Easy Carboa meni silmään
Valvoja: Moderaattorit
Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
- akvaarion tilavuus ja mitat
- Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
- Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
- Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
- Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
- Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
- Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
- Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
-
- Senior Member
Easy Carboa meni silmään
Onnistuin sitten ruiskauttamaan Easy Carboa silmääni, kun tyhmästi päätäni pidin. Kirvelihän se, muttei mitenkään aivan hirmuisesti, kun aloin tietenkin heti huuhdella sitä pois. Roskan tunne silmään jäi, joka sekin on hieman helittänyt tässä muutaman minuutin aikana. Kuinka myrkyllistä tuo Easy Carbo on? Pitäisikö soittaa lääkärille vai riittääkö tämä huuhtelu?
-
- Elite Member
- Sukupuoli: Nainen
Re: Easy Carboa meni silmään
Lääkäriin ilman muuta. Ilmeisen stydi aine se jo hajusta päätellen on, joten runsas huuhtelu vedellä ja sitten lekurin pakeille oitis.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
- Sukupuoli: Mies
Lekuriin ilman muuta! Se tappaa kalatkin! ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
-
- Junior Member
Myrkytystietokeskukseen soittamalla saa ensiohjeet!
http://www.hus.fi/default.asp?path=1;28 ... ;2265;2260
http://www.hus.fi/default.asp?path=1;28 ... ;2265;2260
-
- Elite Member
Sisältää glutaraldehydiä, mikä on aikamoinen myrkky. Syy, miksi lopetin kyseisen aineen käytön. Aivan sama miten vähän sitä on.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: ---
- Viesti:
Ei sitä silmään saa laittaa
.
Vitsi....juu lääkäriin purkin kera ja nopsaan
!!
Vitsi....juu lääkäriin purkin kera ja nopsaan

-
- Senior Member
Soitin päivystykseen ja kerroin, mitä silmään oli mennyt. Sain kyllä selville tuon aineen nimenkin, mitä ei muuten purkin kyljessä lue. Eikä lue mitään ohjeita siitäkään, jos ainetta menee silmään tai joku lapsi vaikka juo sitä! Eivät olleet kovin huolestuneita, koska mitään vakavia oireita ei ole ilmennyt, mutta pyysivät tulemaan näyttämään silmää varmuuden vuoksi kuitenkin. Näkö ei ole heikentynyt mitenkään, ja punotus lakkasi vartissa. Ainoa mitä nyt vielä tuntuu vähän on kuin olisi pieni roska silmässä, mutta sekin on pikku hiljaa poispäin menossa. Menen nyt kuitenkin sinne päivystykseen, niin saavat vielä sielläkin sitä katsoa.
En muuten itsekään käytä Easy Carboa normaalilannoitteena, kun siihen hieman epäillen suhtaudun minäkin. Desinfioin sillä äsken leväisiä kiviä lavuuarissa, koska siihen se on tuntunut auttavan eli aivan ensiapuhoitoon sitä käytän.
En muuten itsekään käytä Easy Carboa normaalilannoitteena, kun siihen hieman epäillen suhtaudun minäkin. Desinfioin sillä äsken leväisiä kiviä lavuuarissa, koska siihen se on tuntunut auttavan eli aivan ensiapuhoitoon sitä käytän.
-
- Elite Member
Ei lue purkissa ei. Eikä tiedä monikaan carboa käyttävä mitä kaloilleen juottaa. Kannattaa lukaista aineesta hieman lisää. Esim: http://www.ttl.fi/ova/tglutaraldeh.html
Glutaraldehydi liukenee täysin veteen ja on erittäin myrkyllistä vesieliöille
-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: HAS
Se voi olla että on vähän polttanut sitä silmän pintaa / limakalvoa siitä, jos tuntuu roskan tunnetta.
Aika jännä tosiaan ettei lue mitään, kun shampoopulloissakin lukee, mitä tehdä jos menee silmään..
Aika jännä tosiaan ettei lue mitään, kun shampoopulloissakin lukee, mitä tehdä jos menee silmään..

