Platy ei voi hyvin
Valvoja: Moderaattorit
Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
- akvaarion tilavuus ja mitat
- Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
- Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
- Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
- Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
- Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
- Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
- Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Platy ei voi hyvin
Akvaarion ainoa koiras on alkanut eristäytyä muista. Aukoo suutaan tiheään tahtiin, selkäevä selänmyötäisesti, pyrstö hieman "lysyssä". Syö kuitenkin vielä normaalisti mutta sen jälkeen palaa taas esim. kasvin taakse.
Kaikki muut platyt (5 naarasta ja 5 pientä poikasta) näyttävät olevan täysin kunnossa.
Vesiarvot (sera pikatestillä):
GH >16
KH >10
Ph >7
Lämpötila 25
Vettä vaihtelen kerran viikossa n. 1/3 jolloin käytän vedenparannusainetta ja vedenkovetinta.
Missä vika? Voiko kyseessä olla jokin tarttuva sairaus, eli kannattaisiko tuo koiras eristää?
Vai mättääkö huomaamattani vesiarvoissa jokin ja tämä koiras nyt päätti oireilla ensimmäisenä?
Kaikki muut platyt (5 naarasta ja 5 pientä poikasta) näyttävät olevan täysin kunnossa.
Vesiarvot (sera pikatestillä):
GH >16
KH >10
Ph >7
Lämpötila 25
Vettä vaihtelen kerran viikossa n. 1/3 jolloin käytän vedenparannusainetta ja vedenkovetinta.
Missä vika? Voiko kyseessä olla jokin tarttuva sairaus, eli kannattaisiko tuo koiras eristää?
Vai mättääkö huomaamattani vesiarvoissa jokin ja tämä koiras nyt päätti oireilla ensimmäisenä?
-
- Starting Member
- Sukupuoli: Nainen
Re: Platy ei voi hyvin
Itse muistelisin omilla platyilläni aikoinaan olevan melko samoja oireita. Vesiarvosi näyttivät hyviltä, mutta onko akvaariossasi kohtuullinen suodatus? Oireet hävisivät heti ainakin meillä suodatuksen voimistuttua. Minkä kokoinen altaasi on ?
Voimia platyllesi!![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Voimia platyllesi!
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
- Starting Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Nainen
Ethän sattumoisin koveta vettä Sinooperin kipsillä? Mulle kävi kalojen kanssa just sun kuvailemalla tavalla (kaikki oireilleet kuolivat lopulta) ja syyksi epäilen tota kipsiä.
Akvaarioliikkeestä ostettua jauhetta käytän, eli siinäkään ei pitäisi olla ongelma.sini_karjalainen kirjoitti:Ethän sattumoisin koveta vettä Sinooperin kipsillä? Mulle kävi kalojen kanssa just sun kuvailemalla tavalla (kaikki oireilleet kuolivat lopulta) ja syyksi epäilen tota kipsiä.
Akvaariossa on ilmeisesti pakettiin kuulunut suodatin, eheim pick up, joka on ollut käytössä jo edellisellä omistajalla.platynpoikanen kirjoitti:Itse muistelisin omilla platyilläni aikoinaan olevan melko samoja oireita. Vesiarvosi näyttivät hyviltä, mutta onko akvaariossasi kohtuullinen suodatus? Oireet hävisivät heti ainakin meillä suodatuksen voimistuttua. Minkä kokoinen altaasi on ?
Voimia platyllesi!
En tiedä tarkkaa litramäärää mutta altaan mitat ovat 60x30x33 (pituus, leveys, korkeus)
Edit. pikaisen laskutoimituksen jälkeen; 60 litraahan tuo näyttää olevan.
Minulla olisi myös pari vanhempaa suodatinta entisistä jo menneisyyteen jääneistä altaista, joten voisin toki laittaa tuonne lisäsuodattimen, jos se kannattaa?
Miltäs tilanne nyt näyttää?
Itse kokeilisin seuraavia:
- suodattimen virtaus pinnalle niin, että vesi kiertää myös siellä
- Easy-life voogle tai muu kaloja vahvistava aine käyttöön kuuriluontoisesti
- mahdollisesti nostaisin lämpöä 26 asteeseen tämän kuurin ajaksi (esim. viikko, kaksi)
Näiden jälkeen, mikäli apua ei vielä ole tullut, testaisin suolahoitoa. Omat uudet hankintani ovat olleet kuvaillun kaltaisia, mutta tällä hetkellä kaikki kolme ovat pirteitä ja eläväisiä, eivät enää liimaeväisiä. Mulla se vaati suolahoidon, ja vooglea käytän ajoittain. Laitoin suolaa vähemmän kuin suolahoidon ohjemäärissä oli, ja kasvit selvisivät hoidosta melko vahingoittumattomina.
