Kookospähkinänkuori akvaarioon?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

SaRa
Starting Member
Starting Member
Viestit: 17
Liittynyt: 18:26, 21.03.2002
Paikkakunta: Finland

Kookospähkinänkuori akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja SaRa »

Heippa! Olen jostain lukenut, että akvaarioon voisi somisteeksi laittaa kookospähkinänkuoren? Onko vaaratonta kaloille? Pitääkö halkaistulle kuorelle tehdä jotain, esim liottaa? Kokemuksia? Ajattelin partamonnillemonnille pesäksi. Kiitos jo etukäteen.
Rääkky
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1416
Liittynyt: 01:42, 22.11.2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rääkky »

Onko vaaratonta kaloille?
Täysin.
Pitääkö halkaistulle kuorelle tehdä jotain, esim liottaa?
Ei välttämättä tarvitse tehdä mitään. Keittää voi ja hioa ne pintaröpelöt pois, jos tahtoo.
Kokemuksia?
Ylivarovaisena ihmisenä olen keittänyt, mutta jättänyt hiomatta. Kookospähkinänkuori näyttää neutraalilta koristeelta ja toimii hyvänä kolona partikselle.

Kuoren voi piilottaa helposti kasvillisuuden joukkoon niin ettei biotooppihihhulit edes sitä kunnolla huomaisi vaikka poski kiinni lasissa rähmisivät. Vielä eivät ole kalat heittäneet minua sillä otsaan, siksi etteivät olisi pitäneet, että kaipa niille kelpaa.
Viimeksi muokannut Rääkky, 20:11, 16.05.2002. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
SaRa
Starting Member
Starting Member
Viestit: 17
Liittynyt: 18:26, 21.03.2002
Paikkakunta: Finland

Viesti Kirjoittaja SaRa »

Kiitos vastauksesta! Kookospähkinä on jo ollut yön likoamassa ja nyt taidan vielä keittää sitä hieman. Oli muuten hirvee homma saada se pähkinä halki! Taoin sitä vasaralla
oppo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 696
Liittynyt: 12:45, 17.12.2001
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja oppo »

Täällä ois enemmänkin juttua noista palleroista!
http://www.aqua-web.org/forum/topic.asp?TOPIC_ID=944

Meilläkin niitä on muutama kipale ja kalat pitävät. Me muistaakseni sahattiin ne ja sitten muotoiltiin luonnollisemman näköisiksi, mutta sehän on makuasia mistä pitää. Eli kaksi kookospähkinää oli ja niistä tehtiin kaksi luolaa, päät vaan leikattiin molemmista pois.




Ei pidä uskoa kaikkea mitä kuulee, mutta sen voi aina kertoa eteenpäin.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6450
Liittynyt: 23:09, 10.01.2002
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo, HAS

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Oli muuten hirvee homma saada se pähkinä halki! Taoin sitä vasaralla
Vasara ja kaksi talttaa toimii tässä hyvin. Kun olet saanut molemmat
taltat naputeltua kuoren läpi vierekkäin, niin väännä talttojen varsista
eri suuntiin ja pähkinä halkeaa.
Minä en ole käsitellyt omia kookoksenkuoriani mitenkään. Sisus pois ja
altaaseen, on minun metodini.

T: Mari
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Kookospähkinän saa helpoimmin auki siten, että ostaa sellaisen isälle tai poikaystävälle lahjaksi ja sitten vaivihkaa poimii kuoren roskiksesta. Jos vahingossa sanoo että se pitäisi saada ehjänä akvaarioon niin avaukseen käytetty mielenkiinto loppuu mokomilla hyvin lyhyeen ja käy kuten eräällekin kookospähkinäraukalle joka pääsi lipsahtamaan kolmannen kerroksen ikkunasta katuun.





-maisu-
jiikoo
Starting Member
Starting Member
Viestit: 2
Liittynyt: 07:58, 16.05.2002
Paikkakunta: Ivalo - Tornio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jiikoo »

Minä olen aukassu kookospähkinän poraamalla. Eli poraan muutaman reiän vieriviereen ympyrän muotoon (4mm terä) ja sitte kopautan vasaralla keskelle, siten saan halutun kokoisen reiän( halkaisija n.4cm on hyvä ). Sisustan poistan sitte siitä reiästä kovertamalla, pikku lusikka on hyvä siihen hommaan.
Lopuksi oon keittäny kuorta n. 10 min. pinnan olen jättäny "karvaiseksi" sulautuu paremmin muuhun sisustukseen.
Kuoret olen laittanu siten että suuaukkoa suojaa kasvit ja ite luola on hyvin piilossa, kohta liianki, kaloja ei taho nähä ko ne niiiin tykkää luolistaan ;-)

Ja pesä koloista tykkää muutki kuin partikset, itellä ainaki paletit on vallannu yhden kuoren ja partiksilla tai muilla ei oo asiaa lähellekään, saattaapi olla poikasia.
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2422
Liittynyt: 13:35, 14.11.2001
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

jiikoo kirjoitti:Lopuksi oon keittäny kuorta n. 10 min. pinnan olen jättäny "karvaiseksi"
Keittämiseen ei tarvetta. Tai ainakaan minä en ole keksinyt.

