Viihtyykö mustaneontetra viileässä vedessä?
Valvoja: Moderaattorit
-
- Starting Member
- Sukupuoli: Nainen
Viihtyykö mustaneontetra viileässä vedessä?
Hei!
Olen erilaisia parvikala vaihtoehtoja katsellut akvaariooni (n.140l) ja olin ajatellut viileämmän puoleista akvaariota. Lämpötila pysyy 23-24 asteen nurkilla ilman lämmitintä, kesällä voinee kyllä kohota ylemmäksi.
Olen mieltynyt mustaneontetraan, mutta mietityttää toi lämpötila. Useissa lähteissä se mainitaan 23-27 asteeseen. Onko 23-24 liian vähän? Usein suositellaan että kannattaisi välttää ns. ääripäitä veden lämmön suhteen.
Onko kellään kokemuksia mustaneontetrojen pidosta viileämmässä vedessä?
Olen erilaisia parvikala vaihtoehtoja katsellut akvaariooni (n.140l) ja olin ajatellut viileämmän puoleista akvaariota. Lämpötila pysyy 23-24 asteen nurkilla ilman lämmitintä, kesällä voinee kyllä kohota ylemmäksi.
Olen mieltynyt mustaneontetraan, mutta mietityttää toi lämpötila. Useissa lähteissä se mainitaan 23-27 asteeseen. Onko 23-24 liian vähän? Usein suositellaan että kannattaisi välttää ns. ääripäitä veden lämmön suhteen.
Onko kellään kokemuksia mustaneontetrojen pidosta viileämmässä vedessä?
-
- Senior Member
Re: Viihtyykö mustaneontetra viileässä vedessä?
Mulla ainakin on tavis neontetrojen kanssa mustia ja ne on viihtyny, akva on lämmittämätön eli lämpöä on just joku 23-24. Vettä vaihtaessa kannattaa laittaa samanlämpöistä vettä kun akvassa ettei kalojen tarvi hytistä tuntikaupalla kylmässä odottamassa että lamppu lämmittää veden. Enemmän liian korkeasta lämmöstä on haittaa, helteellä saattaa viileämmän veden kaloja ja rapuja kupsahdella pelkästä lämmöstä (ja siitä mahdollisesti johtuvasta hapenpuutteesta).
Lyhyt muisti takaa hyvän omantunnon
320 l NPT-allas
320 l NPT-allas
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: JAS
Lämpötilasuositukset on 23-28, laittaisin siis ennemminkin kardinaalien kanssa +26. Ääripäitä kannattaa välttää.
-
- Starting Member
Oon lukenut mustaneontetrasta, tosin noi lämpötilat mietityttää. Toisissa altaissa ovat viileämmässä vedessä menestyneet vedessä ja toisissa sitten lämpimässä. Joten mietitään, en halua kuitenkaan, että kalat kärsii liian viileästä vedestä.
Mitä tetrat viihtyisi viileässä vedessä?
Ensinmäisenä tulee mieleen vain neontetra, jonka värityksestä en erityisemmin pidä. Puna-aavetetra ois yksi, mutta olen lukenut että aavetetrat on tubiherkkiä, ainakin musta-aavetetra.
Mitä tetrat viihtyisi viileässä vedessä?
Ensinmäisenä tulee mieleen vain neontetra, jonka värityksestä en erityisemmin pidä. Puna-aavetetra ois yksi, mutta olen lukenut että aavetetrat on tubiherkkiä, ainakin musta-aavetetra.
-
- Advanced Member
Kardinaalikala, keltabarbi, lipputetra, mustatetra, sokkotetra, rubiinibarbi, raitarasbora, loistobarbi, rihmabarbi ja seeprakalat tulee mieleen parvikalana. Tosin näistä ei kaikki ole tetroja, enkä muista näin äkkiseltään tilasuosituksia. Ainiin, ja tietenkin kultakala
Tosin sellaiselle kakkakoneelle ei ole tilaa.

-
- Starting Member
Akvaario on 144 litranen. Pinnalle olen suunnitellut paratiisikalaa. Jotain pienikokoista tetraa aattelin kaveriksi. Mustaneontetra ois värien puolesta mielenkiintoinen ja toisena ois sinitetra, mutta olen lukenut siitä että se voi olla vähän ärhäkän puoleinen kaveri.
Isot barbit jätän automaattisesti ulkopuolelle. Sellanen 7cm mötkäle on vähän turhan iso parvikalaksi noin pieneen altaaseen. Jos tilaa olisi, ottaisin ison kasan loistabarbeja (ne on niin komeita!!), mutta katsotaan tuleeko tilaa joskus sellaselle altaalla.
Isot barbit jätän automaattisesti ulkopuolelle. Sellanen 7cm mötkäle on vähän turhan iso parvikalaksi noin pieneen altaaseen. Jos tilaa olisi, ottaisin ison kasan loistabarbeja (ne on niin komeita!!), mutta katsotaan tuleeko tilaa joskus sellaselle altaalla.

