1) Kaksi 16mm puutarhaletkua nippusiteillä kiinni toisiinsa.
2) Toiseen letkuun (imu akvaariosta viemäriin) laitetaan esim. Eheim suodattimen imuputken suoja, ettei kalat imeydy.
Samaan letkuun myös LVI -kaupasta ostettu 30€ kylmävesimittari. Minun mittaria ei voi nollata, mutta laittaa lukeman ylös ja vähentää edellisestä, niin näkee desin tarkkuudella, paljon meni. Ja vuoden lopussa näkee suoraan, montako kuutiota vettä meni vuoden aikana vaihtoihin;)
3) Toiseen letkuun semmoinen adapteri, että menee esim. suihkun hanaan.
Letkuihin voi laittaa myös putkille tarkoitetun pintalämpömittarit, niin saa tuloveden lämpötilankin samaksi.
Imuletku ottaa veden rauhaisasta nurkasta ja tulovesi pukkaa toiseen päähän. Vähän vedet kyllä sekoittuu, mutta en usko, että kovin paljon. Epäilen, että jos vettä vaihtuu mittarin mukaan esim 60%, niin varmaan 50% ainakin on vaihtunut.
Tällä vekuttimella vettä vaihdettaessa ei tarvi sammuttaa tekniikkaa ollenkaan, kun veden pinta pysyy samalla tasolla. Kunhan hanasta tulee suurinpiirtein samalla vauhdilla vettä, kuin viemäriin sujahtaa. Vedenmuokkausaineita voi tiputella tuloletkun suulle.
Itse ajattelin laskea akvaarioveden GH:n ja KH:n, kummatkin 4 (olen nostanut), pikku hiljaa takaisin hanaveden tasolle, eli 2:een. Tällöin voin vaihdella vettä surutta vaikka 2x viikossa 50%, eikä vesiarvoja tarvi itse säädellä mitenkään (kunhan tarkistaa hanan arvot säännöllisesti). Meillä on Kajaanissa tosi hyvä vesi -> kiekoista haaveilen...
No, tässä kuvat: