Mikä neontetraani vaivaa?
Valvoja: Moderaattorit
Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
- akvaarion tilavuus ja mitat
- Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
- Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
- Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
- Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
- Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
- Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
- Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Mikä neontetraani vaivaa?
Kysyisin vain että mikä mun neontetrallani on kun siitä on lähtenyt kaikki väri ja on koko ajan jossain yksikseen. Tätä on jatkunut noin viikko. Lisäksi tänä aamuna huomasin että se ei pysty uimaan ja on todella heikko. 

-
- Elite Member
- Sukupuoli: Nainen
Re: Mikä neontetraani vaivaa?
Värien lähteminen voi viitata neontetratautiin tai valeneontetratautiin, mutta näkemättä on mahdoton sanoa. Kerros vähän taustoja siitä altaasta. Koko, kalasto, milloin perustettu, milloin hankittu kalat, vesiarvot, hoitorutiinit, tekniikka jne.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Tää kaikki tulee nyt sit vaan tänne eli en tee uutta aihettaMari kirjoitti:Värien lähteminen voi viitata neontetratautiin tai valeneontetratautiin, mutta näkemättä on mahdoton sanoa. Kerros vähän taustoja siitä altaasta. Koko, kalasto, milloin perustettu, milloin hankittu kalat, vesiarvot, hoitorutiinit, tekniikka jne.

-
- Elite Member
Jaahas, onhan tuossa korjaamista. Kalasto on keskenään yhteensopimatonta, parvikaloja on liian vähän parvissa ja partamonneja (oletan että ne "maalaismonnisi" lienevät näitä) on turhan monta.
Aloitetaan pohjalta: Se pohjamateriaali kuulostaa kovin karkealta, enkä usko että kasvit tulevat viihtymään siinä. Kannattaa vaihtaa se hieman hienojakoisempaan soraan, tahikka sitten ihan hienoon hiekkaan.
Käytätkö mitään aineita akvaariossasi? Ilmeisesti et ole käyttänyt kasviravinnetta, mutta entäs vedenparannusainetta? Onko sinulla vesitestejä olemassa?
Allas on kohtuullisen tuore, kotiutettiinko kaikki kalat siis kerralla kypsyttämättömään altaaseen? pH 7 ei ole mitenkään huono juttu, mutta altaassasi tällä hetkellä olevista kaloista platyt haluaisivat erilaista vettä (kovaa ja emäksistä) kuin muut kalasi (joille sopii hapan ja pehmeä vesi).
Viisiraitabarbit ovat parvikaloja, joten 3 on kovasti liian vähän niitä. Samoin neontetrat viihtyisivät paremmin isommassa parvessa, joskin niitä sentään on se minimimäärä. Älä kuitenkaan nyt riennä vielä ostamaan kaloja lisää ennenkuin on selvitetty mikä siellä altaassa niitä kaloja tappaa!
Jos oikein ymmärsin, altaasta on kuollut nyt yksi neontetra ja yksi platy? Miten ne oireilivat ennen kuolemaansa? Oireilevatko muut kalat?
Ja siitä mysteerimonnista laita vaikka kuva tänne jotta selviää sen laji. Toivottavasti ei ole mikään puolimetriseksi kasvava monsteri.
Hoitorutiineista sen verran, että suodatinta ei tarvitse putsailla noin usein jos se on oikein mitoitettu akvaarioon. Meneekö se viikossa jo tukkoon, vai putsaatko sen viikottain ihan rutiininomaisesti? Imurointi kerran kuussa on ihan ok, mutta vettä täytyy vaihtaa useammin. Kerran viikossa puolet on sellainen sopivaksi koettu tahti.
Aloitetaan pohjalta: Se pohjamateriaali kuulostaa kovin karkealta, enkä usko että kasvit tulevat viihtymään siinä. Kannattaa vaihtaa se hieman hienojakoisempaan soraan, tahikka sitten ihan hienoon hiekkaan.
Käytätkö mitään aineita akvaariossasi? Ilmeisesti et ole käyttänyt kasviravinnetta, mutta entäs vedenparannusainetta? Onko sinulla vesitestejä olemassa?
Allas on kohtuullisen tuore, kotiutettiinko kaikki kalat siis kerralla kypsyttämättömään altaaseen? pH 7 ei ole mitenkään huono juttu, mutta altaassasi tällä hetkellä olevista kaloista platyt haluaisivat erilaista vettä (kovaa ja emäksistä) kuin muut kalasi (joille sopii hapan ja pehmeä vesi).
