Kuinka iso akvaario?
Valvoja: Moderaattorit
Kuinka iso akvaario?
Aion hankkia ekan akvaarioni helmi-maaliskuussa.
Kuinka suuren akvaarion voisi aloittelija hankkia? Haluaisin nimittäin suuren.
Tietoa kyllä löytyisi.
Kuinka suuren akvaarion voisi aloittelija hankkia? Haluaisin nimittäin suuren.
Tietoa kyllä löytyisi.
-
- Elite Member
- Sukupuoli: Nainen
No eihän siinä mitään ylärajaa ole. Rajat tulevat ennemminkin vastaan siellä minimikoon puolella.
Ihanaa vaihtelua, aloittelija joka haluaa ISON altaan
Ja muuten... mulla olis myynnissä toi 540 litrainen...
Ihanaa vaihtelua, aloittelija joka haluaa ISON altaan

Ja muuten... mulla olis myynnissä toi 540 litrainen...

En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Mitä suurempi, sen helpompi hoitaa, ainakin periaatteessa
Iso allas antaa enemmän anteeksi ns. aloittelijan virheitä. Pitää kuitenkin muistaa että ison altaan tekniikkakin maksaa enemmän kuin pienen, kuten tietysti myös itse pyttykin.
Jos rahasta eikä tilasta ole kiinni, niin +400-litraista suosittelisin. Valikoima siihen sopivista kaloista ja kasveista on suuri, ja määrällisestikin niitä voi ottaa enemmän ylikansoittamatta allasta ihan niin helposti kuin pientä allasta.
Alle 100-litraista aloittelijan ei mielestäni kannata ostaa. Sataseen mahtuu jo aika monenlaisia kaloja, mutta sitä pienempien kalastovalinnat ovat jo paljon rajoittuneempia. 100 litraa pienemmän altaan hoitaminenkin on vaativampaa.

Jos rahasta eikä tilasta ole kiinni, niin +400-litraista suosittelisin. Valikoima siihen sopivista kaloista ja kasveista on suuri, ja määrällisestikin niitä voi ottaa enemmän ylikansoittamatta allasta ihan niin helposti kuin pientä allasta.
Alle 100-litraista aloittelijan ei mielestäni kannata ostaa. Sataseen mahtuu jo aika monenlaisia kaloja, mutta sitä pienempien kalastovalinnat ovat jo paljon rajoittuneempia. 100 litraa pienemmän altaan hoitaminenkin on vaativampaa.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Itse suosittelisin n. 200 litran allasta alkuun. Tekniikkakin on siinä vielä helppoa.
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
-
- Katalysaattori
- Viesti:
Toteuta sinä minun haaveeni (heh) ja ota pytty mitoilla 160 x 50 x 50 (400 litraa). Sinne saa jo vaikka millaista vipeltäjää ja on vilkkaille fisuille pituutta porhaltaa 
Ihan vinkkinä, että vedenvaihtoa varten kannattaa hommata letkut. Ison pytyn kanssa menee hermot hyvin nopeasti, jos ämpäreillä lähtee liikenteeseen

Ihan vinkkinä, että vedenvaihtoa varten kannattaa hommata letkut. Ison pytyn kanssa menee hermot hyvin nopeasti, jos ämpäreillä lähtee liikenteeseen

Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
160x60x60 on jo tulossa. Olispa jo perjantaiLisa kirjoitti:Toteuta sinä minun haaveeni (heh) ja ota pytty mitoilla 160 x 50 x 50 (400 litraa). Sinne saa jo vaikka millaista vipeltäjää ja on vilkkaille fisuille pituutta porhaltaa

Tuo 250 litranen pysyi sen 2kk tossa kunnes teki mieli isompaa.
-
- Katalysaattori
- Viesti:
Onneksi olkoon vaan! Kyllä kelpaa nyt, vaan kauanko tuo pytty sitten riittää tarpeisiisiTzeeNTch kirjoitti:160x60x60 on jo tulossa. Olispa jo perjantai![]()

Itselle olisi kyllä 60 cm korkea tankki vähän liikaa, "kääpiömallinen" ihmisriepu kun olen ja todettu on, että 50 cm on ihan maksimimitta, ellen tahdo mennä pytyn sisälle hoitamaan

Kun syö kylliksensä, ajattelee sivistyneesti ja ihmeen hienosti monesta asiasta.
Itselläni ensimmäinen amme on 120 litrainen. Ja jostakin kumman syystä kuukauden kuluttua ensimmäisen ostamisesta ilmestyi nurkkaan myös 320 litrainen
Enempää en tällä hetkellä asuntooni saa mahtumaan. Paitsi jos pientä havittelisi 

