Uudet silikonit.
Valvoja: Moderaattorit
Uudet silikonit.
Perskules. Huomasin kilpikonnaakvaarion silikonien vetelevän viimeisiään. Itse en osaa/ehdi laittaa uusia ja siksi kyselisin neuvoja täältä. Olisiko Espoossa tai suurhelsingin alueella joku firma/henkilö joka olisi vaihtanut aikaisemmin 250 litraiseen pyttyyn tiivisteet?
Yhteystietoja puhelinnumeroineen otetaan kiitollisena vastaan.
Kalatikka. Puh.0503589791.
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Mies
Re: Uudet silikonit.
Näinkö niitä syntyy ,eli lukeeko kenties tällä palstalla vuoden parin päästä "akvaariostani tuli vedet ulos mystisesti " tarkoittaa että ,ei niitä niin vain vaihdeta niitä silikoneja, aiheesta käyty keskusteluja ,paljon.
-
- Member
- Akvaarioseurat: Ihan oma pikku akvaseura
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
kalatikka kirjoitti:Perskules. Huomasin kilpikonnaakvaarion silikonien vetelevän viimeisiään. Itse en osaa/ehdi laittaa uusia ja siksi kyselisin neuvoja täältä. Olisiko Espoossa tai suurhelsingin alueella joku firma/henkilö joka olisi vaihtanut aikaisemmin 250 litraiseen pyttyyn tiivisteet?
Kysele lasitusliikkeista, Helsingin Akvaariokeskuksesta ja Akvaario Kurjesta yhteystietoja...
Itse käyttäisin mieluummin firmaa kun ketään yksityishenkilöä...(anteeksi vaan jos joku on ammattilainen...)..
600 litran maljakko + 3 seropikoiraa + 2 sisäkissaa + Pirun äkänen papukaija (Siniota-amatson) + aviomies
Uusin pätkä http://www.youtube.com/watch?v=6KdAQkcJ ... e=youtu.be
-
- Katalysaattori
Jestas mikä lausehirviö. Sentään iso alkukirjain ja piste perässä.oskariittus kirjoitti:Näinkö niitä syntyy ,eli lukeeko kenties tällä palstalla vuoden parin päästä "akvaariostani tuli vedet ulos mystisesti " tarkoittaa että ,ei niitä niin vain vaihdeta niitä silikoneja, aiheesta käyty keskusteluja ,paljon.

Eli Kalatikka voisi vaikka seuraavista valita lähestymistapaa:
- soitella lähialueen akvaarioliikkeet ja lasialan firmat läpi ja kysellä tekevätkö ylipäätään ja mihin hintaan.
- hiukan lukea DIY ohjeistusta miten tuo käytännössä voidaan itse suorittaa (oma valintani)
- odottaa pari vuotta ja palata aiheeseen että miten on, joko vuotaa
- ostaa ko. palvelu yksityishenkilöltä
- laittaa uusi allas (kilppari tarvitsee kuitenkin muutamiksi päiviksi valiaikaismajoitusta vaihto-operaation ajaksi)
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.
Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
I may make you feel, but I can't make you think.
Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
-
- Member
- Viesti:
http://www.akvaarioseura.net/Akvaarionteko.pdf
Tommosen löysin kanssa...mun täytyy kyllä sanoa että minä en itse lähtis niitä vaihtamaan vaan kiikuttasin altaan ammattilaiselle..
Tommosen löysin kanssa...mun täytyy kyllä sanoa että minä en itse lähtis niitä vaihtamaan vaan kiikuttasin altaan ammattilaiselle..

