Perus lajit sekaisin

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
ratti
Member
Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Perus lajit sekaisin

Viesti Kirjoittaja ratti »

Olen vasta aloittelija malawien saralla, ja olen jo ihan sekaisin oransseista ja seeproista. Mitä enemmän Googletan tietoa, sen sekavemmaksi tuntuu muuttuvan.
Auttakaa nyt tyhmää; ostin ensin Metriaclima estherae parven, oranssimalaweina myytiin.(red-blue)
Toisesta liikkeestä ostin toisen parven jossa molemmat sukupuolet punaisia. Mielestäni ihan saman näköisiä kun nuo oranssit, mutta myyjä puhui seepramalawista,käytti kuitenkin estherae loppu-osaa,(jonka tunnistin,alkua en muista)
Onko oranssimalawi myös seepramalawi?
Onko Pseudotropheus estherae ja Pseudotropheus Zebra samaa lajia?
Onko pseudotropheus estherae (mitä luulisin näiden uusien olevan) myös seepramalaweja?
Voi kun olen sekaisin näistä kaikista, mistä nämä erottaa toisistaan, ja oliko tässä jo siis 3 eri lajia ?
~~ Pieni ja pippurinen eukko ~~
kalahullu123
Member
Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Re: Perus lajit sekaisin

Viesti Kirjoittaja kalahullu123 »

Metriaclima zebra ja M. estherae ovat molemmat "seepramalaweja", mutta erilajeja. Nuo suomenkieliset nimet ovat huonoja ja voivat olla hämääviä. Estherae-koiraat ovat joko sinisiä tai vaaleita ja naaraat oransseja. En ole varma onko estheraeja, joiden väri on laikukas (OB). Metriaclima-suvun seeproja on niin monia, että lajien tarkka tunnistus on vaikeaa ja hyvin monet ovat raidallisia. M. zebra on raidallinen, mutta monien eri alueiden värimuodot (esim. M. zebra Ndumbi ja M. zebra Thumbi) sekottavat asiaa entisestään.
240L MALAWI:
Trematocranus placodon, Placidochromis phenochilus Tanzania, Protomelas fenestratus Pombo reef, Copadichromis borleyi, Synodontis multipunctata ja Aulonocara stuartgranti Cobwe.
KUVA/VIDEOGALLERIANI
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”