Kuinka iso akvaario?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
GoldFin
Junior Member
Junior Member

Kuinka iso akvaario?

Viesti Kirjoittaja GoldFin »

Aion hankkia ekan akvaarioni helmi-maaliskuussa.
Kuinka suuren akvaarion voisi aloittelija hankkia? Haluaisin nimittäin suuren.

Tietoa kyllä löytyisi.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

No eihän siinä mitään ylärajaa ole. Rajat tulevat ennemminkin vastaan siellä minimikoon puolella.
Ihanaa vaihtelua, aloittelija joka haluaa ISON altaan 8-)
Ja muuten... mulla olis myynnissä toi 540 litrainen... :P
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
iekku
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja iekku »

Mitä suurempi, sen helpompi hoitaa, ainakin periaatteessa :) Iso allas antaa enemmän anteeksi ns. aloittelijan virheitä. Pitää kuitenkin muistaa että ison altaan tekniikkakin maksaa enemmän kuin pienen, kuten tietysti myös itse pyttykin.

Jos rahasta eikä tilasta ole kiinni, niin +400-litraista suosittelisin. Valikoima siihen sopivista kaloista ja kasveista on suuri, ja määrällisestikin niitä voi ottaa enemmän ylikansoittamatta allasta ihan niin helposti kuin pientä allasta.

Alle 100-litraista aloittelijan ei mielestäni kannata ostaa. Sataseen mahtuu jo aika monenlaisia kaloja, mutta sitä pienempien kalastovalinnat ovat jo paljon rajoittuneempia. 100 litraa pienemmän altaan hoitaminenkin on vaativampaa.
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Ja jos puhuttaisiin lontoota, niin suositeltaisiin 5-10 gallonaa riittävän isoksi. Mutta kun ei puhuta, niin tosiaan päälle 100-150 litraa on aloittelijalle hyvä valinta. Taivas on sitten vain kattona - tai sitten ennemminkin talonrakenteet ja rahapossu :mrgreen:
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

Itse suosittelisin n. 200 litran allasta alkuun. Tekniikkakin on siinä vielä helppoa.
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lisa »

Toteuta sinä minun haaveeni (heh) ja ota pytty mitoilla 160 x 50 x 50 (400 litraa). Sinne saa jo vaikka millaista vipeltäjää ja on vilkkaille fisuille pituutta porhaltaa :)

Ihan vinkkinä, että vedenvaihtoa varten kannattaa hommata letkut. Ison pytyn kanssa menee hermot hyvin nopeasti, jos ämpäreillä lähtee liikenteeseen ;)
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Vairus
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vairus »

Lisa kirjoitti:Toteuta sinä minun haaveeni (heh) ja ota pytty mitoilla 160 x 50 x 50 (400 litraa). Sinne saa jo vaikka millaista vipeltäjää ja on vilkkaille fisuille pituutta porhaltaa :)

Ihan vinkkinä, että vedenvaihtoa varten kannattaa hommata letkut. Ison pytyn kanssa menee hermot hyvin nopeasti, jos ämpäreillä lähtee liikenteeseen ;)
160x60x60 on jo tulossa. Olispa jo perjantai :roll:
Tuo 250 litranen pysyi sen 2kk tossa kunnes teki mieli isompaa.
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

TzeeNTch kirjoitti:160x60x60 on jo tulossa. Olispa jo perjantai :roll:
Onneksi olkoon vaan! Kyllä kelpaa nyt, vaan kauanko tuo pytty sitten riittää tarpeisiisi ;)

Itselle olisi kyllä 60 cm korkea tankki vähän liikaa, "kääpiömallinen" ihmisriepu kun olen ja todettu on, että 50 cm on ihan maksimimitta, ellen tahdo mennä pytyn sisälle hoitamaan :mrgreen:
Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
tiolpu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja tiolpu »

Itselläni ensimmäinen amme on 120 litrainen. Ja jostakin kumman syystä kuukauden kuluttua ensimmäisen ostamisesta ilmestyi nurkkaan myös 320 litrainen :mrgreen: Enempää en tällä hetkellä asuntooni saa mahtumaan. Paitsi jos pientä havittelisi :D
"Tärkein matka, minkä kukaan voi tehdä,
on mennä toista puolitiehen vastaan."
histrix
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja histrix »

Itse aloitin niinkin vaatimattomalla kuin 900ltr pytyllä. Nyttemmin kun sillä (ja parilla vähän pienemmällä) muutaman vuoden harjoittelin oon uskaltanut perustaa 64litrasen.
Suosittelen ensimmäiseksi altaaksi 400+>ltr. nimimerkillä: kokemusta on.
Vairus
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Lisa kirjoitti:
TzeeNTch kirjoitti:160x60x60 on jo tulossa. Olispa jo perjantai :roll:
Onneksi olkoon vaan! Kyllä kelpaa nyt, vaan kauanko tuo pytty sitten riittää tarpeisiisi ;)

Itselle olisi kyllä 60 cm korkea tankki vähän liikaa, "kääpiömallinen" ihmisriepu kun olen ja todettu on, että 50 cm on ihan maksimimitta, ellen tahdo mennä pytyn sisälle hoitamaan :mrgreen:
Huuh, kiitoksia vain. Hyvin on tuntunut tuo lähtevän käyntiin, kalat tykkää. Tetrat lopettivat ensimmäisen päivän jälkeen parvessa uimisen eikä oikeastaan tappioita tullut yhtään kalakannassa.

