Kannattaako huolestua, jos akvaariossa on kotiloita?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Leena
Junior Member
Junior Member

Kannattaako huolestua, jos akvaariossa on kotiloita?

Viesti Kirjoittaja Leena »

Yleisesti kyselen et kannattaako huolestua jos löytää kotiloita altaastaan? Itse olen löytäny jo vanhasta altaastani joskus pari kotiloa siivouksen yhteydessä ja olen nostanu ne pois. Altaassa ei ole yhtään kalaa, joille kotilot maistuisi. Niitä ei ole riesaksi asti, olisinko poiminu 5 viimeisen kuukauden aikana pois.

Mistä kotilot tulee ja minkä vuoksi? Siis et johtuuko se jostain vesiarvoista tai jostain muusta? 8O
Mutta Ihaa sanoi itsekseen: "Kirjoittaminen - hmmm, hmm.
Kyniä ja mitä kaikkea. Ylimainostettua, jos minulta kysytte.
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

Kotiloita tulee esimerkiksi kasvien mukana liikkeestä tai toisilta harrastajilta. Niistä ei ole mainittavaa haittaa jos kotiloita on vain vähän, isompina määrinä taas voivat mussuttaa akvaariokasveja. Kierteissarvikotilo taas on suorastaan toivottu kotilo hiekkapohjaisiin altaisiin, koska se elää pohjassa ja möyhentää sitä samalla.

Joten muutamasta kotilosta ei tarvitse huolestua, eikä välttämättä isommastakaan määrästä.

Jos haluat tietää lisää kotiloista, niin vilkaisepa vaikka sivujeni kotilo-osuutta
marppa
Member
Member

Viesti Kirjoittaja marppa »

Minulla oli ongelma kun akvaarioni valloittivat postitorvikotilot. 100l ongelma hävisi kun sinne muutti kääpiöpalloja. 380l ongelma on häviämässä flubenolin ansiosta. Kyseiset kotilot söivät sukupuuttoon intianvesitähdekkini. Jättivesitähdekki on harventunut huomattavasti ja on todella ruman näköinen sekä vallisnerioita on jyrsitty. Tämän vuoksi kun kotilot on saatu hengiltä uusin osan akvaarion kasveista ja kun ostan uusia kasveja käsittelen ne (en muista aineen nimeä jonka J. Järvi minulle kertoi) siten että mahdolliset kotilot kuolevat eikä kyseinen rumba ala alusta..

Minun kohdallani on siis käynyt niin että huolestuisin. :?
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori

marppa kirjoitti:Minulla oli ongelma kun akvaarioni valloittivat postitorvikotilot. 100l ongelma hävisi kun sinne muutti kääpiöpalloja. 380l ongelma on häviämässä flubenolin ansiosta. Kyseiset kotilot söivät sukupuuttoon intianvesitähdekkini. Jättivesitähdekki on harventunut huomattavasti ja on todella ruman näköinen sekä vallisnerioita on jyrsitty. Tämän vuoksi kun kotilot on saatu hengiltä uusin osan akvaarion kasveista ja kun ostan uusia kasveja käsittelen ne (en muista aineen nimeä jonka J. Järvi minulle kertoi) siten että mahdolliset kotilot kuolevat eikä kyseinen rumba ala alusta..

Minun kohdallani on siis käynyt niin että huolestuisin. :?
No, ei ainakaan tässä tapauksessa (viisi kotiloa kuukaudessa) kannata pelotella niin, että pitäisi Flubenolia alkaa käyttämään. Jos kotiloista haluaa eroon kun niitä on vähän, niin poimimalla ne lähtevät. Ja juuri tuolla alunalla käsittelemällä eivät kotilot pääse kasvien mukana altaaseen, mutta pitää muistaa sitten tehdä juuri ohjeitten mukaan ja varoa herkimpiä kasveja, jotka tuosta käsittelystä saattavat ottaa nokkiinsa.

Osalla kotilot ovat hirveitä tuholaisia akvaariossa, osalla ne taas keskittyvät siihen levänsyöntiin ja ovat kilttejä. Ongelmallisuus ja ongelmattomuus riippuu kotilolajista, akvaariosta, ruokinnasta, kasveista, levistä...
Rääkky
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rääkky »

Tässä välissä on varmasti taas loistava off-topic-tilaisuus. Harmittaa tämä lääkeaineen (Flubenol) käyttö turhaan. Flubenolia käytetään lääkkeenä ja liialti käytettynä siihen kuten muihinkin lääkkeisiin kehittyy loisille resistenssi. Se että kaloja uitetaan turhaan lääkkeessä ei ole sen terveempää kuin ottaa varmuuden vuoksi itse antibiotteja.

Toki ymmärrän että joillain kotiloita on liikaa mutta silti miettisin itse tarttuisinko Flubenoliin vaikka sitä niin kovin hehkutetaan - aivan tulevaisuuden varalta. Hyvästä kikasta kun voi tulla tapa.
Leena
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Leena »

Kiitos rain- kun laitoit nuo kotilosivut tuohon. Sain tunnistettua kotilot. Ne on niitä kierteissarvikotiloita, ne. Enpä mene tuhoilemaan niitä, ellei niistä tule maanvaivaa vai pitäiskö sanoa akvaarionvaivaa :mrgreen: En ole tosin hommannu nyt pitkiin aikoihin uusia kasveja, mut jostain ne on tuonne tullu. Selvittelen asiaa.
Mutta Ihaa sanoi itsekseen: "Kirjoittaminen - hmmm, hmm.
Kyniä ja mitä kaikkea. Ylimainostettua, jos minulta kysytte.
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori

Kierteissarvet kun elävät siellä pohjahiekassa, niin voi hyvinkin olla, että ovat sinne ilmestyneet jo kuukausia sitten =)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”