Voisiko syynä olla nitraatti? Seran tippatesteillä mitattuna nitraatti-arvo on vain viisi. Akvaario on ollut minulla vasta 1,5 kuukautta ja levää on jo nyt alkanut tulla laseihin.
Vedensuosikki muuttuu ruskeaksi!
Valvoja: Moderaattorit
-
-Kubla-
- Junior Member

- Sukupuoli: Nainen
Vedensuosikki muuttuu ruskeaksi!
Olen ostanut reilu kuukausi sitten ison ja vihreän vedensuosikkipuskan. Nyt kasvi on alkanut muuttua latvastaan aivan ruskeaksi, eikä se ole kasvanut melkein yhtään.
Lannoituksena on yksi JBL:n pallo kasvin alla. Valaistuksena on 2 x 18W T8 loisteputket. Tuli akvan mukana, en tiedä onko hyvät vai huonot? Ihan kirkkaalta akvaario kuitenkin näyttää.
Voisiko syynä olla nitraatti? Seran tippatesteillä mitattuna nitraatti-arvo on vain viisi. Akvaario on ollut minulla vasta 1,5 kuukautta ja levää on jo nyt alkanut tulla laseihin.
Miten saan tuon levän pois? Ei lähde leväkraapalla.
-
Butterflies
- Advanced Member

- Sukupuoli: Mies
Re: Vedensuosikki muuttuu ruskeaksi!
Sulla taitaa olla Juwel Rekord 800?
Haluaisin saada jonkinlaisen käsityksen siitä, missä vaiheessa akvaariosi on. Onko kaloja? Onko nitriittipiikki jo tullut ja mennyt? Vesiarvoja?
Nitriittipiikki kuuluu tulla, ja minulla se oli ohi 2½ viikon odottelun jälkeen, joillakin kestää jopa yli kuukauden. Eli siitä ei ole huolta.
Mitä tulee vedensuosikkiin, niin sitä yleensä suositellaan aloittelijoille sekä kypsytysvaiheessa olevaan akvaarioon sen helppohoitoisuuden ja nopea kasvun takia (= käyttää runsaasti nitriittiä ja nitraattia hyväkseen). Minulla kyseinen kasvi oli mätä, kellertävä jo, kun iskin sen hiekkaan. Se oli ällöttävä, ja se roskasi koko ajan akvaarion täyteen limaisia, mätiä lehtiä kun vähänkin sitä hipaisin. Tästä henk. koht. syystä en enää osta kyseistä kasvia, vaikka ihan kivan näköinen onkin.
Mulla on tuo sama akvaariopaketti. Se on mun mielestä tosi laadukas ja kätsä, hyvän näköinenkin. Lamppu, siis se taempi kellertävä, on äärettömän ruma! Vaihdan sen lilahtavampaan kasvilamppuun lähipäivinä.
Onnea uuden akvaarion johdosta!
En tiedä, oliko minusta mitään apua, mutta hyvä juttu jos oli 
Haluaisin saada jonkinlaisen käsityksen siitä, missä vaiheessa akvaariosi on. Onko kaloja? Onko nitriittipiikki jo tullut ja mennyt? Vesiarvoja?
Nitriittipiikki kuuluu tulla, ja minulla se oli ohi 2½ viikon odottelun jälkeen, joillakin kestää jopa yli kuukauden. Eli siitä ei ole huolta.
Mitä tulee vedensuosikkiin, niin sitä yleensä suositellaan aloittelijoille sekä kypsytysvaiheessa olevaan akvaarioon sen helppohoitoisuuden ja nopea kasvun takia (= käyttää runsaasti nitriittiä ja nitraattia hyväkseen). Minulla kyseinen kasvi oli mätä, kellertävä jo, kun iskin sen hiekkaan. Se oli ällöttävä, ja se roskasi koko ajan akvaarion täyteen limaisia, mätiä lehtiä kun vähänkin sitä hipaisin. Tästä henk. koht. syystä en enää osta kyseistä kasvia, vaikka ihan kivan näköinen onkin.
Mulla on tuo sama akvaariopaketti. Se on mun mielestä tosi laadukas ja kätsä, hyvän näköinenkin. Lamppu, siis se taempi kellertävä, on äärettömän ruma! Vaihdan sen lilahtavampaan kasvilamppuun lähipäivinä.
Onnea uuden akvaarion johdosta!
-
Mari Kurki
- Elite Member

Kuulostaa piilevältä, joka lähtee ajan myötä pois itsekseen. Vedensuosikkisi ei kasva, koska se ei hyödy seiskapallosta mitään, vaan haluaa nestemäistä kasviravinnetta veteen lisättynä viikon välein.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
-
Butterflies
- Advanced Member

^Noniin, siinä tuli kunnon neuvo! Eli lantanestettä kehiin vaan. Ja joku levää syövä kala voisi jatkossa olla fiksu valinta ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
Karo_
- Junior Member

