Gorkin riutta-allas II

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Gorkki
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies

Gorkin riutta-allas II

Viesti Kirjoittaja Gorkki »

Juu, eli pitihän sitä suurempi allas muuton yhteydessä hankkia vanhan noin 300 litraisen tilalle. Tai itseasiassa piti muuttaa jotta kämppään mahtuisi isompi allas [;)] . Eli uusi allas kaapistoineen tilattiin Porin akvaariokeskuksesta ja hieno allas siitä tulikin. Lisäksi ideoita sain katsomalla JL-riutan kotisivujen kuvia ja kaapisto onkin monilta osin samalla tavoin toteutettu ja tekijäkin on sama.

Eli uuden altaan mitat on 155 x 70 x 70 cm ja altaan päällä omassa kaapistossaan on Atin 10 x 80 W T5 Power Module ja kaapin sisällä on sitten lokeroitu ala-allas kooltaan 105 x 55x 55 cm johon kuuluu pieni refuosasto. Ala-altaassa porisee Atin uusi PowerCone 250 -vaahdotin jonka sain hienosti hankittua Aquapro2000:sta. Aquapron kauppias soitti minulle tilaamani lampun saatavuudesta, samalla kysyin, että milloin Atin uudet vaahdottimet ilmestyvät. Kauppias sitten puhelumme aikana pyysi odottamaan, soitti toisella puhelimella Atin tehtaalle. Siinä sitten kuuntelin saksan kielistä puhelua ja ainoa mitä sain selvää oli että hänellä on tässä asiakas Suomesta. Ja niin järjestyi yksi PowerCone tehtaalta ennen kuin niitä (ilmeisesti) virallisesti vielä Euroopasta sai. Tämä tapahtui marraskuun loppussa muistaakseni.

Vanhan altaan muutto uuteen tapahtui helmikuun alussa ja ihme ja kumma elävät selvisivät muutosta hengissä vaikka muuton yhteydessä aklimitointi jäi melko minimaaliseksi. Ensimmäiset päivät jännityksellä odotin mitkä selviää ja mitkä ei, mutta onneksi kävi hyvin ja kaikki selvisivät muutosta hengissä. Tai no pari pientä Zoanthus-kiveä hävisi jonnekin, ilmeisesti hiekan sekaan. Parasta muutossa oli kuitenkin, että viimeisen parin kuukauden aikana vanhassa altaassa oli jostain syystä ja monet korallit (acrot ja stylophora) olivat alkaneet bleechata, mutta muuton jälkeen kaikki tuntuvat voivan mahtavasti ja yksi pahoin kärsinyt acro on alkanut kasvattaa kovalla vauhdilla uutta kudosta vanhan kuolleen rungon päälle ja kyseinen acro näyttääkin voivan nykyään mahtavasti. Lisäksi allas selvisi käytännössä ilman mitään levävaihetta. Altaaseen tuli jonkin verran uutta kiveä, mutta iso osa muutti vanhasta altaasta. Tosin vanhasta altaasta muutti myös ei niin kiva ja jo vanhassa altaassa huolta aiheuttanut ruskea laakamatojen populaatio joka tuntuu hyvin myös uudessa altaassa viihtyvän. Ainiin, muuton seurauksena punainen kuplavuokkoni (Entacmea quadricolor) jakaantui ja nyt minulla on kaksi punaista ja yksi iso vihreä kuplavuokko altaassa joten varmaankin toisesta punaisesta pitäisi päästä eroon.

Eli laakamadoista huolimatta uusi allas tuntuu voivan mahtavasti ja vielä kun tänään sain juuri hankitulla Profiluxilla lampun himmennykset toimimaan, niin ei voi olla kuin iloinen merivesiharrastaja :D .

Ja muutama kuva tähän loppuun.
Liitteet
Akvaario.jpg
Akvaario.jpg (147.17 KiB) Katsottu 1202 kertaa
Akvaario pieni.jpg
Akvaario pieni.jpg (143.42 KiB) Katsottu 1202 kertaa
Akvaario3.jpg
Akvaario3.jpg (200.3 KiB) Katsottu 1202 kertaa
Kaappi.jpg
Kaappi.jpg (93.99 KiB) Katsottu 1202 kertaa
Acro.jpg
Acro.jpg (142.43 KiB) Katsottu 1202 kertaa
Caulastrea.jpg
Caulastrea.jpg (118.78 KiB) Katsottu 1202 kertaa
Vuokko ja kala.jpg
Vuokko ja kala.jpg (129.8 KiB) Katsottu 1202 kertaa
Rapu.jpg
Rapu.jpg (174.87 KiB) Katsottu 1202 kertaa
Alsshon
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Re: Gorkin riutta-allas II

Viesti Kirjoittaja Alsshon »

Taas yksi pelottavan potentiaalinen systeemi :) Komeasti on paketti kyllä rakennettu. Tuo ylivuotolaatikon rakennustapa on aika fiksu, eipähän ole ysikympin kulmia virtausta heikentämässä.
Gorkki
Starting Member
Starting Member

Aikaa on kulunut ensimmäisestä päivityksestä ja altaassa on suurinpiirtein kaikki hyvin, nyt kun helteiden aiheuttama lämmön nousukin on saatu kuriin tuulettimen avulla. Altaaseen on tullut lisää SPS- ja LPS-koralleja sekä yksi Tridacna-suvun simpukka. Kalapuolelle altaaseen on tullut, sitten viime päivityksen viisi Chromis Viridistä ja kaksi Gobiodon citrinusta. Gobiodon citrinukset ovat jo altaasta tätä nykyä poistettu. Syynä oli se, että ne söivät Acrojen polyyppejä sekä kihnuuttivat itseen acroja vasten ja tästä johtuen lähes kaikki Acrot pitivät polyypit piilossa yötä päivää josta seurasi se, että Acrot alkoivat bleechata ja näyttää kaikin puolin huonoilta. Noin kuukausi kalojen poistostaa Acrot palasivat suurin piirtein ennalleen.