- mahdollisesti nostaisin lämpöä 26 asteeseen tämän kuurin ajaksi (esim. viikko, kaksi)
Näiden jälkeen, mikäli apua ei vielä ole tullut, testaisin suolahoitoa. Omat uudet hankintani ovat olleet kuvaillun kaltaisia, mutta tällä hetkellä kaikki kolme ovat pirteitä ja eläväisiä, eivät enää liimaeväisiä. Mulla se vaati suolahoidon, ja vooglea käytän ajoittain. Laitoin suolaa vähemmän kuin suolahoidon ohjemäärissä oli, ja kasvit selvisivät hoidosta melko vahingoittumattomina.
Selkäevää pitää paremmin pystyssä ja pyrstö näyttää hieman paremmalta mutta eristäytyy yhä omiin oloihinsa ja haukkoo henkeään. Muut kalat edelleen kunnossa.kerttu kirjoitti:Miltäs tilanne nyt näyttää?
Suodatin kierrättää aina myös pintavettä minulla.
Tämä platy on tosiaan uusin tulokas mutta ostettu liikkeestä, jossa kovetettu vesi joten en odottanut mitään shokkia ympäristönvaihdon kannaltakaan. Suolastakaan eivät siellä mitään puhuneet.
Tuohon voogleen pitää tutustua tarkemmin ja sitähän voisi kokeillakin.
Nykyisellä lämmittimellä en ole tuon korkeammalle asteita saanut, joten se olisi hankinnassa.
Miten tuo ylempänä mainittu tehokkaampi suodatus? Voiko suodatusta olla liikaa?
Periaatteessa suodatusta ei voi olla liikaa. Ja vedenvaihtokin näyttää kohtuulliselta.
Meikällä on alttaassa myös platyja,joista pari (erikseen hankittua) oireili samansuuntaisesti. Toinen näistä myös heitti henkensä, ja toinen piristyi.
Mistähän nämä on kotoisin? Jos aasian tuontia, niin ovat luultavasti tottuneet suolaukseen. Sitä voisi kokeilla, ja hiljakseen vähentää.
Kannattaa kuitenkin muistaa, että esim monniset eivät kestä hyvin suolaa, ja kasvitkin kärsivät suuremmista määristä.
Lievä suolaus voisi tosiaan auttaa.
Monasti liimaeväisyys johtuu ihon ongelmista(ehkä bakteerit) ja voihan se ongelma olla kiduksillakin. Suolaus vähentää bakteerikasvua, ja voi sitä kautta auttaa. Varsinkin jos ovat kasvaessaan siihen tottuneet.
Meikällä on alttaassa myös platyja,joista pari (erikseen hankittua) oireili samansuuntaisesti. Toinen näistä myös heitti henkensä, ja toinen piristyi.
Mistähän nämä on kotoisin? Jos aasian tuontia, niin ovat luultavasti tottuneet suolaukseen. Sitä voisi kokeilla, ja hiljakseen vähentää.
Kannattaa kuitenkin muistaa, että esim monniset eivät kestä hyvin suolaa, ja kasvitkin kärsivät suuremmista määristä.
Lievä suolaus voisi tosiaan auttaa.
Monasti liimaeväisyys johtuu ihon ongelmista(ehkä bakteerit) ja voihan se ongelma olla kiduksillakin. Suolaus vähentää bakteerikasvua, ja voi sitä kautta auttaa. Varsinkin jos ovat kasvaessaan siihen tottuneet.
Raskasta strategiaa
http://www.valkolaakso.org
http://www.valkolaakso.org
Neega kirjoitti: Selkäevää pitää paremmin pystyssä ja pyrstö näyttää hieman paremmalta mutta eristäytyy yhä omiin oloihinsa ja haukkoo henkeään. Muut kalat edelleen kunnossa.
Suodatin kierrättää aina myös pintavettä minulla.
Tämä platy on tosiaan uusin tulokas mutta ostettu liikkeestä, jossa kovetettu vesi joten en odottanut mitään shokkia ympäristönvaihdon kannaltakaan. Suolastakaan eivät siellä mitään puhuneet.
Tuohon voogleen pitää tutustua tarkemmin ja sitähän voisi kokeillakin.
Nykyisellä lämmittimellä en ole tuon korkeammalle asteita saanut, joten se olisi hankinnassa.
Miten tuo ylempänä mainittu tehokkaampi suodatus? Voiko suodatusta olla liikaa?
Kuulostaa kyllä tosi samantyyppiseltä kuin mitä neljä eläinkauppahankintaa mulla olivat. Myöhemmin sain tietää, että ovat kevyesti suolatussa vedessä siellä liikkeessä - harmi, kun eivät kertoneet ostovaiheessa... Hengen haukkomista vaan en ole platyilla koskaan nähnyt. Siitä tuli m ieleeni, että jos on hapenpuutteesta kyse niin suodatusta terävöittämällä voisi tulla apua. Hapenpuutteen voi varmaan aiheuttaa myös jokin kidusongelma, mutta sitä ei suodatuksella sitten hoidetakaan.
