Hiekan vaihdosta

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
platynpoikanen
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Hiekan vaihdosta

Viesti Kirjoittaja platynpoikanen »

Hei taas!

Eli (n. viikko sitten keskiviikkona) olen vaihtanut pienestä, 60 litran altaastani puolet sorasta hiekkaan. Nyt kyselisin milloin olisi paras hiekoittaa toinenkin puoli purnukasta? Tässä altaan tämän hetkiset vesiarvot:
No3 : n. 15
No2: 0 ( laskenut, pari päivää vaihdon jälkeen löytyi nitriittiä.)
GH : 21
KH : 4-5
Ph: 7 (noussut, pari päivää vaihdon oli n. 6.8)

Kalastona:
2 isoa platy naarasta+ 2 pientä poikasta
2 kirjomonnista
1 otto
10 neontetraa

Pari päivää vaihdon jälkeen osa kaloista hankasi itseään somisteihin ja kasveihin. Tämä ilmiö näyttäytyi tosin vain muutaman kerran päivässä ja on nyt onneksi loppunut :mrgreen: Johtuiko se PH:n äkillisestä muutoksesta? Vai oliko syynä kenties nitriitti ?
Kiitos jos joku viisaampi viitsii vastailla :D Rauhaisaa joulun aikaa!

-----

Eikö kukaan osaa auttaa ? 8O Olisiko mahdollista vaihtaa toinen puoli jo tänään tai huomenna?
kerttu
Advanced Member
Advanced Member

Re: Hiekan vaihdosta

Viesti Kirjoittaja kerttu »

Minä ajattelisin viikkoa ihan hyvänä välinä, joten uskaltaisin jo vaihtaa. Vaikeahan näihin on sanoa, kun ei toisen akvaariota tunne. Tein itse tuon operaation periaatteessa yhdellä kertaa, mutta mulla oli akvaariossa hiekkapurkkeja kasveineen sekä suodatinmaton pala keräämässä bakuja jo ennen vaihdosta ja pidin niitä noin viikon vaihdon jälkeen. Ongelmia ei ilmennyt.

Varmaan tiedätkin, mutta noille tetroille tuo kokonaiskovuus on melko lailla suhteettoman korkealla. Onko se luontaisesti noin korkea vai oletko kovettanut platyja varten? Jos haluat tuon kalaston, hieman erilaisine kovuusvaatimuksineen, pitää, niin GH voisi olla vaikkapa himpun alle kymmenen.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”