Ulkosuodatin 240 litraiseen

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
roskakala
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Ulkosuodatin 240 litraiseen

Viesti Kirjoittaja roskakala »

Hei!

Pikainen kysymys teille joilla on kokemusta ulkosuodattimista, elikkä kumpi kannattaisi hankkia 240 litraiseen akvaarioon ulkosuodattimeksi, Tetratec ex 1200 vai Eheim Classic 2215 (2217?)? Kiitos etukäteen!
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Re: Ulkosuodatin 240 litraiseen

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

Itselläni on 2217 300-litraisessa ja luulisin sen olevan tuohonkin altaaseen se "oikea".
Morrgan
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Morrgan »

Vertailun vuoksi voisin sanoa että on kokemusta 2215:sta 200-litraisessa, on siellä toiminut vallan mainiosti sisäsuodattimen kaverina. Valinta riippunee myös kalastosta, eli sotkevatko paljon, tykkäävätkö koskesta vaiko rauhallisemmasta vedenkierrosta jne.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: HAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

Minulla on Eheim 2073 ulkosuodadin 200-litran akvassa ja se ei riittänyt, koska kalastoa ja kasvejakin on paljon. Sisäsuodadin kaverina, Aquael unifilter 1000. Melko lupaavia Eheimin omat lupaukset akvan koon suhteesta suodattimen tehoon.

Akvakeskuksella hieman realistisemmat arviot mielestäni....Myyntimies toki haluaa reilun suodattimen, mutta parempi, että riittävä teho. Tuskin pahasti ylimitoitettua puhetta.http://www.akvaariokeskus.com/ab2005/ta ... s_ulko.htm (vihreällä Akvakeskuksen arvio, ei-vihreällä Eheimin)
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
roskakala
Starting Member
Starting Member

Kiitos vastauksista!

Meillä mies oli sitten nopee ja tuli kotiin Classic 2217 kainalossa.. :) Laitettiin se sitten tämän päivän aikana jotenkuten hollilleen mutta kyllähän oli urakka! Letkuja ei meinannu saada sitten millään järkevästi, tuntui että paketista täytyi puuttua jotain liittimiä tai letkunpätkiä. Ja se letkujen kanssa säätäminen, voi hyvää päivää. Kyllä tuli sellaistakin tekstiä ukkokullalta ja meinasi pönttö aika moneen otteeseen lentää lasista pihalle [}:)] Toi manuaali ei todellakaan ollut mikään ihan helppo tulkita, pakko oli yrittää urkkia netistä apuja.

Jos joku ystävällinen ihana akvaristi viitsisi vielä vastata edes osaan seuraavista kysymyksistä niin olisin tosi kiitollinen, elikkä
1) Ovatko muut joutuneet pätkimään noita mukana tulleita pehmeitä (2kpl) letkuja jotta saa tuplahanat asennettua?
2) Mitenkäs olette liittäneet ulostuloputken (sen missä reikiä), meillä tökättiin vain siihen pehmeeseen letkuun kun mitään liittimiä ei tullut mukana.
3) Entä millä seinällä ulostuloputki kuuluisi oikeasti olla, päädyssä vai takana ja miksi?
4) Mitä ihmettä sillä kovalla pienemmällä mutkaputkella olisi tarkoitus tehdä??
5) Mitenkäs olette estäneet kalanpoikasten joutumisen imuputkeen?

t.Toivoton tapaus :roll:
-tombba-
Member
Member

Viesti Kirjoittaja -tombba- »

roskakala kirjoitti:Kiitos vastauksista!

Jos joku ystävällinen ihana akvaristi viitsisi vielä vastata edes osaan seuraavista kysymyksistä niin olisin tosi kiitollinen, elikkä
1) Ovatko muut joutuneet pätkimään noita mukana tulleita pehmeitä (2kpl) letkuja jotta saa tuplahanat asennettua?
2) Mitenkäs olette liittäneet ulostuloputken (sen missä reikiä), meillä tökättiin vain siihen pehmeeseen letkuun kun mitään liittimiä ei tullut mukana.
3) Entä millä seinällä ulostuloputki kuuluisi oikeasti olla, päädyssä vai takana ja miksi?
4) Mitä ihmettä sillä kovalla pienemmällä mutkaputkella olisi tarkoitus tehdä??
5) Mitenkäs olette estäneet kalanpoikasten joutumisen imuputkeen?

t.Toivoton tapaus :roll:

Omat kokemukset 2215:sta mutta sama laitoshan tuo on toiminnaltaan..

