Kultakalat hävinnyt lammikosta

Ulkolammikoiden ja niissä pidettävien kalojen hoito, ongelmat ym. Mukaan lukien ulkona ja sisällä pidettävät kultakalat sekä kotimaiset kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
rg500
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Kultakalat hävinnyt lammikosta

Viesti Kirjoittaja rg500 »

Laitoin tuossa viikko sitten kultakalat lammikkoon. Maanantaina huomasin että yksi kalan on hävinnyt tai mennyt ison kiven alle piiloon. En huolestunut mutta kun eilen tulin töistä huomasin että varis hommailee jotakin altaalla ja menin katsomaan niin huomasin että kultakalaahan se siellä söi! Nyt on hävinnyt siis kaksi isoa kultakala komeettaa jotka olivat n. kahdeksan vuotiaita.
Hätyytin variksen pois ja ihmettelin että miten kala on joutunut maalle josta lintu on sen ottanut. Menin sisälle ja aloin katsoa sisältä altaalle. Huomasin että varis oli tullut takaisin ja hyppeli altaan raunalla sekä ison kiven päällä josta vesi virtaa takaisin purosta lampeen. Näytti vahvasti siltä että se olisi yrittänyt saada kalastettua loppujakin. Onko siis mahdollista että varis olisi keksinyt tavan metsästää kaloja lammmesta? Minun piti laittaa ensiviikonloppuna karpit sinne mutta en taida uskaltaa koska seassa on pieniä kaloja.
Etualalla siis kivi jossa varis vaani kaloja. Varis on käynyt liottamassa purossa usein esim. leipää niin onko se voinut huomata että kalat tulevat syömään irronneita murusia??? Pudotus kiveltä lampeen ei ole kuin muutama sentti.
Liitteet
img_2929.jpg
img_2929.jpg (186.94 KiB) Katsottu 3265 kertaa
Mauiwee
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Kultakalat hävinnyt lammikosta

Viesti Kirjoittaja Mauiwee »

Kyllä varis kalastaa. Mulla on ollut pieniä ahvenia pihalammikossa vuosia. Haetaan niitä aina keväällä sinne ja syksyllä viedään pois. Viime kesänä varis vei ainakin 8 ahventa vaikka niillä on kunnolliset piilopaikat. Kultakalat näkyvät lammikosta vielä paremmin kuin ahvenet, eli kyllä se pikku pirulainen on löytänyt uuden ruokailupaikan.
Kilu
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: OAS

Viesti Kirjoittaja Kilu »

Rauhoita se vares riittävän suurella määrällä lyijyä.....
720l + 450l
Eikait sole mikhän!
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MA7xGE »

Tai sitten joku yliruma tuulessa kaliseva tölkkihökötys... Aika sääli, kun tuolle kivellekkään ei voisi tehdä mitään...
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
thank
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja thank »

MA7xGE kirjoitti:Tai sitten joku yliruma tuulessa kaliseva tölkkihökötys... Aika sääli, kun tuolle kivellekkään ei voisi tehdä mitään...
Ne vaan aika äkkiä tottuu noihin tölkkihökötyksiin, ikävä kyllä...
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

No siinä olet oikeassa.... Mutta tuolle kivelle pitäisi tehdä jotain, vaikka onkin ihan luonnonkaunis...
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
thank
Advanced Member
Advanced Member

MA7xGE kirjoitti:No siinä olet oikeassa.... Mutta tuolle kivelle pitäisi tehdä jotain, vaikka onkin ihan luonnonkaunis...
ja kiviäkin löytyy aina uusi väijymiseen vaikka yhden veisi pois?
Kilu
Senior Member
Senior Member

Kyllä se täytyy pureutua (tai tässä tapauksessa ampua) siihen itse ongelmaan eli varikseen.
720l + 450l
Eikait sole mikhän!
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Niin mutta siis miten voi varmistaa ettei siihen tule uutta lintua? Ja kyllähän sen on helpompi kalastaa tuosta vedenpinnantasolta keskesltä lampea kuin noilta korkeammilta reunakiviltä. :|
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
Kilu
Senior Member
Senior Member

MA7xGE kirjoitti:Niin mutta siis miten voi varmistaa ettei siihen tule uutta lintua?
Vaikkapa haulikolla.
720l + 450l
Eikait sole mikhän!
rg500
Junior Member
Junior Member