Kookosten karvaisuudesta tuli mieleen kun joskus kerran eräs kysyi 'posliinisen' kookoskuoren nähdessään miten olen poistanut karvat. Niistähän lähtee kyllä akvaariossa ajan myötä ilman erityistoimenpiteitä ne karvat, mutta ajatus kookoskuorikarvojen partahöyläraakkaamisesta...
Aloitin jo silloin kun sinä vielä leikit poneilla
Nakkis
Junior Member
Junior Member
Viestit: 80
Liittynyt: 15:26, 05.01.2002
Paikkakunta: espoo

Viesti Kirjoittaja Nakkis »

Olipas hassu nimi tuolla... biotooppihihhulit :P
Didi
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 626
Liittynyt: 16:52, 21.10.2001
Paikkakunta: Talo

Viesti Kirjoittaja Didi »

Mulla on kaksi kuorta altaassa, ei ole ollut haittaa. Sahasin kuoren auki ja kaiversin kaiken minkä irti sain pois.
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4745
Liittynyt: 19:55, 17.02.2002
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Onko kellään kookoksen-purijalla ollut yllättäviä tai mystisiä kalakuolemia?? Ilman luonnollista selitystä?

Tuli vain mieleen nuo torjunta-/säilöntäainejämät niissä kuorissa..
Didi
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 626
Liittynyt: 16:52, 21.10.2001
Paikkakunta: Talo

Viesti Kirjoittaja Didi »

Aqua2002, mikä hyöty niitä kuoria on sumuttaa säilöntäaineilla. Minusta se paketti säilyy kuorensa sisällä sinällään.

Ja jos niitä jäämiä pelkää, niin sitten kuoren voi keittää.

Onhan tietysti vaarana likasormiset asiakkaat kaupassa.
Orthilia
Starting Member
Starting Member
Viestit: 34
Liittynyt: 16:42, 29.05.2002
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Orthilia »

Kookospähkinän muuten saa halki, kun pistää sen uuniin. Tosin neuvo on keittokirjasta, joten en tiedä se toimivuutta tässä asiassa. Esim. vaikuttaako se uunissa kuumeneminen kuoreen ym.

Olen itsekin joskus miettinyt tuota kookosta akvaarioon, vaan voisin kuvitella sen näyttävän jotenkin epäluonnolliselta?
Kaizu
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 2881
Liittynyt: 16:42, 21.10.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaizu »

Orthilia kirjoitti:Kookospähkinän muuten saa halki, kun pistää sen uuniin.
Vaikeata vaan saada halkemaan jostakin tietystä kohtaa tuolla menetelmällä. Tietysti lopputulos on varmaankin luonnollisemman näköinen kuin mitä esim. rautasahalla sahaten saa.
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
Didi
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 626
Liittynyt: 16:52, 21.10.2001
Paikkakunta: Talo

Viesti Kirjoittaja Didi »

Minä tein sill' viissiin että sahasin veitsellä kuoren auki.

Sitten ryömin sisälle poistamaan valkoiset osat, jotka myöhemmin raastin ja laitoin pullataikinan sekaan. Hedelmänlihaa irroittaessani pohjasta lähti myös pieni pala.

Kovan kuoren pesin juoksevassa vedessä.

Sitten sijoitin sen reiän suuaukko alaspäin akvaarion sorapohjaa vasten. Kookospähkinän sisälle laitoin ilmastimen letkuun liitetyn hohkakiven.

Nyt se tupruttaa nätisti kuplasia kookospähkinän pohjassa olevasta reiästä.
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4745
Liittynyt: 19:55, 17.02.2002
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Platy kirjoitti:Aqua2002, mikä hyöty niitä kuoria on sumuttaa säilöntäaineilla
Juuh, itse asiassa varmaankin nuo torjunta-/suoja-aineet tulee kysymykseen. Kuinka paljon se kuori imee niitä sisäänsä ja lopulta, kun kala pistelee kuorta poskeensa, imee samalla tuholaismyrkkyjäkin..

