Miljoonakalojen kaveriksi?

Synnyttävät ja kutevat hammaskarpit. Miljoonakalat, mollit, platyt, killikalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
sannahyton
Starting Member
Starting Member
Akvaarioseurat: Jas-Jyväskylän akvaarioseura
Sukupuoli: Nainen

Miljoonakalojen kaveriksi?

Viesti Kirjoittaja sannahyton »

Heips!

Minulla on pienemmässä altaassani (120l) Miljoonakaloja, ja niitä aion siinä pitää "pääkaloina", koska lapset niistä tykkäävät ja odottavat poikasia :) Tämänhetkiset vesi-arvot: NO3 0, NO2 0, Gh 16, KH 10, ph 7.2 CI2 ok Pohjana sorapohja, mitä pohjakaloja kannattaisi laittaa?

Olen kovettanut vettä, en ilmeisesti vielä tarpeeksi? Miten on, kun Markku Varjo "Akvaariokalat" -kirjassaan suosittaa Milliksille kovuus aluetta 4-20 ja Intiaaninsulilleja Neontetroille alle 15, voiko siis näin ollen samaan altaaseen laittaa myös näitä, ja jos laittaisin, mihin asti nostaisin kovuuden? 13? 15?
Kun sanotaan, että Milliksille kovaa vettä, niin mitä se sitten tarkoittaa lukuna? Onko kh 10-11 jo kovaa vettä? Vai pitääkö olla lähemmäs 20? Oliko niin, että tuota kovetin ainetta sai ostettua edullisemmin apteekista? Täällä kylällä kun ei ole askartelukauppaa. Tai saako netistä jostakin?

Mikä levänsyöjä tuonne sopisi? Minulla on siellä Tulisukarapuja, nämä ovat myös lasten suosikkeja, joten sellainen joka ei söisi sukarapusia :P
Auttakee, auttakee! :)
Elämä on suuri seikkailu! :D kalakeitto 120l
nitton
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies

Re: Miljoonakalojen kaveriksi?

Viesti Kirjoittaja nitton »

Tuota niin aloitetaan siitä että en ole varma; mutta Nuo Varjon kirjassa esitetyt arvot tarkoittavat lähinnä luonnonmuotoisempi (eihän tuollaista sanaa olekkaan, lähempänä luonnonmuotoa olevia) Ja jos ne miliksesi siis ovat niitä värikkäitä suuripyrstöisiä jalostettuja, niin vaativat kyllä niin erilaisia vesioloja kuin neontetrat että en laittaisi niitä samaan altaaseen.

Muusta en osaakkaan sitten sanoa mitääm 8O
Akvaharrastaja
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Akvaharrastaja »

Asia vain on niin, (ainakin minun mielestäni :mrgreen:) että pehmeän veden kaloja ja kovan veden kaloja ei pidä yhdistää.
Tuon kokoiseen en laittaisi miekkapyrstöjä, mutta platyja kylläkin. Varaudu sitten kamalaan poikastulvaan, sillä platytkin ovat synnyttäviä ja lisääntyvät miljoonakalojen lailla, kuin kanit. :roll:
54 litraa läträilyä
Jebuzca
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Jebuzca »

Mulla on 128l milliksiä, sillä mukana on sukarapuja putsaamassa pohjaa ja luomassa tunnelmaa. Sitten sukarapujen auttajana levänsyönnissä on omenakotiloja. Niitä on kiva seurata kun lipuvat lasia pitkin ja tosiaan nämäkin lisääntyvät kiitettävästi kuten millikset, sukaravut jne.

Platyt sitten saatta vetästä ne millis poikaset napaansa eli sitten ei ihan kovin paljoa niitä tule. Onhan noita killejä esim mulla oli kirjoviiripystöjä(?) kivoja seurata ja nättejä. Miksikäs ei pelkkiä miljoonakaloja? Itse ostelen pikkuhiljaa upeita aikuisia ja niistä onkin yksi uskomattoman upea värityksellinen nuorukainen kasvamassa.
95l Low Teck, 4 kissaa, 2 koira, poika ja uusi elämä. Hiljalleen palaamassa asiaan <3
sannahyton
Starting Member
Starting Member
Akvaarioseurat: Jas-Jyväskylän akvaarioseura

Viesti Kirjoittaja sannahyton »

Nitton: Juu arvasit oikein, nämä on just näitä isopyrstöisiä, värikkäitä, jaloostettuja muotoja. Tutkin uudestaan tuota Markku Varjon kirjaa (paras iltalukemiseni numero 1:D) ja huomasin että siinä oli käsitelty erikseen Miljoonakalan luonnonmuto ja jalostettu muoto, mutta edelleen niille esitettiin molemmille tuo sama kovuus-alue 4-20. Ainoastaan oli maininta että "värikkäät jalostusmuodot ovat näyttävämpiä,mutta samalla huomattavasti herkempiä ja vaativampia veden laadun suhteen".

