Lämmityksestä/lämmittimistä
Valvoja: Moderaattorit
Lämmityksestä/lämmittimistä
Hei, minulla on 317L allas vielä ilman kaloja, ja ajattelin alkaa asuttamaan sitä hiljalleen. Altaan nykyinen lämpö on 25c, ja haluaisin sen olevan n.27c. Minulla on kaksi toimivaa lämmitintä, 50w ja 75w. Jos nuo kaksi panee sinne altaaseen niin mitä tapahtuu, koska nehän ovat ns alitehoisia? Ja toinen kysymys, onko kellään kokemusta pohjanlämmityskaapelista?
-
Sisso
- Advanced Member

- Sukupuoli: Nainen
Re: Lämmityksestä/lämmittimistä
Itse en laittaisi noita alitehoisia akvaan vaan hommaisin 1-2 sopivaa ihan siksi että voisin lähteä vaikka reissuun luottavaisin mielin. Lämmitin saa olla mieluummin piirun yli- kuin alitehoinen. Nuo alitehoiset sitten lämmittää jatkuvasti, en tiedä kauanko jaksavat losahtamatta tai kiinnileikkaamatta.
Pohjakaapeli on sekä hyvä että huono. Kasvit tykkää kun pohja on lämmin ja sen jakama lämpö on tasaista, mutta ongelmaksi muodostuu mahdollisten pohjalannoitteiden kanssa se, että lämmin vesivirta alhaalta ylös noustessaan ottaa mukaansa ravinteet joten ainakin pohjalannoituksen voi unohtaa sen kanssa. Tätä on aika vaikea ohittaa nestemäisillä jos tahtoo kasvatella juurikasveja.
Pohjakaapeli on sekä hyvä että huono. Kasvit tykkää kun pohja on lämmin ja sen jakama lämpö on tasaista, mutta ongelmaksi muodostuu mahdollisten pohjalannoitteiden kanssa se, että lämmin vesivirta alhaalta ylös noustessaan ottaa mukaansa ravinteet joten ainakin pohjalannoituksen voi unohtaa sen kanssa. Tätä on aika vaikea ohittaa nestemäisillä jos tahtoo kasvatella juurikasveja.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
niin, voi olla että pitäydyn noissa sauvalämmittimissä, ja nähtävästi ostan uuden sellaisen.
Änkeän samaan ketjuun kysymään, että onko ihmisillä kokemuksia Fluvalin E-sarjan lämppäreistä?
190l,180l,72l
http://sites.google.com/site/myaquaworld/home
-
hannu
- Senior Member

- Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
- Sukupuoli: Mies
Sisso kirjoitti:Itse en laittaisi noita alitehoisia akvaan vaan hommaisin 1-2 sopivaa ihan siksi että voisin lähteä vaikka reissuun luottavaisin mielin. Lämmitin saa olla mieluummin piirun yli- kuin alitehoinen. Nuo alitehoiset sitten lämmittää jatkuvasti, en tiedä kauanko jaksavat losahtamatta tai kiinnileikkaamatta.
Nimenomaan päinvastoin. Mieluummin 2 alitehoista lämmitintä. Kun lämmittimen termostaatti leikkaa kiinni, ei alitehoinen lämmitin riitä keittämään kaloja hengiltä. Esimerkkejä termostaatin jumittumisen takia keitetyistä kaloista löytyy tältäkin foorumilta useita. Vastaavasti toisen lämmittimen hajoaminen ei vielä aiheuta katastrofia lämpötilan tippumisen suhteen. Sitä vaaraa ei tosin tässä tapauksessa ole muutenkaan, jos lämpöä pitää saada nostettua vain pari astetta. Minä koittaisin noilla jo löytyvillä lämmittimillä ja ostaisin uuden vain silloin, jos teho ei riitä.
Juu voisihan sitä noilla lämppäreillä kokeilla nyt kun olen kokopäiväisesti kotona.. Kun nykyinen lämpötila altaassa on 25, ja ajattelisin nostaa sen 27 asteeseen niin mihin lämpötilaan mä noi lämmittimet säädän, laitanko kumpaankin sen 27?
-
Sisso
- Advanced Member

