Olisi tarkoitus laittaa pari vanhempaa perusakvaariota muuton myötä myyntiin ja ostaa tilalle ns. sisustusakvaario (mahdollisesti kulma). Akvaariolla saisi olla kokoa noin 240-350 litraa. Juwelit on ensisilmäyksellä nättejä, mutta lastulevykaapisto saa karvat nousemaan pystyyn. Lastulevy ja vesi sopii huonosti yhteen ja lastulevyhuonekaluista ollaan jo muutenkin siirrytty vähän eteenpäin. Kaupassa heiluteltuna Juweli tuntuu sitä paitsi vähintäänkin "epäilyttävältä" ja Juwelin kulma-akvasta taisi olla tälläkin foorumilla aiemmin puhetta mm. vesivahingon ja korvausvastuiden osalta. Tämä tietysti herättää jo osaltaan kysymyksiä tuotteen nykyisestä hinta-laatu-suhteesta (lastulevyä, kaapiston jalustoja ei voi säätää?).
Juta-akvaario olisi kotimainen valinta ja niihin näyttää saavan jopa mäntykaapistojakin. Mäntykaapiston voisi petsata tummaksi ja käsitellä sitten vielä vaikka venelakalla. Juta-akvaarion kulmamallista ei kuitenkaan tunnu kenelläkään olevan mitään kokemuksia. Sitten on olemassa vielä tämä Wromakin kulma-akvaario, jossa on pyöristetty etulasi, mutta niistäkään ei tunnu kenelläkään olevan mitään kokemuksia. Väkisinkin tulee mieleen, että onko kulma-akvaarioissa jotakin pelotteita tavalliseen akvaan nähden, siis jos unohdetaan mahdollinen epäkäytännöllisyys.
Eli siis...
1. Kunnollisella kaapistolla varustettuja laadukkaita kulma-akvaarioita ei taida JuTaa lukuunottamatta löytyä?
2. Ovatko em. kokoluokan kulma-akvaariot jotenkin teknisesti kestävyydeltään heikompia verrattuna perinteiseen akvaan?
3. Onko pyöristetty lasi (esim. Juwelin Trigon) jollakin tapaa heikompi kuin pyöristämätön lasi ja jos on, niin miksi?
4. Entäpä Wromak vs. Juwel?
EDIT: Myös JOKI-akvaariolta näyttää saavaan kulmamallia mäntykaapistolla. Onko 370 litran AHTI-altaasta kenelläkään kokemuksia?
Kulma-akvaario (sisustusakvaario) kestävyys vs. perinteinen
Valvoja: Moderaattorit
-
- Starting Member
- Sukupuoli: Nainen
Re: Kulma-akvaario (sisustusakvaario) kestävyys vs. perinteinen
Hei,
Eipä ole minullakaan vastauksia sinulle, mutta tuosta omasta kokemuksesta http://mytrigon.atwebpages.com/ on niin vähän aikaa, etten itse ainakaan uskalla samanlaista akvaariota enää ottaa. Silti minulla on nyt Juwel Rio 180, joka myös tuntuu laadukkaammalta kuin J.Trigon (siistimpää työtä, allas ja kokonaisuus tukevammat ). Voi olla kaikki mutu tuntumaa, enkä suosituksia voi antaa suuntaan tai toiseen. Täälllä keksustelupalstalla on nimimerkki MrBrett, jolla on mielestäni upein kulma-allas Juwel Trigon, jonka olen koskaan nähnyt. Jos en laskisi eurojen päälle, ostaisin varmastikin Jutan.. Onnea valintaan, muista tarkistaa vakuutusasiat![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Eipä ole minullakaan vastauksia sinulle, mutta tuosta omasta kokemuksesta http://mytrigon.atwebpages.com/ on niin vähän aikaa, etten itse ainakaan uskalla samanlaista akvaariota enää ottaa. Silti minulla on nyt Juwel Rio 180, joka myös tuntuu laadukkaammalta kuin J.Trigon (siistimpää työtä, allas ja kokonaisuus tukevammat ). Voi olla kaikki mutu tuntumaa, enkä suosituksia voi antaa suuntaan tai toiseen. Täälllä keksustelupalstalla on nimimerkki MrBrett, jolla on mielestäni upein kulma-allas Juwel Trigon, jonka olen koskaan nähnyt. Jos en laskisi eurojen päälle, ostaisin varmastikin Jutan.. Onnea valintaan, muista tarkistaa vakuutusasiat
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Myöhäistä se on hiiren kissan suussa haukotella.
54 l, (190 l ohikiitävää http://mytrigon.atwebpages.com/), 180 l
Ikävä tapaus tuo uuden akvaariosi hajoaminen. Varmasti kaikkien harrastajien pahin painajainen, jota ei varmasti aina poista edes koetäyttö.
Jos rakentaisin uutta taloa, tekisin akvan alle viemäröinnin ja tulvavesisuojat tai sitten sijoittaisin akvan erilliseen vesisuojattuun tilaan, ainoastaan etulasin näkyessä olkkarin puolelle. Nyt hirvittää jollakin tasolla akvan tuonti juuri remontoituun asuntoon parkettilattioineen, vaikka akvaarioita on ollut eri asunnoissa melkein 30 vuotta. Ilmeisesti noissa kulma-altaissa se heikoin kohta on juurikin tuo pohja.
