Juwel suodatin materiaalit

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
nanna85
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Juwel suodatin materiaalit

Viesti Kirjoittaja nanna85 »

Eli mulla käytössä ihan juwelin alkuperäinen sisäsuodatin kokoa jumbo. Nyt tuntuu että, missään liikkeessä ei ole suodatinmateriaaleja saatavilla. Muita löytyykin itseltä, mutta ei valkoista vanua. Voisiko sen korvata jollakin, muunlaisella/merkkisellä vanulla? Sitten muistaakseni mulle neuvottiin että se musta suodatin saa olla paikallaan että ei ole haittaa vaikkei vaihtaisi aina, mutta siis kuinka on?
Odemus
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: HAS

Re: Juwel suodatin materiaalit

Viesti Kirjoittaja Odemus »

Sen vanun voi ihan hyvin korvata jonkin muun merkkisellä. Silloin vaan leikkaat sopivan kokoiseksi, jos haluat sellaista vanua käyttää. Sen vanun voi myös jättää kokonaan pois. Oikeastaan kaikki Juwelin suodatusmateriaalit voi korvata jollain muulla, mutta jos haluat käyttää Juwelin materiaaleja, Helsingin akvaariokeskus myy niitä. Akvaariokeskuksella on myös nettikauppa, jos et asu lähellä.

Se musta on aktiivihiili. Siitä ei ole haittaa, mutta se on myös Suomessa yleensä turha. Jos joudut lääkitsemään akvaariota, ota musta patruuna pois. Aktiivihiili sitoo itseensä lääkeaineita ja tällöin lääkityksen teho heikkenee. Lääkekuurin jälkeen aktiivihiiltä voi käyttää lääkejäämien poistoon vedestä. Minä korvaisin sen mustan levyn jollain muulla suodatinmateriaalilla.
catze
Member
Member

Viesti Kirjoittaja catze »

Tarkoitatko mustalla sitä aktiivihiili-vanua ? Ajan mukaan vaikutus loppuu, joten on turha tai jos haluat pitää aktiivihiileä niin 3 kk:ssa taitaa teho olla finito.
Itse olen vaihtanut valkoisen vanun pois kokonaan siniseen suodatinmateriaaliin, leikkaan isommasta palasta sen tilalle sopivan, että kyllä niitä vaihdella voi 8-)
Seeprapleko L-046 poikue videolla ♥ http://www.youtube.com/watch?v=DYc1NzgmBf0
ninni_hoo
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja ninni_hoo »

Mä oon käyttäny omassani vaihtelevasti sekä Juwelin omia valkoisia suodatuslevyjä tai sitten oon leikelly Hobbyn Aqualon-vanupussin levystä sopivia lätkiä :D Eli ei tartte käyttää Juwelin omia jos niitä ei oo tyrkyllä.
Sitä mustaa levyä ei mun ymmärtääkseni pitäis käyttää kuin lääkekuurien tai levämyrkkyjen jälkeen...korjatkaa jos oon väärässä.
Mulla sitä ei koskaan oo ollu suodattimessa vaan on edelleen ap. paketissaan :o
180 L sekametelisoppaa, 20 L kirsikkasukia
ThePatemies
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja ThePatemies »

Minulla justii 11/8/12 sain juwelin akvaarion ja itellä tuli mukaan sellainen sininen suodatintyyny sen päälle vihreä tyyny ja siihe päälle vielä pienempi musta.
harmi vain siinä mun juwelin suodattimessa että se pitää hirveää meteliä >:(
Koss
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Koss »

Se sininen on karkeasuodatuslevy, vihreä nitraatinpoistolevy, musta aktiivihiililevy, jota käytetään mm. lääkejäämien poistossa, eli tarpeeton tavallisessa suodatuksessa. Metelin syy on luultavasti kulut roottori, joten se kannattaa uusia.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”