-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Mies
Ihanaa, paratiisikala ja tetroja!!
Musta- ja puna-aaveet käyvät hyvin tuonne, olisko joku 20-30 kpl hyvä vai onko liian paljon? Tubista en osaa sanoa mitään mutta muita viileässä viihtyviä olis vaikka punaevätetra ja tulipyrstötetra, tosin ovat mielestäni aika harvinaisia ja tilavaatimuksia en muista. Kulmatetra, kuparitetra, punatetra, ruusuaavetetra, sinitetra ja sitruunatetra vois ehkä kans käydä (korjatkaa viisaammat!). Punapäätetrat on vähän siinä ja siinä
Musta- ja puna-aaveet käyvät hyvin tuonne, olisko joku 20-30 kpl hyvä vai onko liian paljon? Tubista en osaa sanoa mitään mutta muita viileässä viihtyviä olis vaikka punaevätetra ja tulipyrstötetra, tosin ovat mielestäni aika harvinaisia ja tilavaatimuksia en muista. Kulmatetra, kuparitetra, punatetra, ruusuaavetetra, sinitetra ja sitruunatetra vois ehkä kans käydä (korjatkaa viisaammat!). Punapäätetrat on vähän siinä ja siinä

-
- Advanced Member
Musta-aaveet ja sitruunat ovat samaa kastia kuin mustaneoni, minimi lämpötila on siinä 23 asteen kieppeillä. Punasuu taas menee tosiaan kardinaalitetralämpöihin ja olen nähnyt lehtikalojen ja kiekkojenkin kanssa pidettävän.
Tulipyrstötetra olisi tosiaan aika sopiva, kestää viileää hyvin. Tilaamalla varmaan sitäkin voisi saada, ainakin Tampereen akvaariokalasta. Kalan koko on 4,5cm ja minimiakva on 60 litran kieppeillä
Korkeintaan 22c minimillä on varustettu sulle sopivista tetroista mm: sinitetra, puna-aave (en tiedä herkkyydestä), intiaanisulka, lasitetra, neontetra, kulmatetra, pikkuleijatetra, punatetra, valkopilkkatetra, kuparitetra, lipputetra, punasilmätetra ja rubiinitetra. Mustatetra taas sopii vielä viileämpäänkin. Niin ja raitapohjatetra ja purjetetra, mutta näitä nyt voi olla hankala saada. Toistan nyt vähän Butterfliesin listaa, mutta ei nyt voi mitään. Niin ja se kardinaalikala, raitarasbora ja seeprakalat, vaikkeivät nyt ihan tetroja ole, sopivat. Näistä kaikilla luonne kuitenkin on lähempänä tetraa kuin barbia.
Helppoja ja edullisia noista on tietämäni mukaan kuparitetra, rubiinitetra, neontetra, kulmatetra, lasitetra ja intiaanisulka. Sinäällään jos lämpö on kuitenkin siinä 25 tietämillä niin mustaneonikin kävisi (suositus 23-28)
Tulipyrstötetra olisi tosiaan aika sopiva, kestää viileää hyvin. Tilaamalla varmaan sitäkin voisi saada, ainakin Tampereen akvaariokalasta. Kalan koko on 4,5cm ja minimiakva on 60 litran kieppeillä
Korkeintaan 22c minimillä on varustettu sulle sopivista tetroista mm: sinitetra, puna-aave (en tiedä herkkyydestä), intiaanisulka, lasitetra, neontetra, kulmatetra, pikkuleijatetra, punatetra, valkopilkkatetra, kuparitetra, lipputetra, punasilmätetra ja rubiinitetra. Mustatetra taas sopii vielä viileämpäänkin. Niin ja raitapohjatetra ja purjetetra, mutta näitä nyt voi olla hankala saada. Toistan nyt vähän Butterfliesin listaa, mutta ei nyt voi mitään. Niin ja se kardinaalikala, raitarasbora ja seeprakalat, vaikkeivät nyt ihan tetroja ole, sopivat. Näistä kaikilla luonne kuitenkin on lähempänä tetraa kuin barbia.
Helppoja ja edullisia noista on tietämäni mukaan kuparitetra, rubiinitetra, neontetra, kulmatetra, lasitetra ja intiaanisulka. Sinäällään jos lämpö on kuitenkin siinä 25 tietämillä niin mustaneonikin kävisi (suositus 23-28)
-
- Senior Member
Seeprakalaa minäkin suosittelen, tai kardinaalikalaa, ovat paljon vilkkaampia kun neot. Ja rubiiniseeprakala on kaunis ja viihtyy viileessä 22->, niitä ei vaan taida saada juuri mistään. Mulla on yksi joka tuli vahinkokalana muiden muassa ja kamuja ei oo löytyny. Parin viikon päästä tallinnaan jos vaikka sieltä löytyisi.
Lyhyt muisti takaa hyvän omantunnon
320 l NPT-allas
320 l NPT-allas
-
- Starting Member
Kiitoksia vastauksista.
Tuossahan on kalaehdokkaita parvikalaksi aivan valtavasti. Iskee valinnanvaikeus parven suhteen.
Voiko ton kokoiseen akvaarioon aatella kahta parvea? (akvaario on 80x45x40) Jos pinnalla uiskentelee 3 paratiisikalaa ja pohjalla monnisia.
En halua kuitenkaan ylikansoittaa akvaariota, toisaalta kaksi hieman eri tyylistä parvikalaa kiinnostaisi.

Voiko ton kokoiseen akvaarioon aatella kahta parvea? (akvaario on 80x45x40) Jos pinnalla uiskentelee 3 paratiisikalaa ja pohjalla monnisia.
En halua kuitenkaan ylikansoittaa akvaariota, toisaalta kaksi hieman eri tyylistä parvikalaa kiinnostaisi.