Vedenparannusaineet.

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
oppo
Senior Member
Senior Member

Vedenparannusaineet.

Viesti Kirjoittaja oppo »

Kaippa tämä tänne osastolle kuuluu, onhan tämä akvaarionveden hoitoa. (saa toki siirtää parammalle osa-alueelle.) Lueskelin tuossa muutamia muita palstoja jossa on tästä käyty keskustelua, mutta keskustelun taso täällä tunnetusti on parasta, päädyin avaamaan tämän uudeksi aiheeksi.

Niin mitä vedenparannusaineita käytättä ja miksi?

Minä käytän 160-litraisessa purnukassani näitä valmisteita:
- Sera Aqutan
- Sera Nitrivec
- Sera Morena

Ja kun tuossa eräänä päivänä laskeskelin vuoden kulutuksen hintaa päädyin: n.100euroon, hieman yli. Ei toisaalta minusta paha hinta. Mutta pidättekö näitä tuotteita turhana..??

Kiitokset.

Ei pidä uskoa kaikkea mitä kuulee, mutta sen voi aina kertoa eteenpäin.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

quote:
Kaippa tämä tänne osastolle kuuluu, onhan tämä akvaarionveden hoitoa. (saa toki siirtää parammalle osa-alueelle.) Lueskelin tuossa muutamia muita palstoja jossa on tästä käyty keskustelua, mutta keskustelun taso täällä tunnetusti on parasta, päädyin avaamaan tämän uudeksi aiheeksi.

Minä käytän 160-litraisessa purnukassani näitä valmisteita:
- Sera Aqutan
- Sera Nitrivec
- Sera Morena

Ja kun tuossa eräänä päivänä laskeskelin vuoden kulutuksen hintaa päädyin: n.100euroon, hieman yli. Ei toisaalta minusta paha hinta. Mutta pidättekö näitä tuotteita turhana..??

Hei!
Minä en kuluneen 58 vuotisen harrastukseni aikana ole käyttänyt tippaakaan mitään vedenparannusainetta enkä tule käyttämään.

Ovatko turhia riippuu ensinnäkin siitä onko vesijohtovedessä liikaa kuparia ja klooria; yleisesti Suomessa ei ole.

Bakteerit muuttavat nitriitit kypsyneessä akvaariossa nopeasti nitraateiksi. Bakteerivalmisteissa typpibakteerit kuolevat pullossa hapettomassa tilassa ajan kanssa. Noissa pulloissa ei pakkaus- tai viimeistä käyttöpäivää taida olla. Tiedossa ei myöskään liene miten niitä on säilytetty. Eli ei voi tietää onko litkulla mitään vaikutusta.

Sera Morena ilmoittaa sisältävänsä turvetta ja humusta. Eiköhän tuon korvanne tavallinen kotimainen turve.

PVP korvaa suojakolloidit mitättömään hintaan verrattuna kaiken maailman vedenparannusaineisiin.
http://www.akvaariotieto.info/suomi/ohjeita/pvp.htm

www.akvaariotieto.info/suomi/oscari.htm
Akvaarion Oscari No:29
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kati »

quote:

Minen käytä mitään.

Vedenparannusaine (Aqutan) on turhaa ainakin täällä pääkaupunkiseudulla. Tulisi muuten melko kalliiksi, kun viikottain pitäisi käsitellä reilu kuutio vettä...

Nitrivec poistaa nitriittiä? Nitriitti hoituu kypsässä akvaariossa typpibakteerien voimin. Tilapäiseen käyttöön joku tuollainen aine voi olla hyödyllinen, siis jos nitriittiongelmia ilmenee, mutta toimivassa akvaariossa tuo on ihan turhaa.

Morena lienee joku turveuute tai vastaava? Siitä voi olla jotain hyötyäkin, jos akvaariossa on näitä pehmeän/happaman lajeja, mutta eipä sekään ole välttämätön lisä, ainakaan täällä pääkaupunkiseudulla, kun vesi on jo hyvin pehmeää. Itse olen joskus lisännyt turvetta puristeina ulkosuodattimeen, mutta uutteet ovat jääneet käyttämättä.

t. Kati
kkm
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja kkm »

quote:

Meillä käytetään Tetran Aquasafe vedenparannusainetta (Helsinki). Ei ehkä ihan joka vedenvaihdossa ja joka akvaarioon (niitä on monta), mutta ainakin herkimmille ja kalleimmille kaloille.

Eihän se tietty kannata näillä suomen hinnoilla ja siksi ostimmekin uuden 5l kanisterin Saksasta kun siellä viime lokakuussa kävimme (irtosi murto-osalla suomen hinnoista plus messualennukset). (Siellä muuten paikalliset asukkaat raahasivat olan takaa Tetran, Seran yms. vedenparannusaineita messuilta, mutta siellä käyttö onkin perustellumpaa.)

Lisäksi kaapista löytyy tehokkaampaa(?) kamaa, eli sitä puhdasta PVP:tä jos jotain erikoisuuksia tahtoo helliä kotiuttaessaan

--
Kirsi

Muokattu - kkm on 20/03/2002 16:55:36
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Tuli tuossa viime keväänä testattua että silloin jos kraanaveteen pääsee jotain oikeasti myrkyllistä ei mistään Aquasafeistä ole minkään sortin iloa. Ei ollut toisaalta aktiivihiilestäkään.