hannun täsmennys oli hyvä, mietin ylitehoisen kanssa yhtä lämmitintä (kuten meillä), mutta jos niitä on useampi, silloin alitehoiset. Ja tietysti lämmitin saa olla sopiva, mutta jos akva sattuu olemaan ihan kokoluokan rajoilla, ostaa mieluummin sen isompaan akvaan tarkoitetun.
Voi olla että noilla olemassa olevilla pärjää, mutta omakotiasujalle voipi käydä niinkin, että talvella reissussa olessa talo syystä tai toisesta pääsee jäähtymään ja silloin olisin rauhallisempi, jos tietäisin lämppärin varmasti jaksavan hoitaa hommansa. Kerrostalossa tuskin lämpötila pääsee laskemaan kaloille vaarallisen alas eli valintaan voi vaikuttaa myös muodostuvan riskin suuruus.
Voi olla että noilla olemassa olevilla pärjää, mutta omakotiasujalle voipi käydä niinkin, että talvella reissussa olessa talo syystä tai toisesta pääsee jäähtymään ja silloin olisin rauhallisempi, jos tietäisin lämppärin varmasti jaksavan hoitaa hommansa. Kerrostalossa tuskin lämpötila pääsee laskemaan kaloille vaarallisen alas eli valintaan voi vaikuttaa myös muodostuvan riskin suuruus.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
-
Micke
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: PAK:n sihteeri, TAS
Ylitehoinen lämmitin on aina vaarallinen.
Ylitehoisen lämmittimen tehon saa rajoitettua ajastimella (kellokytkimellä) sopivaksi.
Ylitehoisen lämmittimen tehon saa rajoitettua ajastimella (kellokytkimellä) sopivaksi.
Laadukasta kalanruokaa ja akvaarionesteitä myytävänä EDULLISESTI
Ota yhteyttä YV tai SP:llä. Micke.PAK(at)gmail.com
-
Kana +-yksipantteri
- Advanced Member

Mitenkäs tuo ajastin liittyy asiaan? Ihan mielenkiinnosta vain kysyin... Entä jos se ajastin katkaisee virran kesken lämmityksen? Hommahan menee ihan sekaisin ja lämpötila sahaa jos lämmitin saa virtaa vain välillä.
100, 235 ja 525 litraiset seuralat + 50 litrainen rasbora-allas.
-
Micke
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: PAK:n sihteeri, TAS
Sinulla ei siis ole tarkkaa käsitystä miten ja millaisissa sykleissä lämmitin toimii?Kana +-yksipantteri kirjoitti:Mitenkäs tuo ajastin liittyy asiaan? Ihan mielenkiinnosta vain kysyin... Entä jos se ajastin katkaisee virran kesken lämmityksen? Hommahan menee ihan sekaisin ja lämpötila sahaa jos lämmitin saa virtaa vain välillä.
Akvaarion lämpötila ei normaalissa asunnossa muutu tunnissa juurikaan.
Jos ajastin on 15min päällä ja 15min pois niin silloin jos lämmitys jää kesken mutta seuraavan 15min aikana se sitten taas lämmittää.
Ajastin voidaan asettaa toimimaan 15min sykleissä.
Esimerkiksi: Päällä 15min/Pois 15min tai Päällä 30min/Pois 15min tai Päällä 15min / Pois 30min jne...
Ajastimella rajoitetaan siis vuorokautista maksimiteho ja säästetään termostaatin kosketinta.
Tällä saadaan estettyä se että termostaatin hajotessa allas tulisi vuorokaudessa liian kuumaksi.
Ajastimen kosketin kestää paremmin katkoja kuin termostaatin oma.
LÄMMITTIMEN MITOITUS:
- huonelämpötila... suuri vaikutus
- veden haluttu lämpötila...suuri vaikutus jos huonelämpötila on paljon matalampi
- tuuletukset yms. huonelämpötilaa nopeasti muuttavat tekijät...suuri vaikutus jos tehdään pitkäaikaisia tuuletuksia
- valojen lämpötilaan vaikuttava tekijä... kohtalainen vaikutus...päivä/yö
- kansilasit...kohtalainen vaikutus
- ilmastus...pieni vettä viilentävä vaikutus aina
- huoneiston lämmitys...lämpöpatterin sijainnista riippuen vaikutus voi olla suuri
- akvaarion koko...MÄÄRÄÄVÄ lähtökohta
- lämmittimien lukumäärä...KRIITTINEN VAIKUTUS
- suodattimien tyyppi...jos moottorin lämpö jää veteen niin kohtalainen vaikutus
- kiertovesipumput...kohtalainen vaikutus
Laadukasta kalanruokaa ja akvaarionesteitä myytävänä EDULLISESTI
-
urppis
- Advanced Member

