Olen uusi akvaarioharrastaja ja uusi täällä aqua-webissä!

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
lomi
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Olen uusi akvaarioharrastaja ja uusi täällä aqua-webissä!

Viesti Kirjoittaja lomi »

Eli untuvikko täällä kirjoittaa ja mulla vielä hakusessa, miten täällä kaikki toimii. Mulla on 90-litrainen allas ja siinä on nyt helteillä noussut vesi 28-asteeseen. Onko liian paljon ja miten voin laskea lämpötilaa turvallisesti? Akvaariossani asuu 9 kardinaalitetraa, 7 seeprakalaa, taistopoika ja partamonni. Myös monnini herättää epäilyksiä, koska sillä ei ole partaa. :D :D Laitan tähän kuvan, jos osaan ja voitte kertoa onko se kenties naaraspartamonni vai ihan joku muu kuin monni.
Kuva
Kotoa löytyy 100l allas, jossa kardinaalitetroja, mustiamolleja, hopeamolleja, täplämonnisia ja partis.
Mies, lapsi ja kaksi kissaa löytyvät myös, mut ei altaasta!
lomi
Starting Member
Starting Member

Re: Olen uusi akvaarioharrastaja ja uusi täällä aqua-webissä

tai siis tuohon viimeiseen kysymykseeni tarkennus: siis monnihan tuo on, mutta mikä? :) -lomi-
Kotoa löytyy 100l allas, jossa kardinaalitetroja, mustiamolleja, hopeamolleja, täplämonnisia ja partis.
Kalaa kalaa
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Kalaa kalaa »

Veikeä ilme sun partamonnillasi. :)
Kalaa kalaa: lemmikkeinä suomenhevonen, kaksi kissaa, koirasusi, havannankoira, akvaariot 850 l punapiraijoilla, 350 litran sekakalasto mm puikkokaloja , pikkupytty kalanpoikasilla ja 200 l tetroja.
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: HAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fisutar10 »

lomi kirjoitti:Eli untuvikko täällä kirjoittaa ja mulla vielä hakusessa, miten täällä kaikki toimii. Mulla on 90-litrainen allas ja siinä on nyt helteillä noussut vesi 28-asteeseen. Onko liian paljon ja miten voin laskea lämpötilaa turvallisesti? Akvaariossani asuu 9 kardinaalitetraa, 7 seeprakalaa, taistopoika ja partamonni. Myös monnini herättää epäilyksiä, koska sillä ei ole partaa. :D :D Laitan tähän kuvan, jos osaan ja voitte kertoa onko se kenties naaraspartamonni vai ihan joku muu kuin monni.
Kuva
Näyttäisi tyttöpartikselle, ja sille ei luonnostaan kasva parta tai se on ihan pieni. 28 astetta esim. tastelukalalla varsin ok. Yleensä tuo 26 astetta monelle lajille yes, jos tykkää lämpimämmästä. Pari astetta alas päin saa kun ottaa kansilasit pois. Mutta huomioi, ettei kalat hyppää ja valaisin ei tipu veteen kastu.

Itselläni toinen kansilasi on pois ja päällä alumiiniritilä tai muoviritilä (jääkaapin tuuletusritilä). Huomaa, ettei ritilästä liukene mitään veteen (teräs, alumiini jne...eikä miel. kosketa pahemmin veteen - paitsi muovinen voi vaikka tippua veteen...). Mutta nuo metallit yleensä eivät liukene ja turvallisia.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
MrBrett
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja MrBrett »

Ei pitäisi 28 asteen olla mikään ongelma, mutta muista että mitä lämpimämpää vesi on, sitä vähemmän siihen liukenee happea, joten pintavaden olisi hyvä kiertää reilusti helteillä.
lomi
Starting Member
Starting Member

Hyvä - kiitos vastauksista!! :) ps. epäilin itsekin josko tämä partikseni oiskin tyttöpuoleinen, mutta koska olen sen jo nimennyt Aulikseksi, niin saa pitää nimensä. Mulla on myös tyttökissa, jonka nimi on Turo, joten sopii porukkaan. :)
pandamonninen
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja pandamonninen »

Mekin luultiin meidän partamonnia pitkän aikaa pojaks enneku tajuttiin et eihän sil edes kunnon partaa ole.Jehu oli nimi ja on edelleen, vaikka tytöksi ilmenikin. :)
Tuttavallisemmin myös "vanha emäntä" kun kuukaus takaperin hankittiin toinen neiti partis maitoparta on sen nimi. :D
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viesti:

pandamonninen kirjoitti:Mekin luultiin meidän partamonnia pitkän aikaa pojaks enneku tajuttiin et eihän sil edes kunnon partaa ole.Jehu oli nimi ja on edelleen, vaikka tytöksi ilmenikin. :)
Tuttavallisemmin myös "vanha emäntä" kun kuukaus takaperin hankittiin toinen neiti partis maitoparta on sen nimi. :D
Heh, minulla kävi toisin päin. Luulin Örkkiäni kauan tytöksi, koska ei partaa tullut. Sitten tuli kasvupyrähdys ja uskomaton parta ja koko. Ajoi ohi Karvaturrini ja on nyt altaan alfauros - eli itserakkain porsas, joka ajaa muut partikset ruokapalalta :mrgreen: . Urospartiksen pää on muuten hulppean pitkä ja kookas, kun vertaa naaraaseen. Liekö järkeä myös enempi - epäilen :mrgreen: .
http://www.youtube.com/watch?v=V-MtQILn ... ture=g-upl Örkki hommissa:).
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
lomi
Starting Member
Starting Member

