Kiekko ku suuttuu ni mustaksi muuttuu

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
veksi
Member
Member

Kiekko ku suuttuu ni mustaksi muuttuu

Viesti Kirjoittaja veksi »

Vajaa vuoden ikäinen pentu on värjäytynyt päästä toiselta puolelta mustaksi. Mikähän juttu tämä on? Mustaa on vain päässä ja vain toisella puolella. En usko mihinkään ihotautiin, koska rajaus on noin tiukka. Eikä kala ole oikein senkään oloinen, että olisi ollut jumissa jossain puunkolossa. Ainakin silmä on kirkas. Kala on vähän ujo, mutta tulee kuitenkin tervehtimään, kun sitä lähestyy ja ruoka maittaa. Hengitys on ok. Muu porukka on kutuväreissään. En keksi mitään selitystä.
IMG_8858.JPG
IMG_8858.JPG (93.08 KiB) Katsottu 1767 kertaa
Liitteet
IMG_8852.JPG
IMG_8852.JPG (146.04 KiB) Katsottu 1767 kertaa
Aallotar
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen

Re: Kiekko ku suuttuu ni mustaksi muuttuu.

Viesti Kirjoittaja Aallotar »

En osaa tuosta sanoa, mutta olen pari kiekkoa menettänyt ja ne on kyllä muuttuneet kokonaan ihan tummiksi joitain päiviä ennen kuolemaansa.
Morpho
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Morpho »

Aallotar kirjoitti:En osaa tuosta sanoa, mutta olen pari kiekkoa menettänyt ja ne on kyllä muuttuneet kokonaan ihan tummiksi joitain päiviä ennen kuolemaansa.

Tässä on kyse aivan muusta, eli jonkinlaisesta hermostollisesta/neurologisesta häiriöstä.

Omituinen tarkkarajainen mustuminen toimii periaatteessa samalla tavalla kuin kiekkojen kyky näyttää raidoilla mielentilaansa.
Tässä tapauksessa jostain syystä kala tummuu väärästä kohdasta eikä hallitse väriensä käyttöä.
Mustuus voi jonkin verran vaihdella, eli välillä vaalentua ja taas tummentua.
Ongelma voi olla pitkäaikainen tai lopullinen, aika usein kala voi kutenkin vähitellen palautua takaisin aivan normaalin väritykseen.
Olen nähnyt vastaavaa ennenkin ja osa kiekoista palautuu normaaliksi.
.·´¯`·.. ><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·...¸><((((º>

En luota lääkäreihin, yksikin hoiti yhdeksän vuotta saman potilaan keltatautia, kunnes huomasi että mieshän on japsi...(W.C. Fields)
veksi
Member
Member

Viesti Kirjoittaja veksi »

Voi harmi. Mä kun suunnittelin jo tekeväni maailmanvalloituksen uudella värimuodolla; "Kantvikin mustapää". ;>
Morpho
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Morpho »

veksi kirjoitti:Voi harmi. Mä kun suunnittelin jo tekeväni maailmanvalloituksen uudella värimuodolla; "Kantvikin mustapää". ;>
Eipä taida olla periytyvää sorttia...
.·´¯`·.. ><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·...¸><((((º>

En luota lääkäreihin, yksikin hoiti yhdeksän vuotta saman potilaan keltatautia, kunnes huomasi että mieshän on japsi...(W.C. Fields)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”