Tiikerinuoliaisen naksahtelu
Valvoja: Moderaattorit
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Mies
Tiikerinuoliaisen naksahtelu
Olen pitkään ihmetellyt Tiikerinuoliaisten naksahtelua. Ääni on niin kova, että se kuuluu selvästi vaikka akvaarioni umpikannellinen. Tietääkö kukaan mistä tämä johtuu? Miksi ja miten Tiikerinuoliaiset ääntelevät? Olen huomannut, että ne tekevät sen aina lähellä lasia. En kuitenkaan ole ikinä päässyt tarpeeksi lähelle tarkkailemaan ilmiötä.
Noin viiden vuoden vanhat yksilöt ovat ajan mittaan oppineet kerjäämään ruokaa naksahduksillaan. Olen antanut ruokaa ääntelyn jälkeen. Nyt ne naksahtelevat aina hieman ennen ruokita-aikaa.
Onko kellään vastaavia kokemuksia?
Noin viiden vuoden vanhat yksilöt ovat ajan mittaan oppineet kerjäämään ruokaa naksahduksillaan. Olen antanut ruokaa ääntelyn jälkeen. Nyt ne naksahtelevat aina hieman ennen ruokita-aikaa.
Onko kellään vastaavia kokemuksia?
I'm just one lost soul swimming in a fish bowl...
-
- Junior Member
Re: Tiikerinuoliaisen naksahtelu
Löysin tähän itse vastauksen. Tiikerinuoliaiset naksuttelevat kun ovat tyytyväisiä ruokaansa tai aikeissa paritella.
-
- Junior Member
Naksautukset ne tekevät eritysillä hampaillaan, jotka ovat erikoistuneet kotiloden kuorten murskaamiseen.
-
- Senior Member
Naksuttelun on myös oletettu olevan varoitusääni parven muille nuoliaisille "tämä on minun, älä koske". Itselläni ainakin Täplä (parven suurin tiikerinuoliainen, jolla on värivirhe) ei anna omasta pohjatabletistaan muille ja ilmoittaa tämän naksuttelulla, tosin muut tulevat paikalle katsomaan, mutta eivät saa mitään. Naksumista on kuulunut myös johtajuuskiistojen yhteydessä, samalla kun värit vedetään harmaiksi.
Linux is like wigwam - no Gates no Windows and there is an Apache inside
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
- Sukupuoli: Nainen
Meillä seitsemän tikrun parvessa naksutellaan etenkin iltasin ennen ruokaa.. Tosin myös viskellään vettä jos ruokaa ei tule tarpeeksi nopeesti. Naksuttelua harrastavat myös kisaillessaan välillä. Mun mielestä meillä ei oo mitään taisteluja ainakaan ollu vaikka naksuttavat 

Harrastus vähän katkolla, 30l ja 400l.
-
- Senior Member
Kahdella suurimmalla tikrulla on välillä näkemyseroja siitä kumpi käskee. Ennen Täplä oli pomo, mutta nyt muut tikrut seuraavat "Tavista", joka pystyy Täpälän haastamaan (yhtä iso). Täplä mököttää yksin ja tulee esiin kolostaan vain ruoka-aikaan.
Naksutteleeko muut nuoliaiset kuin tiikerinuoliaiset?
"Tehän olette kuin kaksi marjaa; paskanmarja ja rusina"
[
[
-
- Advanced Member
Oon jostain lukenut, että kaikki nuoliaiset harrastaa tätäihis81 kirjoitti:Naksutteleeko muut nuoliaiset kuin tiikerinuoliaiset?

Aa, meillä taitaa tuo isoin Jätti-niminen pitää jöötä sitten, muut roikkuvat sen kyljissä ja menee usein edelläKimbela kirjoitti:Kahdella suurimmalla tikrulla on välillä näkemyseroja siitä kumpi käskee. Ennen Täplä oli pomo, mutta nyt muut tikrut seuraavat "Tavista", joka pystyy Täpälän haastamaan (yhtä iso). Täplä mököttää yksin ja tulee esiin kolostaan vain ruoka-aikaan.

-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: HAS
- Viesti:
MInulla harlekiininuoliaiset naksuttelevat kun saavat ruokatabletteja pohjalle, ja kun ne menevät etulasin viereen. Kun alkaavat hakata tabua, kuuluu hurja naksuttelu. Jäänyt epäselväksi liittyykö järsimistapahtumaan vai onko jokin viestinnällinen syy.
Akvat: 3x450l, 350l, 240l, 180l, 126l, 2x110 l,64l. Myydään: helmipallo-, sokkelo-, enkeli- ja monte dourado -plekoja, maatiais-, albiino- ja super red -partiksia, hammaskarppeja, Synodontis lucipinnis -ripsimonneja. http://www.fisutar.fi
-
- Advanced Member
Heh, juu meilläkin kurkun tai muun syöminen (tabutkin) aiheuttaa tuota naksuttelua tai se, kun raitapaidat kaivavat jotain hiekastaFisutar10 kirjoitti:MInulla harlekiininuoliaiset naksuttelevat kun saavat ruokatabletteja pohjalle, ja kun ne menevät etulasin viereen. Kun alkaavat hakata tabua, kuuluu hurja naksuttelu. Jäänyt epäselväksi liittyykö järsimistapahtumaan vai onko jokin viestinnällinen syy.

-
- Senior Member
Myös raitanuoliaiset naksuvat, mutta eivät yhtä kovaa ja paljon kuin tiikerinuoliaiset.
-
- Senior Member
Kääpiönuoliaiset naksuttavat myös, nimenomaan pohjatableteilla ruokaillessaan. Yllättävän kovaa ääntä pitävät, vaikka pieniä ovatkin.
Hietikkomalawila 714 l: Eclectochromis labrosus, Cyrtocara moorii, Copadichromis borleyi, Synodontis lucipinnis.
Aasia 250 l: kääpiönuoliaisia, rusokiilakylkiä, viherimubarbeja, leväsukarapuja.
Aasia 250 l: kääpiönuoliaisia, rusokiilakylkiä, viherimubarbeja, leväsukarapuja.