Jaahas - eihän sitä sit tiedä, vaikka tuolle munkin partikselle vielä parta röyhähtäis. Jännätään vielä, mut jos se on lady, niin käy niinkin. Jotenkin mulla oli hassu mielikuva partamonneist, et ne on kaikki poikia. :mrgreen: En ees kaupas tajunnu kysyä sukupuolta. Mut parta tai ei, Aulis on hieno hieno kala!!
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viesti:

lomi kirjoitti:Jaahas - eihän sitä sit tiedä, vaikka tuolle munkin partikselle vielä parta röyhähtäis. Jännätään vielä, mut jos se on lady, niin käy niinkin. Jotenkin mulla oli hassu mielikuva partamonneist, et ne on kaikki poikia. :mrgreen: En ees kaupas tajunnu kysyä sukupuolta. Mut parta tai ei, Aulis on hieno hieno kala!!
Itse muistelen saaneeni tämän Örkin joululomalla, se oli silloin poikanen. Örkki mielestäni näytti uroksen merkit tässä toukokuulla eli noin 5 kuukautta ostostani. Nyt se on iso "poika". Uroksen käytös on myös usein hallitsevampi ja aggressiivinen. Usein enempi myös luolamiestyyppiä piilossa. Naaras sosiaalinen, nokka lasilla:). JOs yhden partiksen omistaisin, luonteen puolesta toki naaras [;)] .
007
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja 007 »

Fisutar10 kirjoitti:
lomi kirjoitti:Jaahas - eihän sitä sit tiedä, vaikka tuolle munkin partikselle vielä parta röyhähtäis. Jännätään vielä, mut jos se on lady, niin käy niinkin. Jotenkin mulla oli hassu mielikuva partamonneist, et ne on kaikki poikia. :mrgreen: En ees kaupas tajunnu kysyä sukupuolta. Mut parta tai ei, Aulis on hieno hieno kala!!
Itse muistelen saaneeni tämän Örkin joululomalla, se oli silloin poikanen. Örkki mielestäni näytti uroksen merkit tässä toukokuulla eli noin 5 kuukautta ostostani. Nyt se on iso "poika". Uroksen käytös on myös usein hallitsevampi ja aggressiivinen. Usein enempi myös luolamiestyyppiä piilossa. Naaras sosiaalinen, nokka lasilla:). JOs yhden partiksen omistaisin, luonteen puolesta toki naaras [;)] .
Joo, minunkin partikseni alkoi näyttämään koiraan merkkejä vasta noin 4kk sen ostosta, ja nyt sillä on jo komea parta vaikka silloin, kun sen ostin(1,5-2 vuotta sitten) se oli "silo-poski". :)
Akvat: 350l, 50l + erilaiset karvatassut:)
Blogini
007
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja 007 »

Kuva
Tuossa vielä kuva sen komeesta parrasta. :D
Akvat: 350l, 50l + erilaiset karvatassut:)
Blogini
Fisutar10
Elite Member
Elite Member
Viesti:

007 kirjoitti:Kuva
Ihan katu-uskottava parta :mrgreen: . Vihollinen ja kilpailija pelotellaa pelkällä lookilla ja naaraita houkutellaan kuin hunaja mehiläisiä tuolla parralla. :mrgreen:
lomi
Starting Member
Starting Member

007 kirjoitti:Kuva
no on joo kerrassaan upea parta!! :D
jaanakatar
Starting Member
Starting Member
Akvaarioseurat: Lahden Akvaarioseura

Viesti Kirjoittaja jaanakatar »

Hei,
ja tervetuloa harrastuksen pariin! :-)
Tosta lämpötilahommasta. Minä olen kesäisin tehnyt vedenvaihdon yhteydessä seuraavasti: kun veden nykyinen lämpötila on esim. 28 c, laitan akvaarioon uutta vettä (jos vaihtaa esim. 1/3 akvaarion vedestä) joka olisi noin 25 c. Sitten suodatin nopeasti käyntiin lämpötilaeroja tasaamaan. Tuloksena koko akvaarioveden lämpötila putoaa yhdellä asteella 27 asteeseen. Minä olen kestävien kalojen kohdalla uskaltanut pudottaa parikin astetta, mutta asteen muutoksesta ei pitäisi kärsiä arimmatkaan kalat. Mulla ainakin kalat tykkää kun jostain virtaa vähän viileämpää vettä akvaarioon :-) Se muistuttaa itse asiassa luonnonolosuhteita, kun kylmemmistä puroista/joista virtaa uutta kylmempää vettä lampeen/järveen.
Lisäksi jos noudatat muiden harrastajien ed. kirjoittamia neuvoja tuuletuksesta ja veden pintakierron lisäämisestä pääset varmasti hyviin tuloksiin :-) Ei tuo 28 astetta ole kovin paha, mutta jos tulee kovia helteitä, voi vesi helposti nousta jopa 30 asteeseen ja silloin on hyvä tietää, miten saa nopeasti akvaariota viilennettyä. Mutta turvallisinta on pudottaa vain 1 c aste/vrk.
lomi
Starting Member
Starting Member