325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
-
- Elite Member
Ei olisi kovinkaan myyvä tuote, jos tuo ilmoitettaisiin. Tosin sitä on niin vähän, ettei ilmeisesti tarvitse ilmoittaa? Aivan sama, mä en moista myrkkyä kaloilleni tyrkytä, oli sitä miten vähän tahansa. Mitään hyvää siitä ei voi kaloille seurata. Kasvit se kyllä saa joillakin kukoistamaan.
-
- Katalysaattori
Mä oon nyt varmaan yli kuukauden ollut laittamatta tota altaaseen (pikkualtaaseen en ole edes laittanut sukarapujen takia), eikä kasveissa tai levissä ole tapahtunut mitään muutosta suuntaan tahi toiseen.
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
-
- Elite Member
Hysterisointi on hieno asia. Useimmat akvaariossa käytettävät aineet ovat myrkyllisiä jollain tapaa, enkä mä henk. koht. lähtisi laittamaan silmääni edes vedenparannusainetta... Tai joisi kasvilannoitetta jne.
Mun suosikki on Tetran Algizit, jonka pakkauksessa lukee: Erittäin myrkyllistä kaikille vesieliöille. Aine ja pakkaus tulee hävittää ongelmajätteenä.
Eikä tästä vouhoteta.. vain siitä Easy Carbosta on tehty pahuus itse.
Mun suosikki on Tetran Algizit, jonka pakkauksessa lukee: Erittäin myrkyllistä kaikille vesieliöille. Aine ja pakkaus tulee hävittää ongelmajätteenä.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Kyllä minä ainakin henk.koht olen aina suhtautunut kaikkiin levä- ja kotilomyrkkyihin nimensä mukaisesti pahimman luokan myrkkyinä, joitan en altaaseeni tunkisi kuin äärimmäisessä hädässä kun kaikki muu on jo kokeiltu ja silloinkin evakuoisin altaasta kaiken elävän minkä suhteen en tahtoisi ottaa riskiä että heittävät henkensä.
-
- Senior Member
Kolme tuntia meni sitten siinäkin reissussa. Mitään haavaa ei lääkäri havainnut, mutta määräsi kuitenkin silmätippoja laitettavaksi. Pienen lämmön tuo nosti myös, joten ei se nyt ihan terveellistäkään se glutaraldehydi selvästikään ole. Joskus käytin puolen vuoden ajan Easy Carboa päivittäin, kunnes kyllästyin. Kasveista tuli kyllä kauniita, mutta en vaan jaksanut läträtä aineen kanssa joka ikinen päivä, Nykyisin käytän sitä tosiaan levän poistamiseen, mihin se on toiminut erinomaisesti. Kaloille en ole huomannut olevan aineesta haittaa. Rapuja mulla ei ole.
Voi ziisus teidän ongelmien kanssa!
Kuinkahan monta litraa meikäläinenki on vetäny elämänsä aikana erilaisia (akvaario)kemikaaleja kurkusta alas ja toistaseks pahin vaikutus on unirytmin sotkeutuminen aina sillon tällön:D
Kuinkahan monta litraa meikäläinenki on vetäny elämänsä aikana erilaisia (akvaario)kemikaaleja kurkusta alas ja toistaseks pahin vaikutus on unirytmin sotkeutuminen aina sillon tällön:D
-
- Senior Member
Mari kirjoitti:Hysterisointi on hieno asia. Useimmat akvaariossa käytettävät aineet ovat myrkyllisiä jollain tapaa, enkä mä henk. koht. lähtisi laittamaan silmääni edes vedenparannusainetta... Tai joisi kasvilannoitetta jne.
Jep, jep. Mistä nyt milloinkin intoonnutaan. Hysterisointi on hieno asia.
Vesikin on myrkkyä kun sitä liikaa juo, sanovat näin.
Kyllä minäkin tuota Easy Carboa päälleni holvasin kerran puoli pulloa, oli isompi Saksan pullo. En minä minnekään lääkäriin mennyt, huuhtelin vedellä.... Noh, sitäköhän saan sitten syyttää kun tämänkin verran viiraa
Eipähän ole lähipiirillä niin tylsää kun yks poikkeaa joukosta....
