eikös kirjoplatyä hoideta samanlailla kun "tavallistakin" platya.
akvaarion vähittäs koko on muistaakseni 60l...
Ja platyt on aika vaatimattomia kaloja ruoan suhteen. Ne syö ihan tavallista kalojen hiutaleruokia, pakasteruokaa ym. mutta niille pitäisi antaa myös kasvis ruokaa. Eli ne syö melkein mitä tahansa...
Mun käsittääkseni niitä oikeita kirjoplatyja löytyy tosi harvoin kalakaupoista, niitä pitäisi kai tilata ihan tukusta tai jotain... en oo oikeen tietoinen tästä. Mutta kuitenkin, kaupoissa myytävät platyt on nykyisin oikeastaan kirjoplatyn, tavallisen platyn ja miekkapyrstön sekoituksia, sillä nämä voivat lisääntyä keskenään.
Mutta ehkä joku muu osaa kertoa tarkemmin mistä näitä oikeita kirjoplatyja saa sillä minä en ainakaan niitä kalakaupoissa ole nähnyt...
Kirjoplatyjä on kaupassa melko usein, mutta melkein joka kauppa myy niitä nimilapun "platy" alla. Tällöin ostajan pitää itse pystyä erottamaan lajit toisistaan. Ja kyllä ne melkein aina erottaakin, hiukan erilainen ruumiinmuoto ja vähän erilainen värivalikoima.
Kirjoplaty muistutta ruumiinrakenteeltaan hiukan miekkapyrstöä. Kannattaa hakea Xiphophorus variatus -nimellä esim. Altavistasta kuvia.
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).