Lasketaanko akvaario lemmikkieläimeksi vuokrasopimuksessa?

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
trollfest
Starting Member
Starting Member
Viestit: 37
Liittynyt: 19:21, 24.05.2010
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Lasketaanko akvaario lemmikkieläimeksi vuokrasopimuksessa?

Viesti Kirjoittaja trollfest »

Oletan, että joku asuu varmasti vuokralla ja on mahdollisesti vääntänyt kättä akvaarioista ja lemmikkikiellosta. Nykyään lähes kaikissa vuokrakämpissa tuntuu olevan lemmikkiekielto, mutta koskeeko se myös akvaarioita? Yritin aihetta googletella, mutten löytänyt oikeastaan mitään. Voi tietty olla, että muotoilin asiani väärin Googlelle. [;)]

Käsittääkseni tällä lemmikkikiellolla pyritään välttämään lähinnä parkettien/lattioiden naarmuuntumista ja tapettien repimistä, mitä lähinnä kissat ja koirat tekevät. Akvaariostahan näitä vaurioita ei synny, lukuunottamatta vesivahinkoriskiä, mutta sehän menee kotivakuutukseen(?) En kuitenkaan viitsisi ensikädessä alkaa mahdolliselta vuokraisännältä asiaa tivaamaan, enkä toisaalta halua asiaa kysyessäni uskoa ihan sinisilmäisesti vuokraisäntää. Esimerkiksi jos käy niin hän väittää ilman parempaa tietoa akvaarioiden kuuluvan kieltoon, vaikkeivat ne lain mukaan kuuluisikaan. En haluaisi yhden kämpän takia luopua tuosta pienestä altaasta.

No mutta miten on, onko teillä; kokemuksia asiasta? Parempaa tietoa? Lakipykäliä? :D
Tällä hetkellä talossa 40l kasvi- ja rapukuutio ja hevimies.
Ei niin akvaarioaiheiset höpinäni
Hopotus
Member
Member
Viestit: 313
Liittynyt: 11:10, 16.06.2008

Re: Lasketaanko akvaario lemmikkieläimeksi vuokrasopimuksess

Viesti Kirjoittaja Hopotus »

Lakipykäliä ei ole, mutta olen asunut vuokralla 3 asunnossa, joissa lemmikinpitokielto. Olen aina asuntoa etsiessäni vuokranantajalta kysynyt heti kättelyssä saako asuntoon tuoda useamman akvaarion kun ilmoituksessa mainitaan lemmikkikielto. Kukaan ei ole kieltänyt akvaarioita :mrgreen: . Olen myös tarkistanut mitä vuokranantaja on mieltä kyläilevistä eläimistä ja hoidossa mahdollisesti pidempään olevista eläimistä, itsellä kun noita hoitokoiria on 5 hännän edestä. Nämäkään eivät ole olleet ongelmana.

Lähinnä lemmikinpitokielto tarkoittaa vuokranantajan huolta kynsien/hampaiden jättämistä jäljistä ja allergeeneista, joita karvaisista elukoista jää asuntoon jopa yli puoleksi vuodeksi 8O .

Joten, kysy reilusti vuokraajalta mielipidettä akvaariosta!
Kalatkin saattavat itkeä, vaan vedessä eivät kyyneleet näy.
Koss
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2661
Liittynyt: 01:45, 03.06.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Re: Lasketaanko akvaario lemmikkieläimeksi vuokrasopimuksess

Viesti Kirjoittaja Koss »

Kannattaa kysyä häneltä joka kyseisen kiellon on määrännyt. Onko kyseessä vuokra, omistus, vai mikä asunto?
Omega369
Member
Member
Viestit: 326
Liittynyt: 18:55, 04.12.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lasketaanko akvaario lemmikkieläimeksi vuokrasopimuksess

Viesti Kirjoittaja Omega369 »