Minulta kyllä löytyy haulikko sekä pienoikivääri missä äänenvaimennin mutta kun asun kaupunkialueella on se hiukan vaikeampi toteuttaa...
On se kummallista miten nuo varikset oppivat kaikennäköista. Minulla on kumminkin ollut kymmenisen vuotta kaloja lammessa eikä kertaakaan ole mitään sieltä viety.
Nishikoi
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nishikoi »

Katselin tv:stä dokumenttia jossa kerrottiin lintujen älykyydestä ja siinä kerrottiin varislintujen olevan lähes pikkulapsen (5-10v)tasolla älykkyydesssä. Ja se pitää paikkansa. Itse olen ollut todistamssa kun Hesen parkkipaikalla oli ns heilurillaluukulla varustettuja roskiksia. Katselin kun yksi varis istui ensin roskikksen päällä sitten hypääsin niin että pääsin siihen luukun reunalle. Sen jälkeen k.o varsi painoi päänsä niin että luukku aukesi. Samalla toine varis tuli ja hypääsi ravosta sissään. Sen toinen ravvtti lisää sitä luukkua niin jopas alkoi hampparin paperia lentämään asfaltille roskikesta. niitä tuli sieltä jonkin verran , hetkenpästä toinen tuli pois roskiksesta ja alkoivat mutustelemaan ranksisia ym.
Voin sanoa että oma hampapri kyll pääsi jäähtymään kädessä. oli se senverran kiinnostavaa.

Se että se hoksaa kalat , et ne saadaan kiinni helposti lammestasi , taitaa olla aika helppo nakki varikselle.

J
cassie_86
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja cassie_86 »

Ihan amatööri olen lammikko asioissa, mutta auttaisiko verkko altaan päällä ainakin sen ajaksi että varis luovuttaa, nättihän se ei ole mutta voisi suojella kaloja.. Sitten jos variksen saa peloteltua pois tai pois päiviltä verkko pois.
Altaat:165l seura-akvaario, 120l platyjä ja molleja (aina poikasia myynnissä),317l: 1x L201,2xL66,L015,L340,5xhaarniska,kongot ja lehtispari, 80l monnisten kasvattamona. Saksanpaimenkoira, malinois ja am.bulli ja tietenkin aviomies.
rg500
Junior Member
Junior Member

Olen laittanut tosiaankin verkon ja karpitkin uiskentelevat jo lammessa. Varista olen yrittänyt "kouluttaa" mutta tuloksia ei ole vielä syntynyt. Pesäpaikan olen kyllä löytänyt. Pitäisi vissiin kostoksi mennä syömään sen pari poikasta ;)
Tuntuu että kalat ovat todella rauhallisen olosia viimevuoteen verrattuna. Olisiko se jo viimevuonna hätistellyt niitä vai onko kalat vaan muuten kasvaneet isommiksi.
thank
Advanced Member
Advanced Member

rg500 kirjoitti:Pesäpaikan olen kyllä löytänyt. Pitäisi vissiin kostoksi mennä syömään sen pari poikasta ;)
Namnam hyvää varispaistia.
rg500
Junior Member
Junior Member

Nyt minulla on ollut vajaa kuukausi käytössä http://www.pepperbox.fi/scarecrow.htm tämmöinen variksenpelätin.
Minusta toiminut erinomaisesti. Häätää kaikki räkätistä suurempaan. Jättää pikkulinnut rauhaa. Joskus kun itsekkin unohtaa sen olemassaolon saa vettä niskaa.
Sain kaverilta lainaksi liiketunnstimella olevan valvontakameran. Näyttäisi siltä että varis ei enää edes käy pihamaallamme :mrgreen: !
Mauiwee
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Mauiwee »

Onpas komia vekotin.. :D
MrAFCMagic
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MrAFCMagic »

Onko kenelläkään pihalla lokkeja riesana? Meidän pihalla pyörii öisin n. sata lokkia ja olen miettinyt, että täytyykö mun unohtaa lammikokalat noiden takia. Onko kellään mitään ideoita?
www.akvala.fi akvaariokauppa| Kalanruoat ja akvaariotarvikkeet edullisesti netistä
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Lammikot, karpit, kultakalat ja kotimaiset kalat”