Mulla on tuollainen e sarjan fluval. Helppo käyttöinen, asteethan tuleepi siihen näyttöön digitaalisena ja Kytkin, mistä astemäärät valitaan on helppokäyttöinen, napsautetaan vivusta vasempaan, asteet pienenee puolella asteella ja taasen oikeaan, muuttuu asteet isommiksi puolella asteella. Vihreä näyttö kertoo, että vesi on ok, asetetulla lämmöllä, punainen liian lämmin ja sininen liian kylmä. Elikkä toimii lämpömittarina samalla.MrBrett kirjoitti:Änkeän samaan ketjuun kysymään, että onko ihmisillä kokemuksia Fluvalin E-sarjan lämppäreistä?
Näyttöön tulee myöskin ilmoitus, jos jotain toimintahäikkää lämmittimen tiimoilla LF, low flow, elikkä virtaus lämppärin ympärillä estynyt/huono. Virhetila nollaantuu automaattisesti, kun riittävä vedenkierto on toimitettu ja lämmitin on kalibroinut itsensä uudelleen.
Mulla on e200 tuossa 240 litraisessa, ja siellä se elää omaa elämäänsä. Lämmöt on ja pysyy tasaisena...
Kyl voin suositella. e300 on 375 litraan asti. Harmittaa, kun ei ole enää isompaa lämppärii, mutta toisaalta tuo e300 riittäis varmaan isompaankin pönttöön.
Mun mielestä toi ei nyt niin highteccia ole, mutta ite tykkään säätämisen helppouden takia! Muovikuoret ympäriltä saa irti puhdistusta varten. mukana tuli mun mielestä hyvin imukuppeja ja adaptereita, millä saa kiinni monella tapaa. Zooplussasta tilasin keväällä...
1000 litraa vesivahinkoa
Terveisiä olohuoneesta, lätkäsin äsken altaaseen 150w eheim jägerin ja katon mitä tapahtuu.
-
urppis
- Advanced Member

