Hiilidioksidia 317 litraan

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
SJ_10
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Hiilidioksidia 317 litraan

Viesti Kirjoittaja SJ_10 »

Hei,

Nyt tulisi sitten sen kauan kaivatun hiilarin vuoro, kun uudet T5 4x54w on hankittu. Budjetiksi olen ajatellut n.200e ja muutamia nettikauppoja on katseltu läpi.
Minkä kokoinen hiilidioksidipullo kannattaa hankkia tuonne reiluun 300 litraan? Ja kauanko esim. 500g hiilidioksidi pullo kestää?
Olen ajatellut hankkia järjestelmän, jonka voisi sitten yöksi katkaista koska tuota hiilaria ei tarvita yöllä?

Mitä mieltä olette esim. Näistä vaihtoehdoista?
http://www.petshop.fi/aquarium_accessor ... ional.html (Ilmeisesti joutuisi ostamaan sen magneettiventtiilin, jotta saa kytkettyä yöksi pois päältä? Ja tulisi taas lähes 100e lisää?)

http://www.zooplus.fi/shop/akvaario/lai ... lidioksidi (Näyttäisi olevan aika montakin vaihtoehtoa, varsinkin JBL, mutta voiko pulloja täyttää suomessa?)

http://www.akvaariokala.fi/index.php/co ... rjestelmat (nämä puoliautomaattiset mahdollisesti, mutta kuinka paljon hyödyllisempi tuo täysautomaattinen on?)

Onko loppujen lopuksi järkevämpää ostaa "valmis" paketti kuin ostella erikseen? Tosin valmispaketti on luultavasti helpompi asentaa, kun ei minkäänlaista kokemusta tästä hiilarista aikaisemmin ole.

Muitakin nettisivuja/kauppoja voi ehdotella, joista noita saa. Ja oulun seudulta jos joku osaa sanoa, missä noita pulloja voi sitten käydä täyttämässä?
iDock
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Re: Hiilidioksidia 317 litraan

Viesti Kirjoittaja iDock »

Täällä käytössä 375 litraisessa altaassa itse rakennettu kiljupullo. Eli siis 2l lidlin muovipullo, akvaariosilikonia, takaiskuventtiili, letkua ja ilmastinkivi. Yöllä vain huolehtii hyvällä suodatuksella niin ei tapahdu mitään ikävää. Taitaa tulla vielä halvemmaksikin kuin "valmis" pakettiviritelmä.
-riff-
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS, HAS, Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja -riff- »

Ferplastin systeemissä ei tule mukana magneettiventtiiliä ja pulloa ei voi täyttää, vaan sen tyhjennyttyä pitää ostaa uusi. Täyttö tulee ainakin Tampereella reilusti halvemmaksi. Tuohon saa kyllä adapterin, jolloin täytettävätkin pullot sopii venttiiliin, mutta paketin hinta nousee jo aika paljon. Tällainen setti oli muutama vuosi sitten omassa käytössä noin kuukauden, neulaventtiilin säätö oli todella tarkkaa ja sitä joutui tekemään viikottain.

Nykyisin samassa 120l. altaassa on Akvaariokalan automaattinen systeemi 2 kilon pullolla, aluksi käytin sitä ilman tuota automatiikkaa. Toimi ja toimii edelleen oikein hyvin. Täysautomaattinen on turvallisempi käytössä, koska pH ei voi laskea siinä nopeasti alle raja-arvon ja pH-arvo näkyy myös kokoajan näytössä. Ei arvailuja, eikä jatkuvaa tippatestimittailua. 500g ja 2kg pullojen hintaero on niin pieni, että ottaisin ehdottomasti tuon 2 kilon setin. Sen täyttöväli on paljon pidempi, todenäköisesti ainakin puoli vuotta, eli se tulee pitemmän päälle edullisemmaksi.
Snobe
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Snobe »

Laitanpa kysymykseni tähän ketjuun kun akvaariokin on sopivasti saman kokoinen.

