Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.
Kaverini onnistui pudottamaan laturissa olevan kännykän akvaarioon.
Säikähdin kunnolla, että nyt seuraa "hiustenkuivaaja kylpyammeessa"-tyyppinen sähköisku, mutta siltä säästyttiin. Miten sitten puhelin, joka nyt on kuollut? Onko ohjeita?
"Just because you're paranoid, don't mean nobody's watching"
Sillipurkki kirjoitti:Kaverini onnistui pudottamaan laturissa olevan kännykän akvaarioon.
Säikähdin kunnolla, että nyt seuraa "hiustenkuivaaja kylpyammeessa"-tyyppinen sähköisku, mutta siltä säästyttiin. Miten sitten puhelin, joka nyt on kuollut? Onko ohjeita?
Minulle aikoinaan noin 4-5 vuotta sitten sanottiin että kännykkää ei saa ottaa vedestä pois vaan irroittaa akku mutta kännykän annetaaan olla vedessä ja toimitetaan huoltoon, siellä voidaan laitteelle tehdä ionipesu.
Avokkini on kanssa onnistunut vettä vaihtaessaan pudottamaan kännyn altaaseen. Irroitettiin puhelimesta kaikki helposti irtoavat osat erilleen ja laitettiin ne pöydälle kuivumaan ja yllättäen känny lähtikin parin päivän kuluttua käyntiin. Näytön valo oli kylläkin sökönä, mutta puhelin toimi muuten moitteettomasti...Se puhelin oli muutenkin kokenut monta kolausta
Pura puhelin mahdollisimman pieniin osasiin, kuivaa hiustenkuivaajalla ja kokoa. Takuuthan siinä (periaatteessa) menevät, kun käy puhelinta itse sörkkimään, mutta hätä ei lukene lakia. Akun voi lähinnä antaa kuivua ja toivoa parasta.
kannattaa viedä kännykkä mahdollisimman nopeasti huoltoon, kännykät toimii vähän aikaa hyvin, mutta hapettuu sisältä ja lopettaa kyllä toimintansa tai tulee häiriöitä.
Meillä muuten putosi pari viikkoa sitten kukka purkillinen orkidea multaa altaaseen.
Koko allas tyhjennykseen ja uudet vedet, kaikki kunnossa
Kuten TiHe jo mainitsikin pidä (ellei myöhäistä) luuri vedessä ja vie sellaisena huoltoon. Jos alat kuivaamaan itte niin on todennäköisempää että ei toimi ja vaatii isompaa remonttia kuin jos viet märkänä huoltoon.
Mulla putosi vanha kännykkä koiran juomakulhoon (tapahtumasta aikaa muutama vuosi) . Kännykkä toimi ihan moitteettomasti kuivattuaan, mutta koira raukan juomakulhosta ei ollut enään mihinkään, siihen tuli hirmunen reikä pohjaan .
Japaninpystykorva Noora R.I.P
-Dian-
Mielikuvitus on tietoa tärkeämpi. - A. Einstein
Pari vuotta sitten mä unohdin mun kännykän ulos kaheks viikoks kaatosateilla Ku mä olin ettiny kaikkialta niin mä päätin mennä metsään ja arvatkaa mikä löyty pusikosta. Noh ei sit muuta ku kännykkä auki ja palat kuivumaan patterille. Ja hienosti se toimi vuoden sen jälkeen (sit mä vaihdoin uuteen kännykkään)
Oma vanha puhelin 8310 "paremmalla puoliskollani" käytössä oleva puhelin oli vähän ennen joulua pitkässä hienopesussa ja toimii oikein hyvin .
Puhelin oli jäänny housun taskuun ja sitä kautta koneeseen.
Akku oli tyhjentynyt pesuohjelman aikana.
Akun kapasiteetti on vähän kärsinyt (ei kestä pitkää puhumista, siis yli 3 tuntia päivässä). Onneksi on vara-akku.
Puhelin kannattaa purkaa osiin niin pitkälle kuin mahdollista ja huuhtoa hyvin akkuvedellä tai vastaavalla puhtaalla vedellä.
Sitten pitkä kuivatus aika ja eikä millään hiusten kuivaajalla, vaan vaikkapa pöydällä.
Kaikki tummentuneet kontaktipinnat kannattaa puhdistaa pyyhekumilla (lyijytäytekynä koko on paras).