En käytä vedenparannusaineita, en ole käyttänyt kuin satunnaisesti viimeiseen pariinkymmeneen vuoteen. Ainoat kalakuolemat vedenvaihdon seurauksena ovat olleet nuo yllämainitut joissa ei sitten auttanut yhtikäs mikään.

-maisu-
Suski
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Suski »

Eli pistätte veden suoraan hanasta kylmänä tietenkin, jottei kuumavesijohdoista liukene kuparia? Tämä on ollut minulle suuri päänvaiva. Itse pistän suoraan hanasta lämmintä/haaleaa vettä, jottei lämpö laske liikaa ja lisään sitten Morenaa ja Waterlifen kloorinpoistoainetta. Ja sitten mietin liukeniko nyt sitten myrkkyjä veteen kun lämmintä päästin. Tämän plutraamisen sijasta voisin siis laittaa letkusta suoraan kylmää vettä pönttöön ja avot!Siinä se ! Eikä herkätkään kalat välitä?

Mistä sitä pvp:tä saa?

Ei oo hetikää nii näläkää ku välil syä.
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kati »

quote:
Eli pistätte veden suoraan hanasta kylmänä tietenkin, jottei kuumavesijohdoista liukene kuparia? Tämä on ollut minulle suuri päänvaiva. Itse pistän suoraan hanasta lämmintä/haaleaa vettä, jottei lämpö laske liikaa ja lisään sitten Morenaa ja Waterlifen kloorinpoistoainetta. Ja sitten mietin liukeniko nyt sitten myrkkyjä veteen kun lämmintä päästin. Tämän plutraamisen sijasta voisin siis laittaa letkusta suoraan kylmää vettä pönttöön ja avot!Siinä se ! Eikä herkätkään kalat välitä?

Eiku suoraan oikean lämpöistä. Minä en tuosta kuparin liukenemisesta tiedä mitään, mutta mitään kuparimyrkytykseen viittaavaa en ole koskaan havainnut.

t. Kati
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

quote:
Eli pistätte veden suoraan hanasta kylmänä tietenkin

Ei kun sopivan lämpöisenä, tietenkin.

-Holzig-
TiHe
Rekihurja
Rekihurja

Viesti Kirjoittaja TiHe »

Kuka osaa vastata minnekkä ne veteenliuenneet fluorit, kloorit, kuparit.yms veden epäpuhtaudet vedenparannusaineilla akvaariosta häviävät ?

En ole vedenparannusaineita käyttänyt kuin "erittäin" harvoin sellaisissa tapauksissa että olen perustanut akvaarion täysin puhtaasti kraanaveteen ilman vanhan akvaarion siemenvesiä ja bakteerikantaa. Ja silloinkin lähinnä sentakia olen käyttänyt sellaista vedenparannusainetta jossa on ns suojakoloidit mukana kalojen kiduksille.
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

Minä käytän vedeenparannusainetta aina sillointällöin, nyt kun aion hankkia kiekkoja, niin taidan alkaa vähän täsmällisemmäksi.

Kyllä ne auttavat. Kuten tuossa vantaanjoki-insidentissä... Alkoi kaloja tippumaan, mutta kun rupesin lisäämään joka vedenvaihdon aikana vedenparannusainetta, niin enempää ei kuollut. Onneksi se aika on jo ohi :)

Saksasta saa halvalla sitä vedenparannusainetta. FYI =)

Minä mieluummin käytän sitä vedenparannusainetta ihan sen vuoksi että siitä voi olla joskus jotain hyötyä.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

quote:
Kuka osaa vastata minnekkä ne veteenliuenneet fluorit, kloorit, kuparit.yms veden epäpuhtaudet vedenparannusaineilla akvaariosta häviävät ?

Vapaa kloori (sikäli kuin sitä on) haihtuu nopeasti ja helposti ilmaan (kloorin haju vaikkapa suihkussa, jos ei sitä tunne, niin klooria ei ole), sidottu koori (natriumhypokloriitti) vapauttaa klooria hitaasti, ja se haihtuu ilmaan.

Raskasmetallit sidotaan natriumtiosulfaatilla (apteekistakin) vaikealiukoisiksi suoloiksi.

Vedenparannusaineissa on pääasiassa:
vettä (saa hanastakin)
natriumtiosulfaattia (saa apteekistakin, valokuvauskemikaali, kiinnitteissä)
suojakolloideja (PVPtä saa apteekista)
http://www.akvaariotieto.info/suomi/ohjeita/pvp.htm

Lisänä mystiikkaa ja korulauseita, jotta hinta saadaan tarpeeksi ylös.

Natriumtiosulfaatin terveellisyys kaloille panee miettimään:
http://www.fotoinfo.fi/opas/liite2.htm

www.akvaariotieto.info/suomi/oscari.htm
Akvaarion Oscari No:29

Muokattu - jarvij on 21/03/2002 12:06:24
Ville V
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Ville V »

quote:

Saksasta saa halvalla sitä vedenparannusainetta. FYI =)

Aina ei kannata verrata pelkkää hintaa. Jonkin Saksalaisen vedenparannus aineen(merkkiä en muista, kun en niitä juurikaan käytä) vesi pitoisuus oli Saksassa myytävässä tuotteessa suurenpi kuin ns. vientiversiossa, eli täälläkin myynnissä olevassa tuoteessa. Eli kannattaa ottaa selvää paikallisen "liemen" vahvuudesta ennenkuin rupeaa niitä tilaamaan.

T:Ville
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”