Eli sain toimivan akvaarion 325-litraa pari viikkoa sitten, missä on myös hiilarisysteemi. Olen koittanut kovasti opiskella aihetta, mutta jos joku viitsisi vielä ihan rautalangasta minulle vääntää. Systeemi on ihan saman näköinen kuin tämä: http://www.petshop.fi/aquarium_accessor ... ional.html
Mutta omassani ei ole noita mittareita ollenkaan. Lisäksi omassani on pullon ja kuplalaskurin välissä sähköllä toimiva musta "mötikkä" mikä päästää hiilidioksidin akvaarioon, eli onko tuo nyt se magneettiventtiili? Olen säätänyt sen ja levittimen kellokytkimellä niin, että hiilidioksidin tulo lakkaa tuntia ennen valojen sammumista ja alkaa uudelleen pari tuntia ennen valojen syttymistä - tätä jossain suositeltiin, mutta osa ilmeisesti pitää levitystä päällä yötkin. Onko tästä mielipiteitä?

Sitten seuraava kysymys, eli kun tuota Ferplastin pulloa ei ilmeisesti voi täyttää uudelleen, niin voinko hankkia tuohon erilaisen täytettävän pullon? Miten on kun nyt säädän hiilidioksidin määrän pullosta itsestään, niin onko täytettävissä pulloissa samanlainen systeemi?

Akvaario on tosiaan 325 litrainen ja tarkoitus olisi saada hyvinvoivat kasvit, valaistuksena on Aqua Medic Ocean Light 150 w monimetallipolttimo. Hiilari on nyt säädetty akvaarioon yksi kupla kahdessa sekunnissa, mahtaako olla riittävästi?

Ylipäänsä saa kommentoida jos keksitte parannusehdotuksia tms.

Täällä vielä kuva omasta hiilarisysteemistäni:

http://i1267.photobucket.com/albums/jj5 ... 1335275371
ramdac
Member
Member

Viesti Kirjoittaja ramdac »

huonosti näkyy sun settisi, mutta ei kannata yöksi jättää CO2:sta päälle, koska kasvit käyttää sillon happea ja saattaa kaloilla tulla tukalaa. Mulla menee yölläkin, koska on automaattinen säätö, joka sulkee kuitenkin virtauksen käytännössä yöksi, koska se annostelee pH:n mukaan. Itse ostasin suoraan 2 kg pullon setin ja myisin tuon mikä nyt on, eli en alkais rakentelemaan tuota, koska hinnalla saa uuden setin ja sulla edelleen on se sama. Tuo menis hyvin nanoon, koska kulutus on pienempää.

Se musta möykky mihin menee johto on magneettiventtiili ja sä et tarvi mittareita, koska se möykky siinä CO2 pullon päälla alentaa paineen sopivaksi. Täytettäviin pulloihin tulee se mittarillinen paineenalennin jota voi itse säätää. Siinä kuitenkin säädetään neulaventtiilillä samalla lailla kaasun virtaus kuin nyt.

Itsellä mulla ei ole mitään merkkivalmistajan tuotetta vaan komponenteista kasattu setti.
Fishy78
Starting Member
Starting Member
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Fishy78 »

Snobe kirjoitti:Laitanpa kysymykseni tähän ketjuun kun akvaariokin on sopivasti saman kokoinen.