En näe mitään syytä miksi vuokranantaja ei saisi kieltää vuokralaiselta lemmikkieläimiä, jos hän niin haluaa. Sopimuksen allekirjoituksen jälkeen on selvä sopimusrikkomus rontata asuntoonsa lemmikkieläimiä, kun se on selkeästi kielletty. Tämän takia vuokraajalla on ihan oma vastuu kysyä mitä kielto tarkalleen ottaen määrää. Hopotus on tehnyt esimerkillisen suorituksen kun on ensin kysynyt saako akvaarioita pitää ja vielä tarkentanut kieltoa noiden "väliaikaisten" lemmikkien osalta. Vuokranantajalla on käsittääkseni täysi oikeus pistää sinut asunnosta pihalle jos toteaa että olet sopimusta tietoisesti rikkonut. Toki asianajajat voivat vääntää tuosta lakitupaa myöten.. Kysy siis suoraan vuokrantajalta asunnon menettämisen uhallakin, sillä jokainen vuokranantaja on ihminen omine mielipiteineen - et voi saada "oikeaa vastausta" vaikka miten kyselisit muilta ja googlettaisit.
Nothing that I say or do, matters to the big machine.
Nardimai
Member
Member
Viestit: 271
Liittynyt: 20:47, 01.03.2011
Akvaarioseurat: Turun Akvaarioystävät ry
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Re: Lasketaanko akvaario lemmikkieläimeksi vuokrasopimuksess

Viesti Kirjoittaja Nardimai »

No toi lemmikkien pitäminen on kyllä toimiva yleensä, mutta on siellä paljon "vaatimuksia" jotka ei ihan ole lainvoimaisia, kuten yksin asuva, joka on suht venyvä käsite. Samaan kategoriaan laittaisin hoitolemmikit. Mä tappelin aikoinaan tosta yksinasumisesta, eli mun silloinen tyttöystävä ei olis saanut yöpyä mun luona ku yhen yön silloin tällöin. En välittäny siitä paskaakaan ja sitte tuli vesimaksuista valitukset. No, mä selvisin kaikesta ja mitään en maksanut :mrgreen: . Kaikkea voi ihmiset vaatia mutta laki on sitte eri juttu. Vuokralaisella on suht kovat oikeudet tässä maassa. Valittaa ja vaatia voi mistä vaan mutta se mitä oikeesti tapahtuu on ihan eri juttu. Rehdisti vaan kotivakuutuksien kanssa raastupaan ja mittelemään omista oikeuksista. Ei niitä asioita täällä ratkota. Mun siskonmies on varatuomari ja se nauraa näitä eläinjuttuja. Mitä korvauksia voi pyytää jos onkin hamsteri kotona vaikka ei se olisi sallittua? 10 000€? Ei tod nää jutut ei todellakaan päädy mihinkään... Eri juttu on tietty jos koira on kussu koko kämpän ruvelle. Eli eläimiä vuokrakämppiin... Mutta ei tuhota niitä. Kukaan Suomessa ei ole joutunut vankeuteen rikkomalla eläinpitosäännöstä tai jos ei ole vahinkoa tullu, niin joutunut korvaamaan mitään tai häädetty rikkomisen takia (siis jos ei ole tullut vahinkoa). Elukoita kämppiin, se on elämää se!
Mika Litja
Kalakaverit
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2102
Liittynyt: 11:59, 01.09.2006
Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Lasketaanko akvaario lemmikkieläimeksi vuokrasopimuksess

Viesti Kirjoittaja Kalakaverit »

