Vinkkejä platyjen viljelyyn?

Akvaariokalojen ja muiden akvaarioasukkien viljely.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
attethegreat
Starting Member
Starting Member
Viestit: 24
Liittynyt: 10:11, 12.02.2012
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Jyväskylä

Vinkkejä platyjen viljelyyn?

Viesti Kirjoittaja attethegreat »

Hei, olen kiinnostunut platyjen viljelystä. Olisiko mitään vihjeitä? Onko pieni suodatin hyvä poikasakvaarioon?
128 l seura-akvaario
><((((0>
kerttu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1270
Liittynyt: 20:05, 13.04.2003
Paikkakunta: Otava

Re: Vinkkejä platyjen viljelyyn?

Viesti Kirjoittaja kerttu »

En ole mikään kokenut tässä asiassa, mutta mitä nyt olen selvitellyt ja muutaman kuukauden platyaltaan kanssa pulannut, niin olen ajatellut seuraavia asioita tärkeiksi platyjen viljelyssä:

Poikaset kannattaa tosiaan kasvattaa poikasaltaassa. Platyt ovat aika sottaavia kaloja, joten varmaan sen olisi hyvä olla esim. 50 litran allas, ja suosittelen kyllä ihan kunnollista suodatiinta sinnekin. Puolessa vuodessa ovat varmasti myyntikokoisia, ja parasta olisi, jos voisi erotella sukupuolet erilleen ettei heikentäisi naaraita liian varhaisella lisääntymisellä. Se meinaan onnistuu jo hyvin pieniltä yksilöiltä, mutta ei ehkä tee hyvää kalan terveydelle.

Kaikkien muutosten kanssa, ehkä muutenkin, käytä vedenparannusainetta. Minä käytän sitä koko ajan, ja sen lisäksi nyt Easy-liofe voogle -valmistetta. Kokemukset siitä ovat ensi alkuun hyviä. Platyt ovat herkkiä saamaan erilaisia bakteeriperäisiä ihosairauksia ja kidusmatoja, ennaltaehkäisy on erittäin tärkeää.

Kannattaa kasvattaa jotakin väriä suunnitelmallisesti. Poikasten myyminen on näin helpompaa, ainakin eläinkauppaan. Itse oon päätynyt siihen, että pidän vain oransseja ja keltaisia yksilöitä. Ei wagtaileja, sinisiä, tuxedoja tms. Valinnanvaraa löytyy!

Vesi kannattanee pitää keskikovana, GH 8-10. Näin platyt eivät ihan heti ota nokkiinsa, jos ja kun niitä myydään kuitenkin myös pehmeään veteen (sen jos haluat estää, voi olla aika vähissä poikasten menekki).

Vaihtarit muiden harrastajien kanssa ja silloin tällöin uusia yksilöitä eläinkaupasta ovat välttämättömiä.

Koiraita on hyvä olla reilusti naaraita vähemmän, esim. kolme naarasta per koiras. Vaikeaa tällaisen tasapainon saaminen on, mutta siihen kannattaa kuitenkin pyrkiä. Suosittelen kokeilemaan platyjen pitämistä myös poikaporukalla, se jos yleistyisi niin tääkin ongelma pikkusen helpottaisi!
attethegreat
Starting Member
Starting Member
Viestit: 24
Liittynyt: 10:11, 12.02.2012
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Vinkkejä platyjen viljelyyn?

Viesti Kirjoittaja attethegreat »

Miten erottaa koiraan ja naaraan?
128 l seura-akvaario
><((((0>
attethegreat
Starting Member
Starting Member
Viestit: 24
Liittynyt: 10:11, 12.02.2012
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Vinkkejä platyjen viljelyyn?

Viesti Kirjoittaja attethegreat »

Miten kalat saa kutemaan?
128 l seura-akvaario
><((((0>
muppe+
Member
Member
Viestit: 288
Liittynyt: 13:28, 08.07.2009
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Vinkkejä platyjen viljelyyn?

Viesti Kirjoittaja muppe+ »

Koiraan erottaa pitemmästä peräevästä.
Platyt ei kude, vaan parittelevat. Naaras synnyttää eläviä poikasia.

Ovat helposti lisääntyvää sorttia. Jälkikasvua kyllä syntyy jos altaassa on molempaa sukupuolta.
Paljon suojaavaa kasvillisuutta akvaarioon, niin poikasiakin jää henkiin.
350L
kerttu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1270
Liittynyt: 20:05, 13.04.2003
Paikkakunta: Otava

Re: Vinkkejä platyjen viljelyyn?

Viesti Kirjoittaja kerttu »

Mä alottelin jotenkin pikkasen korkealentoisemmin tätä hommaa. Kannattaa ensin lukaista tuolta Hammaskarpit-osiosta platyihin liittyviä keskusteluja, niistä selviää kyllä perusasiat. Sitten voi palata tähän viljelyhommaan ehkä paremmin :).
berra
Starting Member
Starting Member
Viestit: 3
Liittynyt: 18:39, 09.03.2012
Sukupuoli: Nainen

Re: Vinkkejä platyjen viljelyyn?