Se joko toimii tai ei toimi, luultavasi toimii 
Mä kun nyt etiskelen ja mietiskelen lämppärii 450 litraiseen, kysynkin noista jägereistä... Kokemuksia, näkemyksiä. Ilmeisesti kuitenkin varteenotettavampi vaihtoehto kun juwelin oma, joka nyt toimii ainakin hetken... (tuon 240 juwelin lämppäri toimi puolvuotta, takuuseen sais uuden..) Onko jägerit kalliita, meinaan hinta-laatu suhteeltaan.. Nuo fluvalit on aika arvokkaita liikkeissä... Nykyinen lämppäri on liian pieni tuohon uuteen.. Meinasin juwelin omaa yrittää, mutta mutta... 240 litraisen lämppärin laitoin pienempään altaaseen ja siellä se hetken jaksoi, kunnes lopetti lämmittämisen.. Kuulemma tyypillistä noile uusille juwelin vekottimille, toiset taas saattaa toimia ja pelittää vuodesta toiseen... Nykyinen fluwal muuttaa tuohon pienempään kohta.. siihen lienee omiaan..
Mä kun nyt etiskelen ja mietiskelen lämppärii 450 litraiseen, kysynkin noista jägereistä... Kokemuksia, näkemyksiä. Ilmeisesti kuitenkin varteenotettavampi vaihtoehto kun juwelin oma, joka nyt toimii ainakin hetken... (tuon 240 juwelin lämppäri toimi puolvuotta, takuuseen sais uuden..) Onko jägerit kalliita, meinaan hinta-laatu suhteeltaan.. Nuo fluvalit on aika arvokkaita liikkeissä... Nykyinen lämppäri on liian pieni tuohon uuteen.. Meinasin juwelin omaa yrittää, mutta mutta... 240 litraisen lämppärin laitoin pienempään altaaseen ja siellä se hetken jaksoi, kunnes lopetti lämmittämisen.. Kuulemma tyypillistä noile uusille juwelin vekottimille, toiset taas saattaa toimia ja pelittää vuodesta toiseen... Nykyinen fluwal muuttaa tuohon pienempään kohta.. siihen lienee omiaan..
1000 litraa vesivahinkoa
-
Kana +-yksipantteri
- Advanced Member

Nyt mäkin tajuun.Micke kirjoitti:Sinulla ei siis ole tarkkaa käsitystä miten ja millaisissa sykleissä lämmitin toimii?Kana +-yksipantteri kirjoitti:Mitenkäs tuo ajastin liittyy asiaan? Ihan mielenkiinnosta vain kysyin... Entä jos se ajastin katkaisee virran kesken lämmityksen? Hommahan menee ihan sekaisin ja lämpötila sahaa jos lämmitin saa virtaa vain välillä.
Akvaarion lämpötila ei normaalissa asunnossa muutu tunnissa juurikaan.
Jos ajastin on 15min päällä ja 15min pois niin silloin jos lämmitys jää kesken mutta seuraavan 15min aikana se sitten taas lämmittää.
Ajastin voidaan asettaa toimimaan 15min sykleissä.
Esimerkiksi: Päällä 15min/Pois 15min tai Päällä 30min/Pois 15min tai Päällä 15min / Pois 30min jne...
Ajastimella rajoitetaan siis vuorokautista maksimiteho ja säästetään termostaatin kosketinta.
Tällä saadaan estettyä se että termostaatin hajotessa allas tulisi vuorokaudessa liian kuumaksi.
Ajastimen kosketin kestää paremmin katkoja kuin termostaatin oma.
LÄMMITTIMEN MITOITUS:
- huonelämpötila... suuri vaikutus
- veden haluttu lämpötila...suuri vaikutus jos huonelämpötila on paljon matalampi
- tuuletukset yms. huonelämpötilaa nopeasti muuttavat tekijät...suuri vaikutus jos tehdään pitkäaikaisia tuuletuksia
- valojen lämpötilaan vaikuttava tekijä... kohtalainen vaikutus...päivä/yö
- kansilasit...kohtalainen vaikutus
- ilmastus...pieni vettä viilentävä vaikutus aina
- huoneiston lämmitys...lämpöpatterin sijainnista riippuen vaikutus voi olla suuri
- akvaarion koko...MÄÄRÄÄVÄ lähtökohta
- lämmittimien lukumäärä...KRIITTINEN VAIKUTUS
- suodattimien tyyppi...jos moottorin lämpö jää veteen niin kohtalainen vaikutus
- kiertovesipumput...kohtalainen vaikutus
Mickelle kiitoksia tuosta ajastinjutusta, täällä lähtee lämppärit ajastimen taa 15-30min sykleissä.
190l,180l,72l
-
heituliini
- Senior Member

