Miten altaan jalusta piiloon?

DIY - Do It Yourself, tee se itse ajatuksella toteutetut ja haaveissa olevat projektit.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
ninnuliini
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
Sukupuoli: Nainen

Miten altaan jalusta piiloon?

Viesti Kirjoittaja ninnuliini »

Eli altaassani on normaali alumiinjalusta joka on mielestäni todella ruma. :/ Miten saan rakennettua jalustan ympärille esim. liukuovet tai muuten vaan peitettyä sen jalustan esim...puulla? Juu ja jos sen sais koottua vielä melko helposti niin sen parempi...mä kun en mikään puuseppä ole :)
MrAFCMagic
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Re: Miten altaan jalusta piiloon?

Viesti Kirjoittaja MrAFCMagic »

Laminaattia saa edullisesti ja on helppoa työstää, mutta se vaatii oman rungon. Vähän täytyisi tietää mittoja ja mahdollisuuksia, minkä sisällä tämän voit tehdä / teettää. Itse olen joskus miettinyt jonkun järjestelmän liukuovineen ym, mutta ei siitä sen enempää.
www.akvala.fi akvaariokauppa| Kalanruoat ja akvaariotarvikkeet edullisesti netistä
Kilu
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: OAS

Viesti Kirjoittaja Kilu »

9 mm vanerista leikkautat sopivan kokoiset palat, käsittelet jollain vahalla, maalaat jne. ja levyt sen jälkeen kalustemagneeteilla jalustaan kiinni.
720l + 450l
Eikait sole mikhän!
mpiil
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: JAS

Viesti Kirjoittaja mpiil »

Tällaisen keskustelun olen aloittanut myös: Alumiinisen jalustan verhoilu (kuvia), on tuolla Tekniikka-puolella. Kannattaa käydä stekkaamassa :D
317l Malawila
Haidi_hou
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura

Viesti Kirjoittaja Haidi_hou »

Minäkin verhosin akvaarion jalustan ihan 4mm paksusella koivuvanerilla. Maalasin/petsasin vanerin pesusientä käyttäen kuultomaalilla ja liimasin kylmästi "sikakitillä" vanerit lyhyisiin päätyihin kiinni. Etulevyyn laitoin juurikin sellaiset kaluste magneetit, tosin jostakin syystä sikakitti ei suostu pitämään magneettien muovisia vastakappaleita kiinni jalustassa, johtuu luultavasti muovista...

Tältä se näytti ennen:
ennen.jpg
ennen.jpg (116.51 KiB) Katsottu 3632 kertaa
Ja tältä pikku DIY:n jälkeen
jälkeen.JPG
jälkeen.JPG (104.49 KiB) Katsottu 3632 kertaa

Hiisi, enpä ookkaan huomannu ottaa kuvaa lyhyeltä sivulta mutta näkeehän tuosta minkälainen siitä tuli.

Muoks: Toinen vaihtoehto on että hankit kivan näköstä kangasta ja teet siihen kujan gumminauhalle ja puet kuin mekon tuon akvaariojalustan päälle.
Iloinen mieli korvaa puuttuvan älyn!
Kiksu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Kiksu »

Vahakangas voisi olla hyvä kangasvaihtoehto ja mahdollisesti vielä nurkista ommeltuna muotoonsa ja reunat päärmättyinä, mutta ainahan levyistä tehty on hienompi. Saisikohan ne magneetit ruuveilla kiinni jos poraisi runkoon reiät ruuveja varten? Vai uskaltaako tuollaista jalustaa porailla ettei kestävyys kärsi? Etureunaan ylös ja alas voisi ajatella alumiinista E-listaa, jotta saisi liukuovet.
Kultakalat
Haidi_hou
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Tampereen akvaarioseura

Viesti Kirjoittaja Haidi_hou »

Mäkin mietein tuota ruuvi kiinnitystä. MUTTA ainakin noi mun ostamat kalustemagneetit on sen verran heikkoja että niitä täytyy olla 6 ennekuin jaksavat etulevyn kannattaa ja jokaiseen vastakappaleeseen pitäisi laittaa 2 ruuvia. Nukun yöni paremmin kun liimailen ne kiinni. :mrgreen:
Ehkä oon vainoharhainen mutta onhan 200 litrasella akvaariolla jonkin verran painookin. Mä puran noista vastakappaleista sen magneetin ulos muovistaan jos en saa kuumaliimalla niitä pysymään kiinni. Sitten pysyvät kyllä magneetit jalustassa, ongelmahan on nimenomaan se muovi magneetin ympärillä, sitten varmaan pysyvät sikakitilläkin paikallaan. Saattais tietenkin olla helpompi purkaa ne vaan suoraan mutta ainahan pitää kokeilla...
Iloinen mieli korvaa puuttuvan älyn!
Nniina+++
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Nniina+++ »