Onko tässä kyse siis yksityisen vuokra-asunnosta, jossa näin kielletään?
Itse en ole kun kaupungin vuokralla asunut ja on aina ollu lupa lemmikkeihin, enkä kyllä kysynyt lupaa kun tuo just ja just ovesta sisään mahtuva allas kannettiin. Naapurustossa on paljon lemmikkejä täällä myös. Edellisellä asukkaalla oli kolme koiraa tässä asunnossa ja ne tuhot mitä koirat olivat tehneet, tarkastettiin ja hän menetti korjaussumman vuokratakuun takaisinmaksussa.
Mutta jos on kielto niin se on kielto. Jos sitä ei noudata niin vastaat itse siitä. Sen verran toisen omaisuutta voi ihminen arvostaa ja noudattaa sopimuksia. Varminta on vaan kysyä suoraan tarkennus tuohon.
Nardimai
Member
Member
Viestit: 271
Liittynyt: 20:47, 01.03.2011
Akvaarioseurat: Turun Akvaarioystävät ry
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Re: Lasketaanko akvaario lemmikkieläimeksi vuokrasopimuksess

Viesti Kirjoittaja Nardimai »

Tottakai tuhot joutuu maksamaan. Ei se siitä riipu onko ne ihminen tai eläin tehnyt. Vuokralaisella on vastuu vaikka mistä. Viemärin putsaus on yksi niistä. Samoin on vastuu jos koira rikkoo paikkoja. Mutta ei sitä "normaalia" elämistä voi kieltää. Naurettavin esimerkki on se "yksinäiselle" vuokraaminen. Mitä jos se raukka joskus löytää kumppanin? Sanooko:"muuten oot jees tyyppi, mutta vuokraisännän sääntöjen takia et voi olla mun luona". Toi ei todellakaan toimi millään oikeusasteella.
Mika Litja
Nardimai
Member
Member
Viestit: 271
Liittynyt: 20:47, 01.03.2011
Akvaarioseurat: Turun Akvaarioystävät ry
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Re: Lasketaanko akvaario lemmikkieläimeksi vuokrasopimuksess

Viesti Kirjoittaja Nardimai »

Oon asunut kyllä vuokralla sellasessa asunnossa jossa oli parketti jokapaikasta naarmuilla koiran takia ja olohuoneessa oli ruskea suorakulman muotoinen läikkä olohuoneessa vuotavan akvaarion takia. Mutta asukkaat ei ollutkaan Aquawebin jäseniä ja vastuuntuntoisia :mrgreen: . Ja toi oli totta! Tää porukkahan on ihan paniikissa jo pienestäkin laiminlyönnistä :D . Se on hyvä se. Alennusta vakuutuksista tän saitin porukoille se on mun mielipide!
Mika Litja
Kalakaverit
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2102
Liittynyt: 11:59, 01.09.2006
Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo

Re: Lasketaanko akvaario lemmikkieläimeksi vuokrasopimuksess

Viesti Kirjoittaja Kalakaverit »

Mites jos verrataan tupakointiin joka kielletään huomattavasti useammin, myös parvekkeilla. Tapa, joka myös tuhoaa asunnon kiinteitä rakenteita. Tai hiljaisuusajat taloyhtiöiden säännöissä? Jos se yöeläminen on mun normaalia elämää, niin miksi sellaista voi kieltää säännöissä ja sopimuksissa.
Eikö se vaan olisi oikeasti helpompaa noudattaa toisten tahojen laatimia sääntöjä? Tai jos niitä ei itse omasta mielestään ole velvollinen noudattamaan tai on niin rohkea niitä rikkomaan, niin miksi toisia pitää siihen kehoittaa?
Nardimai
Member
Member
Viestit: 271
Liittynyt: 20:47, 01.03.2011
Akvaarioseurat: Turun Akvaarioystävät ry
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Re: Lasketaanko akvaario lemmikkieläimeksi vuokrasopimuksess

Viesti Kirjoittaja Nardimai »

Raastuvassa se oikeus punnitaan....
Mika Litja
Nardimai
Member
Member
Viestit: 271
Liittynyt: 20:47, 01.03.2011
Akvaarioseurat: Turun Akvaarioystävät ry
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Re: Lasketaanko akvaario lemmikkieläimeksi vuokrasopimuksess