Lämmittimisestä ihmettelen minäkin tähän muutaman rivin... Ostin 180-litraiseeni lämmittimen ja säädin sen 25 asteeseen. Kuitenkin akvaarion oma lämpömittari näyttää lämmöksi 23,5, vauvan kylpylämpömittarit puolestaan 27 ja 28. Mikähän lie oikea lämpötila? Vieläköhän tuohon pitäisi neljäskin lämpömittari hankkia 
On ne vaan niiiiiiiiin ihania 
-
Fisutar10
- Elite Member

- Akvaarioseurat: HAS
- Viesti:
Katselin Varjon Akvaario-opasta (tosin vuodelta 2004), mutta lienee asiaa.... Jos haluat 2 astetta huoneenlämpöä korkeamman lämpötilan akvaan, niin, 300 litran akvaan riittää 33 wattia Varjon mukaan. Tuohon aikaan purkit pieniä ja se oli maksimikoko taulukossa:). Laittelen hieman muitakin arvoja, jos halutaan 2 astetta korkeampi lämpötila. 200 l = 25 W, 100 l = 16 W. Jos haluat 4 astetta nostaa lämpötilaa huoneen lämpöön, niin 300 l = 66 W, 6 asteen nosto 300 l = 99W.cherry- kirjoitti:Hei, minulla on 317L allas vielä ilman kaloja, ja ajattelin alkaa asuttamaan sitä hiljalleen. Altaan nykyinen lämpö on 25c, ja haluaisin sen olevan n.27c. Minulla on kaksi toimivaa lämmitintä, 50w ja 75w. Jos nuo kaksi panee sinne altaaseen niin mitä tapahtuu, koska nehän ovat ns alitehoisia? Ja toinen kysymys, onko kellään kokemusta pohjanlämmityskaapelista?
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
-
Kana +-yksipantteri
- Advanced Member

Noilla wattimäärillä allas lämpenee vain jos lämmitin on jatkuvasti päällä ja silloin kiinni palamisen vaara on jo todella suuri. Toisin sanoen lämmittimen termostaatti tulee palamaan kiinni ennemmin tai myöhemmin.
-
Sisso
- Advanced Member

