Apua tarviisin mun tiikerinuoliaisten kaa, kasvit katoo!

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
KaOl
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja KaOl »

Voi kypsä, mun tiikerinuoliaiset syö mun kaikki kasvit! [}:)] Vähänkö ärsyttää kun hienot ja isot miekkakasvit, intian vesitähdikit ja muut on ihan riekaleina kohta. :cry:

Mä laitan heille kesäkurpitsaa ja kurkkua, sekä tabuja, mut ne rontit syö eka ne ja sit kuuluu taas naksutusta kun ne on kasvien kimpussa huoneesta missä akva on olkkariin asti!

Mitä kasveja teillä on näiden ahmattien kaa? Miten mä saan ton maiskuttelun loppuun? Haluan pitää kasveja (sekä kalat) akvaariossani...

Kiitti avusta! :)
-KaOl

360l Akvastabil myynnissä!
Mauiwee
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Mauiwee »

Oiskohan ne turhautuneita liian pienessä altaassa?
KaOl
Member
Member

Toipa ei tullut mieleeni! Ne on vasta kyllä vauvoja (4kpl, jokainen n. 5cm), mutta voihan se olla näin. Onneksi mä oon just tilaamassa n. 400l akvaariota [;)] loman jälkeen laitetaan vauvojen koti uusiks! :mrgreen:

kiitti vinkistä, ja toivotaan, että asia sillä paranee :)
-KaOl

nannukka9
Member
Member

Viesti Kirjoittaja nannukka9 »

Suosittelisin hankkimaan noille sitten ihan kerralla vähintään parimetrisen altaan. Voivat kasvaa hyvissä oloissa kokoluokkaan litran maitotölkki... Varjon uusin Akvaariokalat suosittelee minmiksi 530l, henkilökohtaisesti pidän sitä kyllä hieman pienenä, varsinkin kun näitä olisi hyvä olla ihan kunnon parvi.
KaOl
Member
Member

no voi käkkyli, mä kyl oisin halunnut 530l Aquastabilin, mutta meille ei mahdu. :(

Täytyy vissiin myydä pois nuo etteivät kärsi. :(

Tai sitten pitää yrittää jollain tavalla miettiä uudelleensisustusta josko sen ison akvan saisi tänne mahtumaan...

No, joka tapauksessa: kiitos neuvoista! :)
-KaOl

Mauiwee
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Mauiwee »

Kyllä allas aina asuntoon mahtuu kun vähän järjestelee. Meillekään ei pitänyt mahtua kuin yksi purkki mutta toisin kävi. Pienten altaiden sijoittelu on kyllä toisaalta helpompaa.
Mörrikkä
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: JAS
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mörrikkä »

Valitettavasti nuo tikrut saattavat nautiskella kasvibuffetista vaikka allas olisi isompikin.
Yksi kasviryhmä on joka ei maistu tikruille tai plekoille ja se on melalehdet (Cryptocoryne). Myös miekkakasveissa on ainakin muutamia lajeja jotka maistuvat huonommin, mutta kaikki ovat muistaakseni aivan liian isoja omaan altaaseesi. Muita tikrualtaassa menestyviä kasveja ovat kriinumit ja erilaiset sammalet ja riccia. Jälkimmäisillä voi askarrella näyttäviä pintoja oikeiden tarvikkeiden avulla (ja niitä saa esimerkiksi www.ebay.co.uk). Myös vallisneria voi olla kokeilemisen arvoinen.
KaOl
Member
Member

Kiitos vastauksestasi! :)

Jos sinulla vain on tietoa, mitkä miekkalehdet eivät käy, niin kerro ihmeessä - mulle kun on kohta tulossa toi isompi akva ja siihen on hankittava kasveja :)
-KaOl

ppiikkis
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Helsingin akvaarioseura

Re: Apua tarviisin mun tiikerinuoliaisten kaa, kasvit katoo!

Viesti Kirjoittaja ppiikkis »

Suoraan wikipediasta:

Tiikerinuoliainen jää akvaariossa yleensä alle 30 cm:n pituiseksi. Luonnossa se voi kasvaa puolimetriseksi.
Pieni parvi tarvitsee vähintään 500 litran akvaarion ja paljon piilopaikkoja

Että noin.
----------------130l-----------------
KaOl
Member
Member

Ärsyttävää, kun eri maissa annetaan eri suositukset samalle kalalle :twisted:

Täällä missä mä asun se on 350l.

No, joka tapauksessa mä myyn nää 4, vaikka 360l onkin tulossa ja ne on vasta 5-7cm.
-KaOl

aukustiina
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja aukustiina »

Meillä on yhdeksän tikrua,mutta kasvit saa olla rauhassa kun vaan muistan laittaa joka ilta Hikarin Algae Wafers`ia tarpeeeksi.

Anna siis levätabletteja. Tuo Hikari on ainakin meillä toiminut parhaiten. Kurkkukin on kyllä ihanaa.
Audiostatic
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Audiostatic »

Käsi ylös kuka on nähnyt 30cm tiikerinuoliaisen kotiakvaariossa... Ei varmasti moni. Yleensä jäävät n.15cm kokoluokkaan jos ei taudit vie ennen sitä. Kyllä ne siellä 360 litrasessa menee aika kauan mun mielestä, eikä varmasti kärsi kovinkaan pahasta tilanpuutteesta .
veksi
Member
Member

Viesti Kirjoittaja veksi »

Anna niille vihanneksia; herne, maissi, paprika, porkkana ja kesäkurpitsa maistuu ainakin.
Pakasteet on helppoja. Akvaariokasvit jää rauhaan.
KaOl
Member
Member

KaOl kirjoitti:Ärsyttävää, kun eri maissa annetaan eri suositukset samalle kalalle :twisted:

Täällä missä mä asun se on 350l.

