Olen ottamassa kotiini oikein kunnon kokoisen otuksen.. Noin 45 cm:n mittaisen 3-vuotiaan isopurjeplekon nimeltä Jätkä, joka on kasvamassa ulos kaverin altaasta.
(Itse en ole vielä päässyt Jätkää mittaamaan, mutta kaverin mukaan koko on suunnilleen tuo.) Minulla on mahdollisuus tilata akvaario omien mittojen mukaan, eli tehdä Jätkälle ihan sen tarpeisiin sopiva "yksiö". Mitkähän olisivat sopivat mitat? Jätkällä saisi olla reilusti elintilaa pohjalla, mutta korkeutta ei tarvitsisi olla muuta kuin juuri sen tarpeisiin. Voisihan se olla kiva ottaa vaikka jotain pienehköjä tetroja tms. parvi uimaan Jätkän seuraksi, mutta ei se ole välttämätöntä. Muita plekoja en ajatellut ottaa, koska voisi kuvitella tuollaisen ison äijän olevan tarkka reviiristään.
Olen alustavasti miettinyt jotain 2 metriä pitkää ja 80 cm leveää allasta, kuullostaako liian pieneltä? (Koskaanhan ei voi tietenkään liian iso olla, mutta huoneiden koot asettavat jonkinlaiset rajoitukset..) Mikähän olisi riittävä korkeus, että Jätkä viihtyisi?
Entäpä suodatus? Tuollainen otus tuottaa varmaan paljon jätettä. Meillä on punasilmän 400-litraisessa ulkosuodattimena Eheim Professional 3 ja olemme olleet siihen siellä tyytyväisiä. Mutta mikähän suodatussysteemi olisi paras Jätkän altaaseen? Jonkin sisäsuodattimen ehkä tarvitsisi roskankerääjäksi?
Ideoita ja ajatuksia otetaan vastaan...
ISO isopurje, apua tarvitaan altaan suunnittelussa
Valvoja: Moderaattorit
ISO isopurje, apua tarvitaan altaan suunnittelussa
Olohuoneessa 300L platyillä, miljoonakaloilla, harjaravuilla ja sukaravuilla.
Keittiössä rouskuttelee 400-litraisessa nuori punasilmäpleko.
Olo- tai makuuhuoneeseen tulossa isolle isopurjeelle koti.
Keittiössä rouskuttelee 400-litraisessa nuori punasilmäpleko.
Olo- tai makuuhuoneeseen tulossa isolle isopurjeelle koti.