Ihmeen pieniä lukuja Varjo on antanut, vai kaupataanko meille taas mitä sattuu "tyhmiltä rahat pois"-meiningillä. Mä en ainakaan ole järin perehtynyt lämmitinten toimintaan vaan toivoakseni ne toimivat, kun akvan lämpötila laskee alle asetetun minimin... Ja olisi oikein kiva jos ei keittäisi kaloja siinä sivussa, se riittää mulle.
Micken ajatus sykleistä on varteenotettava. Taidanpa minäkin ajastella lämppärimme. Mutta mihin perustuu ajatus siitä, että lämppärin olisi hyvä olla mieluummin ali- kuin ylitehoinen, koska itse olen nähnyt vain suosituksia ylitehoisista JOS akva on ihan kahden tehon rajalla ja miettii kumman hommaisi. Olen antanut kertoa itselleni, että tämä perustuu siihen, että alitehoinen lämmittää enemmän jolloin rikkoutumisen vaara kasvaa. Ymmärrän kyllä, että riskit ylitehoien kanssa ovat suuremmat JOS vahinko käy, mutta muutoin ylitehoinen jaksaisi todennäköisemmin hoitaa hommansa rikkoutumatta ylityöllistettynäkin. Tämä siis silloin jos lämppäreitä on vain yksi, jos useampi, niin silloin ne saavat olla alitehoisia. Onko tässä vain näkemysero riskin suuruudesta, siitä, mitä verrataan mihinkin? Verrataanko sitä, kumpi pelaa luotettavammin mahdolliseen losahtamiseen asti siihen kumpi saa aikaan pahempaa jälkeä mahdollisen losahtamisen jälkeen? Kumpi on todennäköisempää, kiinnileikkaaminen ylipäätään vai rikkoutumisen jälkeinen mahdollinen ylikuumeneminen? Äääh...
Meillä on ollut lähestulkoon vain Jägereitä, eikä ole ollut koskaan valittamista vaikka olen toki lukenut niide(kin) losahtamisesta. Niitä taatusti myydään paljon, joten kyllä siihen joukkoon mahtuu kaikenlaista laatua. Olen vaan niin tottunut niihin kun on lapsesta asti niitä ollut ilman ongelmia, vaikka muuten Eheimin laatu on sitten noista ajoista saanut vähän kolauksen (vaan ei ole ainoa asia maailmassa).
Micken ajatus sykleistä on varteenotettava. Taidanpa minäkin ajastella lämppärimme. Mutta mihin perustuu ajatus siitä, että lämppärin olisi hyvä olla mieluummin ali- kuin ylitehoinen, koska itse olen nähnyt vain suosituksia ylitehoisista JOS akva on ihan kahden tehon rajalla ja miettii kumman hommaisi. Olen antanut kertoa itselleni, että tämä perustuu siihen, että alitehoinen lämmittää enemmän jolloin rikkoutumisen vaara kasvaa. Ymmärrän kyllä, että riskit ylitehoien kanssa ovat suuremmat JOS vahinko käy, mutta muutoin ylitehoinen jaksaisi todennäköisemmin hoitaa hommansa rikkoutumatta ylityöllistettynäkin. Tämä siis silloin jos lämppäreitä on vain yksi, jos useampi, niin silloin ne saavat olla alitehoisia. Onko tässä vain näkemysero riskin suuruudesta, siitä, mitä verrataan mihinkin? Verrataanko sitä, kumpi pelaa luotettavammin mahdolliseen losahtamiseen asti siihen kumpi saa aikaan pahempaa jälkeä mahdollisen losahtamisen jälkeen? Kumpi on todennäköisempää, kiinnileikkaaminen ylipäätään vai rikkoutumisen jälkeinen mahdollinen ylikuumeneminen? Äääh...
Meillä on ollut lähestulkoon vain Jägereitä, eikä ole ollut koskaan valittamista vaikka olen toki lukenut niide(kin) losahtamisesta. Niitä taatusti myydään paljon, joten kyllä siihen joukkoon mahtuu kaikenlaista laatua. Olen vaan niin tottunut niihin kun on lapsesta asti niitä ollut ilman ongelmia, vaikka muuten Eheimin laatu on sitten noista ajoista saanut vähän kolauksen (vaan ei ole ainoa asia maailmassa).
-
Virtanen88
- Junior Member

Itsekin mietin että mitä lämpömittaria uskoisin tuossa 240l akvassaheituliini kirjoitti:Lämmittimisestä ihmettelen minäkin tähän muutaman rivin... Ostin 180-litraiseeni lämmittimen ja säädin sen 25 asteeseen. Kuitenkin akvaarion oma lämpömittari näyttää lämmöksi 23,5, vauvan kylpylämpömittarit puolestaan 27 ja 28. Mikähän lie oikea lämpötila? Vieläköhän tuohon pitäisi neljäskin lämpömittari hankkia
Nykyisin 100l rapula sekä 600l seurala
-
Fisutar10
- Elite Member

