Ominaispaino vs lämpötila
Valvoja: Moderaattorit
-
mikkokoo
- Senior Member

- Akvaarioseurat: FOMA (nro4)
- Viesti:
Ominaispaino vs lämpötila
Miten paljon ominaispainon mittaustulokseen vaikuttaa veden lämpötila? Säädin nimittäin suolapitoisuuden kohdalleen kun veden lämpö oli 24. Nyt se on 26 ja mittari näyttää 0.004 enemmän kuin alunperin.
Mä nyt en ole aivan varma tästä mitä nyt väitän, mutta menkööt.
Lämpöisemmässä vedessä ominaispaino pienenee, koska lämpötilasta johtuen vesi on ns.laajentunut hieman, eli jos lämpötila pysyy koko ajan samana niin ongelmia ei tule.
Minulla ainakin ominaispaino lisi mitä kylmemmäksi mentiin. Mittari oli coralreefistä tilattu hp:n mittari.
Lämpöisemmässä vedessä ominaispaino pienenee, koska lämpötilasta johtuen vesi on ns.laajentunut hieman, eli jos lämpötila pysyy koko ajan samana niin ongelmia ei tule.
Minulla ainakin ominaispaino lisi mitä kylmemmäksi mentiin. Mittari oli coralreefistä tilattu hp:n mittari.
Pepsi Max, mustaa kultaa
Ainakin kelluvat mittarit näyttävät oikein vain tietyssä lämpötilassa. Näin viinintekijän välineisiin vedoten. Niissä mittareissa on ilmoitettu lämpötila, mihin asteikko on kalibroitu, yleensä 20 astetta Celsiusta. Tässä yhteydessä on tarkoitus selvittää sokeripitoisuutta.
Veden ominaispaino on riippuvainen lämpötilasta 4 asteisen ollessa painavinta.
Veden ominaispaino on riippuvainen lämpötilasta 4 asteisen ollessa painavinta.