1) tuplahanat vaan itselle sopivaan kohtaan ja toki siitä kohtaa letku poikki.
2) näissä classiceissa ei tule ylimenoputkea suihkuputkelle mukaan eli suosittelen hankkimaan sen vielä lisänä niin helpottuu kummasti homma malliltansa tämänlainen sopivalla koolla toki (letkukoko tarkistettava) http://www.akvaarioon.fi/epages/TP.sf/f ... 1708400623
3)päädyssä olen itse pitänyt pintaveden tehokkaan kierron takia, mutta ihan oman tarpeen mukaan se ulostulon suuntaus
4) sattuisiko olemaan tuon kohdan 2 linkin näköinen putki ? Mikäli on vain 90 asteinen mutka tulee suihkuputki siihen käsittääkseni kiinni ja toisesta päästä letku ulos akvaariosta, tosin tästäpä en osaa sanoa tarkasti, kun omassani tuli tuo ylimenoputki suoraan mukana.
5) karkeaa mattosuodatinta pala sinne siivilän sisälle ja sitä pesee tarvittaessa...
450L työn alla 63L ja 30L rapula/taistola + 4x kissaa ja koira
kirahvi1
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirahvi1 »

roskakala kirjoitti: 4) Mitä ihmettä sillä kovalla pienemmällä mutkaputkella olisi tarkoitus tehdä??
Siinä on mukana kaksi mutkaa, joista "elbow" tulee ulostuloputkeen ja käytännössä siis veden alle:

http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/n ... VIkJ3HIl1P

Lisäksi mukana on "kuori", joka suojaa letkua taittumasta akvaarion reunaa vasten:

http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/n ... VIkJ3HIl1P
roskakala
Starting Member
Starting Member

Kiitos taas vastauksista. Näyttää siltä että se merkillinen mutkaputki tosiaan on nimenomaan tuo ylimenoputki, emme vain keksineet että miten ihmeessä se olisi tarkoitus saada asennettua koska oli saman paksuinen kuin suihkuputki eikä mitään liitospaloja tullut mukana. Olisiko pitänyt pätkäistä taas letkusta pala vai olisiko kuulunut olla jokin liitospala mukana? Ainakaan mitään Kirahvi1 -nimimerkin linkittämiä "elbowia" tai "kuorta" ei pakkauksessa tullut, olisiko pitänyt kuulua pakettiin vai ostaa erikseen? Letkun taittuminen oli meillä juuri ongelmana eli tuo "kuori" olisi tullut tarpeeseen, mutta parin tunnin ihastuttavan väkertämisen jälkeen mies sai lopulta suihkuputken akvaarion päätyyn ilman että letku taittui. Pelottaa vaan että koska alkaa vesi suihkuta pitkin kämppää kun taitaa olla aikamoinen tee-se-itse väkerrelmä tuo meidän letkutus, ei millään pahalla ukkokulta.. :?

--------------------------

Itse asiassa taidankin olla tosi onnellinen ettei tuota ylimenoputkea tullut asennettua - ainakin mikäli Akvaariopuoti Tulipyrstön ilmoituksiin on luottaminen.. 8O

ks. http://www.akvaariopuoti.net/tuotteet/S ... uodattimet kohta EHEIM 2217 Classic SUODATIN+patruunat: "..pakkaus ei sisällä ylimenoputkea.."

Heh heh. :D
m1ksu
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja m1ksu »

Näissä classiceiden sisällöissä näyttää olevan hieman eroja!
Ekan 2217:n kun hommasin akvaariokalasta niin siinä ei ollut mukana ylimenoputkea vaan lyhyt mutkapala ja letkun päälle laitettava mutkapala.
Toisen 2217:n kun hommasin vaasasta niin siinä oli ylimenoputki mukana!
Tosiaan kun niitä kilkkeitä ja hanoja paikoilleen laittelee niin on otettava letkusta pätkä yhteen liittämiseksi, ja kyllä ne sen verran jemptit liitokset tulee ettei pelkoa vuodoista ole kun vaan riittävän pitkälle työntää letkun putken päälle ja jos pelkää niin voi laittaa varmistukseksi altaa ulkopuolelle jääviin liitoksii lemmarit!
Sen verran täytyy moittia classic suodattimia että älyttömän lyhyet letkut tulee mukana niissä!
Vähänkään korkeampi allaskaappi ja yli 60cm syvä allas niin eipä tahdo letkut riittää! Ja mielestäni kyllä jo 2217:sa saisi olla pykälää isompaa tuo suodattimesta altaaseen menevä letku.
-tombba-
Member
Member

Viesti Kirjoittaja -tombba- »

roskakala kirjoitti:Itse asiassa taidankin olla tosi onnellinen ettei tuota ylimenoputkea tullut asennettua - ainakin mikäli Akvaariopuoti Tulipyrstön ilmoituksiin on luottaminen.. 8O

ks. http://www.akvaariopuoti.net/tuotteet/S ... uodattimet kohta EHEIM 2217 Classic SUODATIN+patruunat: "..pakkaus ei sisällä ylimenoputkea.."

