sisä vai ulkosuodatin

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
johhhanna
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

sisä vai ulkosuodatin

Viesti Kirjoittaja johhhanna »

Olen hankkimassa 140 litraista akvaariota. Minulla on suodatin jonka teho on 800l/h, soveltuuko se tuohon akvaarion? On siis sisäsuodatin.
Ja mikä on ulkosuodatin, miksi jotkut hankkivat sisä että ulkosuodattimen akvaarioon? Minulla ainakin ovat toistaiseksi pärjänneet tuolla suodattimella. Nyt on siis 100 litrainen akvaario.

Ja mikä olisi paras hiekka monnisille? sellainen mitä jaksaisivat tonkia :D Ja onko haittaa jos se on vaaleaa hiekkaa?
paul
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: N/A

Re: sisä vai ulkosuodatin

Viesti Kirjoittaja paul »

Ulkosuodatin on akvaarion ulkopuolelle tuleva suodatin jonka suodatusteho on paljon suurempi kuin sisäsuodattimen joka on enemmänkin roskankerääjä.
Ulkosuodattimeen muodostuu hyvä bakteerikanta joka auttaa poistamaan haitallisia aineita vedestä.
Eli jos vain mahdollista niin ennemmin ulkosuodatin.
Jos tahtoo rakennella niin altaaseen voi laittaa myös mattosuodattimen.

Monnisille aina hienoa hiekkaa kun tykkäävät kaivella sitä.
Ei se haittaa vaikka on vaaleaa, mutta ovat rohkeampia tummalla pohjalla. :)
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
Mimosa X
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mimosa X »

Minäkin laittaisin 140 litraiseen ulkosuodattimen. Ulkosuodatinta ei tarvitse huoltaa niin usein kuin sisäsuodatinta, mikäli se on riittävä tehoinen akvaarioosi ja kalastoosi nähden.

Minkä merkkinen (+ mallinumero) sisäsuodatin sinulla on ja mitä kaloja tulossa?
527 l, 180 l, 107 l + 54 l sukarapulat, 2 kissaa ja tarantula.
johhhanna
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja johhhanna »

Suodatin on Tetra tec, IN 800 plus. (800l/h)
Tällä hetkellä on vain kuparimonnisia ( viisi aikuista ja muutama poikanen) sekä partamonni. =D Ovat elelleet jo muutaman kuukauden keskenään.
Nyt on loppukuusta tarkoitus lähteä ostamaan kaloja, ajattelin ainakin taistelukalaa? Ja joitakin parvikaloja, ehdotuksia saa antaa miten käy yhteen mikäkin. :)
Niin ja uuteen akvaarioon tulee uudet hiekat, monnisille sopivat jne. Voiko kalat laittaa sinne heti jos laittaa sitä ainetta joka tekee vesijohtoveden heti kaloille sopivaksi.
Vai onko parempi ottaa kaikki vanha vesi talteen ja lisätä uutta sitten sen verran et akvaario täyttyy.
Toki voihan uusi akvaario surruttaa muutaman päivän ilman kaloja, onhan minulla tuo 40 litrainen akvaario(poikasallas) et meneehä nuo monniset siinä väliaikaisesti
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”