Akvaario jossa kultakaloja, monnisia ja 2 partamonnia

Ulkolammikoiden ja niissä pidettävien kalojen hoito, ongelmat ym. Mukaan lukien ulkona ja sisällä pidettävät kultakalat sekä kotimaiset kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
satuheikkila
Starting Member
Starting Member
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland, Meri-Lapin Akvaristit
Sukupuoli: Nainen

Akvaario jossa kultakaloja, monnisia ja 2 partamonnia

Viesti Kirjoittaja satuheikkila »

Hei!
Tässä kuva mun akvaariosta 450 litraa. Siinä asustelee vielä pieniä kultakaloja 9kpl, 4 kuparimonnista, 4 täplämonnista, 8 pandamonnista sekä kaksi partamonnia. Vähän aikaa sitten oli myös 2 partisnaarasta mutta vein kalakauppaan kun meinas ylikansoittua poikasista. Vielä 1 poikasista on hengissä vähänaikaa.. :/. Kasvit viihtyvät hyvin! :)
-satu
akvaario.doc
(112 KiB) Tiedosto ladattu 289 kertaa
Kiksu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Re: Akvaario jossa kultakaloja, monnisia ja 2 partamonnia

Viesti Kirjoittaja Kiksu »

Mites olet päättänyt ottaa noin monta kultakalaa tuohon? Vuoden päästä ne eivät ole enää kovin pieniä, ja akvaariossa alkaa olla ahdasta ja sotkuista. Lisäksi kultakalat viihtyvät mieluiten hiukan emäksisemmässä vedessä kuin nuo monniset. Onhan sinulla vesitestit, joilla voit testata veden laadun muutoksia? Vaihdathan säännöllisesti vettä? Kun kalat kasvavat, joudut vaihtamaan vettä enemmän ja tiheämmin. Tuon kokoisessa akvaariossa pitäisin kolmea tai korkeintaan neljää kultakalaa. Monet sanovat, että kultakaloja pitäisi olla vähintään viisi-kuusi, jotta se olisi parvi. Mielestäni tärkeintä on, että kultakalalla on ainakin yksi lajitoveri, yksinäinen kultakala on tosi onneton.
Kultakalat
catfish freak
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Akvaario harrastajien nettiseura (facebook), CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja catfish freak »

Juu, kultakaloja on liikaa, kannattaa lukea tuolta alkeet osiosta vesi kemiasta sun muusta hyödyllisestä.
Chef Omituinen otus tarjoilee tänään muikkusoppaa: Alkuruuaksi 60l ja 40l merivetistelyt pääruuaksi 500l monniallas höystettynä kirjoahvenilla, jälkiruuaksi 110l paludaario ja 60l makiavetinen kutupönttö.
satuheikkila
Starting Member
Starting Member
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland, Meri-Lapin Akvaristit

Viesti Kirjoittaja satuheikkila »

Kuten kerroin kultakalat ovat vielä pieniä! Reagoin kyllä tilanteeseen kun tilan ahtaus tulee eteen. Omistan vesitestit ja käytän niitä tarvittaessa. Vaihdan kerran viikossa vettä 30%, laitan vedenparannusainetta sekä hiukan merisuolaa. :)
naatti
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: JAS

Viesti Kirjoittaja naatti »

Miksi ihmeessä merisuolaa toimivaan makeanveden akvaarioon? Ja mitä "tarvittaessa" tarkoittaa? Tiedätkö, paljonko arvot tällä hetkellä ovat edes suunnilleen? Noin kuormitetussa altaassa 50% viikossa on vähintäänkin tarpeellinen. Onhan sulla tehokas suodatus?
necronomicon
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja necronomicon »

hmm... itsellä juuri samankokoinen allas johon olin suunnitellut aivan samaa kalastoa kuin aloittaja.

tällä hetkellä siellä on vain 2 huntupyrstöistä kultakalaa ja 2 monnista sekä partis. todella tyhjännäköistä on. akvaarin tarkoitushan meille ihmisille on kuitenkin tuottaa iloa...
meinasin ottaa 8 kultakaa tuonne, en itse näe siinä mitään ongelmaa. ja vetenä on ihan kaivovesi ilman mitään mittauksia joita en aio myöskään tehdä.

näen kaloista miten ne voivat, minulla on ollut 20v akaario enkä ikinä ole laittanut mitään vedenparanteita sun muita kemikaaleja ja kaloja on kuollut älyttömän vähän, en edes muista milloin olisi kuollut. veden pidän puhtaana (ei akvasta muuten iloa ole)

pumppuna minulla on tavallinen aquaball ja pyörittää vettä ihan riittävästi. Joskus tuntuu että näillä asiaan 'perehtyneillä' palstoilla unohdetaan järki kokonaan ja vaaditaan ihme hifistelyä kaikessa. uskoisin kuitenkin itse että suurin osa meistä täällä keskustelivista pitää huolta akvaariokaloistaan, olen nähnyt myös todella surkeita tapauksia elämäni aikana. yhdessä oli noin 80l akvaariossa 30cm oskari joka ei mahtunut kääntymään, niin se vaan eli siellä pöntössä, kaiketi elämänsä loppuun asti...
carpenter 123
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja carpenter 123 »

Kiva kuulla että kasvit voivat hyvin sulla. Kommentoisin tuohon kalojen määrään myöskin että pienenä tietysti tuon kokoisessa altaassa
9 kultsia vielä menee mutta kannattaa tosiaan varasuunnitelma olla joko isomman altaan muodossa tai jakamalla osa porukasta toiseen altaaseen
kun kasvavat. Itsellä 3 isoa huntupyrstöä ja 3 pientä (hyvää vauhtia kasvavaa) kultista sekä 3 haarniskamonnia ja 1 iso naaraspartis 500 litrasessa
ja enemmänkin sais noilla tilaa olla, mutta kultsit pääsee mulla kesäksi ulos jahka lumet sekä jäät sulaa niin siellä onkin sitten tilaa polskia. :D
Merisuolaa en ole kyllä ikinä kultseille laittanut enkä tajua miksi sitä pitäisi noille laitella?
Noi isommat kultsit kyllä ainakin viihtyivät tutullani keltä ostin ne aikoinaan altaassa jossa ei käytetty vedenparannusaineita; itse olen kyllä käyttänyt.
Vesiarvot kannattaisi säännöllisesti tarkistella ja vettä vaihdella viikoittain plus tehokkaasta suodatuksesta huolehtia.
500 L kultakala - allas, 317 L seurala, sekä ulkoallas :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Lammikot, karpit, kultakalat ja kotimaiset kalat”