Viesti Kirjoittaja Nardimai »

No ehkei niitä muitten sääntöjä aina kannata sentään noudattaa. Ku ei ne oo aina ihan "oikeita" sääntöjä.
Mika Litja
Pappis
Junior Member
Junior Member
Viestit: 245
Liittynyt: 15:51, 26.11.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: kylä länsirannikolla

Re: Lasketaanko akvaario lemmikkieläimeksi vuokrasopimuksess

Viesti Kirjoittaja Pappis »

Vuokrasopimus on "oikea sääntö", ellei siihen ole kirjattu laissa muutoin kiellettyjä asioita.
Tiina Sandberg
Starting Member
Starting Member
Viestit: 26
Liittynyt: 16:58, 21.02.2012
Sukupuoli: Nainen

Re: Lasketaanko akvaario lemmikkieläimeksi vuokrasopimuksess

Viesti Kirjoittaja Tiina Sandberg »

Minulla on ehkä hiukan painavampi mielipide asiaan. Olen ollut viimeiset viisi vuotta Kuluttajariitalautakunnassa käsittelemässä vuokra-asiavalituksia ja lisäksi toiminut järjestösihteerinä Asukasliitossa, jossa mm. vastailin vuokra-asumista koskeviin kysymyksiin.

Vuokrasopimukseen voidaan kirjata melkein mitä tahansa. Kaikki ehdot ovat sovittavissa, elleivät ne ole ristiriidassa lakien kanssa. Esimerkiksi irtisanomisaikaa ei vuokralaisen puolelta voida toistaiseksi voimassa olevassa sopimuksessa määrittää pidemmäksi kuin kuukausi.

Lemmikkieläinkielto, ja tupakoinnin kieltäminen kokonaan tai sisällä, sen sijaan ovat asioita, jotka ovat vuokralaisen ja vuokranantajan sovittavissa sopimusta solmittaessa. Kun allekirjoittaa vuokrasopimuksen, niin sitoutuu noudattamaan näitä ehtoja ja niiden rikkominen on irtisanomisperuste. Mitään "sakkoja" niiden rikkomisesta ei määrätä, mutta toki vuokralainen on vastuussa aiheuttamistaan (tai lemmikkiensä aiheuttamista) vahingoista ja ne on aina korvattava, vaikka lemmikit tai tupakointi olisikin sallittu asunnossa.

Yleensä nämä ehdot lisätään automaattisesti kun asunto vuokrataan välittäjää käyttäen. Suurinosa vuokranantajista varmasti sallii akvaarion kunhan se sovitaan etukäteen. Tällöin olisi syytä merkitä tämä poikkeus vuokrasopimukseen, jottei siitä tule myöhemmin riitaa. Kokemukseni mukaan riitaa tulee yleensä suullisesti sovituista asioista.
Nardimai
Member
Member
Viestit: 271
Liittynyt: 20:47, 01.03.2011
Akvaarioseurat: Turun Akvaarioystävät ry
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Re: Lasketaanko akvaario lemmikkieläimeksi vuokrasopimuksess

Viesti Kirjoittaja Nardimai »

Tiina Sandberg kirjoitti:Minulla on ehkä hiukan painavampi mielipide asiaan. Olen ollut viimeiset viisi vuotta Kuluttajariitalautakunnassa käsittelemässä vuokra-asiavalituksia ja lisäksi toiminut järjestösihteerinä Asukasliitossa, jossa mm. vastailin vuokra-asumista koskeviin kysymyksiin.

Vuokrasopimukseen voidaan kirjata melkein mitä tahansa. Kaikki ehdot ovat sovittavissa, elleivät ne ole ristiriidassa lakien kanssa. Esimerkiksi irtisanomisaikaa ei vuokralaisen puolelta voida toistaiseksi voimassa olevassa sopimuksessa määrittää pidemmäksi kuin kuukausi.