Vähän tuo autiolta vaikuttaa tosin mutta kyllä ne kasvit siitä kasvamaan lähtee. 60cm korkeaa juuri ja juuri tälläinen 185cm "kloppi" ylttää hoitamaan ja onhan tuossa nuo eheimin 60cm pitkät pihdit apuna.
eriksson
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja eriksson »

Kasvien valaiseminen yli 50 cm syvyiseen akvaarioon vaatii jo erikoislamppuja. Myös akvaarion hoito voi olla hankalaa, ellet sitten ole pitkäraajainen koripalloilija. 40-45 cm syvyisen hoito onistuu ihan kätevästi. Itse aloitin reilu vuosi sitten 100-litraisella ja olen JO NYT siirtymässä 200:een. Isommankin ottaisin, jos tilaa olisi... Nälkä kasvaa syödessä!
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

eriksson kirjoitti:Kasvien valaiseminen yli 50 cm syvyiseen akvaarioon vaatii jo erikoislamppuja.
No ei kai nyt sentään 8O Tarkoitat kai korkeutta tuolla "syvyisellä"?

Itse olen nähnyt monia upeasti kukoistavia pyttyjä, joissa korkeutta on ollut 60 cm tai enemmänkin ja pelkkiä loisteputkia on käytetty valaisuun.
eriksson
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja eriksson »

Aivan oikein. Osa kasveista pärjää pienemmälläkin valolla. Omassa akvaariossani esim. anubias ja punamelalehdet viihtyvät yllättävän hyvin isompien kasvien varjostamissa koloissa. Osa matalista etualan kasveista taas vaatii kirkasta valoa menestyäkseen.

Tarkennetaan asiaa vielä Markku Varjon 100 akvaariokasvia s. 20 siteeraten: "Yli 60 cm korkeisiin akvaarioihin kannattaa hankkia elohopealamput, yli 70 cm korkeisiin altaisiin monimetallilamput."
Lisa
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

eriksson kirjoitti:Tarkennetaan asiaa vielä Markku Varjon 100 akvaariokasvia s. 20 siteeraten: "Yli 60 cm korkeisiin akvaarioihin kannattaa hankkia elohopealamput, yli 70 cm korkeisiin altaisiin monimetallilamput."
Markku Varjon "absoluuttisista totuuksista" on ollut palstalla aiemminkin puhetta ;)

Sitä paitsi sinä puhuit yli 50 cm korkeista pytyistä ja aivan varmasti esim. 55 cm korkeassa tankissa riittää loisteputket 8-)

Odotahan vaan kasvihörhöjen kommentteja loisteputkien riittämättömyydestä - tiedän täällä olevan useitakin sellaisia akvaristeja, jotka ovat loisteputkeloilla kasvattaneet ja kukittaneet vaikka millaisia rehuja :P
Viimeksi muokannut Lisa, 19:22, 13.01.2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Rääkky
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rääkky »

Eipä ollut T5- putket vielä käytössä akvaristeilla kun Markku Varjo tietonsa meille jakoi. T5:lla pärjää vallan mainiosti vielä korkeatkin purkit. Kokemuksesta ja näkemyksestä puhun :)
Vairus
Junior Member
Junior Member
Viesti:

No ainakin tuosta yleisilmeestä voi jo heti sanoa, että tämä akva on noin 2 x kirkkaampi kuin edellinen oli eikä siinä nyt ainakaan valonpuutteesta kärsitty. 0,4w taitaa olla per litra. 4 x 58W heijastimilla kyllä saa melkoisen loiston jo tonne ja mieluiten pidän tuota kyllä 2-putkella päällä, että kalojen värit tulevat esiin paremmin. 4 putkella tuppaa hieman ylivaloittumaan kuva ;)
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

T8 riittää myös 50-korkeisiin ja varmasti 60-korkeisiinkin kun niitä on vain tarpeeksi ja kaikissa on heijastimet. Toki ne monimetallit ja muut olisivat varmaan kivemmat... Mutta se hinta.

Eiköhän sitä lähestulkoon melkein mitä tahansa kasvia pysty kasvattamaan noinkin syvissä altaissa loisteputkilla, myös niitä punaisia.
Sartsanen
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sartsanen »

Kandee mahdollisimman ison hankkia! "Mitä isompi, sitä helpompi" :mrgreen:
Minä täällä moi.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”