Punertava kasvi
Valvoja: Moderaattorit
Punertava kasvi
Mikä olisi suht helppohoitoinen punertava akvaariokasvi?
Mielellään jokin sellainen, jonka voisi sijoittaa altaan keskiosiin, eli ei kovin korkea; 20-25 cm.
Akvaarion pH on 6-6,5 ja asteita 26. Maan osa toivomuksia ei ole...
Mielellään jokin sellainen, jonka voisi sijoittaa altaan keskiosiin, eli ei kovin korkea; 20-25 cm.
Akvaarion pH on 6-6,5 ja asteita 26. Maan osa toivomuksia ei ole...
Moi!
En ole vielä "helppohoitoiseen" ja punaiseen kasviin törmännyt, mutta näitä voisit kokeilla.
Ammania gracilis (sirokonjakkikasvi) ja alternanthera reineckii (papukaijalehti).
Molemmat tarvitsevat lannoitusta ja hyvät valot.
Varsinkin rautapitoinen lannoite on hyväksi. Omani pitävät JBL:n 7-ballsseista ja PMMD:stä. Myös hiilidioksidinlisäys on suotavaa.
Ei helppoja, muttei kovin vaikeitakaan. Molemmat lisääntyvät pistokkaista, eli kasvi poikki ja latva istutetaan uudestaan, jäljelle jäänyt 'tynkä' haaroittuu vielä kahdeksi, tai useammaksi latvaksi.
T:Krisse
En ole vielä "helppohoitoiseen" ja punaiseen kasviin törmännyt, mutta näitä voisit kokeilla.
Ammania gracilis (sirokonjakkikasvi) ja alternanthera reineckii (papukaijalehti).
Molemmat tarvitsevat lannoitusta ja hyvät valot.
Varsinkin rautapitoinen lannoite on hyväksi. Omani pitävät JBL:n 7-ballsseista ja PMMD:stä. Myös hiilidioksidinlisäys on suotavaa.
Ei helppoja, muttei kovin vaikeitakaan. Molemmat lisääntyvät pistokkaista, eli kasvi poikki ja latva istutetaan uudestaan, jäljelle jäänyt 'tynkä' haaroittuu vielä kahdeksi, tai useammaksi latvaksi.
T:Krisse
Mulla olis jo xyfilis, onks sulla heittää mitään vaihtareita?
Jyrki: Kiitoksia huomiosta. En ollenkaan huomannut...
Siksi kirjoitinkin "suht helppohoitoista" ja ajattelin helpointa kasvia. En taas osannut kirjoittaa mitä ajattelin...
Akvaarioliikkeessä käydessäni totesin, että punasävyiset kasvit olivat aika vähissä, löytyi vain papukaijalehteä. Sitä voisi siis kokeilla?
Unohdin tuossa edellisessä viestissä mainita, että altaassa on hiekkapohja, 2 loisteputkea ja hiilidioksidinlevitin.
Arvasin, että helppohoitoista punertavaa kasvia ei ole olemassakaan!KtMan kirjoitti: En ole vielä "helppohoitoiseen" ja punaiseen kasviin törmännyt, mutta näitä voisit kokeilla.
Akvaarioliikkeessä käydessäni totesin, että punasävyiset kasvit olivat aika vähissä, löytyi vain papukaijalehteä. Sitä voisi siis kokeilla?
Unohdin tuossa edellisessä viestissä mainita, että altaassa on hiekkapohja, 2 loisteputkea ja hiilidioksidinlevitin.
Helpoimpia punertavia kasveja, joihin olen törmännyt, ovat punarotala, hentorotala, tähtilumme, konjakkikasvilaji ja rusolehti. Myös muutamat punaiset melalehdet ja miekkakasvit ovat olleet helppoja altaideni olosuhteissa (valoa n. 0,5 W/l, pehmeä vesi, pH n. 7, hiekkapohja, pieni kansoitus, PMDD + savinkanankakkakuulat, turvetta, hiilidioksidia käymismenetelmällä).
Papukaijalehteä en menisi missään vaiheessa sanomaan helpoksi.
Papukaijalehteä en menisi missään vaiheessa sanomaan helpoksi.
Laittamalla sopivan määrän viinaa akvaarioosi saat kalojesi silmät turpoamaan ja saat ne uimaan hassulla tavalla. (Lähde: Niksipirkka to be.)