Viisiraitabarbit ovat parvikaloja, joten 3 on kovasti liian vähän niitä. Samoin neontetrat viihtyisivät paremmin isommassa parvessa, joskin niitä sentään on se minimimäärä. Älä kuitenkaan nyt riennä vielä ostamaan kaloja lisää ennenkuin on selvitetty mikä siellä altaassa niitä kaloja tappaa!
Jos oikein ymmärsin, altaasta on kuollut nyt yksi neontetra ja yksi platy? Miten ne oireilivat ennen kuolemaansa? Oireilevatko muut kalat?
Ja siitä mysteerimonnista laita vaikka kuva tänne jotta selviää sen laji. Toivottavasti ei ole mikään puolimetriseksi kasvava monsteri.
Hoitorutiineista sen verran, että suodatinta ei tarvitse putsailla noin usein jos se on oikein mitoitettu akvaarioon. Meneekö se viikossa jo tukkoon, vai putsaatko sen viikottain ihan rutiininomaisesti? Imurointi kerran kuussa on ihan ok, mutta vettä täytyy vaihtaa useammin. Kerran viikossa puolet on sellainen sopivaksi koettu tahti.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Meiltä löytyy samankaltainen ongelma.
Akvan koko 180l
ph 7
lämpö 22-23
nitriitti 0
nitraattia ei hirveästi, jotain 5 luokkaa. (tippatesti loppui, liuskalla katsottiin)
Akva ollut toiminnassa jo hyvänaikaa.
Muuta kalastoa, partamonniurokset, täplämonnisia sekä paratiisinpoikasia. Nämä kalat ovat kunnossa.
Parven koko oli alun perin lähemmäs 50, nyt äkkiseltään laskettuna jäljellä on 35.
Kalat eivät ole olleet meillä kuin kuukauden.
Mihin tetroja oikein katoaa? Joka aamu tarkistetaan, ruhoja ei löydy mistään.
Muutamalla ovat värit haalistumaan päin, neontetratautia täällä joku ehdotti, voisikohan tämä olla sitä?
Kalat ovat pirteitä, eikä muuta poikkeavaa ole kuin nämä n.3 yksilön värienhaalistumiset.
Ja nämä kalat eivät ole hävinneet vaan ne ns. terveenväriset yksilöt.
Akvan koko 180l
ph 7
lämpö 22-23
nitriitti 0
nitraattia ei hirveästi, jotain 5 luokkaa. (tippatesti loppui, liuskalla katsottiin)
Akva ollut toiminnassa jo hyvänaikaa.
Muuta kalastoa, partamonniurokset, täplämonnisia sekä paratiisinpoikasia. Nämä kalat ovat kunnossa.
Parven koko oli alun perin lähemmäs 50, nyt äkkiseltään laskettuna jäljellä on 35.
Kalat eivät ole olleet meillä kuin kuukauden.
Mihin tetroja oikein katoaa? Joka aamu tarkistetaan, ruhoja ei löydy mistään.
Muutamalla ovat värit haalistumaan päin, neontetratautia täällä joku ehdotti, voisikohan tämä olla sitä?
Kalat ovat pirteitä, eikä muuta poikkeavaa ole kuin nämä n.3 yksilön värienhaalistumiset.
Ja nämä kalat eivät ole hävinneet vaan ne ns. terveenväriset yksilöt.
-
- Elite Member
hh_ jos tetroja häviää tuota vauhtia, niin ehdottomasti koekala EELA:an! Vesiarvot lienet tarkistanut, etteivät tetrat ole tipahtaneet ammoniakki- tai nitriittimyrkytykseen (jos ovat siis tulleet kaikki yhtäaikaa ja altaan kuormitus noussut radikaalisti)?
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Ihan vain mielenkiinnosta; Voiko neontetratauti iskea muihinkin -neontetroihin, kuin tuohon neontetra-LAJIIN?
Siis sini- ja mustaneoneihin? 

!\/!. /\. /. x. ('';. €.
-
- Elite Member
Voi iskeä kaikkiin tetroihin, ei tarvii olla edes neontetra.MA7xGE kirjoitti:Ihan vain mielenkiinnosta; Voiko neontetratauti iskea muihinkin -neontetroihin, kuin tuohon neontetra-LAJIIN?Siis sini- ja mustaneoneihin?
