhkalehti. YV!
Myyn Kauniston hiekkaa (noin 20 kg), akvaarion taustamuovi (kaksipuoleinen, kasvi/kasvi+kanto, käyttämätön ). YV!
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2122
Liittynyt: 20:22, 19.09.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: Akvaario haisee homeelle (sen tyyppiselle)

Viesti Kirjoittaja nepis76 »

No kyllähän sen voi pestä, jos se pysyy kohtuu hyvänä pesun jälkeen.

Mulla on ollut jotain vanulevyä noissa ulkosuodattimissa eikä sitä ole voinut pestä. Se on ollu kerta ja vainaa. Muuta vanua en olekaan koskaan käyttänyt enkä enää nykyään käytä edes noissa ulkopömpeleissä.
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
Jakari
Starting Member
Starting Member
Viestit: 20
Liittynyt: 15:21, 14.03.2010

Re: Akvaario haisee homeelle (sen tyyppiselle)

Viesti Kirjoittaja Jakari »

Mulla on 240 litraisessa juwelissa ongelmana "tiskirättimäinen" haju. Akvaario on ollut kypsä pitkään, vedenvaihtoväli on 2vko.

Muut datat: PH myös alle 6.2 (!), NO2 alle 0.3, NO3 n. 25 (!), lämpö 27. Kalastona yksi isohko isopurjepleko, pieni neontetra+inkkariparvi (10 molempia), 10 plätyä ja kymmenkunta monnista. Akvaarioon on "hävinnyt" yksi omenakotilo jonnekkin, petokotilot on roskakotiloiden syömisen jälkeen olleet täysin hukassa, neontetroja on kans "jokunen" johonkin hävinnyt. Yksi ongelma on liimattu koho-kivikuvio tausta, jonka taakse kaloja pääsee.

Onko tuo tiskirättimäinen haju ok? Se on vähän "kasvihuonemainen", mutta epämielyttävämpi.
urppis
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1321
Liittynyt: 18:50, 08.01.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Akvaario haisee homeelle (sen tyyppiselle)

Viesti Kirjoittaja urppis »

Korkea nitraatti -> tee veden vaihto. Tihennä vedenvaihtoväliä... nitriitti 0.3! Nollaan saatava! Vaihtele vesiä tiuhempaan ja jatka sillä saralla, vaikkapa kerta viikkoon. Testaile tiheämpään, jotta saat itsellesi hyvän vedenvaihto rutiinin. Äkkiä opit näppituntuman, millä akvaario pysyy hyvänä ja vesiarvot kohdallaan.
Poista kuolleet kasvin jämät ja vähennä ruokintaa. Mätänevät kasvinosat pilaavat vettä. Voi olla, että biologinen suodatus ei vielä ihan toimi täysillä, kun tuo nitriitti on kohollaan. vai kuulutko siihen suomen vesi alueeseen, missä on nitriitti pitoinen vesi, onko nuo tulokset mitattu vedenvaihdon jälkeen. Meillä perähikiällä pohojanmaalla ei ole nitriittiä testien mukaan vesijohtovedessä, joten en osaa sit sanoa, miten tuo pitoisuus on vedenvaihdon jälkeen, mikäli sitä puhtaassa kraanavedessä esiintyy..
Ei muuta kun lappoa ja ämpäriä esille :D
1000 litraa vesivahinkoa
rybka
Senior Member
Senior Member
Viestit: 595
Liittynyt: 17:00, 24.11.2010
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Riihimäki (+ Joensuu)

Re: Akvaario haisee homeelle (sen tyyppiselle)

Viesti Kirjoittaja rybka »

Jos sinne taustan taakse on tosiaan töllännyt porukkaa, ja aiheuttavat siellä sekä hajua että nitriitin nousua? Pystytkö tsekkaamaan?
Hietikkomalawila 714 l: Eclectochromis labrosus, Cyrtocara moorii, Copadichromis borleyi, Synodontis lucipinnis.
Aasia 250 l: kääpiönuoliaisia, rusokiilakylkiä, viherimubarbeja, leväsukarapuja.
urppis
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1321
Liittynyt: 18:50, 08.01.2011
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Akvaario haisee homeelle (sen tyyppiselle)

Viesti Kirjoittaja urppis »

rybka kirjoitti:Jos sinne taustan taakse on tosiaan töllännyt porukkaa, ja aiheuttavat siellä sekä hajua että nitriitin nousua? Pystytkö tsekkaamaan?
juuri meinasin tuosta jatkaa, jotta kuolleet kalat ja elukat etsittävä sieltä pilaamasta... niiden kasvien rämppeitten lisäks...
1000 litraa vesivahinkoa
Jakari
Starting Member
Starting Member
Viestit: 20
Liittynyt: 15:21, 14.03.2010

Re: Akvaario haisee homeelle (sen tyyppiselle)

Viesti Kirjoittaja Jakari »

Anteeksi, olin epäselvä. NO2 on siis "alle 0.3" joka on tuon tetran mitta-asteikoin alin taso. Eli täysin kirkkaan keltainen mittaustulos. Mutta NO3 on kyllä kohollaan. KH oli n. 2-3, laitoin nyt ruokasoodaa aluksi ja alan tihentämään vedenvaihdot kerran viikkoon. Jotenkin kun akvaario on kypsynyt niin on aina ollut poistovesi tosi kirkasta ja suodattimet keränneet paskat pois. Sitä on jäänyt ajattelemaan että homma on hoidossa tällä aika helpolla ja vähäisellä vedenvaihtovälillä.

Tuo tausta on paskamainen; sen takaa on yllättäen mahdotonta puhdistaa mitään ja mitenkään. Pitää yrittää jotenkin sieltä lapolla saada edes möhnät pois. Saakeli ku se on tosi hyvännäköinen "kivijäljitelmä", mutta asennus oli sen verran eeppinen operaatio ettei tekis mieli poiskaan repiä. Ainakin jotkut kasvit on sinne varsiaan tunkeneet. Ja akvasta on yks omenakotilo "hävinnyt" jonnekkin, sekä muutama tetra on joko tosi hyvin piilossa, syöty tai sitte kuollu sinne taakse.
Venksu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 71
Liittynyt: 14:49, 26.12.2010
Sukupuoli: Nainen

Re: Akvaario haisee homeelle (sen tyyppiselle)

Viesti Kirjoittaja Venksu »

Mites mulla on kun nitraatti on ja on ollut melkein koko ajan n.25. Viikon veden vaihto väli, enkä millään saa sitä laskettua.
Akvaariot <3

><((((º>`·.¸¸.·´¯`·...¸><((((º>
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”