Arvatkaapa olenko pohtinut asiaa?
Jos työnnän käteni(tai jotain kättä isompaa tavaraa) tuonne altaaseen niin liput kaikkoavat kauimmaiseen nurkkaan. Jo vedenvaihtoletku tai kovempi tömäys olohuoneessa saa liput panikoimaan. Säikähtänyt meno on joskus hirvittävää, uivat päätäpahkaa päin laseja, kantoja. Tekevät tämän jos joku äkillinen "vaara" niitä uhkaa. Usein pelkän vedenvaihdon jälkeen lippujen kyljet on raamuilla, kun ovat säntäilleet päättöminä(vaikka ei tapahdu mitään sen kummempaa, kun että kansilasit veks ja letkua altaaseen). Mitä ihmettä ne mahtavatkaan tehdä, jos menen tunkemaan heidän uimareitilleen esteen, ne varmaan panikoivat hyppimällä pois altaasta. Nämä kun ovat hiukan(!) herkempiä kun tavikset.
Voisinhan jakaa altaan tarpeeksi kaukaa(puolestavälistä), mutta missä on 30:päinen parvi seisojatetroja(siellä täällä isojen kantojen väleissä), entä kymmenkunta plekoa, joista osa hipoo lähemmäs 25 cm(jotka eivät sovi samalla reviirille). Miten jaan altaan jossa on pengerrys ja isoja kantoja..?
Olen miettinyt myös jos pyydystäisin ne omaan kutupurkkiinsa, mutta pelkkä haavin näyttäminen aiheuttaa lievää sekasortoa porukassa. Ja kutuporukka on hukassa sen jälkeen muiden lippujen seassa. Ja toki kutulaarin tarviis olla isompi, koska voi olla että iskee paniikki 200-litran purkissa. Siirtämisellä on myös stressaava vaikutus, jospa ne loukkaantuvat ja sairastuvat tai lopettavat kutemisen.. ? Mä olen
hyvin, hyvin varovainen lippusten suhteen(harvinaisuus, hinta ym).
Ehkä tähänastisista ehdotuksista paras on ollut se että suojaan mätimunat jollakin verkolla, kun ne ovat kudettu ja aikuiset hoivaavat niitä, mutta kulman silikoonisauma on haasteellinen suojattava. Kutisivat jonnekkin helpompaan paikkaan.
Jo etukäteen pelottaa se, mitä tapahtuu, kun työnnän käteni sinne keskelle perhetapahtumaa...