Idioottivarmat kasvit kuolevat?

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
pippadaduu
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Idioottivarmat kasvit kuolevat?

Viesti Kirjoittaja pippadaduu »

Heips!

Paljon on ollu mulla ongelmaa kasvien kanssa, mutta vallu ja rutto ovat aina kukoistaneet. Nyt nuo pirulaiset ovat alkaneet osoittaa mieltään. Vallu sulattaa lehtiä kärjestä alaspäin (menevät pikkuhiljaa välinäkyväksi) ja rutto ei viherrä kuin ennen. Muut kasvit kuten melalehti ja näkinruoho ovat voineet ok. Muut kasvit siinä ja siinä.

Mitä teen väärin?

Ph heittelee jonkin verran. On siinä 7,5 pintaan. Käytössä siis Sicce2 hiilarilaite. Joskus Ph ollut kauniisti 6,5.
Kh 2 paikkeilla.

Altaaseen heittelen 10ml vedenvaihdon yhteydessä Profitoa ja päivittäin laitettavaa A-tippaa Dennerleltä. Lannoitetta laitan hieman alakanttiin, koska profiton annostus on 10ml/100l ja altaani on ulkomittojen mukaan 140l.

Lamput olen vaihtanut vähän aikaa sitten. Ennen oli yksi Arcadian kasvilamppu ja Osramin 30w. Nyt on molemmat lamput Arcadian, Freswater ja Original tropic 30w.

Uutta hiekkaa lisäsin viikko sitten vanhan hiekan päälle, jolloin myös siirsin kasvit.

HELP ME!

- Sini
240 l
54 l
heituliini
Senior Member
Senior Member

Re: Idioottivarmat kasvit kuolevat?

Viesti Kirjoittaja heituliini »

En ole nyt ollenkaan varma, johtuuko tästä, mutta itse siirtelin kasveja hieman ihan työntämällä hiekan kanssa eteenpäin ja nyryivät 2 kk... Sama homma tapahtui, kun vaihdoin yhteen akvaan osan hiekkaa ja jouduin kasvien paikkaa vaihtelemaan. Voi olla muukin tekijä, mutta omasta kokemuksesta voin sanoa, että tämä haittasi aika tavalla kasvien eloa.
On ne vaan niiiiiiiiin ihania :)
Omega369
Member
Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Omega369 »

Voiko ne tykätä kyttyrää valojen spektrin muutoksesta? Yleensähän kasveilla menee jonkin aikaa tottua muutoksiin ja tuohan on nyt sama kuin vaihtaisi auringon taivaalta :D
Nothing that I say or do, matters to the big machine.
Nniina+++
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Nniina+++ »

Voisko olla raudan puutetta, ainakin profiton mainoksessa (akvaarioon.fi) suositeltiin rautalannotusta lisäksi.
Lyhyt muisti takaa hyvän omantunnon
320 l NPT-allas
pippadaduu
Member
Member

Oon käyttäny Profitoa alusta asti..
240 l
54 l
urppis
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja urppis »

Profiton lisäksi jotain rautalannoitetta. Esim. jbl:n ferro. Easylifelläkin on, mut nimeä en muista.
Onko sulla valluilla pohjalannoitetta. jbl seiskakuulat on hyviä. Vallut ottaa juurillaankin ravinteita.
Kyllä mulla ainakin muutosten jälkeen tuppaa jotkut kasvit vetään herneet nenään, mutta jos vain muutamiakin juuria säilyy elinkelpoisina, niin sieltä ne alkaa taas nousemaan.
Voi kun nuo alkaisi nyt menestymään. Oli niin kiva kun sun kasvit jo voi niin hyvin.
1000 litraa vesivahinkoa
pippadaduu
Member
Member

Voisin tökätä juurille yhen crypton (ei sotke niin pahasti).

Profito on lopussa, joten olisko joku parempi lannoite, jossa olis rauta jne mukana ettei tarvis useita laittaa?

Sini
240 l
54 l
Zansku
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Zansku »

öy.. Mun mielestä tossa profitossa kyllä lukee, et siinä on rautaa. Mihin se perustuu, et sen kanssa olis hyvä käyttää vielä rautalisää? (ellei valmistajan propista siitä, et saisivat mahd. monta litkua myytyä)

Meille sanottiin, kun profitoa ostettiin, et se riittää yksinään, et jotain hiilaria (nestemäistä tai kiljua tms.) vois laittaa lisänä ja sit juurellisille kasveille pohjatabuja. Rautalisästä kukaan puhunu mitään...

