Plekokuume iski! Auttakaa ostamaan (HYVÄ) käytetty akvaario!

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
saMuli82
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Plekokuume iski! Auttakaa ostamaan (HYVÄ) käytetty akvaario!

Viesti Kirjoittaja saMuli82 »

Oon ollu pitkään tällänen keskinkertainen akvaarioharrastaja. Mulla on ollu 6 vuoden aikana 4kpl pieniä altaita 60-140 litraisia perus seura-akvaarioita. Nyt on toi 140l ainoastaan ja siellä jo 6 pienenpientä plekoa.

Nyt tekis mieli päästää krooninen plekoharrastus valloilleen. Mutta edullisesti. Uuteen ei ole varaa. Mutta isoja (n. 500l) altaita saa käytettynä kohtuu budjetilla.

Noista pienistä altaista ja niiden perustekniikasta olen perillä kyllä. Mutta nyt menee pää sekaisin kaikkien erikoisten ulkosuodattimien kanssa. Olkosuodattimen silti haluaisin. Tekis mieli oppia uutta ja onhan ne ilmeisesti itsestäänselvyys isoissa altaissa...

Varsinaiseen kysymykseen:

Bongasin huutonetistä mielenkiintoisen altaan. Hieman vikoja, mutta ilmeisesti (ainakin tekstin perusteella) varsin pitkälle mietitty ja toteutettu kokonaisuus. Vai mitä olette mieltä?

http://www.huuto.net/kohteet/akvaariopr ... /186321372
Onko suodatinpuoli kunnossa? Lämmitin on ilmeisesti hyvä. Valaistus kuulostaa jopa liian järeältä mutta pelivaraa on aina alaspäin?

Toivon syvästi ettei myyjä suutu kun täällä sen altaasta utelen. Toki poistan tekstit jos näin käy...
840l: L190 Punasilmäpleko, 2kpl L264 Harmovampyyripleko, 3kpl L177 Iririn kultajuovapleko, L129 Kuviopleko, 3kpl L134 Salamanteripleko, 5kpl L046 Seeprapleko, 5kpl Kiekkokala + muut
http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... 4&t=206813
Halla76
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Plekokuume iski! Auttakaa ostamaan (HYVÄ) käytetty akvaario!

Viesti Kirjoittaja Halla76 »

Ihan heti en tuota allasta lähtis ostamaan. Etulasi on ilmeisesti irti, ymmärsinkö oikein. Ite tiedän miten vaikeaa on liimata laseja hyvin ja kestävästi yhteen, niin en kyllä vaivautuisi tuohon projektiin. Ostaisin kyllä ihan valmiin vesitiiviin akvaarion. Altaitahan on myynnissä pilvin pimein.
Lisäksi hinta on aika korkea. Tosin tuon rakentamiseen on mennyt varmaan tuplasti rahaa. Lamppuja on aika paljon, itse pärjään hyvin kahdellakin putkella.
317l vettä
saMuli82
Junior Member
Junior Member

Tuo linkin akvaario vaikuttaa vaan sen verran mielenkiintoiselta että pelkkä lasin liimaus ei heti pelota. Siis jos se on ainut miinus kokonaisuudessa. Se etulasi on mun käsityksen mukaan kiinni, tai ainakin kuvissa on. Täytyy kysellä lisää myyjältä. Ja onhan sen korjaamiseen ammattilaisiakin. Ja ovat tämän foorumin mukaan edullisiakin kait.

Tuossa akvaariossa miellyttää kaareva etulasi ja akvaarion muotoja seuraava jalusta kaapeilla. Lisäksi vaikuttaa siltä et rakentaja on miettiny paljonkin yksityiskohtia suodatuksen, valaistuksen ja materiaalien suhteen? Näin mä sen luen, mutta mulla ei oo hajuakaan onko kaikki niin vimpanpäälle kuin ilmoitus antaa ymmärtää?