-
- Advanced Member
Sori, menee ohi, mutta tyhjensin tuossa jokin aika sitten kolme akvaa muutaman päivän sisään ja imin tietty pohjasakkoja imuun, jotta saatiin kaikki vesi pois pohjalta. Maha oli sen jälkeen viikkoja huonossa kunnossa, mikähän ameeba pääsi pujahtamaan...? Vaikka miten syljin vedet suusta. Tuli pikadieetti bikinikuntoon, buahahhaaa... vai liekö liittynyt mitenkään akvaarioon.
Voisi kuvitella, että mikäli aineet sisältäisivät merkittävissä määrin haitallisia aineita, niistä olisi asianmukaiset varoitukset ja ohjeet vahingon varalle. Tää on vähän tätä... myrkyt toimii (jos toimii), mutta niistä ei tykätä ja/tai niitä käytetään ohjeiden vastaisesti ja sitten ne kielletään, jonka jälkeen kukaan ei sillä tilalle kehitetyllä nokkosvedellä tee mitään.
Voisi kuvitella, että mikäli aineet sisältäisivät merkittävissä määrin haitallisia aineita, niistä olisi asianmukaiset varoitukset ja ohjeet vahingon varalle. Tää on vähän tätä... myrkyt toimii (jos toimii), mutta niistä ei tykätä ja/tai niitä käytetään ohjeiden vastaisesti ja sitten ne kielletään, jonka jälkeen kukaan ei sillä tilalle kehitetyllä nokkosvedellä tee mitään.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Ei muuta kuin pyytämään maahantuojalta käyttöturvallisuustiedotetta, niin ei tarvitse jossitella miten kemikaalin kanssa pitää onnettomuustilanteissa toimia...
http://www.tukes.fi/fi/Toimialat/Kemika ... ustiedote/
http://www.tukes.fi/fi/Toimialat/Kemika ... ustiedote/
-
- Senior Member
Tokihan tässä voi miettiä, että pitikö sitä nestettä silmään mennä laittamaan... Mutta joo, eilisaamuna silmä oli kyllä aika pahana ja lämpöäkin oli vielä koko päivän pikkuisen. Onneksi tilanne siitä tasaantui, mutta silmä vuoti kyllä vettä iltaan asti. Nyt on roskan tunne vähitellen helpottanut, mutta edelleen tuntuu vähän. Ärsyttäväksi aine on luokiteltu, joten ei sen silmään joutuminen mikään toivottava olotila ole. Ja jos enemmän menisi, niin en tiedä, kuinka pahat oireet tulisi. Ei tämä mitään kivaa ole ollut, vaikkei mitään pahempaa sattunutkaan, en suosittele kokeilemaan. Voisi siinä kyljessä joku varoitusteksti olla tai edes maininta, mitä ainetta pullo oikeasti sisältää.
-
- Senior Member
Täällä on kyllä ammuttu silmään ties millä, viimeksi tuli tuutattua hammastahnaa (Colgate Max Fresh, missä niitä kiteitä) silmään tuossa ihan jokunen ilta takaperin
Voin sanoa, että silmä tuntui "jäänraikkaalta" jonkin aikaa tapahtuneen jälkeen, mutta koska asia meni itsekseen ohi ja mitään näköhäiriöitä ei tullut, niin en sitten lekuriin mennyt. Ei silmä ole sen jälkeen vihotellut, tilanne nyt ihan normaali.
Ja älkää kysykö multa, miten mä onnistuin
Mutta aiheeseen: jos silmä tuntuu vielä parin päivän päästä pahalta, niin mä menisin uudelleen lääkäriin. Ja aikaisemminkin, jos alkaa esiintymään näköhäiriöitä
Aika tujua ainetta tuo EasyCarbo, mutta tuskin mikään supermyrkky - tällöin olisi vakavia komplikaatioita tullut samantien tai näkö lähtenyt... Joku merkintä pitäisi pullossa kyllä olla.
Meillä EasyCarboa käytetään satunnaisesti kuureina, jos levät alkavat villiintyä. Tällä hetkellä altaaseen ei ole hetkeen laitettu mitään levämyrkkyä, vaan levää on ihan käsivoimin raavittu altaasta pois. Aika hyvin nuo ovat kurissa pysyneet ilmankin apuaineita