Eli sain toimivan akvaarion 325-litraa pari viikkoa sitten, missä on myös hiilarisysteemi. Olen koittanut kovasti opiskella aihetta, mutta jos joku viitsisi vielä ihan rautalangasta minulle vääntää. Systeemi on ihan saman näköinen kuin tämä: http://www.petshop.fi/aquarium_accessor ... ional.html
Mutta omassani ei ole noita mittareita ollenkaan. Lisäksi omassani on pullon ja kuplalaskurin välissä sähköllä toimiva musta "mötikkä" mikä päästää hiilidioksidin akvaarioon, eli onko tuo nyt se magneettiventtiili? Olen säätänyt sen ja levittimen kellokytkimellä niin, että hiilidioksidin tulo lakkaa tuntia ennen valojen sammumista ja alkaa uudelleen pari tuntia ennen valojen syttymistä - tätä jossain suositeltiin, mutta osa ilmeisesti pitää levitystä päällä yötkin. Onko tästä mielipiteitä?
Useimmiten hiilaripulloihin tuikataan ns. regulaattori,jolla painetta säädellään juurikin mittareiden avustuksella. Toinen mittari kertoo kokonaispaineen ja toinen akvaarioon kulkeutuvan paineen. Regulaattoreissa on pääsääntöisesti myös neulaventtiili,jolla hienosäädetään painetta.
Mainitsemasi "mötikkä" on juurikin magneettiventtiili ja kaiketi ajastuksesi on kohdallaan.Itselläni magneettiventtiili on kytketty ph-kontrolleriin,jonka säädän haluamaani ph-arvoon ja magneettiventtiili kytkeytyy tai sammuu sen mukaan. Harkitsemisen arvoinen laite tuo kontrolleri.Automatiikka kunniaan! :D
Snobe kirjoitti: Sitten seuraava kysymys, eli kun tuota Ferplastin pulloa ei ilmeisesti voi täyttää uudelleen, niin voinko hankkia tuohon erilaisen täytettävän pullon? Miten on kun nyt säädän hiilidioksidin määrän pullosta itsestään, niin onko täytettävissä pulloissa samanlainen systeemi?
Kyllä voit hankkia erilaisen pullon. Samapa tuo,mistä pullosta sitä hiilaria tulee,kunhan varmistat että on akvaarioon soveltuvaa hiilaria. Kannattaa kuitenkin hankkia siihen se regulaattori.
Snobe kirjoitti: Akvaario on tosiaan 325 litrainen ja tarkoitus olisi saada hyvinvoivat kasvit, valaistuksena on Aqua Medic Ocean Light 150 w monimetallipolttimo. Hiilari on nyt säädetty akvaarioon yksi kupla kahdessa sekunnissa, mahtaako olla riittävästi?
Yksi kupla kahdessa sekunnissa ei taida ihan riittää tuon kokoiseen tankkiin. Riippuu pH:sta ja KH:sta tuo CO2-tarve. Ja kalojen käyttäytymistä seuraamalla näet,mikä on liikaa ja mikä ei.

Näin siis olen itse asiat pähkäillyt,mutta olen toki mennyt sieltä missä aita on matalin,kun hankin ph-kontrollerin.
Sisso
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Sisso »

Co2 tarve riippuu ensisijaisesti valosta. Jota tässä tapauksessa on. Paljon. Ja koska sitä on paljon, nykyinen kuplamäärä ei riitä mihinkään, mutta tee muutos hitaasti, seuraa kalojen vointia silmä kovana. Huolehdi että KH on vähintään 4 jotta se estää pHn äkillisen romahtamisen tappavin seurauksin. Ja tosiaan, paineellista systeemiä jossa ei ole kontrolleria, ei kannata käyttää yöllä, tulee isolla toedennäköisyydellä ruumiita. Valo piiskaa kasveja yhteyttämään ja kasvamaan ja ravinteita, mukaan lukien hiilidioksidi, kuluu samaa myöden tai sit ne ei kasva. Tolla valo- ja hiilarimäärällä kasvit tulee huutamaan armoa ilman reilua ja riittävää lannoitusta, mikroja ja makroja. Niille saa alta aikayksikön puutosoireet kun kasvu pyrähtää, tai yrittää pyrähtää, hetken kuluttua käyntiin oikein tosissaan valon piiskaamana. Jos kasvit ei kasva kunnolla, levät on apajilla. Kannattaa uhrata hetki sen opiskeluun miten hoidetaan akvaa, jossa on paljon valoa. Ison valomäärän hallinta on ihan oma lukunsa, mutta ehkä se on jo tuttua. Mun mielestä 150w metallivaloa on overkill ton kokoisessa pytyssä, mutta jos tietää mitä haluaa, mitä tekee ja tykkää olla lannoittamassa ja karsimassa jatkuvasti, niin mikä jottei, kiva valaisinhan se on, kokeiltu on.
Popularity of an idea can never imply validity. Truth is never democratic.-Clive Ei muita YV-viestejä kuin myynti- ja ostoilmoituksiin liittyvät, kiitos
Snobe
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Snobe »

Suurkiitokset teille neuvoista! Näillä taas etiäppäin :)

Tarkoitus olisi saada rehevä akvaario, ja lannoittamisen saloja opiskelen ja siihen olen valmis satsaamaan. Katsotaan kuin käy, kunhan tästä kunnolla alkuun pääsen :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”