Hyvä kiitos vinkeistä sinullekin. :) Helteet voi vielä yllättää tänäkin kesänä!! Tässä vielä voi tulla vaikka mitä ongelmia ja hyvä, et on tällainen paikka mistä kysellä kokeneempien neuvoja. Nyt kun olen tutustunut enemmän palstaan, niin ois tosta vedenlämmöstä löytynyt jo monta aloitusta, että tavallaan suotta samalla asialla vaivaan, mutta olihan mulla se monnikysymyskin. Tosi tosi hauska harrastus on ollut. Istun jatkuvast katselemassa kaloja ja seurailen niiden puuhia. Ja itse olen kiintynyt kyllä joka ikiseen eväkkääseen. Ainut miinuspuoli on, että perinteisesti eka akvaarioni on liian pieni (90l) tai siis ois nyt ainakin 120 litranen saanut olla mun mielest, ehkä siitäkin suurempi. Mutta ehkä hankin uuden ja kyselen sit taas neuvoja, miten kalat siirretään uuteen akvaarioon. [;)] Ainakin luulen, että ei ihan pieni urakka ole, mutta siitä sit toiste, kunhan saan isomman tankin.
hh_
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja hh_ »

Itsellä särähti korvaan nuo seeprakalat tuolla lämpöisessä vedessä, suositukset näille olisivat siellä 23-24 asteen paikkeilla. :)
Jos uutta allasta laitat pystyyn, elä ainakaan näitä enää lämpöiseen veteen laita.
lomi
Starting Member
Starting Member

Juu ja yritän jo tossakin altaassa toki laskea sitä lämpötilaa näillä kikoilla, mitä täällä on sanottu. Normaalisti se onkin ollut sellaisen 25 astetta, mut nyt läks nousukiitoon. Vedenvaihdon jälkeen oli eilen hieman viileämpää, mut lämpesi nopeesti taas. En kyl uskaltanut hurjan paljon viielämpää sekoittaa joukkoon. Täytyy se kansilasi ottaa nyt pois. Toivotaan, että seepraset jaksavat vielä. 8O
3010
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja 3010 »

Nyt on tosin jo ilmat vilenneet, mutta minä otin kesäksi lämmittimen pois kokonaan akvasta. Se laski lämpöä 1-2 astetta.
180l seurala + hamsteri ja norwichinterrieri
blogini: http://8j6h.blogspot.fi/
lomi
Starting Member
Starting Member

Ei mullakaa ole lämmitin käytössä ja silti vesi oli tosi lämmintä, eli ton 28. Meil on kuuma asunto. Mutta nyt on jo laskenut 25 asteeseen, kun on tosiaan ilmat jo viilenneet. :)
3010
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja 3010 »

laitoin eilen aamuna lämmitimen takaisin kun sisällä oli 18-19 astetta ja pihalla 3 astetta lämmintä ja akvaarion veden lämpö oli laskenut sen verran että ajattelin että olisi hyvä laittaa lämmitin takaisin. että ei varmaan sinunkaa akvan veden lämpö enää niin nouse :D
180l seurala + hamsteri ja norwichinterrieri
blogini: http://8j6h.blogspot.fi/
Kana +-yksipantteri
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Kana +-yksipantteri »

Ei se lämmittimen poistaminen vettä viilennä. Oiken säädetty lämmitin ei lämmitä vettä ollenkaan jos veden lämpötila pysyy säädetyn arvon yläpuolella. Lämmitin kytkeytyy päälle vasta, kun lämpötila alittaa asetetun lämpötilan. Lämmitinhän tosiaan kannattaa olla oiken säädetty, muuten altaassa on aina liian kylmä tai liian kuuma. Yleensä lämmittimen omaan asteikkoon ei kannata luottaa, heittoa oikeaan lämpötilaan verrattuna voi olla helposti jopa kaksikin astetta. Lämmitin kannattaa säätää aina oikean lämpömittarin ilmoittaman lämpötilan mukaan sopivalle teholle. En oikein ymmärrä mikä into ihmisillä on poistella niitä lämppäreitä altaistaan helteillä. Eihän OIKEIN säädetty lämmitin allasta liikaa lämmitä.
100, 235 ja 525 litraiset seuralat + 50 litrainen rasbora-allas.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”