Tietenkin TAKUU LOPPUU, kun menee itse sorkkimaan puhelimen sisuksia.
Näin pakkassäällä ei saa käyttää keinokuituvaatteita (staattisen sähkön vaara).
Ennen purkamista kannattaa, koskea vaikka tiskipöytää tai lämpöpatteria (vesikierto), varauksen poistamiseksi.
Paras ratkaisu on käyttää maadoitusranneketta ja -mattoa työskentelyalustana.
Kaapelimodemin boxin päälle kaatui kupillinen maitokahvia, kun tytär päätti keskeyttää netissä notkumisen ja heitti äipälle pallon. Avasin sen ja kuivasin hiustenkuivaajalla. Pienen äkäilyn jälkeen kähti toimimaan ja toimii vieläkin. Tuo ei ole ihan kännykän hintainen vekotin, mutta ihan tarpeeksi kallis ainakin mulle.
Samanlaisia käsittelyjä on lähipiirissä annetty kännyköille hyvällä menestyksellä. Tärkeää on vain toimia nopeasti eikä jäädä jahkailemaan.
Kännykkä ei ole vielä plumpsahtanut altaaseen, mutta ruokinta-automaatti ja ylivuotohälytin kyllä. Pieniin osiin ja akvaariovalaisimen päälle kuivumaan, niin ovat taas toimineet
Minä pudotin kännykän tiskialtaaseen ja tein kuten yllä kerrotaan, avasin sen ja kuivasin hiustenkuivaajalla. Kännykkä ei koskaan sen jälkeen toiminut. Nokian huollosta nolona kysyessäni ohjeita seuraavaa kertaa varten, kehottivat laittamaan kosteana esim. minigrip-pussiin ja kiikauttamaan huoltoon. Muuten voi korroosio yms tehdä tehtävänsä.
kaiken a ja o uimassa käyneen kännykän pelastamiseen on:
Poista akku, sim-kortti sekä mahdollisesti kuoret ja näppis matto. Anna kuivua _hitaasti_. Yleensä 90% nopeutettu kuivuminen juuri aiheuttaa ne pysyvät viat!! Ei siis patterin päälle eikä todellakaan tarjota hiustenkuivaajaa... Ja tämän jälkeen kun puhelin on kuiva, toivo parasta ja pistä virrat päälle.
Toinen keino on viedä puhelin _nimenomaan_ märkänä korjattavaksi! Siis kastunut puhelin säilytetään kosteana korjaajalle asti.
Ja tosiaan... Jos puhelimesta avataan ruuvi(t) niin takuulle saa sanoa hyvästit.
Anteeksi nyt että laitan tämän aiheen sen verran leikiksi mutta minun päässäni alkoi pyörimään tuon otsikon luettuani että "muista ruokkia. ja sitäpaitsi kännykkä on parvieläin eikä ole vaarallinen muille vedeneläville"
Minun bravuurini on kännykän päälle cokiksien kaataminen. Kuivasin irroittamalla osat ja laittamalla ne kuivumaan pöydälle itsekseen. Ei ongelmia onneksi seurannut.
Odotan sitä päivää että pudotan joko digikameran tai kännyn altaaseen kyllä.
Eräs tuttavani tipautti joskus kännykkäaikakauden alkuvaiheessa omansa Kolera-altaaseen; ei tarvinnut paljon kuivattamisia pohtia eikä kukaan vastannut vaikka kovasti yritettiin kaloille soitella...
mulla on tippunut kaksi kertaa järveen... se tippu matalaan kohtaan ja otin sen äkkiä sieltä pois (miten nopeasti ihminen pystyykään toimimaan paniikissa.......) viiden minuutin kuluttua se tippu uudestaan... mä olen niin oppivainen... Kotona laitoin akun ja sim-kortin erikseen ja annoin kuivua. Toimi vielä pari vuotta senkin jälkeen...
Omalta isä-ukoltani on pudonnut kännykkä muun muassa järveen ja vessanpyttyyn. Molemmilla kerroilla puhelin sai kuivua ihan sellaisenaan itsekseen ja jatkoi toimintaansa ihan entiseen tapaan. Pidemmän aikavälin seurantaa laitteiden toimivuudesta ei tosin ole ollut mahdollista tehdä, kyseinen henkilö kun hajottaa ja vaihtaa puhelintaan siinä määrin nopeassa tahdissa..