Lämmitintä en lähtisi vaihtamaan, jos saat tuon 25 astetta pidettyä nykyisellä. Se on kuitenkin passeli lämpö noille, eikä pitkäaikaisesti ole hyväksi korkeempaa lämpöä edes pitää. Korkeampi lämpö nopeuttaa kalan omia ruumiintoimintoja ja nopeuttaa sikäli paranemista, ja bakteeritaudit lähtee helpommin käsistä matalissa lämpötiloissa.
Mulla nuo uudet tulokkaat tuolla polskii edelleen, se tottuminen uuteen paikkaan voi kyllä viedä aikansa. Syötä myös jotakin kunnollista evästä, pakastematoja, keitettyä hernettä jne. olen itse antanut kaloja vahvistamaan.
Nämä platyjen ongelmat on kovin yleisiä. Mikäli tuo kala nyt ei selviä, niin kenties kuitenkin ehtii lisimään (senhän nuo osaavat oli kuin heikossa hapessa tahansa) ja saat sitten poikasista kestävämpiä ja akvaarioon sopeutuvampia yksilöitä.
Voisin kokeilla laittaa jonkun noista vanhemmista suodattimista tuonne kokeeksi, kun niitä kuitenkin löytyy 3 eritehoista. Toivottava vain, että ne on siinä kunnossa etteivät pistä koko pakkaa sekaisin.kerttu kirjoitti:
Kuulostaa kyllä tosi samantyyppiseltä kuin mitä neljä eläinkauppahankintaa mulla olivat. Myöhemmin sain tietää, että ovat kevyesti suolatussa vedessä siellä liikkeessä - harmi, kun eivät kertoneet ostovaiheessa... Hengen haukkomista vaan en ole platyilla koskaan nähnyt. Siitä tuli m ieleeni, että jos on hapenpuutteesta kyse niin suodatusta terävöittämällä voisi tulla apua. Hapenpuutteen voi varmaan aiheuttaa myös jokin kidusongelma, mutta sitä ei suodatuksella sitten hoidetakaan.
Lämmitintä en lähtisi vaihtamaan, jos saat tuon 25 astetta pidettyä nykyisellä. Se on kuitenkin passeli lämpö noille, eikä pitkäaikaisesti ole hyväksi korkeempaa lämpöä edes pitää. Korkeampi lämpö nopeuttaa kalan omia ruumiintoimintoja ja nopeuttaa sikäli paranemista, ja bakteeritaudit lähtee helpommin käsistä matalissa lämpötiloissa.
Mulla nuo uudet tulokkaat tuolla polskii edelleen, se tottuminen uuteen paikkaan voi kyllä viedä aikansa. Syötä myös jotakin kunnollista evästä, pakastematoja, keitettyä hernettä jne. olen itse antanut kaloja vahvistamaan.
Nämä platyjen ongelmat on kovin yleisiä. Mikäli tuo kala nyt ei selviä, niin kenties kuitenkin ehtii lisimään (senhän nuo osaavat oli kuin heikossa hapessa tahansa) ja saat sitten poikasista kestävämpiä ja akvaarioon sopeutuvampia yksilöitä.
Onhan tuonne ilmestynytkin jo poikasia, taisi olla pari naarasta pieniin päin jo ostaessa, kun poikasia alkoi tulla niin pian, etten usko tuon koiraan siihen vauhtiin ehtineen. Naarailla ja poikasilla ei ole hätää eli kaikki ei ole altaassa vinksallaan (toivottavasti)
Akvaarioliikkeessä, josta tuon koiraan ostin kyselivät todella tarkkaan, että olenhan varmasti viemässä kalaa kovaan veteen jne, joten olisin aika yllättynyt jos olisivat jättäneet kertomatta tuosta suolasta.
Hieman tilannepäivitystä:
Kahdella suodattimella kokeillaan nyt. Fluval 1 pohjalla (ei saa lasiin kiinni, koska puuttuu osa) ja tuo eheim pyörittää pintaa.
Ainakaan vielä ei mitään muutoksia. Platyherran evät näyttäisivät olevan ihan ok, mutta suutaan aukoo kovasti ja hengailee suodattimien läheisyydessä yksinään. Syö edelleen.
Mitä seuraavaksi? Suolahoitoa? Täytyykö tätä varten laittaa omaan altaaseen, koska muut tuskin suolaa tarvitsevat?
Näin jo untakin, jossa laittelin hämähäkille uutta asutusta ja varastin sen nykyisen terran (vanha akvaario) tuolle platylle
Kahdella suodattimella kokeillaan nyt. Fluval 1 pohjalla (ei saa lasiin kiinni, koska puuttuu osa) ja tuo eheim pyörittää pintaa.
Ainakaan vielä ei mitään muutoksia. Platyherran evät näyttäisivät olevan ihan ok, mutta suutaan aukoo kovasti ja hengailee suodattimien läheisyydessä yksinään. Syö edelleen.
Mitä seuraavaksi? Suolahoitoa? Täytyykö tätä varten laittaa omaan altaaseen, koska muut tuskin suolaa tarvitsevat?
Näin jo untakin, jossa laittelin hämähäkille uutta asutusta ja varastin sen nykyisen terran (vanha akvaario) tuolle platylle