Sit mä näen pari huonoapuoltakin. Plekoaltaaksi aika korkea. Huollon hankaluus kun käsi ei yllä pohjaan. Plekot ei vaadi tai oikastaan tykkää noin kovasta valaistuksesta. Niin ja lasinliimaus kuitenkin on kuluerä joka täytyy muistaa..

Yritän pitää malttia ja valita huolella seuraanvan altaan ja varusteet. Tämä uusi hankinta tulee olemaan se lopullinen THE iso allas. Tilaa ei talossa onneksi ole kuin yhdelle isolle ja yhdelle pienelle. Jalusta on tultava kaupan mukana! Oon jo 4 pikkuallasta taistellut milloin minkäkin lipaston päälle. Ei kiitos enää! :). Akvaario tulee keittiöön eli sen on oltava myös hieno ja osana sisustusta. Laitteet täytyy saada piiloon ja emäntä tyytyväiseksi :)

Uskon että tästä tulee vielä pitkä etsintä. Kun kerta haluaisin desing altaan hyvillä varusteilla ja halvalla :)
840l: L190 Punasilmäpleko, 2kpl L264 Harmovampyyripleko, 3kpl L177 Iririn kultajuovapleko, L129 Kuviopleko, 3kpl L134 Salamanteripleko, 5kpl L046 Seeprapleko, 5kpl Kiekkokala + muut
MrBrett
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja MrBrett »

Jos itse olisin laittamassa isompaa plekoallasta, niin tuohon linkin akvaarioon en kyllä varmasti päätyisi, johtuen juuri tuosta turhasta korkeudesta. Ja musta tuo on ihan ******** ruma! [;)]

Pistähän ihmeessä tänne ostoilmoitus, aika paljon näkyy noita isompiakin altaita etsivän uutta kotia. :)
saMuli82
Junior Member
Junior Member

On tuo kyllä korkean tuntuinen. Voi jopa livenä olla pahemmankin näköinen kuin pelkkä mitta antaa ymmärtää.

Rumaahan tos jalustas ei ole kuin väri, ja senhän nyt maalaa helposti...

Vois laittaa ostoilmoituksen juuh, vaikka usein parhaat kaupat tuleekin tehtyä myynti-ilmoituksia lukemalla. Ostoilmon kun laittaa, niin usein yritetään saada myytyä kalliilla. Kysynnän ja tarjonna lakeja...
Halla76
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Halla76 »

Osta tuo mun allas, luulis et olis plecoillekin hyvä! Sulla jää tekniikkaan hyvin rahaa. Itse en siitä haluis luopua mutta kun seiniä ei voi siirtää niin pakko karsia jostain. Jalustan voit vuorata vaikka laminaatilla mieleisen väriseksi.
317l vettä
saMuli82
Junior Member
Junior Member

Halla76 kirjoitti:Osta tuo mun allas, luulis et olis plecoillekin hyvä! Sulla jää tekniikkaan hyvin rahaa. Itse en siitä haluis luopua mutta kun seiniä ei voi siirtää niin pakko karsia jostain. Jalustan voit vuorata vaikka laminaatilla mieleisen väriseksi.
Mitat aika huonot tohon tilaan ja plekoille mielellään syvyyttä lisää. Kiitos kuitenkin tarjouksesta. Ei ainakaan hinnalla oo pilattu!
vokaali
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja vokaali »

Lisäksi tuo linkin akvaario on ollut myynnissä oikeasti vaikka kuinka pitkään, useita kuukausia vähintään, eli sitä ei ole kukaan muukaan uskaltanut ostaa! Varmaan siihen jokin painava syy löytyy.
hoplaa.
MA7xGE
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MA7xGE »

Itse hankkisin plekoille piiiiiiiiiitkän, 2-3m altaan, jolla olisi korkeutta 30-50cm, syvyyttä 40-60cm. :D
!\/!. /\. /. x. ('';. €.
Ildar
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja Ildar »

