Kypsyttelykysymyksiä
Valvoja: Moderaattorit
Kypsyttelykysymyksiä
Torstaina saatiin siis vihdoin akvaarioon vesi (allas 250l), hiekka, lämmitin sekä suodatin. Olen lisännyt veteen Aqua safea, ToruMinia, Bactozymiä kahteen otteeseen, sekä kukkamultavettä. Eilen laitoin kasvit ja kannon altaaseen ja kasvilannotteita. Paikallisesta akvaarioliikkeestä en saanut kuin pH testin sekä NO2 testin. Apteekista hain innokkaana ammoniumliuosta 10%, ja kotiin tullessani tajusin kuitenkin saaneeni ammoniumkloridi 10% liuosta. Elikkäs osaisikos joku nyt neuvoa, minkäverran sitä nyt sitten laitetaan? Äsken tossa otin vedestä ekan nitriittitestin ja näytti siltä, ettei sitä ole ollenkaan(?). pH testi on semmoinen Waterlife-testi, jossa verrataan veden väriä tippojen lisäämisen jälkeen värikarttaan... Jos oikein tulkitsen, niin pH on likimain 8 paikkeilla. Muuttuuko se tässä kypsymisen aikana, vai pitääkö sitä sitten muutella keinotekoisesti kalaston mukaan? Kalastoksi ollaan suunniteltu kardinaalitetraparvea, kuparimonnisia, appelsiiniplekoa (tms) ja todennäköisesti joku sävyisämpi rihmakala pari(tai haaremi).
Lainattu J. Järven sivuilta: "Ammoniumtypen lähteenä voidaan käyttää myös ammoniumkloridia eli salmiakkia tai ammoniumkarbonaattia eli hirvensarvisuolaa. Näiden käyttö kuitenkin edellyttää että ammoniakki/ammoniumpitoisuus akvaariosta voidaan mitata (käytössä on tuo testi)."
Kypsytyssivut: http://www.aquahoito.info/suomi/aloitte ... psytys.php
Eli käsittäisin että joko käyt uudelleen apteekissa tai hankit tuon testin. Tai sitten toivot että joku osaa näin netin välityksellä jotain fiksumpaa neuvoa...
Kypsytyssivut: http://www.aquahoito.info/suomi/aloitte ... psytys.php
Eli käsittäisin että joko käyt uudelleen apteekissa tai hankit tuon testin. Tai sitten toivot että joku osaa näin netin välityksellä jotain fiksumpaa neuvoa...
Ammoniumkloridista...
Osaisko kukaan kertoa, että onko tämä kyseinen 10% liuos kuitenkin siis laimeampi vaihtoehto kuin ammoniakki ? Eli en ainakaan pahasti myrkytä allasta jos laitan tätä sen 12ml päivässä?
Re: Ammoniumkloridista...
On se laimeampi, kun katsotaan ammoniumin määrää. Pikaisesti laskin seuraavasti: ammoniumionin massa on n. 18u ja kloridi-ionin n. 35.5u, joten liuoksessa 18/(18+35,5) = 0,34 = 34% pitoisuudesta on ammoniumia. 10% ammoniumkloridiliuosta saisi siis laittaa kolminkertaisen määrän 10% ammoniakkiliuokseen nähden. Älä kuitenkaan heti kippaa sinne litrakaupalla, joku voisi kertoa laskinko oikein...sipero1 kirjoitti:Osaisko kukaan kertoa, että onko tämä kyseinen 10% liuos kuitenkin siis laimeampi vaihtoehto kuin ammoniakki ? Eli en ainakaan pahasti myrkytä allasta jos laitan tätä sen 12ml päivässä?



