Kookospähkinä
Valvoja: Moderaattorit
Kookospähkinä
Onko kellään kokemuksia kookospähkinän "käytöstä" akvaariossa. Että muttaaako kookospähkinä (piilopaikka) akvassa vesiarvoja?
180l ja toivottavasti lisää tulossa;)
-
- Member
- Akvaarioseurat: Jyväskylän Akvaarioseura
On kokemusta kookoskuoresta.
Halkaistiin toinen ja toisesta kuoresta poistettiin pienempi osa.
Tyhjäksi koverrus ja kuoren keittäminen päälle. Väriä lähtee
aika mukavasti ja ylimääräiset pöpöt kuolevat kuoresta. Miten
ja millä aineilla kuori on käsitelty, sitä ei koskaan tiedä.
Vesiarvoja ei ole muuttanut suuntaan eikä toiseen ja
on toiminut erittäin käyttökelpoisena piilopaikkana
esim. partamonneille.
Halkaistiin toinen ja toisesta kuoresta poistettiin pienempi osa.
Tyhjäksi koverrus ja kuoren keittäminen päälle. Väriä lähtee
aika mukavasti ja ylimääräiset pöpöt kuolevat kuoresta. Miten
ja millä aineilla kuori on käsitelty, sitä ei koskaan tiedä.
Vesiarvoja ei ole muuttanut suuntaan eikä toiseen ja
on toiminut erittäin käyttökelpoisena piilopaikkana
esim. partamonneille.
Viimeksi muokannut Tinski, 14:00, 05.12.2003. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
~Tinski~
Hyvin ovat kookospähkinät minullakin toimineet.
Esikeitin pähkinöitä avaamisen jälkeen, niin sisuksen sai kaavittua helpommin pois. Puukko osoittautui kaapimisessa parhaaksi työvälineeksi, mutta sillä työskenneltäessä kannattaa luonnollisesti olla varovainen.
Kaapisen jälkeen vielä puoli tuontia keittelyä uudessa vedessä ja jäähtymisen jälkeen akvaarioon. Ei ole muutanut vesiarvoja ja pähkinöitä on akvaariossa yhteensä kolme.
Esikeitin pähkinöitä avaamisen jälkeen, niin sisuksen sai kaavittua helpommin pois. Puukko osoittautui kaapimisessa parhaaksi työvälineeksi, mutta sillä työskenneltäessä kannattaa luonnollisesti olla varovainen.
Kaapisen jälkeen vielä puoli tuontia keittelyä uudessa vedessä ja jäähtymisen jälkeen akvaarioon. Ei ole muutanut vesiarvoja ja pähkinöitä on akvaariossa yhteensä kolme.
-
- Elite Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Epäilen että keitetty kestää vähemmän aikaa tankissa kuin keittämätön.
Veikkaan että tuon keittämisen tarkoitus on päästä kalojen loisista eroon
Kalojen loisia kookospähkinässä; joopa joo.
Veikkaan että tuon keittämisen tarkoitus on päästä kalojen loisista eroon

Kalojen loisia kookospähkinässä; joopa joo.

Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
pähkinä
Huonopää sahattu pois, sen lisäksi sahattu pari aukkoa kuoreen kulkureitiksi.
Oon itse kanssa keittänyt kuoret siitä syystä, että jos niissä käytetään jotain torjunta-aineita kuuma vesi liuottaa ne paremmin kuin kylmä. Lisäksi liuottanut yleensä pari päivää vedessäkin. Loisista en yritä päästä eroon, kun kookospähkinät eivät järvissä kasva, mutta niistä haitallisista muista kemikaaleista kyllä.
Huonopää sahattu pois, sen lisäksi sahattu pari aukkoa kuoreen kulkureitiksi.
Oon itse kanssa keittänyt kuoret siitä syystä, että jos niissä käytetään jotain torjunta-aineita kuuma vesi liuottaa ne paremmin kuin kylmä. Lisäksi liuottanut yleensä pari päivää vedessäkin. Loisista en yritä päästä eroon, kun kookospähkinät eivät järvissä kasva, mutta niistä haitallisista muista kemikaaleista kyllä.
sähellystä!
mulla on ollu vaikeuksia saada kookospähkinät halki!
oon sahannu rautasahalla... ja se kestää ikuisuuden!! (saha tais olla tylsä)
ja sitten sen kulkuaukon saaminen kookospähkinään on tuskaa ilman poraa!! kaiversin aukon puukon, ruuvimeisselin ja vasaran avulla! X)

oon sahannu rautasahalla... ja se kestää ikuisuuden!! (saha tais olla tylsä)
ja sitten sen kulkuaukon saaminen kookospähkinään on tuskaa ilman poraa!! kaiversin aukon puukon, ruuvimeisselin ja vasaran avulla! X)
-
- Kivenpyörittäjä
- Akvaarioseurat: SMAS, FOMA #11
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Katkaisu käy kätevimmin rakennussirkkelillä ja oviaukon teko kuviosahalla
Porailee 5mm terällä reikiä katkaisureunaan, heittää tupon jaavansammalta tai -saniaista päälle ja "ompelee" reikiä hyväksikäyttäen ohuella siimalla tupon kuoren pintaan kiinni. Siihen se juurtuu
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Porailee 5mm terällä reikiä katkaisureunaan, heittää tupon jaavansammalta tai -saniaista päälle ja "ompelee" reikiä hyväksikäyttäen ohuella siimalla tupon kuoren pintaan kiinni. Siihen se juurtuu

Vettä tällä hetkellä vain vasemmassa polvessa...
Minä annoin kookoksen kuivua reilusti niin että valkea sisus (hedelmäliha?) lähti parilla lohkaisulla irti. Rautasahalla sahasin (tai siis mies sahasi
) kuoresta sen reikäisen pään pois. Kuivan kookoksen tunnistaa siitä ettei se hölsky. Tuore, vielä syötävissä oleva ei pidä ravistettaessa mitään ääntä.
En liotellut tai keitellyt, kaadoi vedenkeittimestä litran kuumaa vettä päälle ja siinä se. Nopeasti partikset sen jynssäsivät sileäksi vaikka jätin kaikki hapsut sojottamaan!

En liotellut tai keitellyt, kaadoi vedenkeittimestä litran kuumaa vettä päälle ja siinä se. Nopeasti partikset sen jynssäsivät sileäksi vaikka jätin kaikki hapsut sojottamaan!
Juu en minäkään ostaisi, mutta tässä tapauksessa annoin kookospähkinän kuivua reilusti kotosalla ennenkö aloin sahailemaan. Kuivatin sitä vielä avonaisenakin parvekkeella ennenkö lohkoin sisälmykset pois. Kokemukseni mukaan Suomesta saatavat kookokset ovat melkein järjestäen jo valmiiksi huonoja (=eivät hölsky tarpeeksi), yksikin minkä ostin hölskyvänä ja aioin syödä, oli kyllä niin kamalaa sisältä ettei mitään rajaa. Tai sitten minulla on ollut tosi huono säkä joka kerta.