Minun täytyy nyt vielä kirjottaa lisäys näkemykseeni tuosta kalastoasiasta, kun tuo edellinen tekstini ei tavallaan tuo ilmi
sitä, että mitä "oikeasti ajattelen".
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
((Ja lisäksi tuli yv, että mitä ihmettä minä oikein olen kirjoittanut, ja
ihmetteln myös itsekin...)) Voi olla, että selitän itseni vielä syvemmälle suohon, mutta katsotaan...
Minä tavallaan kompastuin tekstin tulkintaan, ja siitä lähti liikkeelle tuo vähän tarkemmin tarkastetuna "arveluttava
näkemykseni". Sana "arvostaa" tuossa monnisten veden hapekkuusasissa sai ajatukseni lähtemään sivuraiteille ja syntyi
rehellinen aivopieru...
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Minä luen ja ymmärrän sanan arvostaa kiertoilmauksena sanalle vaatia ja ihmettelin,
että miten monninen, joka voi hengittää ilmaa, yht'äkkiä vaatiikin niin hapekasta vettä. Tuo tulkintani, joka meni tässä
tapauksessa väärin, perustuu ehkä siihen, että harrastan pikkusinttejä, joiden minä en osaa ajatella näitä vesiasioita niin
mielissään arvottavan ja arvostavan.
Vaan ajattelen, että kala aina
vaatii oikeanlaista vettä siihen, että sen
elintoiminnot ylipäätänsä ovat mahdollisia.
Kala on äärimmäisen hankala lemmikki sen vuoksi, että se elää eri aineiden vesiliuoksessa ja liuoksen eri aineet ja aineiden suhteeet vaikuttavat siihen, että miten kalan elintoiminnot onnistuvat. Osa aineista menee kalasta veteen ja vedestä kalaan osmoottisesti (eli puoliläpäisevän kalvon läpi kohti pienenpää pitoisuutta) ja osan kanssa kala joutuu tekemään töitä, paljon aineita siirtyy kalasta veteen kidusten kautta, kala vaihtaa ioneja toisiin. Tuosta johtuu se, että kaloilla on vaatimuksesa vesiarvoja kohtaan. Esimerkiki veden pH vaikuttaa siihen, että kuinka helposti/vaikeasti kala saa poistettua elimistöstään soluhengityksestä syntyvät hapot. En ala tuota ionivaihtoa tässä nyt sen tarkemmin tässä selvittämään, jotta en vain selitä sitä väärin. Esimerkiksi Markku Varjon Akvaariokalat-kirjasta ja Kari Kleemolan Veden kemiaa ja fysiikkaa akvaarion omistajille ja vesien suojelusta kiinnostuneille -kirjasta löytyy tuo tarkemmin selvitettunä.
Tuota maatiaispartamonnilausetta minun olisi pitänyt ehdottomasti jatkaa siten, että en ole partamonnin tarpeista huolissani silloin, kun se on sijoitettu
asianmukaisesti hoidettuun seura-akvaarioon. Akvaariokalat-kirja antaa sille pH-skaalaksi 5,8-7,8. MIhinkään oikein mustan veden biotooppi-akvaarioon, jossa pH on viiden paikkeilla en sitä laittaisi tuon pH:n vuoksi, enkä myöskään Tanganjikaan, jossa pH voi olla yli yhdeksään, mutta muuten se soveltuisi tavalliseen seura-akvaarioon sen suurempia miettimättä, jos akvaarion muut kalat "sallivat" (eli esim. luonne- ja piilokolokysymykset) sen läsnäolon. ((Ja vielä lisäselvitys, vaikka partamonneja saa ilmaiseksi, niin niiden hyvä ja asianmukainen hoito on yhtä tärkeää kuin satasen seepraplekon! Jokaisen lemmikkikalan elämä on yhtä arvokas hintalapusta riippumatta. ))
TUo partamonni on siinä suhteessa "hankala" kala vaatimustensa -tai oikeastaan vaatimusten puuttensa- takia, kun sen mäti näyttäisi kehittyvän poikasiksi vaikka akvaario vesi oli minkälaista kuraa tahansa. Tämä on nyt osittan vitsi, mutta
näyttäisi siltä, että partamonnin poikastuotanto on parhaimmillaan silloin, kun pH on alta kuuden ja nitraatti vähintään
50...