Olen kyllä jutellut lemmikkikaupan myyjän kanssa että voiko juuri niita lajeja mitä mä haluan niin laittaa samaan altaaseen ja vastaus oli myöntyvä. Tiedän barbejani olevan liian vähän ja olen yrittänyt saada niitä toiseen kotiin mutta ei. Neontetroihin ja platyihin tulee pian lisäystä kun kaikki asiat on ok. Kun sain tämän akvaarion, mukana sain 2 pienestä asti yhdessä asunutta partamonnia ja sitten se outo monni (en pysty ottamaan oikeen kuvaa kun ei tule onkaloista pois mutta se näyttää ja luulen että se on helmiripsimonni, eli onko tämä laji suureksi kasvava fisu?). Ostimme myös näiden lisäksi vielä yhden pikkuisen monnin ja olen huomannut että toinen saaduista monneista ja itse ostamani monni käyttäytyvät toisiaan kohtaan aivan kuin rakastavaiset
Hyvin monnit on suhtautunut kaikkeen akvaariossa tapahtuviin asioihin. Olen samaa mieltä tuon pohjan kanssa, tällä hetkellä rahan määrä ei ole mikään kovin suuri joten on turha toivoa ainakaan puoleen vuoteen uusia hiekkoja. Sitten kun semmoiset hommaan niin onko semmoinen tosi hieno hiekka hyvää, kun sellaisesta haaveilisin ja väri olisi sellainen beige. Käytän aina tetra aqua safen sitä ainetta joka muuttaa akvaarioveden kaloille sopivaksi ja sitten kasveille annan joka päivä easy-liven easycarboa josta kasvit saavat hiiltä. Mulla ei ole vesitestejä. Kaikki kalat kyllä kotiutettiin kerralla kypsymättömään altaaseen. En ole huomannut platyjen enkä muidenkaan kalojen käytöksessä yhtään mitään erikoista. Tetrat uivat ja ''leikkivät hippaa'' aina laittaessani valot päälle ja aina kun olen niitä katsomassa. Platyt ovat myös virkeitä ja en ole huomannut niissä mitään erikoista. Mulla on toiminnassa sellainen paljon pienempi akvaario jossa on tällä hetkellä vain 2 kääpiökynsisammakkoa että jos sitä vettä yrittäisin muutella kaiken näköisillä aineilla ja siirtäisin platyt sinne (kö?). Kuten jo tossa aikaisemmin mainitsin noista barbeista, olen yrittänyt etsiä tuttavapiiristäni niille uutta kotia mutta tuloksetta. Ja myös tetroja on tulossa lisää pian. Kyllä kaloja on kuollut nyt yksi neontetra ja yksi platy. Neon tetralta katosi noin 2viikkoa sitten melkein kaikki värit ja sitten yhtena aamuna kaikki voimat. Platyssä ei ollut MITÄÄN vikaa ainakaan ulos päin eli kaikki oli ok mutta sitten yht äkkiä se makasi akvaarion pohjalla. Muut kalat ovat ok eikä mitään oireita ole ollut. Tämä ei ole oire mutta taistelukalaani näykitään eli sen ne 'alaevät' ovat aivan riekaleina, mikä kalalaji niitä näykkii? Miten voin parantaa asian? Tosta suodattimesta tunnustan: olen ollut hieman laiska joten olen sen nyt putsanut vain kerran kuukaudessa
Mutta onko semmoinen 2-3 kertaa kuukaudessa sopiva määrä? Se ei mene tukkoon ja olen putsannut sitä kerrran viikossa koska tuttavani ohjeistivat niin. Alan vaihtaa vettä useammin kyllä vaikka eläinkaupassa sanottiin toisin 

-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Aijaa, olen aina luullut sen olevan vain lajitauti...Mari kirjoitti:Voi iskeä kaikkiin tetroihin, ei tarvii olla edes neontetra.MA7xGE kirjoitti:Ihan vain mielenkiinnosta; Voiko neontetratauti iskea muihinkin -neontetroihin, kuin tuohon neontetra-LAJIIN?Siis sini- ja mustaneoneihin?

!\/!. /\. /. x. ('';. €.
Lisään vielä: sen yhden tyttö platyni kuoltua olen huomannut että toinen tyttö platyni on alkanut eristäytymään ja muutenkin olemaan yksikseen. Mitäs nyt? Oliko kaverin kuoleminen kova isku pikku kalalle vai onko jossain muussa häikkää?
