Olen vähän ristiriitaisin tuntein seurannut keskustelua EHEIM-suodattimista. Niinpä ajattelin tuoda oman korteni kekoon. Tällä hetkellä aktiivikäytössä on ulkosuodattamista yksi EHEIM professionel 3 1200 XL 2080, yksi EHEIM professionel 2228 , kaksi EHEIM professionel 2226 ja sisäsuodattamista EHEIM PowerLine 2252 sekä kolme kpl 2212 suodattimia.
Professional 3 on ainoa, joka on vuotanut kerran letkujen liitoskohdasta, kun ne joutuivat jyrkkään mutkaan akvaarion alla. Homma hoitui, kun lisäsin heti suodattimen jälkeen letkuihin 90 asteen mutkan. Se on pelittänyt nyt n. 5 vuotta, puhdistukset vuoden välein ja olen uusinut 4 hienosuodatuslevyä.
EHEIM professionel 2228 on toiminut moitteettomasti 5 vuoden verran. Siihen olen uudistanut myös 4 hienosuodatuslevyä.
Toinen EHEIM professionel 2226 on yli 10 vuotta vanha ja siihen olen kerran uusinut kannen tiivisteen ja yhden karkeasuodatuslevyn. Siihen ja uudempaan kuusi vuotta vanhaan samanlaiseen suodattimeen olen vaihtanut hienosuodatinlevyn runsaan vuoden välein. EHEIM näyttää alkaneen valmistaa parin vuoden tauon jälkeen uudelleen professional 2228 ja 2226 suodattimia. Varmaan ihan fiksu päätös.
Kaikki 4 sisäsuodatinta ovat toimineet äänettömästi ja muutoinkin moitteettomasti runsaat 4 vuotta. Kaikkiin on ollut uudet vaahtomuovipatruunat kotona valmiina, mutta ainakaan tähän saakka en ole pitänyt tapeellisena vaihtaa uusia. Pelkkä puristelu vesihanan alla on riittänyt.
Liekö hyvää tuuria kaikki nämä vuodet, koska kokemukset ovat olleet yksinomaan myönteisiä.
EHEIM-suodattamista
Valvoja: Moderaattorit
-
- Katalysaattori
- Sukupuoli: Mies
Re: EHEIM-suodattamista
Classiceista on kokemuksia, ennen ja nyt kun ostin tänävuonna 2013 mallin. Erinomaisen hyvä ja pitkät huoltovälit, nyt puolivuotta yhtä kyytiä ja virtauksessa ei mitään heikkenemistä. Itse hieman vierastin merkkiä kun aloin kolme vuotta sitten uudelleen harrastuksen melkein kolmen vuosikymmenen välin jälkeen. Syynä oli hinta ja uusien mallien huonot kommentit vähän siellä sun täällä. Classicia ostan ehkä 2017 mallin mahdollisesti jos 2013 siirtyy pikkualtaalle, isommassa on nyt juuri Fluval 305 ja 2013 sekä Fluval 3+.
Varaosien suhteen varmaan paras merkki, yksinkertaisissa malleissa on kiitettävän hyvät kestot. Kaikkein vanhimpiinkin suodattimiin saa tyynyjä sekä komponentteja. Se on ainakin ison plussan arvoinen asia. Hagenin osia ei oikein runsaasti ole missään, osa siellä toinen täällä. Eheim kauppiailta saa kaikkea maan ja taivaan väliltä.
Varaosien suhteen varmaan paras merkki, yksinkertaisissa malleissa on kiitettävän hyvät kestot. Kaikkein vanhimpiinkin suodattimiin saa tyynyjä sekä komponentteja. Se on ainakin ison plussan arvoinen asia. Hagenin osia ei oikein runsaasti ole missään, osa siellä toinen täällä. Eheim kauppiailta saa kaikkea maan ja taivaan väliltä.
Minä kerkiän portille 0,8 sekunnissa, entä sinä?
My love: Chiclidae
My love: Chiclidae
-
- Junior Member
Kysympä tässä, kun en koskaan muista noiden malli numeroiden perusteella, niin löytyiskö selkeää taulukointi noista eheimeistä ja niiden ominaisuuksista, mistä olisi helppo tarkistaa mistä mallista aina puhutaankaan?
-
- Starting Member
- Sukupuoli: Nainen
Itse törmäsin siihen kun googletin esmes Eheim 2012 tms. En enää muista missä se oli mut säkällä voisi löytyä noin...
Plekot <3
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Mies
Esimerkiksi täältä voi tarkistella tietoja. http://www.akvaarioon.fi/epages/TP.sf/f ... uodattimet
100, 235 ja 525 litraiset seuralat + 50 litrainen rasbora-allas.
-
- Junior Member
Varsin hyvä vaan aika paljon puutteita. Jos ton sais wikiin niin, että kaikki voisivat täytellä sitä niin sen sais varmaan aika nopeasti täyteen.Koss kirjoitti:http://www.kolumbus.fi/~w425013/kalat/suodatin.html