Vaikka punasille kasveille sitä kai kannattais laittaa.

Munkin (hyvin lyhytaikainen ja rajallinen) kokemukseni sanois, et vaikka kasvia siirtää vain akvaarion sisällä paikasta toiseen niin se jumittaa vähän aikaa, jopa taantuu, ennenkuin alkaa taas kasvaa. Ainakin juurelliset kasvit.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Todennäköisesti kasvit ovat kimmastuneet noista muutoksista. Siirtely ja valon vaihtuminen ovat todennäköisesti syynä. Vallulle kantsii työntää juurien likelle hieman kalkkisoraa tahikka korallimurskaa, se tykkää emäksisestä kasvualustasta ja vesirutto todennäköisesti kiukuttelee sitä valon muutosta. Kyllä sekin siitä...
Profito riittää yksinään kasveille kyllä (sisältää rautaa), mutta jos harrastelee hiemankin vaativampia kasveja, rautalisä on hyväksi. Rauta nimittäin häviää valoisasta akvaariosta parissa päivässä, eikä siten ole enää kasvien käytettävissä. Kasvit myös käyttävät rautaa todella suuria määriä, joten noiden yleislannotteiden rautamäärä ei aina oikein meinaa riittää. Itselläni kasveille alkoi ihan uusi elämä kun aloin lisätä rautaa erikseen veteen, käytän JBL:n ferrotabseja, joista rautaa liukenee hitaasti. Se on minusta kätevämpää kuin nuo päivän- parin välein lisättävät litkut.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Heavyangel
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Heavyangel »

Mari:
^ Miten usein noita ferrotabseja laitettava 300 l altaaseen..? Veteen vai juurille..?
Voisin kokeilla, yritän saada viininpun. kasveja kasvamaan.. :D
Käytössä nyt Profito ja sen lisänä saman merkin ferro rautalitku joka tekee lisäyksen yht. samennusta pariksi päiväksi.. [}:)]
Myös seiskakuulat ja Initial sticksejä hiekassa kasvien juurilla..
Loisteputket vaihdettu juuri ja mies tekee mulle 4:n loisteputken valaisinta juuri... :D
Plekot <3
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Ferrotabseja lisätään 2 viikon välein ja ihan siihen veteen vaan. Tipahtavat pohjalle, kannattaa valita joku huomaamaton kohta, missä kuitenkin on hyvä virtaus.
Ei mulla Easylifen Ferronkaan kanssa ole mitään samentumisongelmia ollut, mutta se on vain mielestäni kovin työläs käyttää näihin tabuihin verrattuna.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

Minäkin veikkaisin tota siirtelyä syyksi, kyllä ne siitä tokenee! :D

Itse käytän JBL:n seiskakuulia ja ProFitoa ja Ferroa, ns. normikasvit kasvavat hyvin. Hidaskasvuisiin tuppaa tulemaan tupsulevää ja myös sinilevä on mulla aika pitkälti jokaviikkoinen vierailija, tossa isossa altaassa siis. Punaisia kasveja kokeilin ja totesin että ei. No punarotala viihtyi aika pitkään, mutta tykkäsi kyttyrää sinilevästä. Papukaijalehti kuoli miltei parissa viikossa. Ferroa en laita sukarapualtaaseen ollenkaan, jossa tosin kasvit kukoistavat hyvin, uskoakseni johtuen tuosta paremmasta valotehosta (siis kun allas on matalampi).

En kyllä muista kuollaksenikaan miksi tota Ferroa aloin käyttämään, varmaan joku sitä suositteli. Nyt kun ollaan muutettu ja sukarapulaa lukuunottamatta kaikki on täällä (niin ja valaisimet puuttuu :D ), mietin josko tuohon isoon hommaisin monimetallit. Normaalisti siinä on 4 x 36 wattia, joista tosin 2 on ollut nyt miltei kuukauden päivät faijalla korjattavana, valaisin kun lakkasi toimimasta.
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
pippadaduu
Member
Member

Pullahiiri kirjoitti: Papukaijalehti kuoli miltei parissa viikossa.
Itse jännitän kuoleeko kyseinen kasvi mun akvassa... :D
240 l
54 l
urppis
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja urppis »