-
- Elite Member
lettu95: Ikävä kyllä, eläinkaupan myyjiltä ei aina saa oikeaa tietoa. Sinunkin tapauksessasi kuulostaa siltä että eivät ole ihan tiedot olleet siellä ajan tasalla.
Vedenvaihto tosiaan suositellaan nykyisin tehtäväksi kerran viikossa, kolmannes tai puolet. Enemmänkin voi vaihtaa, liikaa vedenvaihtoa ei ole olemassakaan. Yleisesti ottaen Suomessa vesijohtovesi on vedenparannusaineella käsiteltynä sellaisenaan sopivaa pehmeän ja happaman veden kaloille. Mitä useammin vettä vaihdetaan, sitä likempänä akvaarion vesi pysyy arvoiltaan sitä raanasta tulevaa ja mitä pienempi muutos kaloja vedenvaihdon seurauksena kohtaa, sitä vähemmän ne stressaavat. Mitä vähemmän kalat stressaavat, sitä vähemmän ne sairastavat.
Synnyttävät hammaskarpit, joihin platy kuuluu, ovat vuosimiljoonien kuluessa sopeutuneet kovaan ja emäksiseen veteen. Jos kaloja pitää liian pehmeässä vedessä, se stressaa niitä ja vaikka ne näyttäisivätkin silmämääräisesti viihtyvän (jopa lisääntyvän), niille on vääränlaisessa vedessä elämisestä selkeää haittaa. Liian pehmeässä vedessä kovan veden kalojen soluneste pyrkii pakenemaan soluseinän läpi solujen ulkopuolelle ja kala joutuu käyttämään tämän estämiseen ylimääräistä energiaa. Tämä energia on poissa kalan immuunijärjestelmältä, kasvamisesta, tahikka lisääntymiseen käytettävästä energiasta. Se voi myös lyhentää kalan elinikää. Vääränlaisessa vedessä pidetty kala siis sairastuu herkemmin, voi jäädä kitukasvuiseksi tahikka ei pysty lisääntymään. Eli ei hyvä.
Suodattimen liiallisesta pesusta on vain haittaa. Suodatinta ei tarvitse pestä viikottain, vaan vain silloin kun se on selkeästi tukossa. Näet sen suodattimen ulostulon virtausnopeudesta (selvästi hidastunut virtaus -> pesu).
Lannoitatko kasvejasi millään muulla kuin tuolla easycarbolla? Kasvithan tarvitsevat elääkseen ja hyvin voidakseen myös kasviravinteita.
Uusi hiekka ei maksa paljon. Saat rautakaupasta sopivaa hienoa hiekkaa muutamalla eurolla säkillisen. Sinuna käyttäisin rahat mieluummin siihen kuin uusien kalojen ostoon ennenkuin ollaan selvitetty mihin ne edelliset kuolivat.
Taistelukalaa todennäköisesti näykkivät platyt.
Älä siirrä platyja kynsisammakoiden seuraan. Matelijoiden kanssa ei voi pitää kaloja samassa, sillä kynsisammakoiden uloste on kaloille todella myrkkyä.
Laita barbeistasi lahjoitusilmoitus tänne aqua-webiin jos niistä haluat eroon. Minä sinuna mieluummin pitäisin barbit ja hommaisin niitä lisää ja luopuisin platyista, jotka eivät sovi tosiaan muiden kanssa veden puolesta yhteen.
Vedenvaihto tosiaan suositellaan nykyisin tehtäväksi kerran viikossa, kolmannes tai puolet. Enemmänkin voi vaihtaa, liikaa vedenvaihtoa ei ole olemassakaan. Yleisesti ottaen Suomessa vesijohtovesi on vedenparannusaineella käsiteltynä sellaisenaan sopivaa pehmeän ja happaman veden kaloille. Mitä useammin vettä vaihdetaan, sitä likempänä akvaarion vesi pysyy arvoiltaan sitä raanasta tulevaa ja mitä pienempi muutos kaloja vedenvaihdon seurauksena kohtaa, sitä vähemmän ne stressaavat. Mitä vähemmän kalat stressaavat, sitä vähemmän ne sairastavat.