No, eipä ainakaan vielä kukaan ole ilmoittanut tässä threadissä, että "mystisiä kalakuolemia" on ilmaantunut.. Mietin vain, että uskaltaako noita laittaa lainkaan akvaarioon. Miten paljon käyttävät myrkkyjä noita kasvattaessaan??
Holstedt
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2422
Liittynyt: 13:35, 14.11.2001
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Holstedt »

aqua2002 kirjoitti:"Mietin vain, että uskaltaako noita laittaa lainkaan akvaarioon.
Joo, uskalla pois. On näistä sen verran monella ja pitkältä aikaväliltä kokemuksia, että aika varauksetta voi suhtautua.
Aloitin jo silloin kun sinä vielä leikit poneilla
Orthilia
Starting Member
Starting Member
Viestit: 34
Liittynyt: 16:42, 29.05.2002
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Orthilia »

Minäpä juuri eilen mystisesti löysin jääkaapin alalokerosta kookospähkinän, ja tietäähän sen missä se nyt nököttää. Ihan hauskan näköinen oikeastaan, taidan tuon pikkupurkin sisustuksessa käyttää pari ylijäämäpalaa tuosta kuoresta.
Hemmo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 65
Liittynyt: 14:01, 29.11.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja Hemmo »

Mari kirjoitti:Sisus pois ja altaaseen, on minun metodini.
Onko tuo sisuksen poistaminen tarpeellista?
Jos ei sille löydä mitään funktiota (esim. leipomiseen), niin voisko sen sinne jättää?
skare
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1784
Liittynyt: 13:26, 08.10.2001
Akvaarioseurat: Tampereen Akvaarioseura ry
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pirkkala / TAS

Viesti Kirjoittaja skare »

Koko sisustaa ei kannata laittaa, se pilaantuu jonkin ajan kuluttua. Mutta pieniä paloja voi tietysti laittaa ruuaksi, kunhan vaan noukkii ne pois sitten kun kalat ovat jyrsineet niitä tarpeeksi.

Olet varmaan huomannutkin, että kookoksen sisus on aika rasvaista (huomaa hyvin kun keittää kuorta, veden pinnalle tulee ikävä rasvakalvo), eli senkään takia ei sitä kannata laittaa paljoa veteen.
Hemmo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 65
Liittynyt: 14:01, 29.11.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja Hemmo »

skare kirjoitti:Olet varmaan huomannutkin, että kookoksen sisus on aika rasvaista (huomaa hyvin kun keittää kuorta, veden pinnalle tulee ikävä rasvakalvo), eli senkään takia ei sitä kannata laittaa paljoa veteen.
Siksi kysyinkin, kun en ole huomannut. En ole koskaan avannut kookospähkinää, enkä nähnyt avattavan.
Taidanpa sitten kovertaa kaikki mitä lusikalla lähtee.
Orthilia
Starting Member
Starting Member
Viestit: 34
Liittynyt: 16:42, 29.05.2002
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Orthilia »

Sen kookospähkinän sisuksenhan voi ihan itsekin popsia vaikka siltään, jos ei muuta keksi.

Ja tuosta lusikalla kovertamisesta en tiedä, mielestäni veitsellä sujuu paremmin. Leikkaa ensin sen sisuksen sellaisikse pieniksi ruuduiksi, ja irroittaa ne sitten yksi kerrallaan, niin kuoreen ei jää yhtään sisusta.
*Hah*
Junior Member
Junior Member
Viestit: 67
Liittynyt: 20:15, 04.07.2002
Paikkakunta: Oulu

Heh heh

Viesti Kirjoittaja *Hah* »

Meikä teki helpoimmat kaikesta ja osti kuoren valmiina akvaariokaupasta halkaistuna ja koverrttuna. Maksoi hurjat 3 egeä! Säästyipä taas siltä laastarisotkulta ja kirosanojen tulvalta mikä joskus on seurannut epäonnistunutta avaamisyritystä. Hih hih! :mrgreen:

Monnit muuten RAKASTAA niitä kuoria, kolmas poikue hautuu jo sisällä.

"-Kuinka saisin rikki kookospähkinän..."
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 4745
Liittynyt: 19:55, 17.02.2002
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Maksoi hurjat 3 egeä! Säästyipä taas siltä laastarisotkulta ja kirosanojen tulvalta mikä joskus on seurannut epäonnistunutta avaamisyritystä.
Ostin kaupasta ja maksoi muistaakseni hurjat 0,81 eemeliä :)

Laiton alle vaneria, kookoksen päälle, otin toiseen kätöseeni sahan ja voilá, pähkinä on kuin afrikkalainen savimaja akvassa. Ainakin vielä kalat ovat hengissä, mutta liottelin kyllä sitä kuorta kuumassa vedessä muutaman tunnin ennen laittoa akvaan vaihdellen vettä koko ajan. Tuskinpa tuolla nyt oli mitään merkitystä - muuta kuin psyykkista sellaista...
fisufani
Junior Member
Junior Member
Viestit: 74
Liittynyt: 18:28, 22.01.2002

Viesti Kirjoittaja fisufani »

Eikös Palettikalatkin kude tuollaiseen?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”