Heh heh. :D

En kyllä tiedä miten se ylimenoputki varmistaa sen mahdollisen vuodon :o Minusta se lähinnä estää sitä vuotomahdollisuutta pitämällä sen suihkuputken siellä akvaarion puolella paremmin. Tuon ylimenoputken kanssa se suihkuputki ei pääse itsestään sieltä vääntymään ulos letkun mukana. Meidän 200 litraisessa ei tuota ylimenoputkea ole ja kyllä se aika huterasti siellä altaassa pysyy noihin ylimenoputkellisiin suihkuputkiin verrattuna. Mutta kai tuohon vuotovaaraankin on joku hyvä selitys mitä minä en taas ymmärrä :)
450L työn alla 63L ja 30L rapula/taistola + 4x kissaa ja koira
aco
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja aco »

Itse olen siirtynyt käyttämään tällaista ulostuloputkea, mikä helpottaa akvaarioelämääni paljonkin:
http://www.akvaarioon.fi/epages/TP.sf/f ... 1708401385
Siihen saa mukavasti lisäpaloja, jolla saa halutunlaiset mutkat ja jakaumat. Alkuperäinen vihreä putki (2026:ssa) roikkui ja keikkui aikanaan kaikkine virityksineen ja sitten päätin kokeilla tätä. Ja kun 009 laittoi pienen lisäputken minulle ( :D ), ja reijälliset ulostuloputket tuli hieman alemmas, niin olen ollut sen kanssa erittäin tyytyväinen. Tosin nyt vettä työntää 2015. Kun siinä "set"ssä on tuo ilmausruuvi/korkki tuossa korkeimassa kohdassa, niin ei tarvitse repiä letkuja ja putkia, kun suodattimen on putsannut ja pitää käynnistää uudestaan. Tosin sen ilmausruuvin kanssa saa olla varovainen ettei saa suodattimeen jääneet olevat vedet silmille... :D
roskakala
Starting Member
Starting Member

Kiitos, eiköhän näillä neuvoilla jo saa varsin vedenpitävän viritelmän. Tulevaisuudessa voisi kyllä laittaa hankintalistalle tuollaisen muokattavan ulostuloputken, aika näppärän näköinen kapistus oli. Kiva juttu että täältä aqua-webistä saa hyviä neuvoja ja vielä näin pikaisesti.

Tuosta Tulipyrstön ilmoituksesta vielä sen verran että tekstiä lukiessani olin ihan varma että siinä on joku kirjoitusvirhe, meikäläisittäin kirjoutuksen ymmärtää siten, että kyseinen putki varmistaa eli aikaansaa varmasti vesivahingon. Olen niin blondi että tajusin lauseen toisen merkityksen vasta teidän ystävällisten vastausviestien myötä. [;)] Hihittelin itsekseni kyseiselle selostukselle koko eilisillan ja vielä tänäkin aamuna. :D
Anna-Marjatta
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Anna-Marjatta »

roskakala kirjoitti:
Tuosta Tulipyrstön ilmoituksesta vielä sen verran että tekstiä lukiessani olin ihan varma että siinä on joku kirjoitusvirhe, meikäläisittäin kirjoutuksen ymmärtää siten, että kyseinen putki varmistaa eli aikaansaa varmasti vesivahingon. Olen niin blondi että tajusin lauseen toisen merkityksen vasta teidän ystävällisten vastausviestien myötä. [;)] Hihittelin itsekseni kyseiselle selostukselle koko eilisillan ja vielä tänäkin aamuna. :D
Näin myöhään näin tämän keskustelun ja vasta nyt näin että olin tehnyt kirjoitusvirheen. Paskat on ollut housussa näin myöhän ja vasta nyt siivosin.

Ihme kun kukaan ei ole laittanut sähköpostia meille päin...??
Boomscarf

Viesti Kirjoittaja Boomscarf »

Mä ajattelin tilata ton JBL Cristal Profin omaan 240l maljakkoon. Hinta-laatusuhde vaikutti hyvältä ja nuo eheimit ei niin innosta, niin tilailen sen ja kerron sitten kokemuksista paremmin myöhemmin. :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”