Ja älkää kysykö multa, miten mä onnistuin

Mutta aiheeseen: jos silmä tuntuu vielä parin päivän päästä pahalta, niin mä menisin uudelleen lääkäriin. Ja aikaisemminkin, jos alkaa esiintymään näköhäiriöitä

Meillä EasyCarboa käytetään satunnaisesti kuureina, jos levät alkavat villiintyä. Tällä hetkellä altaaseen ei ole hetkeen laitettu mitään levämyrkkyä, vaan levää on ihan käsivoimin raavittu altaasta pois. Aika hyvin nuo ovat kurissa pysyneet ilmankin apuaineita

450 l Etelä-Amerikkaa:
Biotodoma wavrini, Biotodoma cupido, Pterophyllum leopoldi, Hypancistrus sp. L-66, Peckoltia sp. L-134
Biotodoma wavrini, Biotodoma cupido, Pterophyllum leopoldi, Hypancistrus sp. L-66, Peckoltia sp. L-134
-
- Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit
Noin yleisesti jos jotain vierasta ainetta saa silmäänsä, huuhdella pitäisi tosi kauan. Yleensä kuvitellaan hetken huuhtelun auttavan, mutta huuhtelua on jatkettava pidemmän aikaa, alkaen 15 min. Itse olen opiskeluaikana kesätöissä pelastanut työkaverini silmän. Hän sai emäksistä pesuainetta roiskeen silmäänsä ja kävi huuhtelemassa sen vessassa. Komensin hänet heti takaisin ja sanoin, että aikaisintaan vartin päästä lopetat. Olin käynyt työturvallisuuskurssin opinnoissa juuri edellisenä talvena
. No, tyttö huuhteli silmää aikansa ja meni kertomaan työnjohtajalle, joka lähetti hänet silmälääkäriin heti. Kuultuaan tapahtumat lääkäri totesi lisähuuhtelun mahdollisesti palastaneen silmän, koska lääkäriin asti päästyä silmän pH oli normaali. Emäkset ovat siitä ikäviä (pahempia kuin hapot), että vaikka ihon/silmän huuhtelee pinnasta, vamman paheneminen jatkuu pinnan alla, jollei huuhtelu ole riittävän pitkäkestoinen.
Itse en Easy Carboa ole silmään saanut, mutta tuskin se sinne on tarkoitettu. Ketjun aloittaja teki oikein kun kävi lääkärissä näytillä. Silmien kanssa ei auta leikkiä. Tsemppiä paranemiseen.