Synnyttävät hammaskarpit, joihin platy kuuluu, ovat vuosimiljoonien kuluessa sopeutuneet kovaan ja emäksiseen veteen. Jos kaloja pitää liian pehmeässä vedessä, se stressaa niitä ja vaikka ne näyttäisivätkin silmämääräisesti viihtyvän (jopa lisääntyvän), niille on vääränlaisessa vedessä elämisestä selkeää haittaa. Liian pehmeässä vedessä kovan veden kalojen soluneste pyrkii pakenemaan soluseinän läpi solujen ulkopuolelle ja kala joutuu käyttämään tämän estämiseen ylimääräistä energiaa. Tämä energia on poissa kalan immuunijärjestelmältä, kasvamisesta, tahikka lisääntymiseen käytettävästä energiasta. Se voi myös lyhentää kalan elinikää. Vääränlaisessa vedessä pidetty kala siis sairastuu herkemmin, voi jäädä kitukasvuiseksi tahikka ei pysty lisääntymään. Eli ei hyvä.
Suodattimen liiallisesta pesusta on vain haittaa. Suodatinta ei tarvitse pestä viikottain, vaan vain silloin kun se on selkeästi tukossa. Näet sen suodattimen ulostulon virtausnopeudesta (selvästi hidastunut virtaus -> pesu).
Lannoitatko kasvejasi millään muulla kuin tuolla easycarbolla? Kasvithan tarvitsevat elääkseen ja hyvin voidakseen myös kasviravinteita.
Uusi hiekka ei maksa paljon. Saat rautakaupasta sopivaa hienoa hiekkaa muutamalla eurolla säkillisen. Sinuna käyttäisin rahat mieluummin siihen kuin uusien kalojen ostoon ennenkuin ollaan selvitetty mihin ne edelliset kuolivat.
Taistelukalaa todennäköisesti näykkivät platyt.
Älä siirrä platyja kynsisammakoiden seuraan. Matelijoiden kanssa ei voi pitää kaloja samassa, sillä kynsisammakoiden uloste on kaloille todella myrkkyä.
Laita barbeistasi lahjoitusilmoitus tänne aqua-webiin jos niistä haluat eroon. Minä sinuna mieluummin pitäisin barbit ja hommaisin niitä lisää ja luopuisin platyista, jotka eivät sovi tosiaan muiden kanssa veden puolesta yhteen.
Wow
Tuli paljon hyöty tietoa kerralla. Olen ostamassa kasveilleni sellaista nestemäistä lannoitetta, se on samaa merkkiä mitä se käyttämäni hiili juttu on. Tuosta rautakaupan hiekasta, olen suunnitelut ostavani sellaista ja löysin nurkistamme noin 15kg sellaista ja huomasin että se on TOSI pölyistä eli miten saisin kaiken pölyn pois? Ja kun mulla on semmoinen noin 20l allas missä pidän mun sammakkojani (2kpl) niin sinne en voi laittaa kaloja siksi aikaa kun vaihdan hiekkoja, joten onko se mitenkään mahdollista vaihtaa hiekkoja samalla kun kaikki vesi ja kalat ovat altaassa? Kuullostaa tyhmältä ja muutenkin vähän uhkapeliltä niin on pakko kysyä... En tiennyt että platyt näykkivät
Ja olen erittäin rakastunut molempiin lajeihin joten toisesta luopuminen on vaikeaa mutta jos jompikumpi niin platyt! Eli jos annan platyni pois ja pidän taistelukalani lisäksi kaikki monnit tetrat ja todennäköisesti nuo viisiraitabarbit niin voinko ottaa sinne naaras taistoja vai onko ne vain sitten haitaksi? Noista sammakoista ja kaloista, eläinkaupassa sanottiin että ne voidaan laittaa yhteen eikä kerrottu mitään mistään myrkyistä
Mutta jatkan vielä noista kaloista, onko olemassa mitään tosi värikkäitä parvikaloja jotka sopii taiston (+ naaras taistojen?), tetrojen ja monnien kanssa samaan veteen ilman näykkimistä? Viisiraidat ovat ihania kaloja mutta vähän turhan värittömiä ja erittäin ujoja.Olen pienestä asti haaveillut akvaariosta, jossa on värikkäitä kaloja esim. juuri tällä hetkellä taistoni, tetrat ja platyt.

Mari, vesiarvoja on tarkkailtu koko ajan, häikkää niissä ei ole.
Kalat tulivat meillle kahdessa satsissa, kuukausi oli aina väliä.
