Miten altaan jalusta piiloon?
Valvoja: Moderaattorit
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
- Sukupuoli: Nainen
Miten altaan jalusta piiloon?
Eli altaassani on normaali alumiinjalusta joka on mielestäni todella ruma. :/ Miten saan rakennettua jalustan ympärille esim. liukuovet tai muuten vaan peitettyä sen jalustan esim...puulla? Juu ja jos sen sais koottua vielä melko helposti niin sen parempi...mä kun en mikään puuseppä ole 

-
- Katalysaattori
- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Re: Miten altaan jalusta piiloon?
Laminaattia saa edullisesti ja on helppoa työstää, mutta se vaatii oman rungon. Vähän täytyisi tietää mittoja ja mahdollisuuksia, minkä sisällä tämän voit tehdä / teettää. Itse olen joskus miettinyt jonkun järjestelmän liukuovineen ym, mutta ei siitä sen enempää.
www.akvala.fi akvaariokauppa| Kalanruoat ja akvaariotarvikkeet edullisesti netistä
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: OAS
9 mm vanerista leikkautat sopivan kokoiset palat, käsittelet jollain vahalla, maalaat jne. ja levyt sen jälkeen kalustemagneeteilla jalustaan kiinni.
720l + 450l
Eikait sole mikhän!
Eikait sole mikhän!
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: JAS
Tällaisen keskustelun olen aloittanut myös: Alumiinisen jalustan verhoilu (kuvia), on tuolla Tekniikka-puolella. Kannattaa käydä stekkaamassa 

317l Malawila
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura
Minäkin verhosin akvaarion jalustan ihan 4mm paksusella koivuvanerilla. Maalasin/petsasin vanerin pesusientä käyttäen kuultomaalilla ja liimasin kylmästi "sikakitillä" vanerit lyhyisiin päätyihin kiinni. Etulevyyn laitoin juurikin sellaiset kaluste magneetit, tosin jostakin syystä sikakitti ei suostu pitämään magneettien muovisia vastakappaleita kiinni jalustassa, johtuu luultavasti muovista...
Tältä se näytti ennen: Ja tältä pikku DIY:n jälkeen
Hiisi, enpä ookkaan huomannu ottaa kuvaa lyhyeltä sivulta mutta näkeehän tuosta minkälainen siitä tuli.
Muoks: Toinen vaihtoehto on että hankit kivan näköstä kangasta ja teet siihen kujan gumminauhalle ja puet kuin mekon tuon akvaariojalustan päälle.
Tältä se näytti ennen: Ja tältä pikku DIY:n jälkeen
Hiisi, enpä ookkaan huomannu ottaa kuvaa lyhyeltä sivulta mutta näkeehän tuosta minkälainen siitä tuli.
Muoks: Toinen vaihtoehto on että hankit kivan näköstä kangasta ja teet siihen kujan gumminauhalle ja puet kuin mekon tuon akvaariojalustan päälle.
Iloinen mieli korvaa puuttuvan älyn!
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS
Vahakangas voisi olla hyvä kangasvaihtoehto ja mahdollisesti vielä nurkista ommeltuna muotoonsa ja reunat päärmättyinä, mutta ainahan levyistä tehty on hienompi. Saisikohan ne magneetit ruuveilla kiinni jos poraisi runkoon reiät ruuveja varten? Vai uskaltaako tuollaista jalustaa porailla ettei kestävyys kärsi? Etureunaan ylös ja alas voisi ajatella alumiinista E-listaa, jotta saisi liukuovet.
Kultakalat
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura
Mäkin mietein tuota ruuvi kiinnitystä. MUTTA ainakin noi mun ostamat kalustemagneetit on sen verran heikkoja että niitä täytyy olla 6 ennekuin jaksavat etulevyn kannattaa ja jokaiseen vastakappaleeseen pitäisi laittaa 2 ruuvia. Nukun yöni paremmin kun liimailen ne kiinni.
Ehkä oon vainoharhainen mutta onhan 200 litrasella akvaariolla jonkin verran painookin. Mä puran noista vastakappaleista sen magneetin ulos muovistaan jos en saa kuumaliimalla niitä pysymään kiinni. Sitten pysyvät kyllä magneetit jalustassa, ongelmahan on nimenomaan se muovi magneetin ympärillä, sitten varmaan pysyvät sikakitilläkin paikallaan. Saattais tietenkin olla helpompi purkaa ne vaan suoraan mutta ainahan pitää kokeilla...