Jos rakentaisin uutta taloa, tekisin akvan alle viemäröinnin ja tulvavesisuojat tai sitten sijoittaisin akvan erilliseen vesisuojattuun tilaan, ainoastaan etulasin näkyessä olkkarin puolelle. Nyt hirvittää jollakin tasolla akvan tuonti juuri remontoituun asuntoon parkettilattioineen, vaikka akvaarioita on ollut eri asunnoissa melkein 30 vuotta. Ilmeisesti noissa kulma-altaissa se heikoin kohta on juurikin tuo pohja.
-
- Starting Member
...juuri tuollaisen haaveen itsekin toteuttaisin, jos uutta rakentaisin tai olisi remonttisuunnitelmia. En pystynyt tuon vahingon jälkeen enää remontoituihin tiloihin uutta allasta laittamaan, vaikka oh:n kaunistukseksi sitä alunperin suunnittelin. Nyt akvaario ilahduttaa työhuoneessa, jossa "vanha lattia". Kyllä tuollaiset hajoamiset on tosi harvinaisia, ei niitä kannata etukäteen surra. Vakuutusjutut vaan tsekkaa ja elää täyttä elämää. Eli anna palaa ja toteuta haaveesi, osta juuri se akvaario josta eniten pidät!Samppa70 kirjoitti:Ikävä tapaus tuo uuden akvaariosi hajoaminen. Varmasti kaikkien harrastajien pahin painajainen, jota ei varmasti aina poista edes koetäyttö.
Myöhäistä se on hiiren kissan suussa haukotella.
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: TAS
Meillä on kokemusta Wromakin 350 litraisesta kaarevalasisesta kulma-altaasta noin neljän vuoden ajalta, eikä itse akvaariossa ole ollut mitään moitittavaa. Valokansi Wromakeissa on onneton, lamppujen paikkoja vain kaksi ja huoltoluukut täysin käyttökelvottomia.Samppa70 kirjoitti: Sitten on olemassa vielä tämä Wromakin kulma-akvaario, jossa on pyöristetty etulasi, mutta niistäkään ei tunnu kenelläkään olevan mitään kokemuksia.
Tosin jalusta meillä on mittojen mukaan itsetehty puukaapisto, valmiiden lastulevykaappien kestävyyteen kulma-altaiden alla en ota kantaa.
sekalat 350 litraa, 240 litraa ja 200 litraa
rapula 167 litraa & omppula 126 litraa
Oskarista tuli Kissaenkeli 9.3.2013
rapula 167 litraa & omppula 126 litraa
Oskarista tuli Kissaenkeli 9.3.2013
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: -
Re: Kulma-akvaario (sisustusakvaario) kestävyys vs. perintei
WAU. Googlailin kokemuksia Trigonista ja tuo blogi&kuvat olivat todella pysäyttäviä... Ehkä sittenkin kuutioallas... Kiitos tarinansa jakaneelle!Our_Tiny kirjoitti:Hei,
Eipä ole minullakaan vastauksia sinulle, mutta tuosta omasta kokemuksesta http://mytrigon.atwebpages.com/ on niin vähän aikaa, etten itse ainakaan uskalla samanlaista akvaariota enää ottaa. Silti minulla on nyt Juwel Rio 180, joka myös tuntuu laadukkaammalta kuin J.Trigon (siistimpää työtä, allas ja kokonaisuus tukevammat ). Voi olla kaikki mutu tuntumaa, enkä suosituksia voi antaa suuntaan tai toiseen. Täälllä keksustelupalstalla on nimimerkki MrBrett, jolla on mielestäni upein kulma-allas Juwel Trigon, jonka olen koskaan nähnyt. Jos en laskisi eurojen päälle, ostaisin varmastikin Jutan.. Onnea valintaan, muista tarkistaa vakuutusasiat
Then the truth it hit me, got me off my knees. It's my life I'm living, I'll live it as I please. /Twisted Sister
Re: Kulma-akvaario (sisustusakvaario) kestävyys vs. perintei
Itselläni oli kulma-allas aikoinaan. En muista enää tarkalleen merkkiä, muuta kuin että kyseessä oli puolalaisen valmistajan akvaario. Ehkäpä joku tietää valmistajan? Siniriutan sivuilla se oli silloin esittely akvaario. Akvaario oli kooltaan 350 litraa. Toimi hyvin vuosia ja luultavasti on toiminut uudellakin omistajalla. Siinä oli samantyyppinen jalusta kuin mitä Juweleissakin on.
Ostaisin kyllä kulma-akvaarion uudelleenkin jos sille olisi kodissa sopiva paikka. Ainoat hankaluudet olivat se, että allasta oli tautisen hankala kantaa, kun mistään ei oikein saa kunnon otetta. Toinen ongelma liittyi siihen, että akvaarion takakulmaan oli todella hankala ylettyä ja käytännössä olin akvaariossa olkapäitäni myöten jos takakulmaan piti ylettyä. Yhtään tätä isompaa kulma-akvaariota en hankkisi.
Ostaisin kyllä kulma-akvaarion uudelleenkin jos sille olisi kodissa sopiva paikka. Ainoat hankaluudet olivat se, että allasta oli tautisen hankala kantaa, kun mistään ei oikein saa kunnon otetta. Toinen ongelma liittyi siihen, että akvaarion takakulmaan oli todella hankala ylettyä ja käytännössä olin akvaariossa olkapäitäni myöten jos takakulmaan piti ylettyä. Yhtään tätä isompaa kulma-akvaariota en hankkisi.