Lemmikkieläinkielto, ja tupakoinnin kieltäminen kokonaan tai sisällä, sen sijaan ovat asioita, jotka ovat vuokralaisen ja vuokranantajan sovittavissa sopimusta solmittaessa. Kun allekirjoittaa vuokrasopimuksen, niin sitoutuu noudattamaan näitä ehtoja ja niiden rikkominen on irtisanomisperuste. Mitään "sakkoja" niiden rikkomisesta ei määrätä, mutta toki vuokralainen on vastuussa aiheuttamistaan (tai lemmikkiensä aiheuttamista) vahingoista ja ne on aina korvattava, vaikka lemmikit tai tupakointi olisikin sallittu asunnossa.

Yleensä nämä ehdot lisätään automaattisesti kun asunto vuokrataan välittäjää käyttäen. Suurinosa vuokranantajista varmasti sallii akvaarion kunhan se sovitaan etukäteen. Tällöin olisi syytä merkitä tämä poikkeus vuokrasopimukseen, jottei siitä tule myöhemmin riitaa. Kokemukseni mukaan riitaa tulee yleensä suullisesti sovituista asioista.

mä työskentelen sosiaalialalla ja mun asiakkaat tekee suht "karuja" juttuja asunnoissaan ja oon huomannu että häätäminen ei oo mikään helppo homma. "vaikein" juttu on poikkeuksetta narkomaaniäiti parin kolmen lapsen kanssa. Sis naapureiden kannalta, mä koitan järjestää tilanteen niin, että asuminen jatkuu. No kyllä niitä häätöjä silti tulee. Monessa asunnossa on se eläintenpitiokielto, mutta sen takia ei lähtöä oo tullu ikinä.
Mika Litja
trollfest
Starting Member
Starting Member
Viestit: 37
Liittynyt: 19:21, 24.05.2010
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Re: Lasketaanko akvaario lemmikkieläimeksi vuokrasopimuksess

Viesti Kirjoittaja trollfest »

Artikuloin vähän huonosti, meillä on siis nyt kämppä missä saa pitää vaikka eläintarhaa jos haluaa, eikä kiirekkään ole pois. Uudessa olisi vähän enemmän neliöitä mun makuun. :D En kuitenkaan uskaltaisi luvatta viedä toisen omistamaan asuntoon elukoita, eli kysyminen olisi tullut ennemmin tai myöhemmin vastaan. En vaan ole koskaan joutunut pohtimaan moista eläintenpitokieltoa. Oletin, että lakiin olisi kirjattu jollain tasolla "lemmikit", mutten vaan löytänyt sitä.. Ja jotenkin tuntuu, että kaikilla on enemmän ja vähemmän sanottavaa kieroista vuokraisännistä.

Kyseesssä siis oli yksityisen vuokraama asunto. Ukko kuitenkin ehti akvaarioasiaa jo kysellä aamulla (ehkä tulevalta)vuokraisännältä ja akvaario kuulemma on ok niin kauan kun litroja on alle sata. Toivottavasti meidän asunnonsaantipisteitä nostaa se, ettei kumpikaan polta ! :)

Ymmärrän tavallaan vuokraisännän pointin ja oma allashan on 40l, (eikä tule ihan lähi tulevaisuudessa kasvamaan) joten sen puoleen ei ongelmaa. Ihmettelen vain millä hän mieltää vesivahingon pienemmäksi, kyllähän toi 40 litraakin levähtää ihan kiitettävän kokoselle alueelle esim 1mm kerroksena. 8O
Tällä hetkellä talossa 40l kasvi- ja rapukuutio ja hevimies.
Ei niin akvaarioaiheiset höpinäni
Omega369
Member
Member
Viestit: 326
Liittynyt: 18:55, 04.12.2011
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Lasketaanko akvaario lemmikkieläimeksi vuokrasopimuksess