"Tärkein matka, minkä kukaan voi tehdä,
on mennä toista puolitiehen vastaan."
on mennä toista puolitiehen vastaan."
Huuh, kiitoksia vain. Hyvin on tuntunut tuo lähtevän käyntiin, kalat tykkää. Tetrat lopettivat ensimmäisen päivän jälkeen parvessa uimisen eikä oikeastaan tappioita tullut yhtään kalakannassa.Lisa kirjoitti:Onneksi olkoon vaan! Kyllä kelpaa nyt, vaan kauanko tuo pytty sitten riittää tarpeisiisiTzeeNTch kirjoitti:160x60x60 on jo tulossa. Olispa jo perjantai![]()
Itselle olisi kyllä 60 cm korkea tankki vähän liikaa, "kääpiömallinen" ihmisriepu kun olen ja todettu on, että 50 cm on ihan maksimimitta, ellen tahdo mennä pytyn sisälle hoitamaan
Vähän tuo autiolta vaikuttaa tosin mutta kyllä ne kasvit siitä kasvamaan lähtee. 60cm korkeaa juuri ja juuri tälläinen 185cm "kloppi" ylttää hoitamaan ja onhan tuossa nuo eheimin 60cm pitkät pihdit apuna.
Kasvien valaiseminen yli 50 cm syvyiseen akvaarioon vaatii jo erikoislamppuja. Myös akvaarion hoito voi olla hankalaa, ellet sitten ole pitkäraajainen koripalloilija. 40-45 cm syvyisen hoito onistuu ihan kätevästi. Itse aloitin reilu vuosi sitten 100-litraisella ja olen JO NYT siirtymässä 200:een. Isommankin ottaisin, jos tilaa olisi... Nälkä kasvaa syödessä!
-
- Katalysaattori
- Viesti:
No ei kai nyt sentääneriksson kirjoitti:Kasvien valaiseminen yli 50 cm syvyiseen akvaarioon vaatii jo erikoislamppuja.

Itse olen nähnyt monia upeasti kukoistavia pyttyjä, joissa korkeutta on ollut 60 cm tai enemmänkin ja pelkkiä loisteputkia on käytetty valaisuun.
Aivan oikein. Osa kasveista pärjää pienemmälläkin valolla. Omassa akvaariossani esim. anubias ja punamelalehdet viihtyvät yllättävän hyvin isompien kasvien varjostamissa koloissa. Osa matalista etualan kasveista taas vaatii kirkasta valoa menestyäkseen.
Tarkennetaan asiaa vielä Markku Varjon 100 akvaariokasvia s. 20 siteeraten: "Yli 60 cm korkeisiin akvaarioihin kannattaa hankkia elohopealamput, yli 70 cm korkeisiin altaisiin monimetallilamput."
Tarkennetaan asiaa vielä Markku Varjon 100 akvaariokasvia s. 20 siteeraten: "Yli 60 cm korkeisiin akvaarioihin kannattaa hankkia elohopealamput, yli 70 cm korkeisiin altaisiin monimetallilamput."
-
- Katalysaattori
- Viesti:
Markku Varjon "absoluuttisista totuuksista" on ollut palstalla aiemminkin puhettaeriksson kirjoitti:Tarkennetaan asiaa vielä Markku Varjon 100 akvaariokasvia s. 20 siteeraten: "Yli 60 cm korkeisiin akvaarioihin kannattaa hankkia elohopealamput, yli 70 cm korkeisiin altaisiin monimetallilamput."

Sitä paitsi sinä puhuit yli 50 cm korkeista pytyistä ja aivan varmasti esim. 55 cm korkeassa tankissa riittää loisteputket

Odotahan vaan kasvihörhöjen kommentteja loisteputkien riittämättömyydestä - tiedän täällä olevan useitakin sellaisia akvaristeja, jotka ovat loisteputkeloilla kasvattaneet ja kukittaneet vaikka millaisia rehuja

Viimeksi muokannut Lisa, 19:22, 13.01.2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
No ainakin tuosta yleisilmeestä voi jo heti sanoa, että tämä akva on noin 2 x kirkkaampi kuin edellinen oli eikä siinä nyt ainakaan valonpuutteesta kärsitty. 0,4w taitaa olla per litra. 4 x 58W heijastimilla kyllä saa melkoisen loiston jo tonne ja mieluiten pidän tuota kyllä 2-putkella päällä, että kalojen värit tulevat esiin paremmin. 4 putkella tuppaa hieman ylivaloittumaan kuva 

T8 riittää myös 50-korkeisiin ja varmasti 60-korkeisiinkin kun niitä on vain tarpeeksi ja kaikissa on heijastimet. Toki ne monimetallit ja muut olisivat varmaan kivemmat... Mutta se hinta.
Eiköhän sitä lähestulkoon melkein mitä tahansa kasvia pysty kasvattamaan noinkin syvissä altaissa loisteputkilla, myös niitä punaisia.
Eiköhän sitä lähestulkoon melkein mitä tahansa kasvia pysty kasvattamaan noinkin syvissä altaissa loisteputkilla, myös niitä punaisia.