Juu, punarotalasta en ole ihan samaa mieltä, mutta hentorotala on helppo, samoin punamelalehti ja ruusumiekkakasvi. Yksi vielä punaisempi on ruosteärviä, se on kasvanut jopa mulla hyvin pienen alkukankeuden jälkeenTiinanen kirjoitti:Helpoimpia punertavia kasveja, joihin olen törmännyt, ovat punarotala, hentorotala ... Myös muutamat punaiset melalehdet ja miekkakasvit ovat olleet helppoja
Hmmm. Mikähän tämän punarotalan vaikeuden takana on? Meillä se on kestänyt muutot ja karsinna. Tuntuu kasvavan vaikka ilman lannoitetta, tai ainakin vähällä lannoitteella. Lisäksi valoa nyt on, mutta ei mitenkään valtavasti, 2x56W 240l altaassa, joka on 160cm pitkä...Blue kirjoitti:Juu, punarotalasta en ole ihan samaa mieltäTiinanen kirjoitti:Helpoimpia punertavia kasveja, joihin olen törmännyt, ovat punarotala, hentorotala ...
Toisaalta meillä esim. rasvalehti suli aina aika nopsaan, pistettiin mahdollisen liian pehmeän veden piikkiin. Tiedä häntä, mutta kovahkoon veteen sitä suositellaan ja aina on ollut hädintuskin mitattava kovuus altaassa.
Olisko noiden huonojen kokemusten takana jotain vastaavaa vesiarvoissa tai valoissa?
Kumma, kun intianvesitähdikkiä "rosanervig" ei ole mainittu laisinkaan. Onko se sitten vaikea vai erikoinen kasvi vai onko se muuten vain unohtunut? Kasvaa kyllä yli 20 senttiseksi, muttei hurjan kovaa kyytiä eikä ihan piikisuoraan. Punaisuus riippuu silläkin tietysti olosuhteista.
"Jos ei ole vikaa, älä rupea korjaamaan. Jos vika on todella paha, älä silloinkaan rupea korjaamaan." - Tikrun pieni kirja pomppimisesta
-
Valmont
- Senior Member

- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Jep..tätä samaa HelaKammon punarotalaa kasvaa täälläkin ja sitä on jaettu jo monta kertaa eteenpäin, joten hyvin tuo kasvaa eikä ollenkaan vaikea.HelaKammo kirjoitti: Juu, punarotalasta en ole ihan samaa mieltä
Hmmm. Mikähän tämän punarotalan vaikeuden takana on? Meillä se on kestänyt muutot ja karsinna. Tuntuu kasvavan vaikka ilman lannoitetta, tai ainakin vähällä lannoitteella.
Olisko noiden huonojen kokemusten takana jotain vastaavaa vesiarvoissa tai valoissa?
Vuoden 2005 #aw:n kotiäitirouvakodinhengetärrakastajasymppis
Siirretään kunnia ko. kasvin alkuperästä Rääkkylle, jolta aikanaan se meille saatiin.Valmont kirjoitti: Jep..tätä samaa HelaKammon punarotalaa kasvaa täälläkin ja sitä on jaettu jo monta kertaa eteenpäin, joten hyvin tuo kasvaa eikä ollenkaan vaikea.
Meiltä se on taas levinnyt jo useampaan suuntaan...
Sen kun tietäisi mikä on vialla.. Litroja on akvaariossa 220, valoa 3x30W, altaan korkeus 50 cm. Eli ei pitäisi valon vähyydestä johtua. Putket on 2 X philips 840 ja yksi sykvania aquastar. PMDD:tä lisään kun muistan, hiilidioksidi on nyt tauolla, mutta punarotala ei kasvanut paremmin hiilidioksidilevityksenkään aikana. Se on vaan sellanen pitkä ranka, jonka puolesta välistä alkaa vasta lehdet. Lehtiä on vähän ja ne on pieniä. Voisin laittaa vaikka kuvankin, jos jotain kiinnostaa pohtia ongelmaa tarkemmin. Tai voisin aloittaa ihan uuden keskustelun kuvan keralla, koska tämä lähtee nyt vähän sivuraiteilleHelaKammo kirjoitti:Hmmm. Mikähän tämän punarotalan vaikeuden takana on? Meillä se on kestänyt muutot ja karsinna. Tuntuu kasvavan vaikka ilman lannoitetta, tai ainakin vähällä lannoitteella. Lisäksi valoa nyt on, mutta ei mitenkään valtavasti, 2x56W 240l altaassa, joka on 160cm pitkä...