Ehkä oon vainoharhainen mutta onhan 200 litrasella akvaariolla jonkin verran painookin. Mä puran noista vastakappaleista sen magneetin ulos muovistaan jos en saa kuumaliimalla niitä pysymään kiinni. Sitten pysyvät kyllä magneetit jalustassa, ongelmahan on nimenomaan se muovi magneetin ympärillä, sitten varmaan pysyvät sikakitilläkin paikallaan. Saattais tietenkin olla helpompi purkaa ne vaan suoraan mutta ainahan pitää kokeilla...
Iloinen mieli korvaa puuttuvan älyn!
-
- Senior Member
Meillä ontollasta jyskin plyyssikangasta (5€ 5m pakka) pikku nupinauloilla kiinitettynä akvojen jalustojen peittona, ei nyt ihan minun silmää hivele muttaku 3 eri kokoista ja eri jalustoilla olevaa allasta samassa huoneessa niin kangas oli helpoin vaihtoehto saada kaikista
samannäköiset.
samannäköiset.
Lyhyt muisti takaa hyvän omantunnon
320 l NPT-allas
320 l NPT-allas
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Kuminauhaviritykset kankaisessa helmustassa kuullostavat (ja poikkeuksetta myös näyttävät, valitettavasti) aika muodista menneiltä. Sen sijaan suosittelisin tarranauhalla kiinnitettävää versiota, jossa tarranauhan toisen puolen voi niitata niittipyssyllä kiinni altaan alla olevan levyn reunaan. Toinen puoli ommellaan suorareunaiseen kankaaseen, jonka kulmiin tehdään vastalaskokset sekä ulkonäöllisistä että käytännön syistä. Jos helmat vielä tekee verhojen kanssa samasta yksivärisestä kankaasta niin vaikutelma on suorastaan levollinen.
-
- Junior Member
Kiitoksia ehdotuksista!!! Olen mieltynyt tuosta puusta väkertämään sen "kehikon" jalustan ympärille. Allashan on pituudeltaan 150 cm ja leveydeltä 50 cm. Mietin tuossa aiemmin että miten saan sen kiinnitettyä siihen runkoon niin jotkut teisä mainitsikin tuon kalustemagneetit...niitä varmaan pitänee varautua ostamaan useammat, jotta pysyy kiinni.
-
- Katalysaattori
Tai vaihtaisi kerrasta aluhäkkyrän sisustukseen istuvaan puiseen?
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.
Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
I may make you feel, but I can't make you think.
Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
-
- Starting Member
Haidi_hou kirjoitti:...ainakin noi mun ostamat kalustemagneetit on sen verran heikkoja että niitä täytyy olla 6 ennekuin jaksavat etulevyn kannattaa...
Mitäs jos tekis silleen että laittaisi etulevyyn, jalustan alemman putken tasolle pienen kulmaraudan esim. liimalla ja lyhyillä ruuveilla ? Ei tulisi koko levyn paino pelkkien magneettien varaan. En tiä. Kuvan tököstelin, josko siitä selviäis mitä yritän sepustaaninnuliini kirjoitti:...jotkut teisä mainitsikin tuon kalustemagneetit...niitä varmaan pitänee varautua ostamaan useammat, jotta pysyy kiinni.

* Ala-arvoiset huomautukset poistettu. Seuraavista seuraa porttikielto. *
-
- Senior Member
Tee tarpeeksi paksusta vanerista (esim. 12mm) kaappi jalustan ympärille ja ruuvaa se sisäpuolelta kiinni niin, että ruuvit jäävät piiloon. Pysyy paikallaan varmasti ja tuon alumiinijalan lujuus ei parista ruuvista mene miksikään.
Mulla on altaan päätypaloihin lyöty listanauloilla pieni suikale vaneria niin että se peittää etukulman. Siihen kulmapalaan voi sitten laittaa pianosaranoilla kaapinovet kiinni ja näin on hieno itse tehty kaappi ja paljon säilytystilaa akvaariotavaroille.
Mulla on altaan päätypaloihin lyöty listanauloilla pieni suikale vaneria niin että se peittää etukulman. Siihen kulmapalaan voi sitten laittaa pianosaranoilla kaapinovet kiinni ja näin on hieno itse tehty kaappi ja paljon säilytystilaa akvaariotavaroille.
-
- Junior Member
Aqualung kirjoitti:Tai vaihtaisi kerrasta aluhäkkyrän sisustukseen istuvaan puiseen?
Tuokin on käynyt monesti mielessä, mutta ei nyt tällä haavaa vielä innosta alkaa tuota 400l allasta tyhjentämään...jospa sitä vaikka ensi kesänä miettisi ja ahkerana vaihtais koko jalustan

-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Itse ajattelin laittaa valkoista akryylimuovilevyä kalustemagneeteilla kiinni. Sopii paremmin mun makuun kuin puu, eikä kärsi kosteudesta 

80l,110 l ja 430 l,
Täällä on liimattavalla velcronauhalla alumiinijalustaan ylä- että alapään puolelta kiinnitetty kangas.
-
- Junior Member
- Viesti:
Itse tein aikanaan lasivitriinin alurunkoon. Kulmapalathan on metallia, joissa muovikuori. Lasioveen laitoin latta-alumiinia(silikonilla kiinni) johon oli tehty 3mm jengat ja laitettu saranat ja runkoon vastaavalla tavalla kiinni.
Jos itse pitäisi tehdä ovihässäkkä valmiiseen niin käyttäsin joko Etolasta saatavaa mustaa muovilevyä(oviin myös kuhan on tarpeeksi paksua) vaikka silikonilla liimaten. Toinen vaihtoehto on se mainittu että pystynurkkiin joko kulmarautaa tai alumiinia silikoonilla kiinni. Jossa sitten on jengat ja levyt koneruuveilla kiinni. Saranat voi laittaa joko kulmarautaa tai lattarautaan/alumiiniin.
Olen tehnyt myös liukuovi vitriinin mutta saranat on kivemmat kun ei joudu käyttämään 2x U-kiskoa 2x altaan pituus. Reilusti halvemmaksi tulee saranat.
Jos itse pitäisi tehdä ovihässäkkä valmiiseen niin käyttäsin joko Etolasta saatavaa mustaa muovilevyä(oviin myös kuhan on tarpeeksi paksua) vaikka silikonilla liimaten. Toinen vaihtoehto on se mainittu että pystynurkkiin joko kulmarautaa tai alumiinia silikoonilla kiinni. Jossa sitten on jengat ja levyt koneruuveilla kiinni. Saranat voi laittaa joko kulmarautaa tai lattarautaan/alumiiniin.
Olen tehnyt myös liukuovi vitriinin mutta saranat on kivemmat kun ei joudu käyttämään 2x U-kiskoa 2x altaan pituus. Reilusti halvemmaksi tulee saranat.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland
Oisko kellään kuvia näistä kangasversioista?