Meillä ontollasta jyskin plyyssikangasta (5€ 5m pakka) pikku nupinauloilla kiinitettynä akvojen jalustojen peittona, ei nyt ihan minun silmää hivele muttaku 3 eri kokoista ja eri jalustoilla olevaa allasta samassa huoneessa niin kangas oli helpoin vaihtoehto saada kaikista
samannäköiset.
Lyhyt muisti takaa hyvän omantunnon
320 l NPT-allas
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Kuminauhaviritykset kankaisessa helmustassa kuullostavat (ja poikkeuksetta myös näyttävät, valitettavasti) aika muodista menneiltä. Sen sijaan suosittelisin tarranauhalla kiinnitettävää versiota, jossa tarranauhan toisen puolen voi niitata niittipyssyllä kiinni altaan alla olevan levyn reunaan. Toinen puoli ommellaan suorareunaiseen kankaaseen, jonka kulmiin tehdään vastalaskokset sekä ulkonäöllisistä että käytännön syistä. Jos helmat vielä tekee verhojen kanssa samasta yksivärisestä kankaasta niin vaikutelma on suorastaan levollinen.
ninnuliini
Junior Member
Junior Member

Kiitoksia ehdotuksista!!! Olen mieltynyt tuosta puusta väkertämään sen "kehikon" jalustan ympärille. Allashan on pituudeltaan 150 cm ja leveydeltä 50 cm. Mietin tuossa aiemmin että miten saan sen kiinnitettyä siihen runkoon niin jotkut teisä mainitsikin tuon kalustemagneetit...niitä varmaan pitänee varautua ostamaan useammat, jotta pysyy kiinni.
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Tai vaihtaisi kerrasta aluhäkkyrän sisustukseen istuvaan puiseen?
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
jalbert
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja jalbert »

Haidi_hou kirjoitti:...ainakin noi mun ostamat kalustemagneetit on sen verran heikkoja että niitä täytyy olla 6 ennekuin jaksavat etulevyn kannattaa...
ninnuliini kirjoitti:...jotkut teisä mainitsikin tuon kalustemagneetit...niitä varmaan pitänee varautua ostamaan useammat, jotta pysyy kiinni.
Mitäs jos tekis silleen että laittaisi etulevyyn, jalustan alemman putken tasolle pienen kulmaraudan esim. liimalla ja lyhyillä ruuveilla ? Ei tulisi koko levyn paino pelkkien magneettien varaan. En tiä. Kuvan tököstelin, josko siitä selviäis mitä yritän sepustaa :)

Kuva
* Ala-arvoiset huomautukset poistettu. Seuraavista seuraa porttikielto. *
Mauiwee
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Mauiwee »

Tee tarpeeksi paksusta vanerista (esim. 12mm) kaappi jalustan ympärille ja ruuvaa se sisäpuolelta kiinni niin, että ruuvit jäävät piiloon. Pysyy paikallaan varmasti ja tuon alumiinijalan lujuus ei parista ruuvista mene miksikään.
Mulla on altaan päätypaloihin lyöty listanauloilla pieni suikale vaneria niin että se peittää etukulman. Siihen kulmapalaan voi sitten laittaa pianosaranoilla kaapinovet kiinni ja näin on hieno itse tehty kaappi ja paljon säilytystilaa akvaariotavaroille.
ninnuliini
Junior Member
Junior Member

Aqualung kirjoitti:Tai vaihtaisi kerrasta aluhäkkyrän sisustukseen istuvaan puiseen?

Tuokin on käynyt monesti mielessä, mutta ei nyt tällä haavaa vielä innosta alkaa tuota 400l allasta tyhjentämään...jospa sitä vaikka ensi kesänä miettisi ja ahkerana vaihtais koko jalustan :)
Lauris
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Lauris »

Itse ajattelin laittaa valkoista akryylimuovilevyä kalustemagneeteilla kiinni. Sopii paremmin mun makuun kuin puu, eikä kärsi kosteudesta :)
80l,110 l ja 430 l,
cercer
Member
Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja cercer »

Täällä on liimattavalla velcronauhalla alumiinijalustaan ylä- että alapään puolelta kiinnitetty kangas.
kalamake
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kalamake »

Itse tein aikanaan lasivitriinin alurunkoon. Kulmapalathan on metallia, joissa muovikuori. Lasioveen laitoin latta-alumiinia(silikonilla kiinni) johon oli tehty 3mm jengat ja laitettu saranat ja runkoon vastaavalla tavalla kiinni.

Jos itse pitäisi tehdä ovihässäkkä valmiiseen niin käyttäsin joko Etolasta saatavaa mustaa muovilevyä(oviin myös kuhan on tarpeeksi paksua) vaikka silikonilla liimaten. Toinen vaihtoehto on se mainittu että pystynurkkiin joko kulmarautaa tai alumiinia silikoonilla kiinni. Jossa sitten on jengat ja levyt koneruuveilla kiinni. Saranat voi laittaa joko kulmarautaa tai lattarautaan/alumiiniin.

Olen tehnyt myös liukuovi vitriinin mutta saranat on kivemmat kun ei joudu käyttämään 2x U-kiskoa 2x altaan pituus. Reilusti halvemmaksi tulee saranat.
Riveriana
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Riveriana »

Oisko kellään kuvia näistä kangasversioista?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “DIY, eli tee se itse”