akvaarioharrastuksen uudelleenvirittely 150l kalasto ja kasv

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
pikku-barbi
Senior Member
Senior Member
Viesti:

akvaarioharrastuksen uudelleenvirittely 150l kalasto ja kasv

Viesti Kirjoittaja pikku-barbi »

Hei akvaarioihmiset!

Meillä ei nyt ole ollut kohta kahteen vuoteen akvaariota koska jouduimme luopumaan siitä muuttaessamme ulkomaille. Olemme kuitenkin tänä vuonna palaamassa takaisin ja ajattelimme valjastaa lainassa olevan itsetekemämme akvaarion omaan asuntoomme kämppää koristamaan. (saa nähdä sitten että kuinka helposti sen takaisin otto onnistuu ja mitä siinä sillä hetkellä uiskenteleville kaloille tehdään.)

Akvaario on 150l ja lähes kuution mallinen, pohjan mitat ovat 50x60 ja akvan syvyys 50cm. Akvaariossa on valaisimena 150w monimetallilamppu ja suodattimena itsetehty mattosuodatin. (en nyt muista että mikä se pumpun teho on mutta voitte luottaa siihen että riittävä.) Muuta ehkä säilytettävää siellä on Bilteman hieno hiekka ja kanto joka kasvaa ympäriinsä jaavansammalta. Ja jos se jaavansammal muuttaa akvaarion mukana niin sitten myös moneen kertaa sukurutsattuja vihersukarapuja. Ekojen 10 ostetun yksilön jälkeläisiä ja jälkeläisenjälkeläisenjälkeläisenjälkeläisiä on varmaan tuhansia ollut yhteensä. Niitä on muutamaan akvaarioon aikoinaan lahjoitettu ja muutama sata myös pariin lemmikkiliikkeeseen. Osa tietysti joutunut kalojen ruokalistalle. Vähän epäilyttää jopa se että jos käyttää samaa hiekkaa että vaikka pesis sen niin niitä rapuja olis altaassa silti. Tai kyllähän niitä nyt on piilossa vaikka suodatinmaton sisällä jos samaa mattoa edelleen käyttää. Mut toisaalta on ne ravut kyllä aika söpöjä.

Sellainen pieni perimmäinen ajatus mulla siitä kalastosta/kasvistosta on että todennäköisesti haluaisin jonkinlaisen biotooppi/geotooppi viritelmän. Oliskos jotain hyvää ehdotusta tuonkokoiseen? Mun mielestä tämän kanssa täytyy aikalailla ottaa huomioon tuo muoto eikä vain litroja. Mies haluaisi avonaisen akvaarion ja jonkun ison kasvin kasvamaan ulos akvaariosta. (Meillä oli joskus sellainen.) Meillä on kuitenkin myös kissoja joten mä en usko että avonainen akvaario toimii. Tietysti jos on kansilasit niin kissat hyppivät akvaarion päälle. Mutta jos se on avoin niin olen melkoisen varma että hyppivät akvaarion reunan päälle ja alkavat kalastamaan.

Vähän sitten sitäkin mietin että onko kansilasien kanssa parempi olla vaan putket akvaarion päällä, mutta sehän pitäisi olla sitten täynnä se päällystä niitä että valaisuteho riittäisi. Ja toiseksi sen pitäisi olla erittäin hyvin kiinnitetty ettei kissat tiputa sitä lattialle. Kyllä, meidän kisut juoksee välillä ihan hurjaa vauhtia ympäri kämppää ja hyppii joka paikkaan vaikka suurimman osan päivästä vain nukkuvatkin.

Eniten mua ehkä kiinnostaisi jonkinnäköiset söpöt pienet nuoliaiset joilla pitäisi olla paljon virtausta mutta mitä sellaisten kanssa voi laittaa?
Toisaalta tuosta mallista johtuen pitäisi ehkä hankkia jotain fisuja pinnalle, jotain pohjalle ja iso parvi jotain keskiveteen.

Pää kyllä aikalailla lyö tyhjää tällä hetkellä mutta on tässä vielä useampi kuukausi aikaa miettiä mitä sitä oikeasti haluaa. Paikallinen eläinkauppa ainakin aiemmin tilasi kyllä asiakkaille kaikennököisiä kaloja jos listoilta vain löytyi.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”