- Viesti:
Jägereitä minullakin pääasiallisesti, yksi muukin merkki. Luulen, että trooppiset kalat pitävät ensiksikin lämpötilan oloa vakaana tärkeänä, en mitään syklejä tekisi ja vedenvaihtonikin hieman muuttaa lämpötilaa. Silloin myös lämmitin joutuu toimimaan useimmiten tovin. Lämmittimen kapasiteetin Varjokin ja monen muunkin olen kuullut suosittelevan yläkanttiin. Lämmitinhän on halpa ja sama hinta lähes iso tai pieni lämmitin. Myöskin sen rasitus on pienempi, jos on reilu ja lienee pitkäikäisempikin. Kuitenkin oleellisintahan on juuri se lämpötilaero huoneenlämmön kanssa. Nykyään myös tehovalaistus lämmittää usein akvaa ja kesällä suurempi ongelma on saada akva viilenemään. Jopa ilman lämmitintä akvani pärjäisi, jos valaistus olisi päällä yönkin - veikkaan. Näin toki ei ole.Sisso kirjoitti:Ihmeen pieniä lukuja Varjo on antanut, vai kaupataanko meille taas mitä sattuu "tyhmiltä rahat pois"-meiningillä. Mä en ainakaan ole järin perehtynyt lämmitinten toimintaan vaan toivoakseni ne toimivat, kun akvan lämpötila laskee alle asetetun minimin... Ja olisi oikein kiva jos ei keittäisi kaloja siinä sivussa, se riittää mulle.
Akvan valot voivat lämmittää akvan pintavettä ja eri lämpötilan vedet saattavat hieman kerrostuakin, jos puhuri ei ole voimakas. Puhumattakaan, jos olisi pohjalämmitys...Virtanen88 kirjoitti:Itsekin mietin että mitä lämpömittaria uskoisin tuossa 240l akvassaheituliini kirjoitti:Lämmittimisestä ihmettelen minäkin tähän muutaman rivin... Ostin 180-litraiseeni lämmittimen ja säädin sen 25 asteeseen. Kuitenkin akvaarion oma lämpömittari näyttää lämmöksi 23,5, vauvan kylpylämpömittarit puolestaan 27 ja 28. Mikähän lie oikea lämpötila? Vieläköhän tuohon pitäisi neljäskin lämpömittari hankkiaYksi näyttää 26,5 toinen 27,5 ja yksi jopa 29 astetta. Tieto lisää tuskaa vai miten se menikään
Kalat ei näytä mitenkään kyllä kärsivän tuolla, muuttostressiä havaittavissa.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
-
Virtanen88
- Junior Member

Itselläni ainakin tällä hetkellä aika voimakas puhuri. Omasta mielestäni siis. Kasvit heiluvat jonkin verran ja pintavesi liikkuu. Suodatusta hoitaa toistaiseksi yksin Eheim powerline 2048, kun 2026:sen primer pumppu vuosi ja laitoin silikonilla sen kiinni.Fisutar10 kirjoitti:Akvan valot voivat lämmittää akvan pintavettä ja eri lämpötilan vedet saattavat hieman kerrostuakin, jos puhuri ei ole voimakas. Puhumattakaan, jos olisi pohjalämmitys...Virtanen88 kirjoitti:Itsekin mietin että mitä lämpömittaria uskoisin tuossa 240l akvassaheituliini kirjoitti:Lämmittimisestä ihmettelen minäkin tähän muutaman rivin... Ostin 180-litraiseeni lämmittimen ja säädin sen 25 asteeseen. Kuitenkin akvaarion oma lämpömittari näyttää lämmöksi 23,5, vauvan kylpylämpömittarit puolestaan 27 ja 28. Mikähän lie oikea lämpötila? Vieläköhän tuohon pitäisi neljäskin lämpömittari hankkiaYksi näyttää 26,5 toinen 27,5 ja yksi jopa 29 astetta. Tieto lisää tuskaa vai miten se menikään
Jotain ideaa lämpömittarin testaamiseen?
-
Fisutar10
- Elite Member

- Viesti:
Enpä ole perehtynyt tähän kovin paljoa, mutta...minusta heikoin mittauslaatu tulee mekaanisella viisarimittarilla. Luulisi alkoholi(punainen)mittari olevan melko tarkka, jos asteikko ei ole supertiheä, kuten akvamittareissa usein on. Myös liimattaviin tarramittareihin ei paljoa perustaisi. Luottaisin digimittariin, jos on kohtalaisen laadukas kapine. Jos veden lämpötila pysyy samana, mittareiden pitäisi ainakin näyttää samaa tulosta joka kerta. Luulisi huonon mittarin antavan hieman vaihtelevia tuloksia samaan lämpötilaan.Virtanen88 kirjoitti:Itselläni ainakin tällä hetkellä aika voimakas puhuri. Omasta mielestäni siis. Kasvit heiluvat jonkin verran ja pintavesi liikkuu. Suodatusta hoitaa toistaiseksi yksin Eheim powerline 2048, kun 2026:sen primer pumppu vuosi ja laitoin silikonilla sen kiinni.Fisutar10 kirjoitti:Akvan valot voivat lämmittää akvan pintavettä ja eri lämpötilan vedet saattavat hieman kerrostuakin, jos puhuri ei ole voimakas. Puhumattakaan, jos olisi pohjalämmitys...Virtanen88 kirjoitti:Itsekin mietin että mitä lämpömittaria uskoisin tuossa 240l akvassaheituliini kirjoitti:Lämmittimisestä ihmettelen minäkin tähän muutaman rivin... Ostin 180-litraiseeni lämmittimen ja säädin sen 25 asteeseen. Kuitenkin akvaarion oma lämpömittari näyttää lämmöksi 23,5, vauvan kylpylämpömittarit puolestaan 27 ja 28. Mikähän lie oikea lämpötila? Vieläköhän tuohon pitäisi neljäskin lämpömittari hankkiaYksi näyttää 26,5 toinen 27,5 ja yksi jopa 29 astetta. Tieto lisää tuskaa vai miten se menikään
Jotain ideaa lämpömittarin testaamiseen?
-
Virtanen88
- Junior Member

Mulla on tuo "elohopea"mittari, punaisella aineella. Ferplastin digitaali mittari sekä tuommoinen kohdelämpömittari jolla saa pinnoilta lämmön.Fisutar10 kirjoitti:
Enpä ole perehtynyt tähän kovin paljoa, mutta...minusta heikoin mittauslaatu tulee mekaanisella viisarimittarilla. Luulisi alkoholi(punainen)mittari olevan melko tarkka, jos asteikko ei ole supertiheä, kuten akvamittareissa usein on. Myös liimattaviin tarramittareihin ei paljoa perustaisi. Luottaisin digimittariin, jos on kohtalaisen laadukas kapine. Jos veden lämpötila pysyy samana, mittareiden pitäisi ainakin näyttää samaa tulosta joka kerta. Luulisi huonon mittarin antavan hieman vaihtelevia tuloksia samaan lämpötilaan.
-
Fisutar10
- Elite Member

- Viesti:
En tosiaan ole asiantuntija, mutta vähiten uskoisin tuohon pinnoilta ottavaan lämpömittariin. Minusta sen viivatkin epämääräistä mössöä. Elohopeamittarissa minusta usein liian tiheä viivoitus ja vaikeaa lukea tarkkaan koko arvoa, usein hämääkin. Luottaisin digimittariin, luulisi olevan hyvä laatukin. Toistaisin moneen kartaan kun ottaisin mittarin pois vedestä akvasta, antaako saman tuloksen. Liimattavaa mittaria tosin ei voi pahemmin poistaa, mutta en siihen luottaisi pahemmin...Virtanen88 kirjoitti:Mulla on tuo "elohopea"mittari, punaisella aineella. Ferplastin digitaali mittari sekä tuommoinen kohdelämpömittari jolla saa pinnoilta lämmön.Fisutar10 kirjoitti:
Enpä ole perehtynyt tähän kovin paljoa, mutta...minusta heikoin mittauslaatu tulee mekaanisella viisarimittarilla. Luulisi alkoholi(punainen)mittari olevan melko tarkka, jos asteikko ei ole supertiheä, kuten akvamittareissa usein on. Myös liimattaviin tarramittareihin ei paljoa perustaisi. Luottaisin digimittariin, jos on kohtalaisen laadukas kapine. Jos veden lämpötila pysyy samana, mittareiden pitäisi ainakin näyttää samaa tulosta joka kerta. Luulisi huonon mittarin antavan hieman vaihtelevia tuloksia samaan lämpötilaan.