Viesti Kirjoittaja Omega369 »

trollfest kirjoitti:Ihmettelen vain millä hän mieltää vesivahingon pienemmäksi, kyllähän toi 40 litraakin levähtää ihan kiitettävän kokoselle alueelle esim 1mm kerroksena.
Jos hän ei erikseen perustellut tuota rajoitusta vesivahingon suuruudella, niin luulisin että hän on myös huolissaan lattian taipumisesta. Isommat altaat pistävät huonot lattiat mutkalle ja parhaassa tapauksessa jalusta painaa lähtemättömät "tassunjäljet" pintamateriaaliin.
Nothing that I say or do, matters to the big machine.
minna78
Starting Member
Starting Member
Viestit: 13
Liittynyt: 12:48, 14.12.2010
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kuru (Ylöjärvi)

Re: Lasketaanko akvaario lemmikkieläimeksi vuokrasopimuksess

Viesti Kirjoittaja minna78 »

olen maininnut asuntoa etsiessäni vain karvaiset ( sotkevat) lemmikit. tosin akvaariot tulivat vasta nykyiseen asuntoon, kun täällä on muovimatto ja edellisessä oli laminaatti. en viitsinyt ottaa sitä riskiä että menis laminaatit vaihtoon. muita lemmikejä kuten liskot en ole ilmoittanut, mitä tuhoa sellainen ylipäätään asunnossa saisikaan. ainoa päänvaiva naapureille vois olla karannut matelija kuten käärme, mutta edellinen vuokranantaja oikeen innostu kun joskus kävi kylässä ja näki liskot..
kuvittelin ennen että kissojen kanssa asunnon saaminen olis vaikeeta, mutta yhdessäkin näytössä (yksityinen tietenkin) kysyin kissoista ja koirista (vanha seropi uros), niin kissat olis olleet tervetulleita, mutta koira ei, kun ne haukkuu ja merkkailee nurkkia ja repii tapetteja.. joo koirat kyl haukkuu ja joskus saattaa tulla pissakin, mutta että repii tapettaja?. no pennut ja eroahdistuneet kyllä,mutta luulis että kissat enemmän tuhoo aikaiseksi saavat. ( 3 kiltin ja yhden vähemmän kltin kisun omistaja). ja tiedän kissoja jotka on tapetitki pistelly palasiks ja yhdessäkin asunnossa oli betoniin asti menny kisasan pissat ja siihen asuntoon tuliki sitte iso remppa.. nykysin asun kunnan vuokra-asunnossa, just siks ettei tarvii muuttaa taas myynnin tms.vuoksi, vaikka naapurit saattavatkin välillä olla hieman äänekästäkin porukkaa, silti mä ainakin viihdyn ja eläimet kanssa.. 8O
Seura-akvaariot: 50l mutteri, 60l Tetra, 130l Rena Calypso, 200l merkitön

muu eläinkatras:http://www.petsie.fi/pet.php?petid=158674
Miss_Molton
Senior Member
Senior Member
Viestit: 802
Liittynyt: 11:34, 27.01.2008
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: Lasketaanko akvaario lemmikkieläimeksi vuokrasopimuksess

Viesti Kirjoittaja Miss_Molton »

Itse aikoinaan opiskelijana muutin solukämppään, ja akvaarion (64 litraa) oli tultava mukana. Vuokrasopimuksessa luki, ettei lemmikkieläimiä. Kysyin kuitenkin suhtautumista akvaarioon, joka oli ihan ok. Kielto koski lähinnä karvaisia lemmikkejä.

Ymmärrän kyllä ainakin noissa solukämpissä on karvaiset kielletty, sillä asukkaat vaihtuvat tiuhaan ja joillain voi olla hyvinkin paha allergia eniten allergisoivista elukoista.
Muissakin vuokrakämpissä ymmärrän, varsinkin jos on ikäviä kokemuksia siitä, kun listat ja seinät on syöty ja parketti pissitty pilalle.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”