- Akvaarioseurat: Jas
Toi akvaario kun on uusi niin kyllä lamppujen pitäisi olla ihan hyvät. Onko niissä heijastimet mukana?
Joo Vedensuosikki tarvitsee nestemäistä lannoitetta.
Mullakin on tuo uusin akvaario mennyt ihan levän peittoon se on vissiin uusille akvaarioille tyypillistä ja alkaa vähenemään ajan myötä.
Kyllä sen levän pitäisi skraapalla lähteä jos ei niin kokeile handyä.saa ainakin kaikista rautakaupoista ja marketeistakin.
http://www.siivous.fi/yellowservice/tuo ... ninen-5520
Joo Vedensuosikki tarvitsee nestemäistä lannoitetta.
Mullakin on tuo uusin akvaario mennyt ihan levän peittoon se on vissiin uusille akvaarioille tyypillistä ja alkaa vähenemään ajan myötä.
Kyllä sen levän pitäisi skraapalla lähteä jos ei niin kokeile handyä.saa ainakin kaikista rautakaupoista ja marketeistakin.
http://www.siivous.fi/yellowservice/tuo ... ninen-5520
-
NesteHukka
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: TAS
Ruskeaksi muuttuminen johtuu siitä, että vedessä on runsaasti rautaa ja valaistusta on hyvin. Tämä on sit fakta (pitää mainita erikseen, kun viestini on usein aika huumoripitoista)
Leväongelmiin ei koskaan pidä reagoida nopeasti ja rajusti koska se tekee saman ongelman mitä se jos auton lähtiessä sivuluisuun korjaat liikaa. Saat korjata siihen asti että olet ojassa... Maltti on valttia.
Leväongelmiin ei koskaan pidä reagoida nopeasti ja rajusti koska se tekee saman ongelman mitä se jos auton lähtiessä sivuluisuun korjaat liikaa. Saat korjata siihen asti että olet ojassa... Maltti on valttia.
Kaikki eivät ehkä tiedä: Ctrl pohjassa vierittää hiiren rullaa, niin saa zoomattua kuvia jos ei muuten. Jean Subuffet: "For me, insanity is super sanity. The normal is psychotic. Normal means lack of imagination, lack of creativity"
-
Mari Kurki
- Elite Member

Uuteen akvaarioon tulee aina piilevää aluksi, vaikka valaistus olisikin hyvä. Siihen ei edes tarvitse hommata mitään levänsyöjää, sillä se tosiaan häviää ihan itsekseen pois. Jos niitä levänsyöjiä haluaa, niin otot syövät piilevää.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
-
NesteHukka
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: TAS
Sit myös jos pii-levä tulee ja menee vuorotellen vihreiden partalevien kanssa, vedenlaatu vaihtelee liian nopeasti eikä tasapainotilaa ole saavutettu. Rauhallisuutta muutosten tekemiseen. Jos käyttää lannoitetta, niin kannattaa pienentää annoksia ja annostella useammin. Vedenvaihtoon sama kaava. Vedensuosikissa en ole kyllä koskaan tainnut nähdä pii-levää, että pysyn sillä kannalla, että se latvojen ruskettuminen (kuparimainen väri) johtuu rautalannoitteesta.Mari kirjoitti:Uuteen akvaarioon tulee aina piilevää aluksi, vaikka valaistus olisikin hyvä. Siihen ei edes tarvitse hommata mitään levänsyöjää, sillä se tosiaan häviää ihan itsekseen pois. Jos niitä levänsyöjiä haluaa, niin otot syövät piilevää.
Kaikki eivät ehkä tiedä: Ctrl pohjassa vierittää hiiren rullaa, niin saa zoomattua kuvia jos ei muuten. Jean Subuffet: "For me, insanity is super sanity. The normal is psychotic. Normal means lack of imagination, lack of creativity"
-
-Kubla-
- Junior Member

Kiitos vastauksista!
Ei oo Juwel rekord 800, vaan mp classic 80, eli 126L. Kaloina on platyjä, miljoonakaloja, partis ja täplämonnisia.
Vesiarvot ovat: nitriitti 0, nitraatti 5, kovuus (Gh) 12, ph 7,5.
Nestemäistä kasvilannoitetta olen menossa ostamaan ensi viikolla.
En tiedä onko lampuissa heijastimet.
Ei oo Juwel rekord 800, vaan mp classic 80, eli 126L. Kaloina on platyjä, miljoonakaloja, partis ja täplämonnisia.
Vesiarvot ovat: nitriitti 0, nitraatti 5, kovuus (Gh) 12, ph 7,5.
Nestemäistä kasvilannoitetta olen menossa ostamaan ensi viikolla.
-
rybka
- Senior Member

Meillä alkuvaiheen piilevää oli vedensuosikissa siinä, missä muissakin kasveissa. Hävisi sitten aikanaan, kun akvaario löysi tasapainonsa.Vedensuosikissa en ole kyllä koskaan tainnut nähdä pii-levää, että pysyn sillä kannalla, että se latvojen ruskettuminen (kuparimainen väri) johtuu rautalannoitteesta.
Hietikkomalawila 714 l: Eclectochromis labrosus, Cyrtocara moorii, Copadichromis borleyi, Synodontis lucipinnis.
Aasia 250 l: kääpiönuoliaisia, rusokiilakylkiä, viherimubarbeja, leväsukarapuja.
Aasia 250 l: kääpiönuoliaisia, rusokiilakylkiä, viherimubarbeja, leväsukarapuja.