Ihan pikkasen kiinnitin huomioo tuohon ph 7.5 ja kh 2. Hiilidioksidia voisit pikkasen lisätä.
Tuossa linkki pikaisesti googletettuna, parempiakin siis löytyy:

http://kalasoppa.vuodatus.net/blog/1147549

Eli keskellä on ihanne tila, tasapaino, ylhäällä on "liian vähän" ja alhaalla on "liian paljon" elikkä kh:n ja ph:n suhde, millä voi määrittää akvaarion hiilidioksidi pitoisuuden.
Vallun tilanteesta en tiedä, kuinka se reagoi hiilarille, kun on juuri kasvi, siis kuinka paljon se lehdillään ravinteita imasee ja kuinka paljon se antaa arvoa hiilidioksidille, mutta yleisesti tuli mieleen...
Se rautalannoitus on ihan kokeilemisen arvoinen asia. Varsinkin, jos kasvit ovat vaaleanvihreitä saattaa rauta olla ihan hyvä lisä.
Mutta kyl mä veikkaan, että ne siitä friskaantuu, kun taas paikkansa ottaa. Mun vallutkin pikkasen tykkää nyt huonoa, kun tein niille ison karsinnan, otin kaikki pois ja karsin varmaan puolet roskiin... Uutta on tulossa kuitenkin jo. Siel on aika monta seiskaa juurilla.
Cryptoa kun laitat nyt, koska sulla niitä on kotona. Turhaa roskiinkaan heität. Jotkut sitä paitsi tykkää enempi cryptoista kun savikuulista...
1000 litraa vesivahinkoa
Sisso
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Jos Pullahiiri meinaat hommata metallit jotka on wattiakaan yli 70w, saat samaan syyssyyn hommata paineellisen hiilarin, kiljulla ei tee yhtään mitään metallin kanssa. Ja vaikka lataisi "vain" sen 70w metallia akvan päälle, todennäköisesti saat painia ei-ihan-niin-massiivisen leväongelman kanssa jos et laita hiilaria menee. Metalli on kiva, mutta kannattaa oikeasti ottaa selvää mitä sen kanssa tulee hankkineeksi. Jos homma toimii ja löytyy tarvittavat pelit ja vehkeet, lopputuleman karsit kasveja kerran viikkoon ja akva on aina räävityn näköinen, mutta jos on sen valmis "maksamaan" hienosta väreilystä, niin sitten. Olen itse kokeillut tämän ja tämä on nähty niiiiiiin monta kertaa täällä ja muualla. Usko mua, jos se väreily ei ole ihan ehdottoman must, vähemmälläkin pärjää, vieläpä todella kivasti. Kaikkia akvakasveja voi kasvatella loistavasti esim T5lla, jos käytössä on hiilari. Mä tunnen niin mota jotka on, itseni lisäksi, heittäneet metallit mäelle kun ei enää jaksanut niiden kanssa painia, hajavalo häiritsi, lannoitus ei sujunut (koska niitä kuluu!! Eikä vain mikroja!) ja/tai levää puski kaikesta yrityksestä huolimatta.

Vallut ei ole moksiskaan hiilarista. Se on lajikkeineen erittäin suosittu kasvi myös hi-tech-tankeissa. Se sietää myös nestemäisen lisän, kunhan sitä ei kipata suoraan sen niskaan, kokeiltu on tripla-annostuksilla valluakvassa.

Papukaijalehti ei pärjää ilman hiilaria, mutta se ei ole niinkään valtavan määrän valoa perään. Itse asiassa suurinta osaa "vaativina" pidetyistä akvakasveista voi kasvattaa yllättävän vähällä (no täytyy sitä silti jonkun verran olla, mutta siis vähemmän kun yleisesti kuvitellaan) valolla kunhan hiilaria vaan on riittävästi. Papukaijalehteä pidetään itseasiassa vähään valoon tyytyvänä. Hemianthus callitrichoides, on toinen väärinymmärretty tapaus. Jos halajaa kasvatella vaativampia kasveja ja/tai miettii valon lisäämistä, ja jos sitä on entuudestaan edes jotenkin kohtuullisesti, esim 0,4-06w/l, kannataa ehdottomasti hommata ensin kunnollinen ja riittävä hiilarisysteemi ja sen jälkeen katsoa tarvitseeko todella lisää valoa. Kasvit hyötyvät hiilarista aina, mutta hyöty on sitä vähäisempi, mitä vähemmän on valoa ja päin vastoin. Iso osa vaativina pidetyistä lajeista on siis enemmän hiilarin perään kuin valon. Usein niitä vain tavataan kasvatella (värien takia) runsaassa valossa ja tällöin hiilidioksidilisä on jo välttämättömyys. Itsellä HC kasvaa oikein hyvin ilmakasvatuksessa kuivilla vaikka valona on vain 23w ESL, leviää kuin rutto vaan hiilariakin on tarjolla hiukan toisin kuin vedessä.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Juupajuu
Member
Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Juupajuu »

pippadaduu kirjoitti:Heips!