Minä teetin noille pienemmille plekoille 80x100cm pohjaisen, 35cm korkean altaan. Nököttää tuossa olohuoneen nurkassa odottelemassa että jaksan käydä hakemassa sille jalustankin ;)
Eihän tuolla ole tilavuutta kuin 280l mutta yllättävän iso se on.
650 + 275 litraa vettä ja aika monta osaomistuskarvakorvaa
MrBrett
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja MrBrett »

Ildar kirjoitti:Minä teetin noille pienemmille plekoille 80x100cm pohjaisen, 35cm korkean altaan. Nököttää tuossa olohuoneen nurkassa odottelemassa että jaksan käydä hakemassa sille jalustankin ;)
Kuulostaa komialta ja pohja-alaa löytyy. Mitä plekoja sinne on tulossa?
saMuli82
Junior Member
Junior Member

Oon jo päättänyt etten osta tuota ensimmäisen linkin akvaariota. Ja muutenkaan en halua liian korkeaa akvaa. Jos menee yli 50cm paljonkin niin huolto vaikeutuu ku ei yllä pohjalle helposti.

Ulkosuodattimista opiskellut varmaan 5 tuntia jo putkeen :)

Laitin ostoilmoituksen. Odottelen ehdotuksia maltilla ja luin jo 10 sivua myynti-ilmoituksia akvaarioista.

Ja lisäksi emännän mielipiteet otin huomioon paremmin koon ja jalustan suhteen.
bj
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja bj »

Oon kanssa jo kauan nähnyt tuon purkin myynnissä aika ajoin huuto.netissä, askarruttaa kanssa että onko sopivaa arvostella toisen myymää, mutta kun ei se vaan tunnu kaupaksi menevän. Minusta siinä on kova hinta, kun jos joutuu kuitenkin silikonihommiin. Noin isossa se tuskin on ihan heppoinen homma? Suodattimet ja olikos se lämmitin uudet, mut uusien hinnankin niistä sitten likipitäen maksaisi minusta... Ja toiseksi, litramääristä arvuuttelen tuon korkeudeksi sen 60 senttiä. Ja 60 senttiä korkeassa olis hyvä olla vähintään 10mm lasit. Tuossa mainittiin lasin paksuudeksi 8mm ja etulasi vielä kaareva. Veden paino -asiantuntija en oo mut kuulostaa pahalta... Tietty ihan varma en oo tuosta korkeudesta, mut näyttää se siltä. Mitathan tietty voi kysyä.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
Ildar
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja Ildar »

MrBrett kirjoitti:
Ildar kirjoitti:Minä teetin noille pienemmille plekoille 80x100cm pohjaisen, 35cm korkean altaan. Nököttää tuossa olohuoneen nurkassa odottelemassa että jaksan käydä hakemassa sille jalustankin ;)
Kuulostaa komialta ja pohja-alaa löytyy. Mitä plekoja sinne on tulossa?
Salamanterikaksikko ja sinievä ainakin ovat sinne menossa. Pienempiä lattamonneja on tullut suunniteltua muuksi porukaksi tai jos menee niiden suhteen metikköön (tämä nyt on näemmä niitä projekteja joiden kanssa kaikki kääntyy päälaelleen aika monesti alkaen vaikka siitä että jalusta ei mahtunutkaan kyytiin ja haetaan erikseen ja itse allas ei päässyt järkevään säilytyspaikkaan kun sitä suunnitellessa ei tullut mieleen että vanhan talon oviaukoissa saattaa olla "pientä" heittoa :mrgreen: ) niin sitten katsellaan lisää monniosastoa ja plekojakin.
Tämmöinen ratkaisu minulla. Pitäisi ruveta vissiin tuota puutavaraa metsästämään...
650 + 275 litraa vettä ja aika monta osaomistuskarvakorvaa
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”