No, joka tapauksessa mä myyn nää 4, vaikka 360l onkin tulossa ja ne on vasta 5-7cm.

Joo, mä katoin väärin - suositus on 120cm ja 250 litraa, eli repii siitä sitten... 8O

Annan nyt huomattavasti enemmän vihanneksia ja se on auttanut asiaa. :)

Sit mä kans tuumailin, et antaa niiden olla niin pitkään kuin ne on sopivan kokoisia 360l. Siihen mennessä mä oon hankkinu niille ison kodin joko meiltä :mrgreen: tai sitten muualta :) Mittailin niitä ja ne onkii vasta tosiaan 5cm pisin eikä 7 niinku muistelin :)

jees, tämäpä oli sitten tässä :) Kiitos avusta kaikille! :)
-KaOl

Mörrikkä
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Audiostatic kirjoitti:Käsi ylös kuka on nähnyt 30cm tiikerinuoliaisen kotiakvaariossa... Ei varmasti moni. Yleensä jäävät n.15cm kokoluokkaan jos ei taudit vie ennen sitä. Kyllä ne siellä 360 litrasessa menee aika kauan mun mielestä, eikä varmasti kärsi kovinkaan pahasta tilanpuutteesta .
Hep! Tai ainakin melkein.. omassa 1200-litraisessa altaassamme uiskenteli vielä viime vuonna reilu 25cm vonkale.
Tässä elävää kuvaa: http://www.youtube.com/watch?v=VgyTD_s2 ... re=related

Altaalla on mittaa siis 250cm eli mittasuhteet kannattaa huomioida. Akvaarion koko ei välttämättä ole kasvua rajoittava tekijä eikä tikrujen osalta altaan pituus ole niin tärkeää kuin monet antavat ymmärtää. Tikrut eivät noita spurtteja ota kuin säikähtäessään tai hermostuessaan lajitovereittensa lähentelyihin.
Isompi on aina parempi, mutta kyllä ne jokusen vuoden menee ihan hyvin tuollaisessa kolmisatasessakin.

Tarjoa niille ruoaksi tuoretta kesäkurpitsaa ja kasvispitoisia pohjatabuja kuten Sera Viformo ja väliin lihapitoisempia (O.S.I.) Shrimp pellettejä. Tällä ruokavaliolla meillä pysyi allas tuollaisena mitä se videossa näkyi. Ainoastaan miekat sai unohtaa ja nekin lähinnä kultajuovaplekojen takia.
KaOl
Member
Member

@Mörrikkä: olipa hienoo kuvaa! Hienoja sekä botiat että kiekot :) harmi vain kun värit haalenevat iän myötä :) Kysymys: koveneeko naksuttelu koon myötä? :mrgreen: Noi meidän naksuttelee ihan kauheella metelillä jo nyt :D hyvä ku on nukuttamassa muksua niin vierestä kuuluu ihan kauhee pauke :mrgreen: )akva on siis muksun huoneessa, koska kuulin et pumpun hurina voi auttaa lapsia nukkumaan rauhallisemmin...ja kyl se meillä ainakin vähän auttaa! *ylionnellinen* :))

Äh, mä nyt kysyn sulta toisenkin asian: kiekot. Jos akvaario on olohuoneessa ja siellä eletään ihan normaalia elämää, säikkyykö kiekot siitä, vai pitäiskö ne olla jossain muualla kuin olohuoneessa?

jees, nyt akvan hoitoon, uudet kasvit tuli postista, jipii! :)
-KaOl

Riveriana
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Riveriana »

Olipa hurjan kokoinen toi sun isompi tikru 8O Jostain syystä niitäkään ei liikkeessä ton kokoisina näe.

Muistelisin jostain täältä lukeneeni, että punaiset miekat kelpaa huonommin kuin vihreät.
Mörrikkä
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Kyllä ne naksuttelevat läpi elämänsä ja kyllä se ääni tietenkin hieman koveneekin kun kokoa tulee lisää.
Meillä akvat ovat aina olleet paraatipaikalla olohuoneessa ja kaikki kalat kyllä tottuvat liikkeeseen ja kaikkeen muuhunkin ns. normaaliin elämään. Meillä on neljä lasta ja kiekot ja tikrut ovat suostuneet jopa syömään tuota räkmixiä heidänkin kädestään (kunhan malttavat vain odottaa rauhassa).
Pari videota lisää:
http://www.youtube.com/watch?v=FhZO-LXN1Gs
http://www.youtube.com/watch?v=OyknTO5t ... re=related
catfish freak
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Akvaario harrastajien nettiseura (facebook), CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja catfish freak »

*nostaa kättä* Olen nähnyt yli 30cm tikruja en muista mikä paikka se oli, mutta joka tapauksessa noin 700l yleisöallas, jossa 3 yli 30 cm tikruja ja loput vähän alle 20cm. Tikrujen altaan minimikoko on omasta mielestäni se 500l, jos se on vain isolla pohja pinta-alla. Isompikin voisi olla, koska kyseessä on kuitenkin iso ja aktiivinen kala.

Kts. Allekirjoitus-info, kiitos. - Lisa -
Chef Omituinen otus tarjoilee tänään muikkusoppaa: Alkuruuaksi 60l ja 40l merivetistelyt pääruuaksi 500l monniallas höystettynä kirjoahvenilla, jälkiruuaksi 110l paludaario ja 60l makiavetinen kutupönttö.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”