Akvakaupasta minulle ehdotettiin kaveriksi Miekkapyrstöjä, molleja tai platyja. Näistä mikään ei tule kysymykseen, koska minä en pidä niistä. Ainakaan tällä hetkellä..aikaisemmin en pitänyt Milliksistä.. :D ja nyt ole kokoamassa kalastoa niiden ehdoilla :D

Jebuzka: Putsaavatko Sukaravut pohjaa? En tiennyt! Ompas hyvä, tykkään niistä! :) Omputkin vois olla hyvä idea :) Miksikö ei pelkkiä Milliksiä..pidän kovasti Neontetroista ja Kardinaalitetroista mutta isompaan akvaani en voi niitä laittaa, koska voivat päätyä lehtikalojen ruokalistalle. Kardinaalitetralle oli Markku Varjon mukaan kovuus 10 alaspäin, joten siksi pohdin Neontetroja.

Akvaharrastaja: "Asia vain on niin, (ainakin minun mielestäni :mrgreen:) että pehmeän veden kaloja ja kovan veden kaloja ei pidä yhdistää." Tiedän minäkin tämän periaatteen, mutta yllätyin vain kun kirjan mukaan menisivätkin samaan veteen? - Missä sitten menee raja, kuka on pehmeän veden ja kuka kovan veden kala? Siis numerona? Jankkaaja täällä vielä jankkaa :D Elä menetä hermojasi minuun :mrgreen:
Viimeksi muokannut sannahyton, 19:58, 29.09.2011. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Elämä on suuri seikkailu! :D kalakeitto 120l
Butterflies
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Butterflies »

Neontetra on pehmeän veden laji ... lämpötila menee ihan samoihin millisten kanssa, mutta muuten ei oikein ... Kyllähän ne hengissä pysyy (nimim. kokemusta on), mutten suosittele. :)
Aprikoosi
Member
Member
Akvaarioseurat: PAK

Viesti Kirjoittaja Aprikoosi »

sannahyton kirjoitti:Tämänhetkiset vesi-arvot: NO3 0, ?
Onko akva varmasti kypsä? Kauanko ollut pystyssä?
Olen kovettanut vettä, en ilmeisesti vielä tarpeeksi? Miten on, kun Markku Varjo "Akvaariokalat" -kirjassaan suosittaa Milliksille kovuus aluetta 4-20 ja Intiaaninsulilleja Neontetroille alle 15, voiko siis näin ollen samaan altaaseen laittaa myös näitä, ja jos laittaisin, mihin asti nostaisin kovuuden? 13? 15?
Kun sanotaan, että Milliksille kovaa vettä, niin mitä se sitten tarkoittaa lukuna? Onko kh 10-11 jo kovaa vettä? Vai pitääkö olla lähemmäs 20?
Intiaanisulkia käsittääkseni pidetään synnyttävien kanssa samassa varsinkin, jos kovuus on tuota luokkaa, kuin sinulla. Se riittänee milliksille ja platyillekin, mollit taitavat tykätä tuota 20 lähempänä tai jopa ylikin olevasta.
Mikä levänsyöjä tuonne sopisi? Minulla on siellä Tulisukarapuja, nämä ovat myös lasten suosikkeja, joten sellainen joka ei söisi sukarapusia :P
Omppuja joku jo ehdottikin, partamonni on toinen vaihtoehto. Meillä on rapujen kanssa, eikä mitään ongelmaa(paitsi, että ravut tuppaa lisääntymään turhan innokkaasti.. ;D).
100 l: sinineppareita, tähtipartis ja sukarapuja. MYYTÄVÄNÄ!!!!!
250 l: monnisia, paratiisikala, lehtarit ja partikset.
tervaatio
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja tervaatio »

Itselläni on 200 litrasessa miekkisporukassa albiino partamonni talkkarina... Paratiisikaloista olen unelmoinut. :roll: Veden kovuuden suhteen kävisivät hammaskarppien kavereiksi ja komeuttahan niiltä löytyy..... Vai???

Tuossa on viestiketju niistä: http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... 8&t=101233
200 litraa pehmeää vettä ja 30 litranen rapu-/poikasallas.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hammaskarpit”