Paljon on ollu mulla ongelmaa kasvien kanssa, mutta vallu ja rutto ovat aina kukoistaneet. Nyt nuo pirulaiset ovat alkaneet osoittaa mieltään. Vallu sulattaa lehtiä kärjestä alaspäin (menevät pikkuhiljaa välinäkyväksi) ja rutto ei viherrä kuin ennen. Muut kasvit kuten melalehti ja näkinruoho ovat voineet ok. Muut kasvit siinä ja siinä.

- Sini
Paljonko altaassa on lämmintä? Muistelisin että vesirutto viihtyy mieluummin viileässä? Voisiko ainakin osa selitys olla tässä?
pippadaduu
Member
Member

Juupajuu kirjoitti:
pippadaduu kirjoitti:Heips!

- Sini
Paljonko altaassa on lämmintä? Muistelisin että vesirutto viihtyy mieluummin viileässä? Voisiko ainakin osa selitys olla tässä?
Mulla on aina ollut lämpötila altaassa 24-25 paikkeilla ja rutto viihtynyt
240 l
54 l
lops
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja lops »

Aloin miettimaan, että voisiko se KH 2 olla liian matala? Eikö suositus ole vähintään 3, ettei pH heitteleisi? Minullakin tuntuu olevan samansuuntainen ongelma - osa kasveja alkoi kitua, kun vaihdoin lannoitukseksi Profiton. Vähäisen tilanne parantui, kun aloin lisäksi laittamaan rautatabuja. Mutta olen pitkään unohdanut tarkistaa KHn ja lisätä ruokasuodaa, jos se menee alle kolmen. Voiko se pH sitten kasville haitallisesti heitellä lannoituksen ja C02 lisämisen yhteydessä?
Pullahiiri
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja Pullahiiri »

Sisso: juu tiedossa on toki nuo metallin ominaisuudet, ei ole ihan tämänhetkinen hankinta kyllä, joten jos ja kun siihen päädyn niin opiskelen toki siihen alle. Hiilaria mullahan ei mene ollenkaan [:I] , siksipä luulisin että tuota levääkin esiintyy. Erikoista vaan tosiaan kun taas 63-litraisessa kaikki niin kukoistaa eikä sinnekään hiilaria mene. Tiedä sitten.

Oon itse tosi huono kasvien kanssa ja mulla on vähän liiankin hälläväliä -asenne niitä kohtaan, jopa niin paljon että mietin että olisinko muuttanut tuon ison tässä muuton yhteydessä kokonaan puu/kivi -sisustukseen. Laiskuus iski ja kasvit vielä tuolla pimeydessä heiluvat. :) Silti haluaisin kuitenkin kukoistavan, hollantilaistyylisen altaan mutta en kuitenkaan hiilarisysteemiä ole hommannut.. :roll: Lienen saamaton. Täytyy alkaa puhumaan miehen kanssa jos hommattais ihan tollanen painesysteemi, mua ei ne kiljupöntöt houkuttele (ei nyt eikä nuoruudessa! :D ). Voisihan sitä hiilaria kokeilla nyt tämän valaistuksen kanssa ja kattoa siitä eteenpäin.
325: M. festivus, H. pyrrhonotus, C. duplicareus, CW021, Hypancistrus sp. L-066
250: T. espei, P. kuhlii, Hypancistrus sp. L-066
100: Axelrodia riesei
100: Carinotetraodon travancoricus
joedoe
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja joedoe »

Mulla sama homma noiden kasvien kanssa. siirtelin vähän niiden paikkoja niin johan alko kasvit "sulaa" lähes puolen metrin korkuset papukaijalehdetkin on alkanut "sulamaan". Altaassa on 2 x36w putket, en muista mitkä, ja hiilaria tulee paineella 10kg pullosta. Kasvit kasvoi ihan silmissä alussa, mutta sitten piti vähän alkaa sisustaa uudelleen, niin sitäkös ne hermostu... :roll:

Toisessa altaassa on 2 x 70w monimetallit + 2 x 24w putket ja hiilaria menee siihenkin 10kg pullosta(ei samasta :) ) ja täytyy todeta et sen altaan papukaijalehdet on ihan heinää toisen altaan papukaijalehtiin verrattuna. Vähemmälläkin valolla siis pärjäävät.
900l kiekkola, 400l monnila/plekola ja 360l ???
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”