Itse en Easy Carboa ole silmään saanut, mutta tuskin se sinne on tarkoitettu. Ketjun aloittaja teki oikein kun kävi lääkärissä näytillä. Silmien kanssa ei auta leikkiä. Tsemppiä paranemiseen.
-
- Senior Member
Silmälääkärille sain ajan. Ihan hyvä, koska hän totesi yleislääkärin määränneen hieman vääränlaisia tippoja. Eivät ne kuulemma mitenkään pahasti vääränlaisia olleet, mutta en siis vain kuvitellut niiden ärsyttävän silmää, sillä tällaiset perusantibioottitipat kuulemma tekevät niin, jos silmässä on allergistyyppinen ärsytysreaktio. Toisenlaiset tipat ja jotain silmävoidetta kuuriluontoisesti sain, tänään viimeistä päivää. Silmälääkärikin tosiaan totesi, että emäksiset aineet on vaarallisempia kuin happamat, ja glutaraldehydihän on onneksi hapanta. Aika paljon mä silmää huuhtelin ja useampaan kertaankin siinä heti, kun sitä silmään oli mennyt.
Musta on kyllä jokseenkin hämmentävää, että netistä löytyvissä EU:n virallisissa luokituksissa aineen kerrotaan olevan erittäin myrkyllistä vesieläimille. Mitenköhän on mahdollista, että sitä silti käytetään juuri akvaarioissa? Tästä myrkyllisyydestähän on kyllä täälläkin keskusteltu.
Musta on kyllä jokseenkin hämmentävää, että netistä löytyvissä EU:n virallisissa luokituksissa aineen kerrotaan olevan erittäin myrkyllistä vesieläimille. Mitenköhän on mahdollista, että sitä silti käytetään juuri akvaarioissa? Tästä myrkyllisyydestähän on kyllä täälläkin keskusteltu.
-
- Advanced Member
- Viesti:
Hammastahnaa!?!?
Voi voi, teitä aikuisia esikuviani, mitähän kaikkea olette minnekkin truutanneet?
Itsellä ei ole mitään ihmeellistä mennyt silmään, ellei roskia lasketa... Niin ja kerran lensi kärpänen päin näköä (kirjaimellisesti), kun vähän ajeltiin mutsin kanssa avokaaralla

Voi voi, teitä aikuisia esikuviani, mitähän kaikkea olette minnekkin truutanneet?

Itsellä ei ole mitään ihmeellistä mennyt silmään, ellei roskia lasketa... Niin ja kerran lensi kärpänen päin näköä (kirjaimellisesti), kun vähän ajeltiin mutsin kanssa avokaaralla

!\/!. /\. /. x. ('';. €.
-
- Elite Member
Monet akvaariossa käytettävät aineet ovat myrkyllisiä, ihan niille vesieliöillekin. Kyse on määristä. Tietyt myrkyllisinä pidettävät aineetkin voivat olla hyödyllisiä sopivina määrinä käytettyinä. Kuten kupari esimerkiksi, sehän on supermyrkyllistä etenkin selkärangattomille, mutta kasvit tarvitsevat sitä, joten sitä on kaikissa kasviravinteissa.Mustavaris kirjoitti:Musta on kyllä jokseenkin hämmentävää, että netistä löytyvissä EU:n virallisissa luokituksissa aineen kerrotaan olevan erittäin myrkyllistä vesieläimille. Mitenköhän on mahdollista, että sitä silti käytetään juuri akvaarioissa? Tästä myrkyllisyydestähän on kyllä täälläkin keskusteltu.
Tetralta mm. löytyy levämyrkky, jonka pakkauksessa ilmoitetaan että aine on erittäin myrkyllistä vesieliöille ja sekä aine itse, että pakkaus tulee hävittää ongelmajätteen kautta.
Sama tuossa Easycarbossa on, pieninä annoksina siitä on akvaariossa hyötyä, koska se lisää kasvien kasvua ja hyvin kasvavat kasvit puolestaan lisäävät kalojen hyvinvointia. Runsaskasvisessa akvaariossa mm. kalojen sairastumisriski on pienempi, koska kasvit tuottavat veteen antiseptisia aineita, jotka puolestaan tappavat haitallisia vesibakteereita (niitä taudinaiheuttajia).
Muoks. Joissakin vedenparannusaineissa käytettävä metyleenisinikin luokitellaan nykyisin karsinogeeniksi, eli syöpää aiheuttavaksi aineeksi.