Toisaalta meillä esim. rasvalehti suli aina aika nopsaan, pistettiin mahdollisen liian pehmeän veden piikkiin. Tiedä häntä, mutta kovahkoon veteen sitä suositellaan ja aina on ollut hädintuskin mitattava kovuus altaassa.
-
Valmont
- Senior Member

- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
Rääkky rulez....HelaKammo kirjoitti:Siirretään kunnia ko. kasvin alkuperästä Rääkkylle, jolta aikanaan se meille saatiin.Valmont kirjoitti: Jep..tätä samaa HelaKammon punarotalaa kasvaa täälläkin ja sitä on jaettu jo monta kertaa eteenpäin, joten hyvin tuo kasvaa eikä ollenkaan vaikea.![]()
Meiltä se on taas levinnyt jo useampaan suuntaan...
Meiltäkin lähti sinne Lahteen sitä kasvia toissapäivänä ja kohta taas tulee hakemaan muutama.
Tästä huomaa jo hyvin, että kasvien vaihtaminen yms. harrastajien kesken on aika kannattavaa puuhaa, paitsi kauppiaille.
Vuoden 2005 #aw:n kotiäitirouvakodinhengetärrakastajasymppis
Voisikohan tuo meidän intianvesitähdikki olla sitä, vai punertaako tavallinen intianvesitähdikki, kun saa tarpeeksi valoa? Meillä nimittäin on latvastaan punertavaa intianvesitähdikkiä...aquado kirjoitti:Kumma, kun intianvesitähdikkiä "rosanervig" ei ole mainittu laisinkaan. Onko se sitten vaikea vai erikoinen kasvi vai onko se muuten vain unohtunut? Kasvaa kyllä yli 20 senttiseksi, muttei hurjan kovaa kyytiä eikä ihan piikisuoraan. Punaisuus riippuu silläkin tietysti olosuhteista.
Kyllähän tavallinenkin vähän punertaa, tai rusehtaa (esim. http://aquat1.ifas.ufl.edu/seagrant/hygpol10.jpg) , mutta rosanervig muuttuu hyvässä valossa aivan punaiseksi ja on lehtiruodoiltaan eri näköinen (esim. http://www.hmprod.net/aquariums/pages/1 ... sperma.htm). Tuossa kuvassa ei kyllä punaisuus näy parhaalla tavalla, mutta lehtien rakenteen ero sitäkin paremmin.
"Jos ei ole vikaa, älä rupea korjaamaan. Jos vika on todella paha, älä silloinkaan rupea korjaamaan." - Tikrun pieni kirja pomppimisesta
Nyt on ehdoiteltu helppoja punaisia kasveja.Tiinanen kirjoitti:Papukaijalehteä en menisi missään vaiheessa sanomaan helpoksi.
Osa näistä on todellakin helppoja vihreänä, mutta jos niistä halutaan punaisia hyvällä hoidolla, niin en enää sanoisi niitä helpoiksi!
Siksi mainitsinkin mm. papukaijan, kun se on aina punainen kunhan pysyy hengissä.
Mulla olis jo xyfilis, onks sulla heittää mitään vaihtareita?
-
Mari Kurki
- Elite Member

- Sukupuoli: Nainen
Nostanpa kissan pöydälle ja kysyn, että oletko varma kasvisi lajista? Nimittäin olen nyt itse törmännyt useamman kerran siihen, että ihmiset jotka kasvattelevat altaissaan rusolehteä, luulevatkin kasvattavansa punarotalaa...HelaKammo kirjoitti:Hmmm. Mikähän tämän punarotalan vaikeuden takana on? Meillä se on kestänyt muutot ja karsinna. Tuntuu kasvavan vaikka ilman lannoitetta, tai ainakin vähällä lannoitteella. Lisäksi valoa nyt on, mutta ei mitenkään valtavasti, 2x56W 240l altaassa, joka on 160cm pitkä...
Ettei olisi nytkin kyseessä vastaava tapaus? Kuvauksesi kasvin vaatimuksista kuulosti nimittäin huomattavasti enemmän rusolehdeltä, kuin punarotalalta. Minun kokemusteni mukaan punarotala on hyvin tarkka siitä että valoa riittää, rautalannoitus riittää ja että vedessä on tarpeeksi hiilidioksidia. Rusolehti taas on melkoinen rikkaruoho ja viihtyy vähän suurpiirteisemmälläkin hoidolla.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
On Helakammolla 100% varmaa punarotalaa 
Minunkin kokemukseni punarotalasta ovat sellaisia että ei se ihmeitä tarvitse. Se kasvoi minulla rikkaruohomaisesti jopa silloin kun en lisännyt hiilidioksidia.