Acrot, Montit ja muut SPS-korallit voivat hyvin kasvusta ja polyypeistä päätellen. Joitakin on ongelmia minulla kuitenkin on. Jostain syystä Euphylliat eivät altaassani viihdy. Vanhin Euphylliani on ollut kokonaan sulkeutuneena päivisin jo monta kuukautta ja yö aikaan se hieman avaa polyyppejään. Toinen on päivisin hieman enemmän auki ja yöllä vielä enemmän, mutta ei tälläkään Euphyllialla asiat kovin hyvin ole. Kolmas pieni Euphyllia on taas suht normaalisti auki jopa päivisin. Olen koittanut vaihtaa Euphyllioiden paikkaa yms. mutta siitä ei ole ollut mitään hyötyä. Jos jollain on jotakin tietoa mikä tätä voisi aiheuttaa niin kuulisin mielelläni. Tosiaan vesiarvojen pitäisi olla kunnossa, koska muut korallit voivat hyvin.

Laakamatoja minulla on edelleen, mutta matojen määrä on laskenut huomattavasti ja nyt niiden määrä on pysynyt kurissa joten tilanne on suht hyvä. Minulla oli hetken aikaa kaksi Chelidonura varians- etanaa syömässä laakamatoja. Chelidonurat olivatkin varsin viihdyttävää seurattavaa ja hyvin ne laakamatoja söivätkin, mutta niiden kohtaloksi päätyivät streamit. Olin kyllä yrittänyt streameja suojata, että ajoittain veden mukana ajelehtivat Chelidonurat eivät streameihin joutuisi, mutta huonolla menestyksellä.

Tekniikkapuolelle olen lisännyt itse tehdyn Biopellet-reaktorin pelletteineen ja Profiluxiin III:n olen ostanut muutaman lediputken simuloimaan kuuvaloa ja auringon nousua/laskua. Testaillessani erilaisia valaistuksia Profiluxistani hajosi EVG-AP-2F-HIC-piiri jolla Profilux on liitetty lamppuuni. Tällöin en enää saanut lamppua sammumaan muuten kuin vetämällä pistokkeen pois seinästä. Uuden samanmoisen asentamisella sain taas lampun sammumaan.

Sitten muutama kuva altaasta iltavalaistuksessa. Lisäksi kuva tekniikkapuolesta uusien lisäyksien jälkeen sekä DIY-pellettireaktorista.
Liitteet
Akvaario 30.6..jpg
Akvaario 30.6..jpg (150.12 KiB) Katsottu 952 kertaa
sivukuva.jpg
sivukuva.jpg (199.75 KiB) Katsottu 952 kertaa
Kaapin sisus.jpg
Kaapin sisus.jpg (173.11 KiB) Katsottu 952 kertaa
DIY-pelletireaktori.jpg
DIY-pelletireaktori.jpg (162.99 KiB) Katsottu 952 kertaa
tate
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja tate »

Komee on paketti! Piakkoin kutsun itseni kyläilemään 8O .
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

tate kirjoitti:Komee on paketti! Piakkoin kutsun itseni kyläilemään 8O .
Kyllä! Samaa mieltä Taten kanssa!
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
tate
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja tate »

Tota, Laakamadot mullakin on aiheuttaneet, ettei oikein eyphylliat näytä hyviltä. Oikeastaan tajusin huononavoivasta eyphylliasta noi laakamadot. Chelidonura variansia olen tässä metsästellyt, mut kauppiaat nukkuu talviunta kesällä=) Oletko dippaillut niitä jossain Coral rx tms.?
Gorkki
Starting Member
Starting Member

Kiitoksia kommenteista. Ai, en olekaan laakamatoja Euphyllian aiheuttajaksi vielä ajatellut. En ole niitä mihinkään dippiliuokseen dipannut, mutta olen kyllä ajatellut, että jos niissä kuitenkin olisi jotain pieneliötä yms. joka huonovointisuutta aiheuttaisi. Pitääkin nyt tässä joku päivä dipata ja katsoa että onko siitä apua.

Ne Chelidonura varianssit ovat kyllä oikeen mukavia eläimiä. Hienon näköisiä ja vielä syövät laakamatoja niin mikäs sen parempaa. Minulla molemmat Varianssit tuntuivat voivan erittäin hyvin ja lihosivatkin melkoisesti kuukauden puolentoista aikana. Tosiaan ne sitten leijuvat melko herkästi virtauksen mukana. Ne tekevät itsestään "leijan" levittämällä poimunsa ja lähtevät virran vietäviksi. Eli tosiaan streamit kannattaa sitten olla todella hyvin suojattuna. Minullakin oli Tunzen streamien ympärillä Vortechien vaahtomuovisuojat, mutta pienet reijät pumppujen reunoilla riittivät siihen, että Varianssit menivät palasiksi.

Ja tervetuloa kyläilemään tännekin.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”