Ensimmäisestä (20kpl) selvisivät kaikki, ei ollut ongelmaa, toinen satsi ei ollut niin hyvä.
Ostimme 20, myyjä laittoi vahingossa 27. Yhden lopetimme heti kotiinpäästyä.
Eli kaloja jäi näin ollen 46.
Nyt on tosiaan tipahtanut laskujen mukaan tuo vajaa 10kpl.
Joukossa oli tosin sairaita yksilöitä, kumma vain kun ei jälkiä näy missään. Me tarkastetaan kuitenkin joka aamu akvaariot, tulee istuttua pitkääkin pyttyjen edessä
Pitää vissiin onkia tuolta ne 3 haalistunutta tetraa ja päästään paremmille vesille jotteivat mahd. tartuta muita.
Pitääkö tässä nyt rueta lääkitsemään vai mitä täytyy tehdä kun on epäilyä tämmöisestä?
Kalat tulivat meillle kahdessa satsissa, kuukausi oli aina väliä.
Ensimmäisestä (20kpl) selvisivät kaikki, ei ollut ongelmaa, toinen satsi ei ollut niin hyvä.
Ostimme 20, myyjä laittoi vahingossa 27. Yhden lopetimme heti kotiinpäästyä.
Eli kaloja jäi näin ollen 46.
Nyt on tosiaan tipahtanut laskujen mukaan tuo vajaa 10kpl.
Joukossa oli tosin sairaita yksilöitä, kumma vain kun ei jälkiä näy missään. Me tarkastetaan kuitenkin joka aamu akvaariot, tulee istuttua pitkääkin pyttyjen edessä

Pitää vissiin onkia tuolta ne 3 haalistunutta tetraa ja päästään paremmille vesille jotteivat mahd. tartuta muita.
Pitääkö tässä nyt rueta lääkitsemään vai mitä täytyy tehdä kun on epäilyä tämmöisestä?
-
- Elite Member
hh_: saatko kuvaa esille niistä haalistuneista tetroista? Jos on neontetratauti, niin valitettavasti se ei ole lääkittävissä. Ja vaikka nyt esitän jälkiviisauksia, niin se karanteeni. Etenkin tällaisessa tapauksessa jos kalat eivät oikein näyttäneet ostettaessa olevan kunnossa, olisi säästynyt tartunnalta muut kalat vaikka ne ostetut olisikin menetetty. Ja on se aina selkeämpää mennä pyytämään kauppiaalta korvauksia kun on karanteenattu. Silloin ei ole mitään spekulaation mahdollisuutta altaassa jo valmiiksi piillyistä taudeista.
Omaa tyhmyyttähän se on kun ei karanteenaa, mutta ei ole allasta siihen tarkoitukseen. Ikinä ennen ei vain ole huono tuuri käynyt ja akvoja on kuitenkin ollut jo yli 10 vuotta. Ei pitäisi koskaan ajatella että eihän minulle ikinä huono tuuri käy. Ehkäpä jotain opimme tästä episodista.
Käykö karanteenialtaaksi jokin muu kuin ihan akvaario?
Tehtiin nyt niin että napattiin kaikki haalistuneet yksilöt pois altaasta ja päästettiin jatkamaan matkaa.
Loput jäljelle jääneet ovat normaalinnäköisiä ja eloisia, toivottavasti ei tule nyt sitten kaikkiin.
Onhan tuo tympeää jos kaikki kalat sairastuvat, Tässä tapauksessa mennään kertomaan kyllä kauppiaalle, että tetroissa on vikaa.
Korvauksiahan ei tietenkään saada, ei sinänsä harmita. Tympeäisee vaan jos kalat menee :/
Olen myös huomannut, kun isomman satsin aina ostaa, on todella hankala nähdä onko joukossa viallisia yksilöitä, ainakaan kaupassa.
Kotonakin vasta pienen tarkkailun jälkeen muutama erottui joukosta.
Noh, ei auta muu kuin toivoa että loput selviää.
Pitääkö allas jotenkin desifioida?
Jääkö kasveihin tai hiekkoihin?
Muita koristeita akvassa ei ole..
Miten tuo valeneontetratauti eroaa tuosta toisesta?
Onko muita oireita kuin värienhaalistuminen?
Käykö karanteenialtaaksi jokin muu kuin ihan akvaario?