Tässä kuva samaisesta ruohosta mistä Helakammonkin ovat peräisin http://raakky.aqua-web.org/punarotala.jpg
Minunkin kokemukseni punarotalasta ovat sellaisia että ei se ihmeitä tarvitse. Se kasvoi minulla rikkaruohomaisesti jopa silloin kun en lisännyt hiilidioksidia.
Tässä kuva samaisesta ruohosta mistä Helakammonkin ovat peräisin http://raakky.aqua-web.org/punarotala.jpg
-
Mari Kurki
- Elite Member

Mä olen jotenkin niin väsynyt tän palstan ilmapiiriin ja ylläpidossakin esiintyvään asennevammaan et mä varmaan lopetan tänne kirjottelun! Siis oikeesti jos joku keksii aukottoman ja loistavan teorian, mikä selittää kaikki kommunikaatio-ongelmat jostain aiheesta, ni sit tulee ainaki ylläpidosta joku itseään täynnä oleva moderaattorinrääpäle poraamaan toisen aukottomaan teoriaan reikiä. Kiitti vaan taas tästäkin! Tuu vaan sotkemaan..Rääkky kirjoitti:On Helakammolla 100% varmaa punarotalaa![]()
Joo ja muuten hyvityksenä Rääkyn aiheuttamasta mielipahasta vaadin pari oksaa tuosta kuvan puskasta. On mullakin punarotalaa, mutta voisiko olla että eri kannoissa on eroja? Osa nimittäin mätänee suoraan pystyyn vaikka tekisi mitä ja osa sitten taas kasvaa vähän vähemmälläkin vaivalla.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
-
Mari Kurki
- Elite Member

Mitä! Ei varoitusta? Ei bannia? Miks aina muut mutten mä koskaan...Rääkky kirjoitti:Hitto kun en saa floodata tätä foorumia täyteen hymiöitä nyt. Tämä pelasti päivän kyllä aivan täydellisesti!
Olen valmis allekirjoittamaan kantateorian. Ja saat oksan jahka se tuosta muuton jälkeisestä kriisistä toipuu ( ja rain-in saksimisesta)
Hiiskatin rain... aina se ehtii ensin...saksineen...
-
Mari Kurki
- Elite Member

Joo, kyllähän me kaikki Rääkyn gininen peukalo tunnetaan...rain- kirjoitti:Ja voin todellakin vahvistaa Rääkyn sinisen peukalon. Tyttö on täysi kasvisti vaikka ei sitä haluakaan tunnustaa.
Veikkaan ehdottomasti jälkimmäistä!rain- kirjoitti:Kasvit kasvavat varmaan vain miellyttääkseen Rääkkyä... tai sitten Rääkyn vihan pelossa
Josko minäkin tähän soppaani vielä heittäisin, että Rääkyn punarotala on verratonta! Tässä siitä shampanjakuva. Olen jakanut sitä yhä eteenpäin ainakin Pohjois-Karjalaan (mm. kiltsille, joka tässäkin ketjussa puhui siitä) ja skarelle Hämeeseen. Pahoittelen, että tämä sangen asiaton kommenttini tuli postattua.
Viimeksi muokannut Tiinanen, 11:19, 05.02.2004. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Laittamalla sopivan määrän viinaa akvaarioosi saat kalojesi silmät turpoamaan ja saat ne uimaan hassulla tavalla. (Lähde: Niksipirkka to be.)
Jos vielä tuosta punarotala-Ludwigia -jutusta jotain sanoisin, niin...
Onnistuimme tuon sinipeukalon kanssa tappamaan Ludwigia helminthorrhizamme melkein sukupuuttoon. Hällä se väheni mystisesti noin 90% ja minä taas onnistuin litistämään omat taimeni toisten kasvien alle kuljettaessani niitä kotiin.
No, on tuolla yksi melkein sentin kokoinen taimi jossa on kolme lehteä
Ei ne Ludwigiatkaan aina helppoja ole.
Onnistuimme tuon sinipeukalon kanssa tappamaan Ludwigia helminthorrhizamme melkein sukupuuttoon. Hällä se väheni mystisesti noin 90% ja minä taas onnistuin litistämään omat taimeni toisten kasvien alle kuljettaessani niitä kotiin.
No, on tuolla yksi melkein sentin kokoinen taimi jossa on kolme lehteä
Ei ne Ludwigiatkaan aina helppoja ole.