007 kirjoitti:Meille olis nyt vihdoinkin tulossa vähän isompi akva nimittäin 180-190 litrainen! (ei vielä täysin päätetty, mutta tulee olemaan
ainakin 180 litrainen)
Akvaarioa ei ole vielä hankittu, mutta sormet jo syhyää päästä suunnittelemaa kalastoa yms., joten haluaisin teiltä nyt vähän mielipiteitä ja ehdotuksia sopivasta kalastosta:) Nämä lajit on sellaisia mihin olen tykästynyt, en tarkoita, että näitä kaikkia sinne tarvisi hommata, mutta joidenkin näiden lajien pohjalta vois alkaa tekemään tulevaa kalastoa...
- Haarniskamonni, MrBrett:llä näitä 190 litraisessa, joten eikö kävisi?
- Selkäuimari, eikös oleile keskitasolla, joten ei veisi ns. pohjakaloilta tilaa tms.
- Plekoja esim. sokkelo-, salamanteri- ja helmipallopleko
- Monnisia, ehkä vanhasta akvaariosta kuparimonniset
Näitä olen ajatellut, sanokaa vaan rohkeasti kantanne ja mielipiteenne,
ja suuri kiitos jo etukäteen vastanneille/auttaneille!

Haarniskat ovat upeita:). Myös halpoja, mutta itse arvostan niitä:). Kestäviä. Minulla on pariskunta 200 litran mestassa. Mielestäni eivät ole mitään vauhtiuimareita vanhemmiten, siksi mahtuu kyllä parin sadan litran akvaan. Haarniskojen valtteja ovat: kiltteys, sosiaalisuus, pelottomia ja uteliaita. Minusta oikeita "seurakaloja". Ruoka maistuu, mutta ei haittaa kun muutkin saavat:). Kestäviä ovat ja taipuvat moneen vesiarvoonkin ja ovat pitkäikäisiä. Ottaisin parin. Minulle sattui tuuri, että ovat poika ja tyttö ja oikea parivaljakko.
Selkäuimari ei ole huikean suuri. Sen heikkous on luontainen arkuus. Minulla ainakin etsivät reviirin akvan kulmista tai kannon alta. Mitä suurempi parvi, sen pelottomampi. Uskomattoman hieno fisu, kun arkuus voitetaan. Pahimmillaan vain piilossa jossain nurkassa. Kulkee kyllä pohjasta pintaan, enenmmän keskivesi-pohja.
Plekot ovat hienoja. Itse tykkään sokkelojengistäni, mutta moni muu pleko on hieno. Helmipallot, sokkelopleko ja salamanteri mahtuvat hyvin tuon kokoiseen akvaan. Minulla sokkelot ovat eniten esillä ja lojottavat kannolla yötä-päivää. Salamanterit ovat piilottelevimpia. Salamanterihan on monen suosikki kauniin ulkonäön takia ja varmasti myös kesyyntyy, kunhan kotiutuvat rauhassa.
Kuparimonniset ovat kestäviä, sosiaalisia, helppohoitoisia ja aina esillä...suosikkejani. Myös lisivät hyvin
Hommaisin toki kunnon suodatuksen. Plekot ja monniset rakastavat kovaakin puhuria. Monnisia on paljon eri lajejakin ja moni niistä on symppis. Leopardit-, helmi- ja rusomonniset...Kannattaa katsoa hieman sitten lämpötilat, että natsaa, kun plekot tykkäävät melko lämpimistä vesistä.
Minusta aste sinne tänne ei haittaa, mutta tietty lämpö tietysti tärkeää.
Myös rihmakaloista löytyy moneksi. Hunajarihmakalat tykkäävät lämpimästä, mutta ei kovasta virtauksesta ja ovat pinnassa. Aina johonkin tyvenekin toki saa. Sinirihmahaaremia en ihan pieneen akvaan laittaisi. Minusta vaatii enempi tilaa kuin haarniskamonnit.
Pohjalle tietysti pakollinen partis:).

Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja.
http://www.fisutar.fi