Sinullahan on asennetta
(Toivottavasti en vastaa trollille...)
ShadowS kirjoitti:Mulla on ennenkin ollu akvaario, niin osaan kyllä hoitaa. Suodatin ei mee tukkoon, mutta silti sen putsaan pari kertaa viikossa, eli siis kaikki osat irti ja juoksevan veden alle.
ShadowS kirjoitti:Vedestä vaihdan suurimman osan kerran viikossa ja putsaan pohjan pohjanpuhdistin-hommelilla (ei nyt satu miäleen mikä sen härvelin oikee nimi on) ja sitten kerran kuussa pesen perusteellisesti hiekat jne.
Oikeastaan tuossa itse osoitat sen, että ainakaan muutamat perusasiat eivät ole sinulla hallussa.
Suodatinta EI pestä paria kertaa viikossa. Jos se täytyy pestä tukkeutumisen vuoksi, se on alitehoinen. Jos peset sitä muuten vain, toimii se todennäköisesti alitehoisesti sen vuoksi, että jokaisen pesun yhteydessä häiritset sen tärkeää bakteerikantaa. Joka tapauksessa näin ei tulisi tehdä.
Mitä mahdat tarkoittaa hiekan perusteellisella pesulla kerran kuussa? Jos se tarkoittaa sitä, että otat sen pois akvaariosta pesua varten tai jos poistat kalat ja "peset" hiekan jollain siellä akvaariossa, on toimintasi kaloille haitallista, sillä hiekassa elää hyödyllisiä bakteereja.
Ja lopuksi ihmetys tuosta vedenvaihdosta. Mitähän mahtaa tarkoittaa "suurin osa"? Jos vaihdat esimerkiksi 90% kerran viikossa, olet jälleen luomassa katastrofia kaloillesi. Ihan äkkiä tulee mieleen se, että uitat niitä jatkuvasti kloorivedessä tai että kerran viikossa altistat ne kaasukuplataudille. Täällä on vähän montaa mielipidettä vedenvaihtojen "oikeasta" määrästä. Itse olen sillä linjalla, että (akvaariosta riippuen) vedestä kannattaisi vaihtaa 30-75% viikossa. Määrä riippuu monista tekijöistä ja jos viikoittainen määrä on kovin suuri, se ehkä kannattaisi mahdollisuuksien mukaan jakaa parille päivälle.
Siksi suosittelen lämpimästi, että yrität kuunnelle, mitä täällä sinulle neuvotaan. Palstalla on aikamoisen asiantuntevaa porukkaa ja pahimmat huuhaa-ylilyönnit aika usein korjataan viimeistään muutaman päivän sisällä. Joskus sävy voi olla vähän turhan tiukka, mutta älä anna sen lannistaa itseäsi. Eli kerro nyt ihmeessä noita edellä kysyttyjä asioita.
The plural of anecdote is not data.