Rubiinitetrojen kudetus vinkkejä
Valvoja: Moderaattorit
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: CorydoradinaeFinland
- Sukupuoli: Mies
Rubiinitetrojen kudetus vinkkejä
Eli, olen pitkään miettinyt kokeilla kudettaa rubiineja. Kirjallisuuteni mukaan ei olisi ihan mahdotonta. Minkä kokoinen kutuallas ja miten poikasten ruokinta? Onko kuinka moni kudettanut? Tarvitseeko kasvitiheikköjä kutualtaaseen? Kaikki tieto tarpeen?
-
- Member
- Akvaarioseurat: HAS
- Sukupuoli: Nainen
Re: Rubiinitetrojen kudetus vinkkejä
Täältä löytyy toinen joka arvostaisi vinkkejä 

Minä, lapsi vm -11, pari koiraa vm -10 & -12 sekä vettä ties missä ja miten paljon. Sit viel pitäis keksii mitä tekee vapaa-aikanaan...
Hei, itse olen niitä kudettanut aikoinaan. Helppoja! Ostin parven nuoria kaloja, jotka innostuivat heti kutemaan karanteeniakvaarioon laiton jälkeen
Ikävä kyllä sinne tuli nitriittipiikki ja kaikki kuolivat. Ostin uuden parven ja perustin vartavasten kutemisaltaan näille. Jossain mulla pitäisi löytyä tarkat tiedot omasta kudetuksesta ja poikasten kasvatuksesta, koitan etsiä ne ja kopsailen sitten tänne 

Harmikseni en löytänyt raporttejani niiden kudusta, mutta kerron kaiken mitä muistan (muistini ei ole parhaimmasta päästä
):
Kutuakvaariona oli 20-30 litran muoviakvaario. Valmistin sinne erittäin pehmeän ja happaman veden turpeella. ph 6,0-6,5 ja gh ~2 sekä lt 26 astetta (tai 28, en muista). Vesi oli turpeesta värjääntynyttä. Kutualustana oli jaavansammalpöheikkö.
Siirsin pullukan naaraan ja värikkään koiraan sinne illalla (totutus uuden asuinpaikan veteen!). Aamulla mitään ei kuitenkaan tapahtunut, joten vaihdoin naarasta, kutupari oli sopiva ja touhut alkoivat. Kun touhut laantuivat siirsin kutukalat takaisin omaan akvaarioonsa ja pimensin kankaalla kutuakvan. Poikaset kuoriutuivat parin päivän päästä ja ensi ruuaksi annoin likoeläimiä, kasvun myötä annoin sukkahousujen läpi puserrettua pakasteartemiaa. Vedenvaihto oli joka toinen päivä 2-3 litraa (turpeella käsiteltyä). Aikuisiksi kasvoi 30 kpl, en tiedä onko tämä vähän vai normaali määrä, uskoisin kuitenkin että hyvin vähän..

Kutuakvaariona oli 20-30 litran muoviakvaario. Valmistin sinne erittäin pehmeän ja happaman veden turpeella. ph 6,0-6,5 ja gh ~2 sekä lt 26 astetta (tai 28, en muista). Vesi oli turpeesta värjääntynyttä. Kutualustana oli jaavansammalpöheikkö.
Siirsin pullukan naaraan ja värikkään koiraan sinne illalla (totutus uuden asuinpaikan veteen!). Aamulla mitään ei kuitenkaan tapahtunut, joten vaihdoin naarasta, kutupari oli sopiva ja touhut alkoivat. Kun touhut laantuivat siirsin kutukalat takaisin omaan akvaarioonsa ja pimensin kankaalla kutuakvan. Poikaset kuoriutuivat parin päivän päästä ja ensi ruuaksi annoin likoeläimiä, kasvun myötä annoin sukkahousujen läpi puserrettua pakasteartemiaa. Vedenvaihto oli joka toinen päivä 2-3 litraa (turpeella käsiteltyä). Aikuisiksi kasvoi 30 kpl, en tiedä onko tämä vähän vai normaali määrä, uskoisin kuitenkin että hyvin vähän..