600 litran maljakko + 3 seropikoiraa + 2 sisäkissaa + Pirun äkänen papukaija (Siniota-amatson) + aviomies
-
- Junior Member
quu007 oli löytänyt melko hyvät perus ohjeet akvaarion rakenteluun ikävää tietysti on että kukatahansa voi nettiin kirjoittaa mitä tahansa ja varsinkin tällainen aihe josta on vaikea löytää faktatietoa, tarkoittaa ikävä kyllä usein että kaiken maailman itämaantietäjät ovat herkästi niitä "juuri sen oikean tiedon" omaajia
kiinnitti huomiota noissakin ohjeissa että viimeistään 25v kuluttua olisi syytä vaihtaa sisäpuoliset silikoonit ? eikös se lasien välissä oleva silikoni ole todennäköisesti yhtä vanhaa , millä perusteella sisäpuolella oleva kestää vain 25v ja lasien välissä oleva 40v ? (muistelen siis että ohjeiden mukaan lasien välissä oleva liima saisi 15v lisä aikaa jos sisäpuoliset vaihdetaan)
allas jonka itse ensimmäisenä liimasin kasaan on nyt jo 35v ikäinen, harmi etten enää voi sitä löytää voisi tarkistaa kuinka hapristuneet saumat siinä lienee ?
quu007 voit löytää jostain alan liikkeestä "ammattilaisen " joka on ehkä ollut alalla 2v , tai voit löytää harrastajan joka on liimannut kymmenittäin altaita vuosikymmenien aikana , kumpaan itse luottaisit enemmän ?
kalatikalle, jos nyt olet päätynyt siihen että silikonit pitää vaihtaa niin itse tekisin sen niin ,että leikkaisin kaikki lasit irti toisistaan kääntelisin lasit niin että mahdollisimman paljon vanhaa liimattua pintaa tulee ulkopuolelle
ja siinä missä on pakko liimata uudelleen jo aiemmin liimattua lasia, puhdistaisin lasin vanhasta silikonista, partaterää ja suurennnuslasia apunakäyttäen (tiedossani ei ole ainetta jolla kemiallisesti, kuivuneen silikonin voisi poistaa)
liimaaminenhan ei ole vaikeaa ,vaikeaa on se vanhan liiman täydellinen poistaminen, silikoni ei liimaa silikonia vaan lasia
tietenkin varmin tapa on uusia ne lasiT joista liimaa joutuisi poistamaan
itse uteliaisuuttani kysyin paikallisesta lasiliikkeestä (toiminut n. 30v) heidän kommenttiaan jos joku tulisi pyytämään "avaarion uudelleen silikoonausta" vastaus oli," ei ,ei missään tapauksessa akvaarioiden silikooneja tarvitse uusia. paitsi jos asiakas vaatimalla vaatii niin se tehdään mutta ,minkäänlaista takuuta ei työlle annetA
T itäMaan tietäjä
pS tietenkin altaalle jotain on tehtävä jos se konna on tosiaan jopa sieltä lasien välistä saanut sitä silikonia pois kaivettuA
kiinnitti huomiota noissakin ohjeissa että viimeistään 25v kuluttua olisi syytä vaihtaa sisäpuoliset silikoonit ? eikös se lasien välissä oleva silikoni ole todennäköisesti yhtä vanhaa , millä perusteella sisäpuolella oleva kestää vain 25v ja lasien välissä oleva 40v ? (muistelen siis että ohjeiden mukaan lasien välissä oleva liima saisi 15v lisä aikaa jos sisäpuoliset vaihdetaan)
allas jonka itse ensimmäisenä liimasin kasaan on nyt jo 35v ikäinen, harmi etten enää voi sitä löytää voisi tarkistaa kuinka hapristuneet saumat siinä lienee ?
quu007 voit löytää jostain alan liikkeestä "ammattilaisen " joka on ehkä ollut alalla 2v , tai voit löytää harrastajan joka on liimannut kymmenittäin altaita vuosikymmenien aikana , kumpaan itse luottaisit enemmän ?
kalatikalle, jos nyt olet päätynyt siihen että silikonit pitää vaihtaa niin itse tekisin sen niin ,että leikkaisin kaikki lasit irti toisistaan kääntelisin lasit niin että mahdollisimman paljon vanhaa liimattua pintaa tulee ulkopuolelle
ja siinä missä on pakko liimata uudelleen jo aiemmin liimattua lasia, puhdistaisin lasin vanhasta silikonista, partaterää ja suurennnuslasia apunakäyttäen (tiedossani ei ole ainetta jolla kemiallisesti, kuivuneen silikonin voisi poistaa)
liimaaminenhan ei ole vaikeaa ,vaikeaa on se vanhan liiman täydellinen poistaminen, silikoni ei liimaa silikonia vaan lasia
tietenkin varmin tapa on uusia ne lasiT joista liimaa joutuisi poistamaan
itse uteliaisuuttani kysyin paikallisesta lasiliikkeestä (toiminut n. 30v) heidän kommenttiaan jos joku tulisi pyytämään "avaarion uudelleen silikoonausta" vastaus oli," ei ,ei missään tapauksessa akvaarioiden silikooneja tarvitse uusia. paitsi jos asiakas vaatimalla vaatii niin se tehdään mutta ,minkäänlaista takuuta ei työlle annetA
T itäMaan tietäjä

pS tietenkin altaalle jotain on tehtävä jos se konna on tosiaan jopa sieltä lasien välistä saanut sitä silikonia pois kaivettuA
-
- Member
- Viesti:
No tuota....se on vähän niinkun comsii comsaa...
Muistelen kauhutarinaa kun ystävämme vaihtoi itse akvaarion silikonit ja litroja oli noin 400....
Asuivat kerrostalossa ja yhtenä kauniina päivänä kun tulivat kotiin niin puolet akvaarion vedestä oli pitkin lattiaa...
..
Sen jälkeen lähti akvaario fisuineen aika nopeasti, niin jotenkin koko tuo silikonien vaihto homma on aika riskibisnes..
Tietenkin jos joku todistetusti pystyy vannomaan että:"oon joo vaihtanu kahteenkymmeneen akvaarioon silikonit ja edelleen toimii..." , niin laittaisin harkintaan...
Muistelen kauhutarinaa kun ystävämme vaihtoi itse akvaarion silikonit ja litroja oli noin 400....
Asuivat kerrostalossa ja yhtenä kauniina päivänä kun tulivat kotiin niin puolet akvaarion vedestä oli pitkin lattiaa...