Viesti Kirjoittaja berra »

Täälläkin tarvittaisiin apua :) Kuinka paljon poikasia kannattaa pitää jos akvaario 100l, ja sisältää: 2 monnia(en tiedä mitä on, toinen kai parta?), 6 neontetraa, 2 mustaneontetraa, 3 aikuista platya ja joku tetraa muistuttava jota en muista, väri oranssihtava tai vaaleanpunainen. Poikasia tällä hetkellä vähän isompia kai 12 ja pieniä ainakin 6. Osaatteko yhtään kertoa miten paljon kannattaa jättää akvaarioon? Kaikki nämä kalat siis uiskentelevat samassa akvaariossa..

Toinen viljelyyn liittyvä asia, mistä tunnistaa uroksen ja naaraan? Tiedän, että peräevät eroavat, mutta en tiedä miten.. Ostimme 3 platya, jotka meille myytiin 1 uros ja 2 naarasta, mutta olen alkanut epäilemään toista ''naarasta''. ''Naaras'' seuraa isompaa naarasta ja ''availee'' evää seuratessa?
kerttu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1270
Liittynyt: 20:05, 13.04.2003
Paikkakunta: Otava

Re: Vinkkejä platyjen viljelyyn?

Viesti Kirjoittaja kerttu »

berra kirjoitti:Täälläkin tarvittaisiin apua :) Kuinka paljon poikasia kannattaa pitää jos akvaario 100l, ja sisältää: 2 monnia(en tiedä mitä on, toinen kai parta?), 6 neontetraa, 2 mustaneontetraa, 3 aikuista platya ja joku tetraa muistuttava jota en muista, väri oranssihtava tai vaaleanpunainen. Poikasia tällä hetkellä vähän isompia kai 12 ja pieniä ainakin 6. Osaatteko yhtään kertoa miten paljon kannattaa jättää akvaarioon? Kaikki nämä kalat siis uiskentelevat samassa akvaariossa..

Toinen viljelyyn liittyvä asia, mistä tunnistaa uroksen ja naaraan? Tiedän, että peräevät eroavat, mutta en tiedä miten.. Ostimme 3 platya, jotka meille myytiin 1 uros ja 2 naarasta, mutta olen alkanut epäilemään toista ''naarasta''. ''Naaras'' seuraa isompaa naarasta ja ''availee'' evää seuratessa?


Uroksen peräevä on paritteluelin, kaposempi kuin naaraan varsinainen evä. Varsinaisesti se ei kyllä ole siitinkään, mutta evästä sen erottaa helposti. Naaras on myös ruumiinmuodoltaan usein pulleampi.

Mulla on satalitraisessa platyjen lisäksi vaan partamonni. Platyt on aika kookkaita ja sottaisia kaloja, joten helpointa olisi varmaan sunkin pitää pelkkiä niitä - etenkin jos haluat keskittyä niiden viljelyyn muutenkin kuin antamalla poikasia tulla lisää. Tämänhetkisten lajien, joita sulla tuolla on, vaatimukset eivät täysin kohtaa, vaan tetrat viihtyisivät platyja pehmeämmässä ja happamammassa vedessä. Jos nyt kuitenkin ajatellaan että siellä nuo kalaset asustaa, niin pitäisin aikuisten platyjen määrän aika pienenä. Siinä 6-10 platya ois semmonen vakkarimäärä, joka tuohon varmaan vielä menee. Siihen lisäksi toki joitakuita poikasia varmaan koko ajan löytyy jostain puskista.
kerttu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1270
Liittynyt: 20:05, 13.04.2003
Paikkakunta: Otava

Re: Vinkkejä platyjen viljelyyn?

Viesti Kirjoittaja kerttu »

Mulla on käytössäni 20-litrainen pikkuakvaario poikas- ja synnytysaltaana. Se näyttää toimivan aika hyvin, ja siinä voin myös karanteenata uusia kaloja. Pinnalla on ricciaa, pohjalla hiekkaa, kasveina argentiinanvesiruttoa ja intianvesitähdikkiä eli rehevä allas jossa paljon piiloja sekä pinnalla että pohjassa. Vettä vaihdan joka toinen tai kolmas päivä 5 litraa. Nitraattia kertyy nopeasti, koska ruokin poikasia usein.

Kun haalin sinne naaraan synnyttämään, jätän sen myös sinne toipumaan ja pulskistumaan ennen paluuta koiraiden seuraan. Toisaalta palautumisajan, ehkä viikko pari, jälkeen on myös aika otollista heittää pikkualtaaseen kehiin joku tietty koiras, jolloin voikin sitten valikoida ketkä lisääntyy keskenään. Millaista palautumisaikaa suosittelisitte naaraalle? Altaan pienuuden vuoksi ei siinä kovin pitkään voi tuon kokoista kalaa millään pitää.

Koiraiksi osoittautuvat poikaset siirrän isompaan altaaseen heti sukupuolen varmistuttua, että naaraat saavat elellä viatonta lapsuuttaan hieman kauemmin. 3-4 kuukauden ikäisinä ovat sukukypsiä, joten mietin voisiko naaraita pitää tuossa altaassa jopa puoli vuotta vai olisiko ne parempi päästää isompaan altaaseen vaikka siellä joutuvatkin synnytyskierteeseen?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Viljely”