Töyhtökääpiöahvenen soveltuvuus
Valvoja: Moderaattorit
Töyhtökääpiöahvenen soveltuvuus
Minulla on tällä hetkellä 200l akvaariossa parvi kardinaalitetroja ja yksinäinen helmirihmakala. Olen pohtinut, voisiko tähän laittaa muutaman töyhtökääpiöahvenen (Apistogramma cacatuoides). Minulla on pehmeähkö vesi, luin jostain että tarvitsee kovan veden? Tulisiko yleensäkään toimeen noiden muiden kalojen kanssa, näykkiikö helmirihman eviä tms? Altaassa on lisäksi paljon kasveja ja iso kanto.
-
- Starting Member
Re: Töyhtökääpiöahvenen soveltuvuus
Meillä oli aikoinaan pari töyhtiksiä 128-litraisessa. Vesi oli pehmeää enkä ainakaan itse muista lukeneeni niiden vaativan kovaa vettä. Viihtyivät meillä hyvin, kutivatkin (tuloksena n. tusina pikkuista töyhtistä). Tetrojen kanssa menee varmaan hyvin (meillä oli silloin musta-aaveita ja inkkareita). Rihmakaloista en tiedä, mutta jos akvaario on tuon kokoinen ja kasveja löytyy, luulisi sen saavan elellä rauhassa. Töyhtikset oli ainakin meillä varsin säyseitä eivätkä jahdanneet ketään. Olivat akvaariomme tähdet. Piilopaikkojahan nuo vaatii, mutta muuten varsin helppoja otuksia. Voin vain suositella!
-
- Starting Member
Tuli yhtäkkiä mieleen, että meillähän oli myös kääpiörihmoja kolme tsibaletta. Ei ne koskaan ollu töyhtisten kanssa vastakkain, asuivat ihan eri vesikerroksissa. Tuskin siis helmirihmankaan kanssa tulee ongelmia.
Mulla on pari töyhtistä 240l akvaarios eikä ne ainakaa näyki muita ku toisii ahvenii. 

-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Kääpiöahvenista ei yleensä ole haittaa muille kaloille. Keskenään erityisesti koiraat kyllä tappelee, jotkut on hyvinkin aggressiivisia. Kutu- ja poikasten aikaan muut kalat saa huutia jos tulevat lähelle. Ne ovat kotoisin Etelä-Amerikasta, Amazonin vesistöistä eli pehmeän veden kaloja ovat. Kääpiöahvenet on tarkkoja vesiarvoista, töyhtö on hyvä valinta, se kun lienee sieltä kestävimmästä päästä. Hyvä juttu tuo, että akvaario ei ole liikaa kansoitettu veden kuormittumisen takia. Ota pariskunta tai haaremi: yks koiras ja pari naarasta vaikka. Ne tykkää piiloista, kutevat luoliin, kiven-, kannonkoloihin tai esim kookoksen kuori on kiva luola. Rihmakalojen kanssa uskoisin sopivan hyvin, kun elelevät eri vesikerroksissa, rihmat viihtyy aika tavalla pintavesissä, käppänät taasen lähellä pohjaa.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html