Mitenkähän tämän nyt muotoisisi... Sitä olen välillä miettinyt, että kuinka tarkkaa esimerkiksi tuon pH:n kanssa oikeasti on, kun osan kaloista kutu vaatii kehittyäkseen tarkasti oikeat vesiarvot, niin mietityttää, että pitäisikö sitä
jopa alkaa ajattelemaan niin, että se aikuinen kalakin vaatisi "viihtyäksen" (eli että solut toimivat oikein) pitkään ja
terveenä sen kudun vaatimat vesiolosuhteet. Ja toisaalta tuokin voi olla "väärä ajattelutapa", sillä osalla akvaariokaloista
kutuajan- ja kutualueen vesi voi poiketa paljonkin siitä, että missä aikuiset kalat elävät. Nämä ovat vaikeita kysymyksiä,
joihin itsellänikään ei ole vastausta.
pH asiasta vielä sen verran, että sekin vaikuttaa kalaan, että miten se pH on muodostunut, onko happamuuden aiheuttaja
humushapot turvesuodatuksesta, vai se, että pH on laskenut nitrifikaation seuruksena liian alas, eli liikaa kalaa/liian pitkä
vedenvaihtoväli akvaariossa.
Neontetran lämpötila... Se on totta, että kirjallisuus antaa sille yleensä "alhaisia lämpötiloja, tuossa Akvaariokalat-
kirjassa lämpö on 21-16. Pidän tuota Bleherin antamaa lämpötilaa myös totuudenmukaisena, mutta onko se lämpötila läpi
vuoden, niin se on taas eri asia. Elän siinä käsityksessä, että kalojen kotiseuduilla (ainakin siis Etelä-Amerikassa) käydään
yleensä kuivana kautena tutkimusretkillä, ja silloin mitatut vesiarvot elinympäristöt saattavat poiketa rajustikin siitä,
että millaista vesi on sadekaudella. Ja kun asiaa oikein ajattelen, niin suosisin mieluummin akvaariossa sitä sadekauden
yltäkylläistä biottooppia kuin kuivan kauden niukkuutta. Lisäksi pakkaa sekoitta se, että kaloja viljellään hyvinkin eri
laisissa olosuhteissa kuin mistä ne ovat kotoisin, ja sitä myötä niiden vaatimukset muuttuvat, tunnettu esimerkki juurikin
tuo miljoonakalan muuttuminen "murtovesikalaksi". Nykyään alkaa olemaan aika hyvin oikeaa tietoa niistä olosuhteista, joista kala on oikeasti kotoisin, mutta "akvaarioharrastuken alkuaikoina" oikea tieto ei ollut niin varmaa. Nyt menee muistin varaisesti, mutta olisiko se ollut kenties ylänkömonninen, josta annettiin kalan "löydyttyä" kotiseututiedoksi ihan muuta kuin mitä se oikeasti oli. JOs kalan alkuperästä on väärä tieto, niin sitten sitä voidaan hoitaa tavallaan "ihan väärin". Kalankeruu Etelä-Amerikassa on iso bisnes, ja minulla on sellainen epäilys, että sieltä saattaa tulla kalan mukana tarkoitusella väärä tieto kalan alkuperästä, jotta kilpaileva keräily ei löytäisi kalan alkuperää.