Sen jälkeen lähti akvaario fisuineen aika nopeasti, niin jotenkin koko tuo silikonien vaihto homma on aika riskibisnes..

Tietenkin jos joku todistetusti pystyy vannomaan että:"oon joo vaihtanu kahteenkymmeneen akvaarioon silikonit ja edelleen toimii..." , niin laittaisin harkintaan...

-
- Junior Member
Juu karmea tilanne, kerrostalo tai okt ,kalliiksi tulee.Itse näen että on valtavan paljon suurempi riski omistaa uudelleen silikoonattu allas kuin alkuperäisillä liimoilla oleva.
Käsittämätön on tämä ilmiö jossa täysin ehjiä silkooneja vaihdella jopa ihan vaan sen takia että "kun ne varmaan on jo niin vanhat". Olen tehnyt akvaarioita 10l - 2000l alkaen -77 ,ikinä ei ole yksikään silikoni sauma alkanut vuotamaan,mutta en ikinä lähtisi uusimaan silikoneja en omaan enkä kaverin altaaseen, jos jostain syystä ei vanhoihin liimauksiin enää joku luota niin suosittelen edellisessä viestissä mainitsemaani tapaa käyttää olevista laseista liimaamattomat sivut ja muuten hankkimaan uusia laseja.
ei se lasi kuitenkaan niin valtavasti maksa ,varsinkin jos puhutaan alle 6mm paksuuksista, (varsinkin jos vertaa sen mahdollisen vesivahingon kustannuksiin)
En väitä etteikö vanhoja liimoja pystyisi poistamaan riittävän hyvin ,mutta henk. koht. en todella viitsisi hommaan ryhtyä,enkä varsinkaan jaksaisi kantaa stressiä siitä 24/7 ,että onnistuikohan se vanhojen liimojen poisto nyt vai ei.
Liimaaminen onnistuu kyllä, ihan normaali käden taitoiselta ihmiseltä.Aivan ,mikä lasketaan "normaaliksi kädentaidoksi" ?
Käsittämätön on tämä ilmiö jossa täysin ehjiä silkooneja vaihdella jopa ihan vaan sen takia että "kun ne varmaan on jo niin vanhat". Olen tehnyt akvaarioita 10l - 2000l alkaen -77 ,ikinä ei ole yksikään silikoni sauma alkanut vuotamaan,mutta en ikinä lähtisi uusimaan silikoneja en omaan enkä kaverin altaaseen, jos jostain syystä ei vanhoihin liimauksiin enää joku luota niin suosittelen edellisessä viestissä mainitsemaani tapaa käyttää olevista laseista liimaamattomat sivut ja muuten hankkimaan uusia laseja.
ei se lasi kuitenkaan niin valtavasti maksa ,varsinkin jos puhutaan alle 6mm paksuuksista, (varsinkin jos vertaa sen mahdollisen vesivahingon kustannuksiin)
En väitä etteikö vanhoja liimoja pystyisi poistamaan riittävän hyvin ,mutta henk. koht. en todella viitsisi hommaan ryhtyä,enkä varsinkaan jaksaisi kantaa stressiä siitä 24/7 ,että onnistuikohan se vanhojen liimojen poisto nyt vai ei.
Liimaaminen onnistuu kyllä, ihan normaali käden taitoiselta ihmiseltä.Aivan ,mikä lasketaan "normaaliksi kädentaidoksi" ?

-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS, SMAS, @#merivesi.fi
Tietämättä nyt vesikilpparin lajia, vaativat ne yleensä hieman suuremman altaan kuin minkä voisi 6mm lasista tehdä. Ennemmin halkaisee se kilppari itse ne lasit kuin, että alkaisi silikonit vuotamaan. Paksummalle lasille tuleekin sitten hintaa jo reilummin.oskariittus kirjoitti: ei se lasi kuitenkaan niin valtavasti maksa ,varsinkin jos puhutaan alle 6mm paksuuksista, (varsinkin jos vertaa sen mahdollisen vesivahingon kustannuksiin)
Uudelleen silikonauksista kannattaa tarjouksia kysellä ja vertailla tulisiko halvemmaksi ostaa kokonaan uusi allas.
Jatkan vaikka tähän ketjuun...
Tietääkö joku akvaarioliikkeen mahd. läheltä Keravaa, jonne voisi viedä pytyn, että siitä uusittaisiin silikonit? Paikalliset liikkeet ei tunnu tätä harrastavan.
Tietääkö joku akvaarioliikkeen mahd. läheltä Keravaa, jonne voisi viedä pytyn, että siitä uusittaisiin silikonit? Paikalliset liikkeet ei tunnu tätä harrastavan.