Kalastosopan selvitykseen apuja

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
SariannaSalo
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Kalastosopan selvitykseen apuja

Viesti Kirjoittaja SariannaSalo »

Eli eli, pelastin ystäväni vuotavan 300 litraisen akvaarion asukaskunnan omaan Juwel 240:seen tuossa taannoin. Nyt sitten sain vihdoin aikaiseksi tyhjentää akvaarion sisustuksesta ja katsoa mitä kaikkea siellä oikeasti onkaan. Ja huoh.. Mistähän tästä aloittaisi karsimisen, ja kaloille uuden kodin etsimisen, on nimittäin aikamoinen kalasoppa. Luojan kiitos akvaario on hyvässä tasapainossa, ja kalat ovat virkeitä ja hyvin voivia.

Itse etsin tällä hetkellä uutta akvaariota, reilusti isompaa (400-600 litraista) uuteen asuntoomme, mutta sen saamisessa voi kestää kuukausi tai kaksikin, joten johonkin järkevään tilaan olisi tämä soppa saatava.

Eli, tällä hetkellä akvaariosta:

Juwel 240, ulkosuodatin Eheim Classic 2215, lisänä nyt kaksi sisäsuodatinta juurikin tuon kalastomäärän yhtäkkisen lisän takia (Fluvat 4 + ja Eheim Biopower 200)
Ph 6,5-7, pehmeä vesi (JBL:n testit jossain muuttolaatikossa jo pakattuna, mutta ollut viimeiset 2v pehmeää). Yritän etsiä testit ja testata tarkemmat arvot.
Lämpötila on pidetty n. 24-25 asteen paikkeilla
Nitraatit yms. olen pitänyt kurissa säännöllisillä vedenvaihdoilla + niukalla ruokkimisella, kasvit ja kalat voivat erittäin hyvin. Akvaariossa hieno hiekkapohja.

No sitten se soppa, eli tälläinen ylikansoitus siellä nyt on, ehdotuksia mitä säilyttää, mitä mahdollisesti uuteen kotiin, ja onko jotain mitä säilyttää uutta akvaariota varten?

12 x sitruunatetra
9 x kardinaalitetra
5 x seeprakala

5 x otto
2x leväbarbi (ihan pieniä vielä luojan kiitos)

12 x piikkisilmä
4 x touhunuoliainen
7 x albiinomonninen
4 x pandamonninen
3 x kuparimonninen
3 x leopardimonninen
1 x hohtomonninen
1 x partamonni (pieni)

Omissa toiveissa olisi säästää ainakin piikkisilmät ja pandamonniset - joista suurinosa on siis oman akvaarioni alkuperäis asukkaita, ja muu kalasto kehittää niiden ympärille.
240l, ragdollit "Sade" ja "Coda", berninpaimenkoirat "Ninja" ja "Hailey" sekä amerikancockerit "Laney" ja "Leon".
Missy80
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Kalastosopan selvitykseen apuja

Viesti Kirjoittaja Missy80 »

Ei toi mun mielestäni ylikuormitettu ole, mutta lajikirjo melkoinen. Mä lisäsisin jotain noista tetroista isomman parven ja muut myyntiin. Ja monnisia on kyl kans tosi paljon liian pienissä parvissa, eli niille sama homma. Vaik kaikki muut pois ja jätät pandat. Levikset jos meinaat pitää niin niille kavereita lisää, joskin toi 240l on aika pieni tila niille, tosin itelläni 300 litrasessa 6 keskenkasvusta leväbarbia, mutta katon ajan kanssa joudunko luopumaan kun kasvavat. Vesiarvoihin oon perehtynyt vain hankkiessani omia uusia kaloja joten niihin en osaa ottaa kantaa miten noi kalat pärjää noissa olosuhteissa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”