Tehtiin nyt niin että napattiin kaikki haalistuneet yksilöt pois altaasta ja päästettiin jatkamaan matkaa.
Loput jäljelle jääneet ovat normaalinnäköisiä ja eloisia, toivottavasti ei tule nyt sitten kaikkiin.
Onhan tuo tympeää jos kaikki kalat sairastuvat, Tässä tapauksessa mennään kertomaan kyllä kauppiaalle, että tetroissa on vikaa.
Korvauksiahan ei tietenkään saada, ei sinänsä harmita. Tympeäisee vaan jos kalat menee :/
Olen myös huomannut, kun isomman satsin aina ostaa, on todella hankala nähdä onko joukossa viallisia yksilöitä, ainakaan kaupassa.
Kotonakin vasta pienen tarkkailun jälkeen muutama erottui joukosta.
Noh, ei auta muu kuin toivoa että loput selviää.
Pitääkö allas jotenkin desifioida?
Jääkö kasveihin tai hiekkoihin?
Muita koristeita akvassa ei ole..
Miten tuo valeneontetratauti eroaa tuosta toisesta?
Onko muita oireita kuin värienhaalistuminen?
-
- Elite Member
lettu95: Hiekan saa pestyä parhaiten laittamalla sitä ämpäriin n. 1/4 tilavuudesta ja sen jälkeen vesisuihkulla pyörittelee sitä voimakkaasti ja kaataa varovasti likaista vettä pois. Hiekka on valmista kun huuhteluvesi on kirkasta. Parasta olisi tehdä ulkona, mutta jos siihen ei ole mahdollisuutta, niin kannattaa suojata lattiakaivo niin ettei hiekka pääse tukkimaan sitä.
Viisiraitabarbitkin ovat värikkäitä ja rohkeita kunhan niitä on tarpeeksi iso parvi ja niille on sopivat olosuhteet. Älä nyt kuitenkaan hanki lisää kaloja ennenkuin ne entisten kuolemat on selvitetty.
hh_ : Periaatteessa ei tarvitse olla akvaario, mutta lasiseinät ovat parhaat kun niitä kaloja tarvitsee kuitenkin tarkkailla sen karanteenin ajan. Kannattaa kyllä hommata joku vaikka 40 - 50 litrainen akva ihan karanteenitarkoituksiin. Pitääpä sen sitten kuivana sillä aikaa kun ei käytä sitä.
Elä nyt ala desinfioimaan sitä allasta, kun se tauti on niissä kaloissa jos on ollakseen. Tarttis mikroskopoida varman diagnoosin saamiseksi ja jos siellä on se, niin sitten ei auta muu kuin kalojen lopetus, altaan desinfiointi ja kaiken aloittaminen alusta.
Neontetrataudista: http://www.aquahoito.info/suomi/taudit/neontau.php ja tuolta löytyy myös linkki valeneontetratautiin.
Viisiraitabarbitkin ovat värikkäitä ja rohkeita kunhan niitä on tarpeeksi iso parvi ja niille on sopivat olosuhteet. Älä nyt kuitenkaan hanki lisää kaloja ennenkuin ne entisten kuolemat on selvitetty.
hh_ : Periaatteessa ei tarvitse olla akvaario, mutta lasiseinät ovat parhaat kun niitä kaloja tarvitsee kuitenkin tarkkailla sen karanteenin ajan. Kannattaa kyllä hommata joku vaikka 40 - 50 litrainen akva ihan karanteenitarkoituksiin. Pitääpä sen sitten kuivana sillä aikaa kun ei käytä sitä.
Elä nyt ala desinfioimaan sitä allasta, kun se tauti on niissä kaloissa jos on ollakseen. Tarttis mikroskopoida varman diagnoosin saamiseksi ja jos siellä on se, niin sitten ei auta muu kuin kalojen lopetus, altaan desinfiointi ja kaiken aloittaminen alusta.
Neontetrataudista: http://www.aquahoito.info/suomi/taudit/neontau.php ja tuolta löytyy myös linkki valeneontetratautiin.
Junglen Internal Parasite Guard purkin kyljessä on maahantuojan lisäämä käyttöohje tarra, missä mainitaan, että tehoaa myös neontetratautiin...tiedä sitten tehoaako, kun ei ole kokemusta, mutta ajattelin pikkuvinkkinä lisätä tänne ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
900l kiekkola, 400l monnila/plekola ja 360l ???