Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Akvaarioon on pakko tehdä suurempi mullistus, eli ottaa suurin osa kasveista ylös, karsia niitä ja istuttaa uusiin paikkoihin. Osittain sen takia, että osasta kasveja ei ollut kokemusta ennestään, enkä tiennyt kuinka ne altaassani käyttäytyvät. No, nyt tiedän. Allas muuttui vihreäksi viidakoksi etureunaa myöten Paikkojen vaihtoon on siis hyvät perustelut.
Nyt vain pohdin kumpi stressaa kaloja enemmän, niiden onkiminen ämpäriin tuon rymistelyn ajaksi vai niiden jättäminen altaaseen säntäilemään. Olisiko kellään kokemuksia tai ajatuksia tästä asiasta?
Jätä sinne äläkä aiheuta niille syytä säntäilyyn. Ihan rauhallisin liikkein vaan nostat kasvit ylös ja laitat toiseen kohtaan allasta suojapaikkoja kun käsittelet toista. Ei siellä akvaariossa tarvitse taputtaa käsiä yhteen tai muutenkaan melskata kuin jalkapallo-ottelussa.
Nuo suojapaikat on ihan hyvä ajatus, tarkoitus oli vain ottaa kaikki ylös ja laittaa sitten takaisin, koska kasvit ovat nyt erittäin sekalaisessa järjestyksessä. Joudun siis joka tapauksessa istuttamaan noin 85% kasveista (joita on paljon) uusiin paikkoihin. Siksi mietin viihtyisivätkö kalat paremmin rauhallisesti ämpärissä, ainakin ne jotka helposti ilman hirmu jahtaamista saisin kiinni.
Mie oon ainakin jättänyt kalat akvaarioon kun oon poistanut kasveja. Muutaman kerran on ehtinyt mennä kaikki kasvistot uusiks ja ihan hyvin ne siellä akvaariossa ovat pärjänneet, vähän ihmettelleet.Yleensä uivat yhteen nurkkaan ja pysyvät siellä kunnes olen saanut heille tehtyä kasvinurkkauksen uuteen uskoon, jolloin siirtyvät sinne ihmettelemään. Rohkeimmat käyvät käsiä ihmettelemässä operaatiomn aikana
Terveet kalat eivät ole niin stressiherkkiä kun helposti kuvitellaan. Sattuuhan sitä luonnossakin vaikka mitä isompaa ja pienempää mullistusta ja jos joka kerta kalat kuukahtaisi silkasta kauhusta, aika nopeasti voisi loppua lajit pallolta. Ja joskus ne jopa joutuvat pakenemaan saalistavia petoja, se nyt kuuluu kalan elämään. Kuten tuolla ylempänä on jo todettu, kun hoitaa homman rauhallisesti, niin ei hätäpäivää. Jos haluat ottaa kaikki kasvit pois kerralla, jätä kuitenkin veteen kellumaan vaikka yksi isompi puska, niin pelokkaimmat saavat siitä suojaa. Oman kokemukseni mukaan ainakin monet kirjoahvenet ei tosiaan pelkää järjestelyä, ne on oikea maanvaiva tunkiessaan mukaan touhuun ja niitä joutuu tosissaan varomaan esim. kiviä siirrellessään! No, osansa voi olla silläkin, että ruokitaan joskus kaloja kädestä, joten ne ei osaa sitä pelätä ja kun ei niitä ole koskaan kädellä jahdattu, niiden mielestä se on vaan jännä juttu. Itse uskon, että terve kala ei ole kovin herkkä millekkään (noin kohtuullisissa puitteissa), mutta puolikuntoinen kala voi sairastua melkein mistä vaan poikkeavasta.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
No, opiksi ja varoitukseksi muille, että itse olen kerran saanut kalat haukkomaan henkeään, kun laitoin niitä useampaan ämpäriin odottamaan hetkeksi. Noin kahden tunnin kohdalla vilkaisin ämpäriin ja hups, äkkiä kalat raikkaaseen veteen! Omasta mielestäni kaloja oli vähän per ämpäri, mutta sekin oli näköjään liikaa. Sittemmin olen laittanut jonkin sortin veden kierrätyksen paljuun kaloille jos joutuvat olemaan siinä yhtään kauempaa. Pikkuhapetin kiertää sitten ämpäristä toiseen.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Tosi on etteivät kalat tykkää kun käsiä uitetaan altaassa. Harvennan kasveja noin kerran kuukaudessa, revin osan kasveista juurineen ja lyhennän varsia ja istutan uudelleen. Kalat tulevat näykkimään käsille ja yrittää häätää tunkeilijan pois, eivät tunnu pahemmin pelkäävät tai stressaavan.