Ja uuden tiedon tullessa ihan tavallisten pitkään harrastettujen kalojen tiedot voivat muuttua, nuolimonnien kotivesien
lämpötilana pidetään nykyisin 25 ylöspäin olevia lämpötiloja, kun aiemmin on ollut käsitys, että ne nimenomaan vaativat alle 25 asteista vettä. Ja kun kala on vaihtolämpöinen eläin, niin se ennestään hankaloittaa tuota lämpötila-asiaa, sillä kalan elintoimintojen sujuminen on myös kiinni tuosta oikeasta lämpötilasta. Tämä on nyt minun näkemykseni, mutta mieluummin vähän liian lämmintä kuin liian kylmää, sillä jos on liian kylmä, niin esimerkiksi ruoansulatus ei välttämättä toimi riittävän tehokkaasti. Mutta... Sitten tuo lämpö tuo eteen sen, että veteen ei sitoudukaan happea yhtä lailla kuin kylmemmässä vedessä, niin silloin voi tulla taas hankaluuksia pienen happipitoisuuden vuoksi. Ja jotkin lajit voivat olla taas hyvinkin herkkiä liialle lämmölle, kuten osa imunuoliaislajeista. Eli ei tuokaan yksioikoista ole.
Jos tätä selvitystä nyt jotenkin summaisi, niin edelleen korostan lukemisen tärkeyttä. Luotettava kirjallisuus, luotettavat
nettisivut ja lehdet ovat kyllä ne, joista ne tiedot kannattaa tämän aw:n ohella ;)omaksua. Juurikin kalan vaativuus
hoidokkina tekee sen, että luotettavia kirjoja kannattaa uskoa, edelleen kalastosuunnnittelun paras suomenkielinen työväline on tuo Markku Varjon Akvaariokalat-kirja. Se on loppuunmyyty, mutta kirjastoista löytyy hyvin. Siitä löytyy hyvin ne vesiarvotiedot, joissa kalat varmasti voivat hyvin. Itsekin olen sitä useammankin kalaston rakentelussa käyttänyt hyödyksi. Sittten kun tietopohjaa on kartuttanut enemmänkin, niin sitten voi sen tiedon pohjalta tehdä omiakin ratkaisuja, mutta jos joutuu kovasti itseelleen (tai muille) perustelemaan ratkaisujaan epämääräisillä perusteillä, niin sitten kannattaa miettiä
sitä, että onko se kalan hyvinvointi siinä ajatusten keskellä, vai oma halu saada "kaikki mulle nyt".
Tuo talikointi, hmmm... Voi olla, että minäkin nyt hieluttelen sitä talikkoa, mutta mielestäni aw:n johtoajatus on
ensisijaisesti kalan, ei akvarisin hyvinvointi.

Kun kala voi hyvin, niin se edistää myös akvaristin hyvinvointia. Hyvinvoivat kalat pysyvät terveenä, niille ei juurikaan tule mitään ihme ongelmia, joista akvaristi joutuisi stressaamaan.
Asiantuntevia neuvoja kannataa kuunnella, vaikka se tuntuisi sillä hetkellä "ilkeilyltä", niin pitkässä juoksussa se kyllä
on hyväksi sekä kaloille että akvaristille. Ja jokaisen kannattaa sitä omaa tietopohjaa kasvattaa, niin neuvoista saa
erotettua ne oikeasti kalalle hyvää tuovat neuvot. Neuvojia täällä on monen junaan (ja minä olen tainnut jäädä vielä asemalle...), mutta löytyy onneksi myös niitä, joilla on pitkä kokemus sekä teoria- että käytännön tasolta akvarion hoidosta ja jotka jaksavat sitä tietämystän täällä suomalaisen akvaarioharrastuksen hyväksi jakaa.
Tulikohan tässä nyt kaikki mitä piti sanoa, vai jäiköhän tästäkin jotain olennaista taas puuttumaan... Kun tuo edellinen viestini oli käytönnössä täysin ilman perusteluja, niin siitähän tuli sitten ihan erilainen sanoma, kuin mitä oli
tarkoitus.... Tämä näkemys pohjautuu siihen, että mitä tällä hetkellä kala-asioista olen lukenut ja käytännössä kokenut. Kun oma tietomääräni lisääntyy, niin on mahdolista, että sitten taas ajattelenkin ihan eri tavalla näistä asioista. (Oikeassa kohtaa) joustava ja avoin mieli on mielestäni tärkeä akvaristin ominaisuus.
Mutta olisikohan tämä postaus tässä, onnea loppun asti jaksaneille